Help, wat heeft mijn paard?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanda86

Help, wat heeft mijn paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 15:00

Advies/tips of eventueel ervaring:

Mijn paard is op 3 jarige leeftijd gecastreerd. Dit heeft de dierenarts aan huis gedaan. Dit liep niet helemaal zoals het moet. Het hele verhaal zal ik je besparen
Hij is sinds de casteratie niet meer zichzelf. Hij was als veulen al super lief en aanhankelijk. Sinds de casteratie is het een heel ander paard geworden. Hij is zenuwachtig, schrikkerig en heel onzeker.
Met longeren gaat hij in de plashouding staan en de ene keer plast hij en gaat hij lekker aan het werk. De andere keer komt er niks en kan hij gerust een half uur zo blijven staan.
Als er een pion of paal in de buurt is staat hij altijd te jeuken tussen zn benen.
Als hij aan het werk is en zijn staart komt tussen zijn benen vliegt hij ervan door.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Weet wat het kan zijn?

Er zijn verschillende dierenartsen bij hem geweest en niemand die wat kan vinden.

Ik wil hem zo graag helpen maar weet even niet meer hoe

Anoniem

Re: Help, wat heeft mijn paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:03

Wanneer is hij gecastreerd?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:05

Heb je hem al eens naar een kliniek gebracht? Bijvoorbeeld Lingehoeve? Ik zou het echt eens grondig laten onderzoeken wat er met jouw paard aan de hand is. Wij kunnen hier vanachter ons scherm niet zo een complex probleem helpen oplossen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:17

Je zegt dat je ons het hele verhaal wilt besparen, maar dat vind ik nou net het belangrijkste. Want hoe verliep het helemaal niet goed? Fysiek: complicaties, ontstekingen, pijnlijke littekens, chronische blessure?
Mentaal: paard is overdonderd, was nog niet goed verdoofd, is met de harde hand aangepakt?

In het eerste geval zou ik namelijk eens naar een hele goede kliniek rijden en hem volledig binnenstebuiten laten keren. In het tweede geval zal het afhangen van hem te behandelen en op te voeden als een normaal paard en hem opnieuw zekerheid te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:09

kan verkleving zijn, kunnen ze inderdaad wel last van hebben.
even goed na laten kijken :j
ik ben ook wel benieuwd naar het hele verhaal, maar mocht het litteken dus problemen geven kun je ook terecht bij een cranio sacraal therapeut

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:32

Is het paard verder al onderzocht op de kliniek? Is er al een echo gemaakt van het gebied? Dat lijkt me prioriteit nr 1. En voorlopig even niet aan het werk zetten voordat je weet wat er is

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:16

Kan ook zijn dat hij ontstekingen heeft gekregen aan zijn zaadstrengstomp (dat waar ze de zaadstreng hebben afgeknipt).
Mijn paard heeft dat ook gehad, amper zwelling gehad, zag er op oog allemaal goed uit maar hij was lusteloos en wat andere rare dingen.

Enige optie is dan alsnog naar de kliniek en opnieuw openmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:22

Heb je pb gestuurd

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:17

Moet hierbij aan dit stukje denken, ooit op fb tegengekomem:

"Alle tanden nagekeken en bij de voorste halen we littekenweefsel van castratie weg. Als je ze castreert bijven er zaadleiders achter en dat weefsel kan weer vastgroeien aan de balzak. Bij sommige paarden kan je zelfs zien dat er zenuwen in dit weefsel zitten. Die lopen door tot aan de heupen van het paard. Dit paard had daar echt last van, dus dan maken ze een klein sneetje en maken al het weefsel wat vergroeid is aan de balzak weer los. Het is echt zielig als je ineens ziet dat zo n paard ontspant in zijn lijf als die spanning verdwijnt op die plek, en je ziet het echt van de ene op het andere ogenblik. Sommigen hebben denk ik echt pijn hiervan. Ze leren ermee leven dat wel. Maar het is echt maar een kleine ingreep om ze te helpen."

(Zij merkten dat deze ruin bij het bekkenkantelen heel panisch was...dus bij het intölten liepen ze daar tegen aan. Maar kan natuurlijk verschillend beeld geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:13

Ik zou hem ook naar de kliniek brengen om goed te laten checken en hem voorlopig niet aan het werk zetten.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:27

Kaatje_S schreef:
Moet hierbij aan dit stukje denken, ooit op fb tegengekomem:

"Alle tanden nagekeken en bij de voorste halen we littekenweefsel van castratie weg. Als je ze castreert bijven er zaadleiders achter en dat weefsel kan weer vastgroeien aan de balzak. Bij sommige paarden kan je zelfs zien dat er zenuwen in dit weefsel zitten. Die lopen door tot aan de heupen van het paard. Dit paard had daar echt last van, dus dan maken ze een klein sneetje en maken al het weefsel wat vergroeid is aan de balzak weer los. Het is echt zielig als je ineens ziet dat zo n paard ontspant in zijn lijf als die spanning verdwijnt op die plek, en je ziet het echt van de ene op het andere ogenblik. Sommigen hebben denk ik echt pijn hiervan. Ze leren ermee leven dat wel. Maar het is echt maar een kleine ingreep om ze te helpen."

(Zij merkten dat deze ruin bij het bekkenkantelen heel panisch was...dus bij het intölten liepen ze daar tegen aan. Maar kan natuurlijk verschillend beeld geven)

Dit vind ik heel interessant, heb al jaren het gevoel dat castreren, zelfs als het goed verloopt, toch niet zo’n onschuldige ingreep is als dat we het vinden. Daarbij denk ik aan ander mestgedrag, andere staartdracht dan merries. Los van de trauma’s die er ongetwijfeld ook ontstaan zoals waar ts op hint.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:19

TS ik zou even overleggen met je DA of een andere DA, wellicht heeft hij ergens een verkleving van de castratie of misschien wel een ander probleem. In eerste instantie is het vooral bevoelen maar met echo en bloedtesten kunnen ze vaak wel genoeg zien om een beeld te hebben.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:11

alleer eerst; laten nakijken door een goede dierenarts!! denk bv aan de lingehoeve zoals al bennoemd. verder hebben wij zeker meer info nodig om je ook maar iets van advies te kunnen geven!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:25

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd, ben je al wat wijzer?