Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:26

imaudy schreef:
Houdt je de camere wat scheef boven? Hoef lijkt daar een lange teen te hebben. Miscchien is het handig om meteen de smid te laten komen zodat hij aan de hand van de foto de hoeven optimaal kan bekappen.



Ik hield mijn telefoon niet recht, stond niet recht voor het scherm en het scherm was naar achter geklapt. De DA heeft heel duidelijk gezegd dat Bacardi geen gekanteld hoefbeen heeft en hij de hoef van vorm globaal gezien goed vindt. Hij had alleen een opmerking over zijn hielen, maar die zijn bij de eerste hoefsmid al zo gezet. Pro en cons worden afgewogen om hier iets aan te doen.

Daarnaast is de smid vorige week geweest en kan ie nu niet veel komen doen. De DA raadt af om er nu een ijzer onder te zetten, de voeten zijn te gevoelig, de hoefsmid houdt mijn paard het liefst blootvoets. Ik moet nog overleggen met de herboriste, maar die kan ik vanavond pas bereiken. Hoop dat zij met een kruidenoptie komt om de kwaliteit van de hoef beter te krijgen.

Anoniem

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:57

Net contact gehad met de herboriste van holistic Healing Hands. Ze heeft een kruidenmengeling om de zool en de hoef te versterken, hoop dat het snel toe komt. Ik mag van haar de hoeven niet invetten, paard mag ook niet meer op gras. Nu maar hopen dat het werkt.

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:32

Ik ben wel benieuwd naar het mengsel, weet je ook wat erin zit? En wat de kosten van zoiets zijn?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:26

Oh eigenlijk goed nieuws! Wat fijn dat de benen verder goed zijn. Geen ijzers, voer is goed. Nu puzzelen hoe de zool dikker te krijgen. Je hebt een fijne smid die met je meedenkt. En een herborist, ik heb daar nog nooit van gehoord maar als ze je kan helpen dat is superfijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:37

Earth schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het mengsel, weet je ook wat erin zit? En wat de kosten van zoiets zijn?


Ik zou ook wel willen weten wat erin zit, helaas geeft ze haar recepten niet prijs. Ik weet wel dat ze vers gedroogde kruiden gebruikt die ze zelf gaat oogsten. Tot hiertoe deed ik 6 weken met de mengeling die ze voor mijn paarden maakte. Bacardi kreeg een mengeling waarbij zijn artrose en de problemen in zijn buik mee aangepakt worden. Er zit ook een kruid tussen dat tumoren doet verkleinen. Macho, mijn shet, krijgt een mengeling voor zijn luchtwegen en zijn insuline resistentie met al de complicaties. Mijn vaste DA ziet verbetering in de buik van Bacardi, de hoefsmid merkte op dat hij zijn voeten veel beter geeft bij hem. Op de fb pag van Holistic Healing Hands staan voor en na foto's van haar klanten, mijn jongens staan daar ook tussen. Als ze langs komt, betaal je voorrij kosten. Ik betaalde 45€ voor een kruidenkuur van 6 weken. Ben eigenlijk even veel kwijt aan een dierenarts bezoek met voorschrift voor medicatie.

Mijn dierenartsen weten overigens dat ik met kruiden werk en staan hier zeker ook voor open. Ze weten ook dat ik een diagnose aan hen over laat en mijn paarden gewoon ondersteun met supplementen.

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:07

Oh dat valt nog mee voor dat geld. Ik ben altijd een beetje sceptisch altijd met dit soort dingen.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:31

Ik ben geen fan van ijzers, maar met een gevoelige zool zou ik het wel overwegen. In dit geval omdat het de stand van de voet lijkt te zijn. Ondertussen zou je dan met kruiden e.d aan de gang kunnen gaan en kijken of je hem tzt weer van de ijzers af kunt halen.

windsor14
Berichten: 185
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:57

Een van onze paarden had dit ook, foto's laten maken die waren goed. Echter steeds als ze bekapt was stok kreupel. Nu rade de hoefsmid hoofhardener aan, ondanks ze harde hoeven had. Is makkelijk in gebruik en bij ons paard werkt het super. Sindsdien niet meer kreupel na bekappen.
Let wel op indien je gaat gebruiken dat de hoef goed schoon is en ik raad je aan om handschoenen aan te doen.

Anoniem

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:51

@ Windsor 14, bedankt voor de tip!

@ Elisa2: ik had idd verwacht dat hij op ijzers moest, maar de DA raadde dit af. Bacardi had pulsaties door de druk en volgens de DA is het dan geen goed idee om er ijzers onder te zetten. Ondertussen loopt hij nog wat voorzichtig op de verharding voor de stal, in de stal ligt er terug vlas wat fijner is voor hem. De smid komt in september, ga dan eens alles goed met hem doorpraten. Mijn hoefsmid is absoluut niet tegen ijzers, maar tot hiertoe geeft hij aan dat het bij mijn paarden absoluut geen zin heeft. De enige waar hij wel een speciaal beslag onder wilde kloppen, was mijn shet toen we erachter kwamen dat hij chronisch bevangen is door IR. Uiteindelijk waren zijn hoefbeentjes veel minder hard gekanteld als gevreesd en hebben we het zonder speciaal beslag kunnen recht trekken.

Frouke91
Berichten: 35
Geregistreerd: 03-01-13
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:27

Misschien veel te laat, en helemaal niet nuttig maar ik wil toch graag nog iets toevoegen.

Mijn IJslander heeft lang op ijzers/zooltjes gestaan ivm fors gekantelde hoefbeentjes na HB.
Gaat inmiddels heel erg goed, en in overleg met smit heel voorzichtig de ijzers eraf gehaald.
Ik ben begonnen met hoefschoenen, welke uiteindelijk niet meer nodig waren.
Echter, met hele droge zomers en dus droge hoeven, is hij soms wat gevoelig de eerste dagen na het bekappen. Dan grijp ik weer even een paar dagen terug op mijn hoefschoenen, en dan is het weer opgelost. Mogelijk dat het toch te overwegen is om hoefschoenen te kiezen, zodat je niet aan ijzers/zooltjes en bijbehorend gedoe hoeft.
je mag me altijd een pb'tje doen bij behoefte aan uitleg :D