Mijn merrie van 20 jaar heeft helaas een flinke peesblessure. 2 gaten in haar diepe buiger.
Eerst even een korte uitleg:
Mijn merrie staat sinds ongeveer 2 jaar semi op pensioen. Ze staat op een hele fijne pensioenstal waar ze de hele dag met 3 andere merries op de wei staat, zomer en winter. S 'avonds staan ze binnen.
Sinds 2 jaar rij ik niet meer actief met haar. En als ik met haar ga rijden, dan is het een heerlijk uurtje stappen in het bos. Ik rij haar 1 keer per week maximaal, soms zelfs minder (ik ben een mooi weer ruiter

Mijn merrie is een pittige tante. Ik heb haar al 14 jaar en ze kan een echte stresskip zijn. In haar jongere jaren heb ik recreatief met haar gereden, voornamelijk dressuur. Gelukkig is ze met de jaren wel wat rustiger geworden. Het is een lieverd maar wel met een gebruiksaanwijzing.
2 maanden geleden zag ik een bult op haar rechtervoorbeen. Ze liep (en loopt) niet kreupel, het is ook niet warm. Ik ben het type wat eerst even aankijkt voordat ik meteen de dierenarts laat komen dus dat heb ik ook gedaan. Helaas zat de bult er na een maand nog steeds en toen heb ik de dierenarts laten komen voor een echo. Conclusie: 2 gaten in haar diepe buiger. De dierenarts had eerst de hoop dat het een andere pees was aangezien de bult aan de buitenzijde zit maar helaas pindakaas..
Gezien het temperament van Tessa hebben we besloten haar niet op boxrust te zetten maar gewoon op de wei te laten met haar vriendinnetjes. Het is een stabiele kudde. Soms een beetje heen en weer "rennen" (soms een drafje, soms een galopje), maar het zijn allemaal dames op leeftijd die knuffelen en grazen de voorkeur geven dan spelen en tieren (gelukkig).
De reden dat we haar niet op boxrust zetten is omdat ze dan erg onrustig is en heel de dag rondjes zal lopen in haar stal. Ze kan echt niet alleen staan.
Ik heb compagel gekregen van de dierenarts en het advies haar af te laten vallen, ze was iets te dik.
Afijn, elke dag ga ik braaf naar haar toe om haar been in te smeren. Ik geeft haar druppels dagelijks van Puur Tendo en ook krijgt ze om de dag Puur MSM poeder door haar slobber heen.
Nu zijn we wederom en maand verder en het been is nog steeds even dik, misschien zelfs wel ietsjes dikker. Tessa loopt gelukkig nog steeds niet kreupel, is vrolijk en eet goed. Toch heb ik besloten die dierenarts weer te laten komen om te kijken hoe het ervoor staat.
En helaas: er is nog helemaal geen verbetering te zien. Helemaal niets. De dierenarts staat er ook echt van te kijken dat Tessa niet kreupel loopt met deze blessure. Het positieve is dat er gelukkig ook geen verslechtering te zien is. Haar advies is nu wederom af te wachten, waarschijnlijk zit haar leeftijd tegen en heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Ze heeft een revalidatietraject voorgesteld met boxrust en dagelijks stappen maar daar maak ik Tessa (en mezelf) niet gelukkig mee, daarbij denk wij beide dat het meer kwaad zou doen dan goed.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie hier ervaring mee? Enkele ervaringsdeskundigen die mij wat motiverende woorden kan toespreken?
Hebben jullie misschien nog wat middeltjes die ik kan gebruiken die het herstel zullen bevorderen? Ik ben vooral op zoek naar gemak, dus iets wat ik 1 keer per dag kan geven of smeren etc.
Alvast dank!