Het viel mij een paar weken geleden ineens op, Het hoofd van mijn IJslander Eva was niet meer symmetrisch en er was een bult ontstaan aan de linkerkant van het hoofd. Het is een harde bult, ze lijkt er geen last van te hebben.
Eerst dacht ik dat ze gebeten was door een insect, dus kreeg ze een vliegenmasker op. Na een week geen verandering.
Mijn dierenarts was toevallig op stal voor een ander paard en die wilde er wel even naar kijken. Ze heeft Eva onderzocht maar kon geen duidelijke oorzaak vinden. Ze raadde aan de tandarts te laten komen.
Ik heb toen een zeer ervaren tandarts laten komen en die heeft haar uitgebreid onderzocht (en meteen de jaarlijkse beurt gedaan), ze is niet gevoelig in de kaak of tanden en de sinussen klinken hol. Zo in eerste instantie lijkt het haar geen kiesontsteking, maar helemaal uitsluiten kon ze het niet omdat ze niet kan zien wat er in het paard gebeurt.
Ik had de dierenarts laten weten dat de tandarts kwam, dus die kwam langs om zelf met de tandarts te overleggen. Samen allerlei mogelijkheden doorgesproken, in de mond gekeken en veel op haar hoofd geklopt en maar er is geen duidelijke reden voor de harde zwelling. beiden raadde aan om het even aan te kijken omdat het paard verder geen enkele zieke indruk maakt.
We zijn inmiddels bijna een maand verder, en ze loopt nog steeds met die bult. Ik vind het zelf op een heel vervelende plek zitten en wil graag weten wat het is. Stalgenoten verklaren me voor gek en zien de bult en het probleem niet

De dierenarts komt donderdag weer kijken
Het is lastig om er duidelijke foto's van te maken! Het is best een behoorlijke bult, al lijkt het op de foto's wel mee te vallen. Ze heeft licht zomereczeem, dat zijn de zwarte plekjes er omheen.
Komt dit iemand bekend voor?