Cranio sacraal ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Cranio sacraal ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 13:53

Ik ben benieuwd naar ervaringen met cranio sacraal in algemene zin.
Dus niet een specifieke behandelaar.

Met welke klachten laat je een therapeut komen?
Hoe zijn de ervaringen?

Avalanche

Re: Cranio sacraal ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:26

Mijn ervaringen zijn slecht. Mijn vorige lesgeefster is een cranio sacraal therapeut, zij dacht van alles te zien bij mijn paard (dat overigens op foto's en scans gewoon goed is) en ze ging haar behandelen. Beetje bizar wel, ik was zo verbaasd dat ik ook niets zei.
Ik merkte totaal geen verschil in voor en na overigens. Ook na alles wat de therapeut dacht te zien niet. Mijn paard was nog altijd scheef.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:28

Ik verplaats dit topic naar medisch.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 14:35

Avalanche81 schreef:
Mijn ervaringen zijn slecht. Mijn vorige lesgeefster is een cranio sacraal therapeut, zij dacht van alles te zien bij mijn paard (dat overigens op foto's en scans gewoon goed is) en ze ging haar behandelen. Beetje bizar wel, ik was zo verbaasd dat ik ook niets zei.
Ik merkte totaal geen verschil in voor en na overigens. Ook na alles wat de therapeut dacht te zien niet. Mijn paard was nog altijd scheef.

Stelde diegene ook een diagnose dan?
Dat is voorbehouden aan een arts..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:11

Muze schreef:
Stelde diegene ook een diagnose dan?
Dat is voorbehouden aan een arts..

Wel, een diagnose kun je het niet noemen, ze riep een paar vage dingen hoe die botten zouden zitten, dingen die anatomisch niet eens mogelijk zijn. Dus dat een diagnose noemen is wel erg pretentieus.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:20

Diagnostiseren is idd voorbehouden aan dierenarts (en fysio). Neemt niet weg dat een cranio sacraal therapeut symptomen kan zien. Geldt ook voor sportmasseur enz.

Vriendin heeft tijdens haar opleiding geoefend op mijn haflinger, die zo fijn weinig tot geen reactie gaf tijdens behandelingen. :+ Ik liet haar dus niet direct komen vanwege klachten, in die zin merkte ik ook geen verschil. Maar merkte wel degelijk dat de sessie invloed had op hem. Na CS stap je je paard uit: hij was dan heel baldadig, ging heel groot stappen. Dit gedrag herkende ik als ik fysio had laten komen.

Op dit moment werk ik samen met een craniosacraal therapeut op een CPL-paard: eigenaar wisselt ons af. (zelf mld-masseur). Er kan langere tijd tussen massages, en ook andere problemen worden aangepakt. CPL blijft mooi stabiel. Zij staat op dezelfde stal als de eigenaar, en heeft dit paard op kunnen vangen tijdens de corona. Er was toen het dringend advies niet te gaan masseren, dus ik kon niet naar andere stallen. Paard is heel goed uit deze periode gekomen, dus tevreden over deze samenwerking.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:29

Muze schreef:

De klacht dat je portemonnee zo zwaar is dat je hem echt even leeg moet kloppen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:48

oji schreef:
Muze schreef:

De klacht dat je portemonnee zo zwaar is dat je hem echt even leeg moet kloppen.

:')

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:08

Ik heb goeie ervaringen met kranig sacraal, maar niet voor grote klachten. Mijn paard vond aanrakingen op zijn hoofd heeeel vervelend, na een paar behandelingen was het al minder. Verder wordt hij nu eens in de zoveel tijd een keer behandeld om gewoon even lekker te ontspannen en alle gebeurtenissen en/of veranderingen te verwerken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:01

Tot nu toe heb ik de beste ervaringen met cranio sacraal. Ik ben begonnen met fysio, daarna osteo...de resultaten waren steeds maar van korte duur. Nu ik een cranio sacraal therapeut erbij heb gehaald lijkt het resultaat eindelijk langduriger. Ik blijf nog een beetje voorzichtig, maar het positieve resultaat duurt al (veel) langer dan bij de fysio en osteo.
Mijn paard reageerde behoorlijk heftig na een behandeling. Ze was 3 dagen gedragsmatig volledig van slag. Ik herkende haar bijna niet meer. Maar daarna was het resultaat zeer duidelijk merkbaar. Blokkades in lichaam opgeheven, geen spanning meer in lichaam, makkelijker in gedrag en minder heftig en angstig.

Zelf vind ik fysio het meest oppervlakkig werken, osteo gaat al wat verder en cranio sacraal werkt op veel meer lagen. Maar iedereen moet doen waar hij (en zijn/haar paard) zich het best bij voelt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 19:11

oji schreef:
Muze schreef:

Dar is bij paarden niet zo moeilijk.
Maargoed, ik doelde uiteraard op klachten van het paard.
Krijg er zelf niet een heel goed beeld van.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een sport masseur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:18

Als je er achter wilt komen hoe het voelt en wat er gebeurd, kun je het zelf eens gaan ervaren bij een humane cranio sacraal therapeut.. Heb je er meteen een beeld bij..
Bij het ene paard werkt het wel, bij het andere paard minder. Maar er zijn zoveel factoren die eraan bijdragen of het wel of niet werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:29

Humpiedumpie schreef:
Maar er zijn zoveel factoren die eraan bijdragen of het wel of niet werkt..

Noem er eens vijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:50

Nielojram schreef:
Humpiedumpie schreef:
Maar er zijn zoveel factoren die eraan bijdragen of het wel of niet werkt..

Noem er eens vijf?

Relatie met de eigenaar
Voedsel
Hoeven
Manier van wonen/leven
Verleden

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 08:52

Mar dat is bij andere behandelingen ook zo.
Iemand kan mijn paard heel mooi los masseren, maar als ik hem continue in de Krul trek, hem 23 uur op stal zet en belabberd laat bekappen is het resultaat ook minder. Minder langdurig dan, want hij zal mogelijk sneller weer compenseren in zijn lijf.

Of bedoelen jullie het anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:54

Muze schreef:
Mar dat is bij andere behandelingen ook zo.
Iemand kan mijn paard heel mooi los masseren, maar als ik hem continue in de Krul trek, hem 23 uur op stal zet en belabberd laat bekappen is het resultaat ook minder. Minder langdurig dan, want hij zal mogelijk sneller weer compenseren in zijn lijf.

Of bedoelen jullie het anders?

Dit bedoel ik inderdaad ;). En wat je zegt klopt helemaal!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:08

Muze dat klopt helemaal.

Ik ben zelf door een humaan therapeut behandeld en van heel extreme klachten af geholpen waarbij de artsen in t ziekenhuis zeiden; leer er mee leven. Na bijna 20 jaar ben ik al een aantal jaar klachten vrij.
Vervolgens had ik een lesklant met een paard waarbij ik al wel eens had aangegeven een fysio er bij te moeten halen maar dat gaf nooit veel verbetering. En ineens was daar een wereld van verschil. Ze had er een cranio sacraal therapeut bij gehad. Ik vond het echt wel wonderlijk om te zien en dus heb ik mijn paarden bij haar laten behandelen. De paarden die ik vooraf alleen als check up wilde laten doen, lieten weinig verschil zien. Soms net wat makkelijker in de lengte buiging of iets wat ze lastig vonden dat dan wel
Makkelijker ging.
De paarden die ik als project had staan gaven wel grote veranderingen.
Twee jaar geleden heb ik zelf besloten om de opleiding te gaan volgen, ik behandel niet heel veel ( eigen paarden en een aantal lesklanten) maar ook hierbij merk ik weer dat paarden waar vooraf weinig gekke dingen mee zijn dat er ook weinig grote veranderingen zijn. Voor mij leuk was bijvoorbeeld een kramperig paard waarbij de eigenaar nog nooit de achtervoeten had kunnen uitkrabben. Hoefsmid was altijd een ellende. Als je dan na de behandeling wel de voeten kan uitkrabben en de hoefsmid geeft bij de eerst volgende afspraak aan dat het zoveel makkelijker is dan is dat toch super fijn! Paard krampt nog steeds maar heel erg veel minder.
Zo ook een paard dat met pre pensioen gestuurd was vanwege stijvigheid. Die behandeld en wat tips voor net wat andere manier van losrijden, trainen mee gegeven en hij loopt sinds we na de Corona weer mogen winst in het zzlicht. Fijn voor de eigenaar!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:21

Ik heb positieve ervaringen.
Mijn jongste paard is meer ontspannen waardoor wij meer ontspannen met hem om kunnen gaan en dat werkt positief op heel veel vlakken.
Hij is braver aan de hand (ook omdat we hem meer vertrouwen en zelf meer ontspannen met hem om gaan), minder ongeduldig bij de smid.

Oudste paard zijn de effecten minder zichtbaar voor de buitenwereld. Maar ze vindt het wel fijn als ze behandeld wordt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:25