Kleine wondjes op neus en onderbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oriotti

Kleine wondjes op neus en onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 14:13

Hi Allemaal,

Mijn paard heeft sinds kort allemaal kleine wondjes en ik vroeg me af of mensen dit eerder hebben gezien en mss weten waar het door kan komen!

Het is allemaal begonnen met blaasjes/wondjes op zijn neus op de lichte delen. Ik dacht gelijk aan zonnebrand en ben extra goed gaan smeren, ook als hij op stal stond. Dit ging eigenlijk heel goed.

Nu heeft hij sinds kort weer allemaal kleine wondjes op zijn neus (zie foto) en heeft soms ook een blaasje op zijn tandvlees. Ben goed blijven insmeren en erger dan deze kleine wondjes is het niet geweest.

Afbeelding

Maar toen kreeg hij ineens allemaal kleine wondjes op zijn achterbenen. Alleen op de witte delen, dus ik dacht; kan ook zonnebrand zijn. Ook al zat het niet alleen op de dun behaarde delen. Been was wat dik, maar hij liep er niet kreupel op en ging met bewegen weg. Heb ze gewassen met betadineshampoo en goed droog gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heeft hij ook ineens soortgelijke wondjes aan zijn voorbenen, welke niet wit zijn.

Afbeelding

Ik denk er aan dat hij misschien allergisch is voor iets op de wei? Omdat het zich lijkt te lokaliseren op de plaatsen waar hij mee tussen het gras komt.

Het is niet zo ernstig dat ik met mijn handen in het haar zit, maar ik ben wel heel erg benieuwd wat het kan zijn! Hij heeft een dunne huid en alles wat de mogelijkheid heeft om een wondje of kale plek te worden, wordt het ook bij hem.

Ik denk erover om hem brandnetel en kleefkruid bij te voeren, omdat ik las dat dat kan helpen bij het afvoeren van afvalstoffen. Iemand ideeen of tips hierover?

Alvast bedankt!

wittepit

Re: Kleine wondjes op neus en onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:17

Mijn paard krijgt dit van nimfen, babyteken.

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 14:21

wittepit schreef:
Mijn paard krijgt dit van nimfen, babyteken.

Zou nooit bij me op zijn gekomen, thanks Wat kun je hieraan doen?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:26

Je kunt frontline op de benen sprayen, maar daarvan is niet getest of het ongewenste effecten heeft op paarden, plus dat het erg schadelijk is voor nuttige insecten, ik ben erg tevreden over (niet ontgeurde!)kokosolie, maar dan moet je wel oppassen voor zonnebrand. Er is een topic over, ik zal proberen de link te plaatsen!

Onderwerp: Paard onder de teken

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:29

Ik volg even, die van mij heeft ook van die plekjes op z'n neus sinds een paar dagen. Wel een stuk minder dan de jouwe. Een stuk of 5/6, ik dacht misschien aan iets in de wei maar ben er ook nog niet achter. Zijn benen heb ik nog niks op gevonden maar die zijn wel zwart dus zal straks nog eens beter kijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:43

Kan ook eikenprocessierups zijn..

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:34

Mijn vosje met witte neus kreeg ook gekke kleine korstjes, ben zonnebrand gaan smeren en t is weg en mijn zwarte met witte achtervoeten eveneens in de kootholte kortjes, ook daar lijkt zonnebrandcreme te helpen. Wellicht verbrand?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:37

Ik heb dit een keer gehad op een stal waar erg veel mijt in de wei zat. Daar hadden heel veel paarden toen last van. Mijtwerende middelen hielpen toen goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:42

Gevoeligheid voor licht kan goed. Of idd een allergie. Het is zelf even uitvissen wat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:54

ik denk grasmijt.
even googlen voor info!!!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:15

Ik lees even mee: sizzle kon je die mijten ook ontdekken op je paard?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:36

Pallatin schreef:

Nee, die zijn ook te klein voor het blote oog dacht ik maar er stonden ook 2 friezen en die begonnen te stampen dus 1+1. Het was ook meteen weg toen we tegen mijten behandelden.

Ik heb trouwens ook wel eens een paard met mok (bacterie) op het hoofd en benen gehad, dat was toen echt een weerstandsprobleem (stond op stalrust ivm blessure) en dat ging toen met betadine weg.

Je kunt ook gewoon even een afkrabsel laten nemen uiteraard.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:19

Die van mij heeft dit idd ook van teken, vooral op z’n benen. In overleg met de dierenarts druppel ik nu maandelijks een antiteekmiddel, maar dit is eigenlijk voor runderen en schapen... Zij had er bij paarden goede ervaringen mee en ik moet zeggen dat het mij ook erg goed bevalt! Geen bijwerkingen gelukkig!

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 20:24

wittepit schreef:
Je kunt frontline op de benen sprayen, maar daarvan is niet getest of het ongewenste effecten heeft op paarden, plus dat het erg schadelijk is voor nuttige insecten, ik ben erg tevreden over (niet ontgeurde!)kokosolie, maar dan moet je wel oppassen voor zonnebrand. Er is een topic over, ik zal proberen de link te plaatsen!

Onderwerp: Paard onder de teken

Ahh, ik heb die kokosolie nog staan want dat smeer ik op een andere plek. Ken dat sinds kort maar lijkt een wondermiddeltje :P Heb het vanmiddag met betadineshampoo gewassen, gedroogd en ingesmeerd met kokosolie, dus ik ben benieuwd! Frontline vind ik een beetje spannend, dat hou ik even in mn achterhoofd.

MarjanB schreef:
Kan ook eikenprocessierups zijn..

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, want die is in de buurt gesignaleerd maar mijn paard staat altijd samen met anderen en die hebben nergens last van.

Lena82 schreef:
Mijn vosje met witte neus kreeg ook gekke kleine korstjes, ben zonnebrand gaan smeren en t is weg en mijn zwarte met witte achtervoeten eveneens in de kootholte kortjes, ook daar lijkt zonnebrandcreme te helpen. Wellicht verbrand?

Hij verbrand inderdaad snel dus ik smeer hem altijd in met factor 50, maar deze plekjes krijgt hij door de zonnebrand heen. En het zit meer op de dik behaarde delen van zijn been dan de kootholtes. Ook zit het op zijn geheel bruine voorbenen

Sizzle schreef:
Ik heb dit een keer gehad op een stal waar erg veel mijt in de wei zat. Daar hadden heel veel paarden toen last van. Mijtwerende middelen hielpen toen goed.

ellepel schreef:
ik denk grasmijt.
even googlen voor info!!!

Hij is de enige die het heeft en heeft geen jeuk aan zijn benen, dat zou je dan wel verwachten toch?

shirleyp schreef:
Die van mij heeft dit idd ook van teken, vooral op z’n benen. In overleg met de dierenarts druppel ik nu maandelijks een antiteekmiddel, maar dit is eigenlijk voor runderen en schapen... Zij had er bij paarden goede ervaringen mee en ik moet zeggen dat het mij ook erg goed bevalt! Geen bijwerkingen gelukkig!

Deed je dan ook nog iets tegen de wondjes zelf? Ik ga het even navragen bij mijn DA!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:44

ja hoor hij kan de enige zijn in de wei met plekjes en de enige kan zijn die er allergisch op reageerd.
dus sluit dat niet uit, het lijkt er heel erg op.
behandelen ervan staat wel op google :j

ohw edit, niet goed gelezen,sorry.
ik dacht dat er wel jeuk was,dat is er vaak wel bij grasmijt.
komt er veel voor,ik vind het er wel erg op lijken

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:54

Jeuk hoeft niet perse bij mijt. Bij mijt zie op de wondjes doorzichtige gele, beetje plakkerig vocht. Mijten kun je niet zien met het blote oog. De da kan een afschraapsel bekijken onder de microscoop.

In dezelfde wei kan het ene paard er wel last van hebben en de andere niet. Geen idee waardoor. Misschien net als bij mensen: de een wordt altijd gestoken door muggen en de ander nooit.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:15

Citaat:
Deed je dan ook nog iets tegen de wondjes zelf? Ik ga het even navragen bij mijn DA!

In het begin waste ik het met betadineshampoo, maar daar was geen beginnen aan... Elke dag zaten er weer korstjes :7 Maar sinds ik dat spul van de dierenarts gebruik heeft hij geen korstjes meer gelukkig! Ik weet zo even niet hoe het heet, maar kan morgen wel even kijken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:38

Sizzle schreef:
Pallatin schreef:

Nee, die zijn ook te klein voor het blote oog dacht ik maar er stonden ook 2 friezen en die begonnen te stampen dus 1+1. Het was ook meteen weg toen we tegen mijten behandelden.

Ik heb trouwens ook wel eens een paard met mok (bacterie) op het hoofd en benen gehad, dat was toen echt een weerstandsprobleem (stond op stalrust ivm blessure) en dat ging toen met betadine weg.

Je kunt ook gewoon even een afkrabsel laten nemen uiteraard.

Interessant! De plekjes die het paard van TS heeft lijken erg op die mijn paard heeft, maar hij heeft geen sokken/behang en lijkt ook geen jeuk te hebben. Hij had 1 zo’n plekje op z’n neus, maar dat is nu genezen, op z’n benen vind ik wel steeds die plekjes idd....ook op z’n zwarte voorbenen...Ik dacht mok, maar dat heeft ie eigenlijk nooit....

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:41

@ TS waar koop je die kokosolie? Is dat om in te bakken? Of om op je huid je smeren?

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 12:54

Pallatin schreef:
@ TS waar koop je die kokosolie? Is dat om in te bakken? Of om op je huid je smeren?

Ik heb het bij de lidl vandaan. Ze hebben het ook bij AH geloof ik. Je kunt er ook in bakken ja!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:11

Let dan wel op dat je niet de ontgeurde versie koopt!

Oriotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 00:16

Ik zal nog even een update geven:

Ik heb de Detoxmix van EcoStyle gegeven en ben daarna begonnen met voeren van OerBalans. Ik heb sindsdien geen plekjes meer gevonden bij hem! Zelfs nu de mokperiode begint waar hij voorheen super gevoelig voor was!