Lyme paard symptomen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 14:22

geerke schreef:
Maar goed,de laatste wormkuur was 8 maanden geleden...vergeet dat niet :)


Dat weet ik. Die heb ik ook zelf gekocht ergens........

We laten wel mest testen natuurlijk. Het probleem is dus dat ik nu 3 veeartsen ( van 2 praktijken ) erbij heb gehad deze week. Ik heb zelf nu 6x aangegeven dat ik aan wormen denk en dat wimpelen ze af. Hun redenatie is; Heeft ie een pramox gehad? Ja, dan kan ie geen wormen hebben. Heel stug dus.

Heb een andere kliniek gezocht en wacht het af.

Mijn reactie hierboven ging over vergiftiging. Dat lijkt echt heel onwaarschijnlijk.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:55

Koorts duidt wel duidelijk op een infectie van het een of ander. Kreeg hij ook antibiotica? Heb je al resultaten van het bloed terug?

Veel sterkte, altijd vervelend als een dier ziek is!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:28

Ik zou hem gewoon ontwormen,eens kijken of hij daarvan opknapt...zoniet verder zoeken

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 15:57

Sintara schreef:
Koorts duidt wel duidelijk op een infectie van het een of ander. Kreeg hij ook antibiotica? Heb je al resultaten van het bloed terug?

Veel sterkte, altijd vervelend als een dier ziek is!


Bloed was helemaal niks afwijkends te zien.

Nee, geen ab. Is makkelijk gezegd, maar ik ben zelf geen veearts en er zijn er dus al 3 bij geweest afgelopen week. Kan geen ab toveren helaas en je wil echt wel weten wat een dier mankeert voor je er zomaar wat in gooit natuurlijk.

Hij heeft di op woe nacht vorige week 2 pijnstillers gehad en paraffine via sonde. Dat was rond 12. het moest 8uur werken, maar om 4 werd het erger en heb ik weer gebeld. Moest de spuit die was achtergelaten toen maar geven en anders kwam hij hem afspuiten..........

Die laatste werkte wel en mest kwam wel op gang. Woensdag moest ik metacam halen en heeft hij tot vandaag ook 2x daags gehad, maar evengoed dus koorts.

De hele vage klachten waren er al even en is ook al paar keer naar gekeken. Nu ging hij alleen na de koliek slechter lopen.
Er zou al een veearts komen die ook osteo is, maar die vond een behandeling te zwaar. Wel weer pijnstiller gehad en voor 4x daags paraffine voor in de mond, want darmen klonken nog niet optimaal.

Echter zeg ik dus al jaren dat de darmen niet goed klinken. Heb toen ook al bij 2 veeartsen flink door gezeurd, maar als zij niks afwijkends zien of horen..........

Hij liep steeds slechter, dus ik begon te denken aan spierbevangenheid en wilde dat overleggen, maar dat blijkt bij die praktijk nogal moeizaam. Andere praktijk wacht ik ook nog om terug gebeld te worden.

Heb ze alles toegestuurd, filmpjes, foto's etc.

geerke schreef:
Ik zou hem gewoon ontwormen,eens kijken of hij daarvan opknapt...zoniet verder zoeken


Ja, dat is ook makkelijk gezegd. Voor ik een wormen spuit in huis heb, zijn we wel weekje verder. Veearts geeft ze niet zomaar zoals men weet.

Overigens zat hij altijd echt heel laag in eitelling.

Wij mesten elke dag uit, vaak 2x. Ze staan alleen met eigen paarden etc etc.

Het is niet dat wij onwetend zijn. Heb ook al 40jr paarden ervaring. Maar ik loop echt tegen de veeartsen op. Combinatie van shetlander en oud is echt heel lastig.
Daarbij heb ik hem 20jr en weet echt wat ik zie, maar schrikken veeartsen niet zo snel. dat snap ik.

Een arts die hier dus voor iets anders was zei ook letterlijk dat ze hier niet zo snel komen en veel eerst een tijdje aankijken. En ook heel eerlijk dat shetlanders amper behandeld worden en eigenaren ook niet vaak bellen voor een shet.

Heb laatst dus voor mn ene ruin met een simpele koliek 15min moeten kletsen voor de dienstdoende veearts kwam..........
En vorige week dus voor de shet ook zoiets. Pas toen hij er was, zag hij de ernst en nam het serieus. Wel zeer negatief en begon al over euthanasie etc.

De andere praktijk die anders werkt zou dus verder kijken. De eerste was geweest, heeft hem nog "goed" gezien, maar vanawege vage klachten het bloed afgenomen.
Nu was een collega geweest en gaat die ermee verder.

Ik heb alles met datum op een rij gezet, maar lijkt ook niet dat ze daar dan onderling nog eens overleggen, verder kijken en denken etc.

Had ik hem nog op de trailer willen zetten, had ik hem echt ergens anders naartoe gebracht, want onze vorige veearts ging wel op zoek voor een paard dat we hadden, in overleg met collega's etc etc.

Er is vrijdag doorgegeven dat bloed ook op lyme getest moest en wacht dus nog steeds op uitslag. Maar het lijkt erop dat ik inmiddels een zeurende eigenaar ben..........
Heb werkelijk nog nooit zoiets meegemaakt als dit en kan me ook niet voorstellen waar een praktijk een goede naam vandaan haalt soms.
Is tevens een bekende tandarts. Daar na tand behandeling ook vragen gesteld vanwege een enorme geur bij 2 paarden, maar was normaal.
Morgen komt er dus voor 3 paarden een andere voor een second opinion. Incl de shet.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:41

Als ik (en de veearts) het echt niet meer weten, dan. probeer ik toch Laarakkers / Den Hoek voor een 2nd opinion. Het is een andere benadering van onderzoek, maar soms kun je daarmee net het probleem wel vinden.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:38

superpony schreef:
Geen bloedarmoede, wel koorts 38,7.

Wat supervervelend dat je pony zo aan het kwakkelen is en zo matig geholpen wordt door de veearsten.

Als ik je teksten goed lees begrijp ik dat het om een pony gaat die 20+ is, klopt dat?

Volgens de site van de paardedrogist ligt de normale lichaamstemp van een pony tussen de 38,5 en 39 C, dus dan zou hij (gelukkig) geen koorts hebben.

Hoe is zijn gebit verder, kan hij alles goed kauwen? Bij oudere paarden kan het wel eens gebeuren dat ze door een slechter gebit en een wat slechtere spijsvertering tekorten aan vitamines en mineralen oplopen en daardoor allerlei klachten gaan ontwikkelen. Zou dat bij jouw pony het geval kunnen zijn?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 21:32

Babootje schreef:
Als ik (en de veearts) het echt niet meer weten, dan. probeer ik toch Laarakkers / Den Hoek voor een 2nd opinion. Het is een andere benadering van onderzoek, maar soms kun je daarmee net het probleem wel vinden.


Deze praktijk kijkt al ook vanuit die hoek.


irmaz schreef:
superpony schreef:
Geen bloedarmoede, wel koorts 38,7.

Wat supervervelend dat je pony zo aan het kwakkelen is en zo matig geholpen wordt door de veearsten.

Als ik je teksten goed lees begrijp ik dat het om een pony gaat die 20+ is, klopt dat?

Volgens de site van de paardedrogist ligt de normale lichaamstemp van een pony tussen de 38,5 en 39 C, dus dan zou hij (gelukkig) geen koorts hebben.

Hoe is zijn gebit verder, kan hij alles goed kauwen? Bij oudere paarden kan het wel eens gebeuren dat ze door een slechter gebit en een wat slechtere spijsvertering tekorten aan vitamines en mineralen oplopen en daardoor allerlei klachten gaan ontwikkelen. Zou dat bij jouw pony het geval kunnen zijn?


Oke dat wist ik zelf niet. Maar de veearts blijkbaar ook niet, want leeftijd is bekend en 38,7 werd als koorts genoteerd.

Weet niet of je alles hebt gelezen? Hij heeft geen snijtanden meer sinds 2015 vanwege Eotrh en is inmiddels ook 5 kiesjes kwijt.
Hij kauwt niet alles goed meer, maar eet geen geweekt voedsel. Grasmix, grasbrok, lucerne brok en 18+ gaan er wel in. Verder kauwt hij wel wat hooi en graast gras wel weer goed.


Maar even in algemeen; Hij heeft geen lyme! Net de uitslag gekregen.

Mijn eigen veearts vanmiddag gesproken en we gaan hem ontwormen en op zand beoordelen en behandelen. Verder blijft hij deels op rust. dat lijkt iets te helpen.
Hij heeft nu 24uur apart gestaan op rust en is net mee geweest op een stukje wei en liep best aardig vergeleken bij de afgelopen dagen.
Staat nu even met de rest uit te buiken en dan weer naar zijn eigen plekje.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:52

Oh inderdaad, bij pony's ligt de normale temperatuur hoger. Dat wist ik ook niet. Weer iets geleerd!

Ik snap dat je niet zomaar medicijnen meekrijgt hoor ik was gewoon benieuwd of je ook ab had gekregen. Hopelijk gaat het ontwormen helpen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 09:44

Wat ik me dan wel afvraag; Mijn new forest van 22 is ook een pony en die had steeds 37.6. Mn quarter merrie 37,7 en mn quarter ruin 37,3.

En.............de temperatuur zakt wel, dus die 38,7 was dan wel verhoogt vergeleken bij de laatste 2 avonden dat het 38,1 en 38,2 is. Allemaal minimaal, maar je houdt alles in de gaten natuurlijk.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Lyme paard symptomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:49

Mijn ev is telkens precies 37, soms 36,9. Eigenlijk wel goed om te weten wat de normale temp van je paard is als er zo'n variatie in zit

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 14:35

Sintara schreef:
Mijn ev is telkens precies 37, soms 36,9. Eigenlijk wel goed om te weten wat de normale temp van je paard is als er zo'n variatie in zit


Ja, is best belangrijk. Vroeger hadden we stalbordjes en stonden de temperaturen op. Moest je af en toe gewoon checken of dat nog het gemiddelde was, maar eigenlijk wel basis info. Ben het nu ook gaan bijhouden weer.

Net als de ademhaling eigenlijk. Mijn ruin heeft luchtwegproblemen en zit hoog. Maar mn merrie leek ook wat problemen te hebben en is nu 27, dus wel fijn om te weten. Zeker met deze temperaturen fijn wat door het weer kan komen, of echt niet goed is.