Op 18 november 2019 is mijn paard gediagnosticeerd met een spierscheuring in zijn rechter achterbeen aan de gracilis musculus. Destijds heb ik alles geprobeerd uit te zoeken, training schema's voor herstel, ondersteuning in suplementen, ondersteuning in fysio en ga maar door. Ook bokt hierbij uitgeplozen, maar ik kon bar weinig vinden. Dus hier ons verhaal.
Om te beginnen, de betreffende patient:
Chendo een destijds 12 jarige ruin. Tinker met een kwart shire bloed van 1.66m.

Op de stal waar meneer stond geregeld dat hij rond de middag in het braggelland gezet werd, ik haalde hem dan elke avond op en dan kon hij lekker op stal staan te drogen. Zo ook zondag avond, meneer was blij (zoals altijd), lekker voorwaarts. Stalletje opgestrooid beetje muesli en klaar. Maandag de 18e kom ik rond 19:00 uur op stal met het idee hem naar binnen te halen, echter hij stond al binnen, beetje een dompertje hij was dus niet buiten geweest vandaag. Wij hadden een verjaardag, dus besloten om hem dan in ieder geval even kort in de binnenbak los te laten. Uit de stal gehaald, hij was wel wat sloom, dus op het harde buiten even aan beide kanten een volte in stap om mij heen, niks te zien. Binnenbak geopend, paard los, loopt een paar passen en gaat stil staan. Geen gek doenderij, niet even lekker rollen gewoon staan. Oke... raar... De bak in gelopen, zwiepje met touw gegeven, ja stap okee, en nu even draven... Chendo let op! Draaafff... 3 passen stok kreupel rechts achter... oliebol!.
Een kleine kanttekening, Chendo is een harde toen ik hem net had heb ik een tocht in groepsverband gereden van ruim 15 km. Dag later de hoefsmid, alle 4 de hoeven zware rotstraal, hij had sowieso ergens moeten hebben gekreupeld, maar nooit wat laten zien.
Oke, terug naar de spierscheuring... Eerst mijn vriend gebeld, Chendo is kreupel ik bel nu de dierenarts. Mijn vriend lief dat hij is, oke bel ik de verjaardag af en kom ik jouw kant op

Oke, en nu. Ze zou morgen terug komen met een echo apparaat, maar hij kreeg eerst een pijnstilling ingespoten, en verplichte boxrust