Ik huur nu al bijna 2 jaar mijn 22-jarig paard. Ze stond daarvoor al een half jaar op mijn manege. In de jaren dat ze hier is heeft ze al elk najaar een peesblessure of ontsteking aan dezelfde pees (linksvoor) gehad. Op dit moment heeft ze de hoefrot waardoor ze haar voorste pezen heeft overbelast. Ze mag enkel nog stappen.
Zelf ben ik een springruiter die ook de dressuur in wil, mijn doel is om mee te doen aan Jumping Mechelen Indoor Masters op 1m00. Maar nu is de vraag kan ze dit nog aan en hoe groot is de kans dat ze over enkele maanden weer iets aan haar pees heeft? Als het echt altijd jaarlijks blijft terug keren zet ik ze dan best op pensioen?
Ik weet echt niet wat te doen, zeker niet nu er een ander paard mijn interesse heeft. Please help me
Is er ooit wel de kans gegeven om het te laten herstellen? Want dan ben je zo een half jaar tot een jaar alleen aan het stappen. Langzaam opbouwen is ook belangrijk.
Maar op 22 jarige leeftijd zou ik een paard met zoiets niet meer in de sport laten lopen. Hooguit lekker recreatief hobbelen.
Ik zou met een paard op deze leeftijd en alle blessures niet meer gaan springen. Hooguit nog wat recreatie ritjes als het paard rad loopt. Voor de sport zou ik kijken voor een jonger exemplaar.
Ik zou met dit paard ook niet meer die ambitie hebben. Sterker nog, na een peesblessure is het altijd nog maar de vraag of je nog kunt springen. Als dat gewoon gedaan blijft worden, dan kan het inderdaad zijn dat de blessure steeds terug komt. Maar het kan ook komen door verkeerde hoefstand, of door iets uit de rug.
Nee, dat kan je vergeten op deze leeftijd en bij een regelmatig terugkomende blessure. Dan kan je springen vergeten. Ik denk dat je al blij mag zijn als hij sowieso weer regelmatig gaat lopen en recreatief wat mee kan doen.
Met een 22 jaar oud paard met die klachten zou ik echt niet meer denken aan sport maar rustig de tijd geven om te genezen en dan te kijken wat er recreatief nog mogelijk is. Maar ook zeker niet meer springen, dat lijkt me enorm belastend
Shenavallie
Geplaatst: 27-07-20 10:36
Voor de ambitie die jij aangeeft te hebben, TS, zou ik gaan kijken naar een ander, jonger, blessurevrij paard. Dit dier kun je het beste zo min mogelijk belasten (hooguit een enkele keer een stapritje) en eigenlijk al denken aan met pensioen laten gaan. Je gevoel is hierin dus zeker goed.
Babootje
Geplaatst: 27-07-20 10:54
janderegelaa schreef:
Open je hier serieus een account voor?
Dat had ik nou ook....
Suzanne F.
Geplaatst: 27-07-20 11:48
Shadvero schreef:
janderegelaa schreef:
Open je hier serieus een account voor?
Hoe bedoel je?
Ik denk dat bedoeld wordt dat je dit zelf ook wel kan bedenken.
Ik zou persoonlijk dit niet meer met mijn paard doen. Een pees die een blessure heeft gehad zal nooit meer zo sterk zijn als hij ooit was. Je geeft aan dat dit paard jaarlijks problemen heeft aan het been, ik zou haar een hele poos op rust zetten en enkel recreatief ermee gaan rijden.