Elk half jaar laat ik mijn paard behandelen door de fysiotherapeut en hier reageert hij ook goed op. Hij is verder gezond, heeft een goede conditie en kan het trainingsniveau aan. Hij is nu 12 jaar, 1.75m hoog en loopt op wedstrijd in het Z2.
Echter loop ik binnen het rijden (al lange tijd) tegen wat punten aan waarvan de oorzaak in het SI gewricht blijkt te liggen. Denk hierbij aan moeite met lengtebuiging met name in de linker zijgangen en de vliegende galopwissel van links-rechts. Na behandelingen van de fysio zie ik wel kleine verbeteringen, maar het blijft een knelpunt. De fysiotherapeut vertelde mij dat het probleem soms dieper zit dan zij behandelen kunnen. En dat mijn paard ook een onprettig of pijnlijk gevoel moet ervaren op de momenten dat ik dit soort oefeningen uitvoer. Zij benoemde dat ik het SI gewricht kan laten behandelen door de dierenarts, met een injectie.
Nu ben ik hier niet mee bekend, dus ik vroeg mij af of hier mensen zijn met ervaringen met zo’n behandeling en of zij hiermee ook bepaalde rijproblemen oplosten? En aan wat voor kostenplaatje moet ik denken?
Ik wil er nog even bij zeggen dat de gezondheid van mijn paard voorop staat. Ik overweeg zo’n injectie omdat ik me er bewust van ben dat mijn paard last/pijn moet hebben van/aan dit gewricht en dat wil ik oplossen. Het management qua voeding, verzorging, tandarts, zadelcheck, fysio etc is verder goed geregeld en recente x-rays van benen en rug zijn ook goed.