Voernijd ,chagrijnig en gebit deugd niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IdeJong

Voernijd ,chagrijnig en gebit deugd niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 17:35

Hallo sinds een week heb ik een nieuw paard gekocht.
Hij is met hooi eten chagrijnig oren in de nek en bijt in me knie ook met mest schepen int land moet k oppassen dan doet ie dit zelfde gedrag .. heb ook naar zijn tanden gekeken paspoort staat 5 maar hij is maar 3.5 a 4 jaar helaas lukte me het niet bij zijn oude eigenaar in de mond te kijken (deed steeds hoofd omhoog) al zeide zei al dat er iemand na zijn gebit had gekeken en bevestigd had dat ie jonger was ... nu zie ik thuis (kan ik nu opeens wel kijken in zijn mond zonder moeite ) dat ie een lichte onder beet heeft, en valt me op dat ie vergeleken me andere paarden rustiger (slomer)eet en ok wel aftoe een prop maakt. Ik zal dus binnen kort de tandarts er bij halen al is die niet altijd meteen beschikbaar heb soms 2 maanden wacht tijd. Maar zou dat gedrag van hem ook kunnen komen door tand/ kiespijn en door slecht eten ook voernijd ontwikkeld heeft? Een tik geve als ie dit doet word ie juist pissiger van en negeren helpt beter maar heb het vermoeden dat dit miss wel met zijn tanden te maken heeft. Kwa rijden is er niks loos wel wat sloom voor jong paard. Is er iemand die hier miss ook te maken mee heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:50

Anoniem

Re: Voernijd ,chagrijnig en gebit deugd niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:54

Met het slome kan het idd best een maagzweer zijn. Maar het kan ook door verhuizing komen natuurlijk.

Wil je zeker zijn, haal er een da bij die ook tanden doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:03

Hier valt echt niks over te zeggen. Kan door tandpijn komen, door rugpijn, door pijn in zijn benen of door helemaal geen pijn, maar karakter of slechte opvoeding. Totdat de tandarts geweest is, zou ik er alvast niet op rijden. Als die tandpijn heeft, is het bit wel het laatste wat je in die mond wilt steken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:09

Pijn of geen pijn, ik zou toch zeker streng genoeg zijn in de opvoeding. Paard dat chagrijnig reageert op een terechte bestraffing, lijkt me toch dominantie. Als je hem nu over de grenzen laat gaan, kan het snel uit de hand lopen. Een nieuw paard moet je niet alleen vertrouwen, maar ook respecteren.

Als tandarts zo'n lange wachtlijst heeft, zou ik toch snel een afspraak maken, om dit al uit te sluiten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:43

Ik heb een fries die erge voedernijd heeft gehad, hij is nog altijd erg gebrand op eten maar weet ook dat als hij blijft drammen dat het alleen maar langer duurt voordat hij zijn eten krijgt. De voedernijd bij hem is ontstaan door verwaarlozing. Hij ploegde de hele stal om als hij maar dacht dat er eten in aantocht was. Nu is hij zover dat hij nog maar 1 rondje door zijn stal doet en blijft wachten. Met stal-paddock-wei uitmesten kon ik ook gebeten worden door hem maar dat is gedrag wat ik toch echt niet ga negeren. Hij heeft een aantal keren de schep van de mestboy naar zich toe gekregen (gelukkig voor hem kan ik niet mikken) gooide mis maar het effect was voldoende, hij liet het uit zijn hoofd. 1x op stal heeft hij wel een rake knal gehad met de mestballen eruit halen. Hij had me goed te pakken, gelukkig winter dus dikke kleren en jas aan maar dat gedrag is totaal niet gewenst hier. Ook al wist ik waar het vandaan kwam. Nu kan ik rustig zijn stal doen of de wei-paddock zonder dat hij er maar aan denkt om dat oude gedrag te herhalen, dat werkt zoveel prettiger.

IdeJong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:06

Tandarts komt pas sept. Eerder geen tijd dat is het nadeel van op een eiland wonen. Uiteraard geen bit nog in gehad maar zie met eten dat ie wel last heeft van zijn gebit en dus ook idd een lichte onderbeet heeft .. met mest scheppen heb k nu me zweepje bij me dat ie afstand moet houde dit gaat nu goed.. dan zijn voernijd met hooi blijf k naast hem staan dit gaat ok al stuk beter maar hij kan geen emmer biks in de buurt hebbe dan gaat ie echt aanvallen dus meneer krijgt alleen summerfit Koek voor de vitamientjes .. ben er achter dat ie in half jaar tijd bij 3 handelaars is geweest en daarna naar een gezin waar ik hem weg heb.. Dit zal ook wel veel stress voor hem zijn geweest. Maagzweer kan ik niet meteen ja op zegge maar houd het komende tijd wel in me achter hoofd.. we gaan gewoon stapje voor stapje rustig aan verder