Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
SVRL schreef:Ik heb een hele goede hoefsmid die zich continu bij schoolt. Hij komt hier nu 3 jaar en het is pas nu dat er een duidelijke link is, omdat er nu 2 keer na mekaar een probleem is. De vorige jaren was het telkens in het midden van de zomer prijs, waardoor we toen altijd aan hoefbevangenheid dachten. Paard heeft wel al zeker 6 jaar problemen bij de smid (dus ook bij de vorige) in die zin dat hij vooraan zijn voet niet meteen neer zet als de smid klaar is, maar hem even laat zweven. Was ook de reden dat er toen foto's genomen zijn en de artrose in zijn schouder ontdekt is.
Daarnaast heeft hij ook al heel de tijd dat hij van mij is (nu 15 jaar) slechte voeten. Als ze langer worden, worden ze heel breed en gaan ze barsten. Deze hoefsmid is de eerste die zijn barsten onder controle heeft. Doordat zijn hoeven breed worden tijdens het groeien, weet ik niet of hoefschoenen zin hebben, maar we hebben er zeker al aan gedacht.
@Ikke: ik zal zodadelijk bij het voeren foto's nemen en hier plaatsen.
Moet ook wel zeggen dat hij op een zandbodem redelijk loopt, verharde stukken vermijdt hij nu uit zichzelf. Normaal eet hij op stal, nu weigert hij om binnen te komen.
Knert schreef:Sorry... maar een smid die heel kundig is en na het derde jaar pas opmerkt dat het mogelijk dunne zolen zijn?
Is een ijzertje met een zooltje wat?
Inxs schreef:Mijn merrie was ook vaak wat kreupel na het bekappen (de smid kwam om de 8 á 9 weken). Ik heb mijn smid gevraagd om wat minder weg te halen en elke 7 weken een nieuwe afspraak te plannen. Dus minder weghalen en wat vaker de smid laten komen was voor ons wel de oplossing.
Mindim schreef:SVRL schreef:Ik heb een hele goede hoefsmid die zich continu bij schoolt. Hij komt hier nu 3 jaar en het is pas nu dat er een duidelijke link is, omdat er nu 2 keer na mekaar een probleem is. De vorige jaren was het telkens in het midden van de zomer prijs, waardoor we toen altijd aan hoefbevangenheid dachten. Paard heeft wel al zeker 6 jaar problemen bij de smid (dus ook bij de vorige) in die zin dat hij vooraan zijn voet niet meteen neer zet als de smid klaar is, maar hem even laat zweven. Was ook de reden dat er toen foto's genomen zijn en de artrose in zijn schouder ontdekt is.
Daarnaast heeft hij ook al heel de tijd dat hij van mij is (nu 15 jaar) slechte voeten. Als ze langer worden, worden ze heel breed en gaan ze barsten. Deze hoefsmid is de eerste die zijn barsten onder controle heeft. Doordat zijn hoeven breed worden tijdens het groeien, weet ik niet of hoefschoenen zin hebben, maar we hebben er zeker al aan gedacht.
@Ikke: ik zal zodadelijk bij het voeren foto's nemen en hier plaatsen.
Moet ook wel zeggen dat hij op een zandbodem redelijk loopt, verharde stukken vermijdt hij nu uit zichzelf. Normaal eet hij op stal, nu weigert hij om binnen te komen.
Het klinkt als artrose. Die van mij heeft het ook. Het werd getriggerd doordat hij een hekel heeft om zijn voet op het bokje te zetten, hij trok zijn voet dan terug en mijn hoefsmid hield dan vast. Nu gebruiken we iig het bokje niet meer. Maar goed, die gaf hetzelfde beeld. Daar werd ook verbening van het hoefbeen genoemd, gelukkig had hij dat niet.
RianneH schreef:Haalt je smid veel van de losse zool weg tijdens het bekappen? En veel van de wand?
Vaker bekappen zodat er minder groot verschil is, en bij droge voeten de voeten natter houden. Dit kan je doen door zelf te bevochtigen (afsluiten, waterhoefschoen etc) of te zorgen dat rond de waterbak altijd de bodem wat vochtig is.
Maar misschien is het verstandig sowieso foto’s te maken om direct antwoord te hebben op de vraag of ie dunne zolen heeft of niet.
ellepel schreef:ik ben wel benieuwd, vind de voet wel wat kort en steil staan.
die scheurtjes er in zijn inderdaad ook wat apart, net alsof er teveel druk op de voorkant staat.
ik lees even mee, zou zeker foto’s laten maken
ikke schreef:Dat had ik verwacht, 4x gebroken voetas omdat er te weinig van de toon gehaald wordt. Maar platvoeten zijn dit niet. De wand heeft te weinig steun waardoor ie naar buiten flairt.
Hoe lang is het geleden dat de smid geweest is?
Zo vanaf foto (wat niet hetzelfde is als wanneer je ernaast staat) zou ik de toon iets korter willen zien zodat de gebroken voetas opgelost wordt. Van de zolen moet ie wellicht eens afblijven en dan de gehele wand iets korter.
Nee, niet in een keer corrigeren, dan weet je zeker dat ie een maand kreupel loopt.
Maar ik had ze rampzaliger verwacht, eerlijk gezegd. Dit is niet goed maar wereldrampen zijn het echter niet.
Heb je foto's van de onderkant?
Enne, bedenk ook dat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat de voeten niet top bekapt zijn kan kreupelheid veroorzaken maar dan kan er nog steeds artrose bij zitten.
SVRL schreef:Knert schreef:Sorry... maar een smid die heel kundig is en na het derde jaar pas opmerkt dat het mogelijk dunne zolen zijn?
Is een ijzertje met een zooltje wat?
Smid heeft niets gezegd over dunne zolen, mijn dierenarts heeft dat vermoeden, het enige wat iedere hoefsmid aangeeft, is dat mijn paard platvoeten heeft.
IJzer met zool als er geen andere optie is, komt er zeker. Maar enkel als het echt niet anders kan, aangezien hij zijn ijzers altijd af trapte.
Gebruikers op dit forum: Gemma_99, GoogleAdsense, rocky_1995, Ubermetrics en 8 bezoekers