Femek2902 schreef:Ik heb dit ooit eens besproken met een dierenarts en die gaf toen aan dat dit illegaal was, dus dat zij het niet zou doen. Daarnaast gaf ze ook aan dat je erg op moet letten dat het niet gaat ontsteken.
Dus, ik zou hiervoor contact opnemen met je eigen dierenarts, wat de mogelijkheden zijn.
Brainless schreef:Een melanoom zit ook een gedeelte onder de huid.. dus de buitenkant valt er af, maar de rest blijft zitten en groeit weer verder (met de pech zelfs harder dan eerst).
Daarom is het van belang om bij een operatie de hele melanoom te verwijderen.
Marie111 schreef:Is het een melanoom of een sarcoïd?
Suzanne_dV schreef:Femek2902 schreef:Ik heb dit ooit eens besproken met een dierenarts en die gaf toen aan dat dit illegaal was, dus dat zij het niet zou doen. Daarnaast gaf ze ook aan dat je erg op moet letten dat het niet gaat ontsteken.
Dus, ik zou hiervoor contact opnemen met je eigen dierenarts, wat de mogelijkheden zijn.
Ja, aangezien de tandarts van de week komt laat ik haar hier direct naar kijken. Het liefst blijven wij er ook helemaal van af, inderdaad in verband met eventuele ontstekingen. Hoe oud was jouw paard toen het melanomen kreeg, en is dit ‘erg’ gaan groeien?
Femek2902 schreef:Ik heb mijn paard (pony van 1.45) ontmoet op 8-jarige leeftijd en toen had hij al een knobbel van meer dan 3 cm groot onder zijn staart en meerdere kleinere melanomen. Inmiddels is hij 15 en heeft hij overal over zijn lijf melanomen, waarbij de melanomen in zijn staart en manenkam het hardst zijn gegroeid van niets/heel klein naar 2-3 cm doorsnee. Onder zijn staart is de grootste nu ongeveer 4 cm, maar wel duidelijk gegroeid ten opzichte van hoe het was toen hij 8 was.
Doordat deze pony zoveel melanomen heeft heb ik ervoor gekozen om het niet te laten behandelen op advies van meerdere dierenartsen. Dit zijn dierenartsen die voor een andere reden dan de melanomen hem gezien hebben, maar het advies is unaniem: 'Je kan de grote bij zijn anus weg laten halen, maar de kans op ontsteking is praktisch 100% en er is een kans dat de andere melanomen harder gaan groeien en dat hij gewoon terugkomt.'
Nu is het wel zo dat de situatie per paard echt enorm kan verschillen. Elk paard is anders en de melanomen zitten op andere plekken, zijn met meer of juist minder, groter of kleiner. Dus goed dat je de tandarts even laat kijken, maar vraag het ook zeker aan andere dierenartsen. Soms is behandeling namelijk wel een goede optie: kijk bijvoorbeeld naar het recente topic over het verwijderen van 1 melanoom bij een schimmel hier op bokt: [MD] Schimmel met melanoom, die toch verwijderd moest worden
hoogendroog schreef:Wij hebben er zo'n 5 jaar geleden een af laten binden bij een van onze paarden. Deze was iets groter dan een golfbal en nog nooit open geweest (of beschadigd) en zat net naast het vazel. Elastiek er om heen en na een aantal weken begon ie voorzichtig los te komen. Het heeft in mijn herinnering nog vrij lang geduurd voordat ie er echt af was. Ik vond het hele geval terug in de paddock. Het melanoom is niet meer teruggekomen.
hoogendroog schreef:Merrie heeft nooit ergens last van gehad, geen onstekingen o.i.d. Ik kan nauwelijks zien dat er ooit iets heeft gezeten. Het melanoom op het het vazel is dan wel weg, maar ze zitten inmiddels overal. Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, zeg maar.
Gebruikers op dit forum: bontebillen, JannetJBM en 5 bezoekers