Iemand die mee kan kijken met rontgenfoto’s kogel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Iemand die mee kan kijken met rontgenfoto’s kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 09:23

Goedemorgen,

Bij mijn pony is een paar maanden geleden beginnend artrose geconstateerd. Ze is hiervoor behandeld (ingespoten) en ik dacht zelf dat het allemaal wel mee viel. De dierenarts sprak over een oneffenheid en niet over artrose bijvoorbeeld. Mijn verzekering ziet dat anders.

Ik ben er over na aan het denken om voor een second opinion te gaan over de te nemen vervolgstappen, maar ik zou graag hebben dat iemand mij eens uitlegt, waar op de rontgenfoto’s de artrose te zien is. Wilde na de vakantie dit aan mijn DA vragen, maar het zit te veel in mijn hoofd.

Is er hier iemand die eens met mij mee zou willen kijken?

Alvast dank! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:30

Alvast 1 broodje aap de wereld uit helpen: Artrose is kraakbeendegeneratie. Kraakbeen is niet zichtbaar op Röntgenfoto's. Artrose is dus niet te zien op foto's.

Je kunt wél zien of een gewrichtsspleet nauw is (dat zegt niet alles want je weet niet wat normaal is voor het betreffende paard) of helemaal verdwenen is (dat zegt wel wat, want er moet wel een spleet zijn, botdelen op elkaar betekent géén kraakbeen)

En wat je verder kunt zien op foto's is botvorming (verbreding) op de gewrichtsvlakken (osteofytvorming) - dit treedt in een later stadium op omdat het bot de hogere druk vanwege verdwenen kraakbeen wil opvangen. Maak je het oppervlak van het gewricht groter, wordt de druk minder.

Daarnaast kun je soms ook nog sclerose zien, verdikking van het 'subchondrale' bot (het bot onder het kraakbeen, of eigenlijk waar het kraakbeen had moeten zitten) - ook een reactie van het lichaam om de hogere druk op te vangen.

Beide 'reparatiereacties' van het lichaam (osteofyten en sclerose) werken uiteraard niet, anders was artrose geen probleem. Maar het zijn wel een soort van pogingen van het lichaam tot de schade te beperken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-07-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:32

De mijne heeft ook atrose in de kogel. Dit zie je door oneffenheden, het bot zou zeg maar glad moeten zijn maar bij atrose zie je dan wat oneffenheden er in.

Aan de buitenkant kun je het soms ook zien trouwens, bij de mijne is dit het geval, kogelgewricht is dikker als normaal. Ernst vande atrose weet ik trouwens zo even niet.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 09:38

Veel dank voor je bericht Ibbel! Wat ik uit je bericht begrijp is dat als artrose zichtbaar is op de foto, is het niet de artrose zelf, maar het gevolg van de artrose. En dat kan je pas zien als de artrose al in een verder stadium is? Of in ieder geval als het lichaam de druk al aan het opvangen is?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er bij mijn pony het geval is. Ik dacht het destijds goed begrepen te hebben, maar kom er achter dat niets minder waar is.

Dankje Marije. Die oneffenheden zie ik zelf niet zo goed, maar heb ook geen idee waar naar te moeten kijken. Als ik foto’s google, zie ik het vaker wel duidelijk. Aan de buitenkant is bij mijn pony niets te zien.

Anoniem

Re: Iemand die mee kan kijken met rontgenfoto’s kogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:44

Op de foto's van de mijne moet je het ook net weten. Maar hij heeft er ook een fragmentje zitten, dus ik denk dat het ook niet helemaal een "normaal" beeld geeft

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:44

Precies. Beginnende artrose is niet zichtbaar op een foto.
Wel met MRI, en bij een kijkoperatie natuurlijk.

Er wordt nog wel eens geroepen "artrose" als er een smalle gewrichtsspleet wordt gezien, maar dat zegt niets als je niet weet hoe breed die had moeten zijn. En je hebt over het algemeen geen foto's van je paard zonder klachten, dus je hebt geen vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:48

Hier zit atrose

Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 09:51

Ok, dank weer. Nu begrijp ik ook iets beter waarom de dierenarts een MRI als optie ziet. Dure grap als je al weet dat het artrose is, maar misschien is dat helemaal niet zeker.

Ibbel, zou ik jou misschien de foto’s mogen sturen of daar überhaupt iets op te zien is? :)

Marije, dank dat je de foto wil delen! Zit het aan de rechterkant bij het bovenste gewricht? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:54

Links en rechts een kleine osteofyt, gewrichtsspleet is wat smal over de hele linie.
Ik zou dit niet als heel extreem artrose beoordelen, maar dat doe je ook niet op grond van de foto's. Het klinische beeld is doorslaggevend.

Je mag me de foto's wel sturen hoor.

Disclaimer: ik ben bioloog, geen arts, en heb een opleiding gevolgd tot het lezen van Rö-foto's van mensen met artrose, niet voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:56

Simbaa schreef:
Ok, dank weer. Nu begrijp ik ook iets beter waarom de dierenarts een MRI als optie ziet. Dure grap als je al weet dat het artrose is, maar misschien is dat helemaal niet zeker.

Ibbel, zou ik jou misschien de foto’s mogen sturen of daar überhaupt iets op te zien is? :)

[***], dank dat je de foto wil delen! Zit het aan de rechterkant bij het bovenste gewricht? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Als ik het goed begrepen heb de buitenkant, dus rechts op de foto in de kogel. Da heeft het wel goed uitgelegd maar door herstel periode met veel gedoe en nog meer gedoe in m'n privé leven vergeet ik het allemaal steeds weer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:57

Maar wat is er dan met de verzekering? Wil je de pony in de verzekering doen of wil je uitbetaald krijgen.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:00

Ibbel schreef:
Links en rechts een kleine osteofyt, gewrichtsspleet is wat smal over de hele linie.
Ik zou dit niet als heel extreem artrose beoordelen, maar dat doe je ook niet op grond van de foto's. Het klinische beeld is doorslaggevend.

Disclaimer: ik ben bioloog, geen arts, en heb een opleiding gevolgd tot het lezen van Rö-foto's van mensen met artrose, niet voor paarden.

Atrose is dscht ik ook niet extreem, anders had de da wss de kans op rijden niet eens benoemd. Helaas loopt ie er alleen wel kreupel bij, en heeft hij gewoon echt tijd nodig te herstellen. Ik vermoed zelf dat de atrose door overbelasting komt vat het gewicht, aangezien de hoef aan dit been ook scheef staat en hij uit Spanje komt. Atrose was al aanwezig voor aankoop (is duidelijk van buitenaf te zien namelijk)

Als ik het me goed herinner kreeg ie een 3 op linksvoor (atrose been). Maar hij kwam ook absoluut niet door de buigproef. 2de keer buigproef al wel 50% verbetering. Was wel duidelijk bij onderzoek dat er foto's gemaakt moesten worden. Hij dacht overigens misschien hoef katrol ontsteking ofzo? Maar nu ik naar de kogel kijk op foto's voor de da heb ik zoiets tsja dat had je ook kunnen zien.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 10:15

Ibbel, ik heb je de foto’s gestuurd :)

Marije, wat een gedoe he! Hoe wordt het bij jullie behandeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:08

Simbaa schreef:
Ibbel, ik heb je de foto’s gestuurd :)

[***], wat een gedoe he! Hoe wordt het bij jullie behandeld?

Ingespoten, speciaal beslag supplementen en momenteel heel veel stappen en ik koel ook nog steeds regelmatig. We zijn we zo ver dat ik er inmiddels op mag zitten op het harde.

Ik voer glucosamine msm bij. Maar doe dit allemaal ook vooral omdat hij 6 is. Dus nog veel te jong. Mocht ie goed lopen, dan word ie geopereerd. Dan nog is het de vraag natuurlijk blijft het goed. Maar dan heb ik wel m'n best gedaan.

Ik wil als laatste nog laseren proberen, dit kan de pijn dscht ik goed verminderen en het proces nog meer vertragen. Maar het is zeker te behandelen en niet gelijk einde verhaal. Het is alleen wel blijvend, iets waar je rekening mee moet houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:25

Laseerlicht komt het gewricht niet binnen, lijkt me sterk dat dat iets zou doen.

Utrecht is vrij ver met een hydrogel (ontwikkeld aan de TU Twente) die bij kleine lokale beschadigingen aan het kraakbeen in de eerste klinische proeven echt herstel van kraakbeen heeft laten zien. Let wel, bij kleine (kunstmatig aangebrachte) beschadigingen.
Is dus nog niet zo ver (en komt misschien nooit zo ver) dat het bij gegeneraliseerde artrose kan werken (die gel moet dan nl de druk van het gewricht aankunnen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:29

Ibbel schreef:
Laseerlicht komt het gewricht niet binnen, lijkt me sterk dat dat iets zou doen.

Utrecht is vrij ver met een hydrogel (ontwikkeld aan de TU Twente) die bij kleine lokale beschadigingen aan het kraakbeen in de eerste klinische proeven echt herstel van kraakbeen heeft laten zien. Let wel, bij kleine (kunstmatig aangebrachte) beschadigingen.
Is dus nog niet zo ver (en komt misschien nooit zo ver) dat het bij gegeneraliseerde artrose kan werken (die gel moet dan nl de druk van het gewricht aankunnen)

Als er door artsen lasertherapie voor atrose word aangeboden lijkt het me wel iets te doen? Daarbij heeft ie nog een pees die ik ook wil laten laseren, dus dan maar beide. Kan geen kwaad

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:33

Naar (high power) laser bij pezen is onderzoek gedaan, laser bij artrose bij mijn weten niet. Artsen doen wel meer dingen die niet bewezen zijn ;)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:41

Ik kan je niet helpen met kijken naar foto's maar vind het wel interessant wat je allemaal uitlegt Ibbel! Bij mijn paard is het vastgesteld door middel van foto's, waarna verder onderzoek is gedaan door middel van echo. Is dit dan wel een goede methode? Of heb je eigenlijk echt MRI nodig? Nu was het bij mijn paard wel degelijk verder gevorderd, zij staat nu na allerlei dingen geprobeerd te hebben 24/7 op de wei van haar pensioen te genieten, gelukkig gaat dat super en zonder pijnstillers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:10

Echo is gebaseerd op het terugkaatsen van geluid. Als dat op bot stuit, ziet het daarachter niets. Dat is iets minder handig bij het bekijken van gewrichten.
Bij pezen wordt echo veel meer gebruikt.
Je ziet met echo vooral vocht (want dat kaatst geen geluid terug en blijft dus zwart). Dus als er een ontsteking aanwezig is (wat bij artrose ook voorkomt, het heet in het Engels niet voor niets 'osteoarthritis' - van os/bot en arthros/gewricht en -itis/ontsteking) kun je dat met echo wel zichtbaar maken, omdat ontsteking altijd een aantrekken van vocht met zich meebrengt. Maar je bent met echo wel beperkt in welke richting je kunt kijken, omdat je niet door bot heen kunt.
Maar met MRI zie je alle zachte structuren het beste omdat je daar dwarsdoorsnedes door alle weefsels mee kunt maken, in alle richtingen. Met de juiste software kan je daar dan ook weer 3-D plaatjes van maken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:18

Bedankt voor je duidelijke uitleg :)!

Bloempje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:28

Ibbel schreef:

Hoi ibbel, na wat googlen kwam ik op jullie gesprek. Zou je mijn Foto’s ook eens kunnen bekijken?