wanneer op pensioen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

wanneer op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 20:18

ik zit even met de handen in het haar...

Mijn paard is nu 18 jaar oud. Ik heb er vroeger wat recreatief mee gesprongen. Mijn paard is een 'koud' type. Heeft veel afwisseling nodig, heeft tijd nodig om warm te lopen en loopt altijd beter in de winter dan in de zomer.

2,5 jaar geleden heeft mijn paard een hele zware operatie gehad. wonder boven wonder is hij volledig hersteld. (1 jaar revalidatie)
Sindsdien spring ik niet meer (ook door een suspensory letsel, welke volledig hersteld is). en rij ik wat dressuur in de bak of ga ik wandelen.
Door de corona situatie heb ik mijn paard 2 maanden op mijn werk gestald. Ik heb vrij veel kunnen rijden en hij was echt in vorm. Helaas had hij een kogel wat overbelast, waardoor ik even een paar weken rustig aan moest doen (veel stappen, licht draf werk).
Eind april terug naar de pensionstal verhuisd en mocht ik weer normaal rijden.

De laatste weken heb ik het gevoel dat mijn paard totaal niet meer gemotiveerd is, en hij het gewoon niet meer wil. Zodra ik richting piste ga, gaat het tempo drastisch omlaag. Hij loopt te slenteren, wil met moeite aandraven. ik moet hem elke stap vooruit drijven. Na 10-15 min is het wel wat beter, maar ik moet hem constant aansporen en in stap en draf is hij zo traag.
Als ik ga wandelen, stapt hij wel vlot door en is hij happy.

Ik heb net een nieuw zadel, en door een scheve bespiering door mijn oude zadel, moet ik nu de linker rug spieren treinen zodat hij terug gelijke bespiering krijgt.

Nu zit ik heel erg te twijfelen of hij nu gewoon een mindere periode heeft, of dat hij aangeeft dat het genoeg geweest is en ik hem op pensioen moet zetten. 18 jaar vind ik zelf nog niet zo oud, en het werk dat ik ermee doe is ook niet zwaar. (3-4 keer per week een half uurtje in de bak. de rest wandelen, aan de hand stappen en soms eens 20 min draven aan de longe)
Ik weet dat veel paarden beginnen aftakelen zodra ze niet meer gewerkt worden. Daarom wil ik hem wel nog in beweging houden en fit houden, zonder hem te overbelasten of te pushen als hij het niet meer wil.
Verder is hij medisch in orde (gezien zijn leeftijd natuurlijk hier en daar een zwak punt, maar daar hou ik zeker rekening mee en krijgt hij extra verzorging voor).

Dus nu zit ik al een tijdje te denken wat ik moet doen...
Hem toch (tegen zijn zin) wat blijven rijden, of hem echt op pensioen zetten en enkel nog maar stapwandelingen doen.
Iemand dezelfde situatie gehad? Wat zouden jullie doen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:22

Hij heeft net een blessure gehad. Hersteld op papier betekend niet automatisch hersteld in de praktijk. Wellicht heeft hij meer tijd nodig om te herstellen of zit hem door compensatie alsnog iets dwars in zijn lijf

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 20:53

belle_boef schreef:
Hij heeft net een blessure gehad. Hersteld op papier betekend niet automatisch hersteld in de praktijk. Wellicht heeft hij meer tijd nodig om te herstellen of zit hem door compensatie alsnog iets dwars in zijn lijf

er was niet echt schade aan de weefsels. de dierenarts zei dat de vezels wat uitgerokken waren, maar geen scheur oid. Gezien zijn leeftijd hebben we enkele weken extra gerekend voordat we terug gingen opbouwen. Ook het opbouwen is heel geleidelijk aan gebeurd.
Moest hij ergens last van hebben, zou ik denken dat hij op wandeling ook last zou hebben?

Maflinger_S

Re: wanneer op pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:32

Ik vermoed dat je Belgische bent, gezien je taalgebruik? Als je het over stapwandelingen hebt dan is dat wij in Nederland een buitenrit noemen denk ik? Paardrijden niet in de piste/bak maar buiten het stalterrein?

Dat je paard minder voorwaarts is, kan diverse oorzaken hebben. Toen hij op je werk gestald stond en je hem regelmatig reed, was hij goed in vorm. Wat was het verschil met je huidige stal? Binnenbak/buitenbak, stalling (binnen/buiten/weide), zwaarte van de piste, voerbeleid? Was jij minder gehaast?

Als je op wandeling gaat, kan je ook (dressuur)oefeningen doen. Heb je dat al geprobeerd? Als het buiten beter gaat dan in de bak, kan je een poosje buitenrijden en als dat goed gaat, weer eens wat vaker in de piste aan de gang.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:36

Kan je niet onderweg op wandel wat dressuuroefeningetjes meepikken, en ook wat draven of zelfs galopperen onderweg? Zo blijft ie fit en is het voor hem toch niet vervelend. Ik vind 18 nog wel behoorlijk jong om op pensioen te gaan als er geen medische reden is. Maar hangt er natuurlijk ook af wat je zelf wilt: als je je er zelf niet goed bij voelt om op die manier te rijden, kan niemand je verbieden om hem op rust te zetten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:25

Maflinger_S schreef:
Ik vermoed dat je Belgische bent, gezien je taalgebruik? Als je het over stapwandelingen hebt dan is dat wij in Nederland een buitenrit noemen denk ik? Paardrijden niet in de piste/bak maar buiten het stalterrein?

Dat je paard minder voorwaarts is, kan diverse oorzaken hebben. Toen hij op je werk gestald stond en je hem regelmatig reed, was hij goed in vorm. Wat was het verschil met je huidige stal? Binnenbak/buitenbak, stalling (binnen/buiten/weide), zwaarte van de piste, voerbeleid? Was jij minder gehaast?

Als je op wandeling gaat, kan je ook (dressuur)oefeningen doen. Heb je dat al geprobeerd? Als het buiten beter gaat dan in de bak, kan je een poosje buitenrijden en als dat goed gaat, weer eens wat vaker in de piste aan de gang.

klopt, ik ben belgisch. ik zit centraal in het land, dus qua wandelmogelijkheden is het al vrij beperkt. de paden zijn niet geschikt om op te draven of galopperen (ongelijk, steenpuin, ...) en er zijn enkel bewerkte velden of afgesloten weides op mijn wandelweg. Anders zou ik inderdaad wat dressuur gaan rijden buiten.

Het verschil op mijn werk was de diversiteit. groot terrein, verschillende pistes.
Qua bodem eigenlijk niet veel verschil (eb en vloed bodem, maar deze heb ik ook op de pensionstal). Voeder was hetzelfde, want voer doe ik steeds zelf.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:32

hwn schreef:
Kan je niet onderweg op wandel wat dressuuroefeningetjes meepikken, en ook wat draven of zelfs galopperen onderweg? Zo blijft ie fit en is het voor hem toch niet vervelend. Ik vind 18 nog wel behoorlijk jong om op pensioen te gaan als er geen medische reden is. Maar hangt er natuurlijk ook af wat je zelf wilt: als je je er zelf niet goed bij voelt om op die manier te rijden, kan niemand je verbieden om hem op rust te zetten.

er is niet echt gelegenheid om echt te rijden buiten. Ik ga mij eens informeren of er andere routes zijn waar evt een mogelijkheid is.

18 vind ik zelf ook erg jong om echt niks meer mee te gaan doen. Daarom wringt het. Maar het voelt ook niet goed om hem constant te moeten pushen en aansporen. Dan denk ik altijd: wat als hij gewoon niet meer wil, en ik verplicht hem puur voor mijn eigen plezier?
Het is zo een ontzettend leuk paard, en medisch is hij volgens de DA volledig in orde, en is het ook goed voor hem om aan het werk te blijven. Maar het voelt momenteel niet goed om hem steeds te moeten aansporen en aandrijven :-(

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:36

Kan je hem weer op je werk stallen, aangezien het daar beter ging?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:37

Maflinger_S schreef:
Kan je hem weer op je werk stallen, aangezien het daar beter ging?

nee, dat gaat helaas niet. Dat was enkel tijdelijk ivm de corona.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:36

Het kan ook zijn dat hij last heeft van bijv artrose. Als hij dan even stil heeft gestaan kan dat wat meer naar voren komen. En ook omdat je zegt dat hij echt op gang moet komen.
Ik zou bij zo'n paard dan graag willen weten wat er aan de hand is. Want als het artrose is dan wil je hem wel lichte beweging blijven geven, maar als het wat anders is moet hij misschien wel op rust. En artrose komt vaker voor dan je denkt, soms is het moeilijk te zien omdat ze aan twee of vier benen kreupel zijn. Dan heb je het niet zo snel door.

Kuikenlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 23:52

Lekker wandelen.Maar als je paard nog wil werken dan kan dat.Vaak laten ze het je wel weten hoe en wat

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 07:21

Hij is 18, geen 30...

Het weer is ook raar momenteel, veel paarden zijn weer in de rui. De rui kost energie, hij heeft een blessure gehad. En anders rij je hem eens een maandje niet en doe je alleen maar leuke dingen. Maar om het woord pensioen in de mond te nemen met 18 jaar vind ik wel heel vroeg.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 07:58

hihi ik rijd een paard van 18 weer in de wedstrijden.
In theorie moet dat gewoon ook kunnen, hangt af van paard. Misschien moet je paard nog even tijd geven, en niet teveel vragen nog. Gewoon beetje lang leven de lol en dan verder kijken hoe het zich ontwikkeld.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:17

Je zegt scheef bespierd door oude zadel. Nu nieuw zadel wat hem misschien niet lekker ligt omdat hij dus scheef bespierd is. Het kan zoveel zijn.
Ik heb paard van 26 top fit dus nee 18 vind ik geen leeftijd voor pensioen mits paard gezond is

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 22:25

Artrose denk ik niet, want dat op gang moeten komen heeft hij al sinds hij 5 is. Het is een echte diesel.
De dierenarts zegt dat hij perfect gezond is voor een 18 jarige. Ik heb vorig jaar rx laten nemen van de spronggewrichten, en daar was helemaal niks op te zien. Dit jaar heb ik rug, nek en springen laten behandelen. De dierenarts zei dat hij bij 1 nekwervel links een beetje een vergroot gewricht heeft, maar te weinig om artrose te zijn.

Voor de scheve bespiering heb ik momenteel een correctie pad die links gevuld is, zodat het zadel recht ligt. Zodra de bespiering gelijk is, kan de pad dan weg.
Het niet gemotiveerd zijn, is al een tijd voor het wisselen van zadel begonnen. Ik had gehoopt dat het met het nieuwe zadel beter ging zijn. Het zal waarschijnlijk ook nog wat wennen zijn.

Ik heb hem vandaag geschoren, misschien heeft hij het ook te warm met dat rare weer. Tijdens het scheren leek hij er erg deugd van te hebben.

Voorlopig geef ik hem de tijd en ga ik proberen regelmatig te wandelen en afwisselende dingen te doen. En even afwachten of het binnen een tijd terug beter gaat.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 17:57

Ik zou een uitgebreid bloedonderzoek laten doen ivm het wisselende beeld tijdens de arbeid. En dan écht uitgebreid! Misschien komt hij wel wat te kort, waardoor hij bijvoorbeeld snel verzuurt.

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:01

Wij hebben paarden op stal staan die boven de 25 zijn.Staan allemaal lekker met pensjoen in de weide

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:29

Ik zou de training ook wat inpassen in de wandelritjes omdat hij dan wel voorwaarts is. Zijwaarts, appuyeren, renvers, travers, wissels, uitstrekken, gaat vaak veel fijner op buitenrit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:48

Ligt eraan wat pensioen inhoudt voor het paard dan.

Mijn merrie was 20 toen ze bij ons terug kwam en brood mager. Die knapte goed op, is 27 en gaat nog mee rondje naar buiten. Zij wil meer en doet nog gek als ze vrij rondloopt, maar ja....

Dan heb ik er eentje van 22 die al 7jr een blessure heeft, maar goed loopt. Die heeft wel ups and downs gehad. Hij was eerst mn oudste, maar nu met de merrie ouder, is hij opeens niet zo oud meer.
Dan die van 21 met artrose en niet altijd 100%.
De shet van ong 25 en een merrie van 13.

Ze lopen hier 24/7 vrij rond op onze pp met paden, poel, heuvel etc. Dat kunnen ze allemaal nog goed aan. Hebben ook een goede basis conditie. Ik zal niet 1 dag veel rijden en dan dagen/weken niet. Maar zoals nu met verbouwen kunnen we ze wel 2 weken laten rondlopen en dan een klein ritje maken zonder problemen.

18 is in mijn ogen niet oud, maar elk paard kan wat mankeren. Mijn merrie van 27 is beter dan haar zoon van 21 bijv. Dan wil je eerst weten wat een paard mankeert en daarna beslissen wat daarbij past.

Die van 22 bijv had peesblessures en is juist beter gaan lopen van 24/7 buiten.
De merrie van 27 had ik het begin, nog op stal 's avonds/ 's nachts dikke benen als ze de stal uit kwam en moest echt op gang komen. Feitelijk is ze dus nu met 27 beter dan toen met 20.

Maar leeftijd is maar een getal. Als een paard op is, is ie soms echt op. Dan alleen neerzetten en niks meer doen, werkt niet altijd goed voor zo een paard. Vaak is veel vrije beweging en gepaste wandelingen beter. Kan dat echt niet meer, trek ik de stekker eruit. Het is geen wedstrijd wie het oudste wordt en mag geen lijdensweg worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:30

Wij rijden nog op onze haf van 26 gewoon alsof ze jong is geen probleem. De IJslander van 34 doet af en toe een bejaarden rondje. De draver van 28 reed tot vorig jaar gewoon nog mee met de buitenritten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 09:33

superpony:
de dierenarts heeft hem volledig gezond verklaard. Gezien zijn operatie 2j geleden, wordt hij heel nauwkeurig opgevolgd. De laatste controle was zelfs beter dan 6 maanden geleden.
Verder loopt hij volledig correct, zowel op hard als op zacht. Behalve wat kleine herstelde suspensory letsels, zijn de pezen en alles volledig oke. Bloed is ook steeds volledig in orde. Getest op Cushing, heeft hij ook niet.
Vroeger was hij gevoelig voor verzuring, maar daar let ik heel erg op (aangepaste voeding, vrije beweging, lang in- en uit stappen).

Nu hij geschoren is, lijkt het echt al een verschil. Ik heb op mijn wandelweg een leeg veld gevonden waar ik in kan rijden, dus dat staat ook op de planning.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:09

Kan je ook niet wat meer afwisseling aanbieden?

Beetje grondwerk, lekker tutten, ..

Het lijkt er vooral op dat hij jet dressuurmatig werken in de piste niet meer zo leuk vind :+

Waar in België woon je precies?
Ben ook van het midden van het land, maar hier, heel veel buitenrij mogelijkheden.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:39

Ik rijd met mijn 23-jarig paard nog gewoon dressuurwedstrijden op M2-niveau. Soms heb ik ook periodes minder zin om te rijden en dan rijd ik ook gewoon 1 of 2 maanden bijna niet. Mijn paard staat altijd buiten met open stallen, dus voor hem maakt het niet uit of ik wel of niet rijd. Doe dus gewoon waar jij je goed bij voelt, maar laat de leeftijd van je paard niet te veel meespelen. Ik denk dat elk paard, ongeacht de leeftijd, gewoon een paar keer per week moet kunnen lopen. Als het paard een blessure heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Aan pensioen doe ik dus niet zolang het paard gezond is. Ik blijf ook gewoon wedstrijden rijden en kijk niet naar zijn leeftijd, maar naar hoe hij eruit ziet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:47

ikkebenhier schreef:
superpony:
de dierenarts heeft hem volledig gezond verklaard. Gezien zijn operatie 2j geleden, wordt hij heel nauwkeurig opgevolgd. De laatste controle was zelfs beter dan 6 maanden geleden.
Verder loopt hij volledig correct, zowel op hard als op zacht. Behalve wat kleine herstelde suspensory letsels, zijn de pezen en alles volledig oke. Bloed is ook steeds volledig in orde. Getest op Cushing, heeft hij ook niet.
Vroeger was hij gevoelig voor verzuring, maar daar let ik heel erg op (aangepaste voeding, vrije beweging, lang in- en uit stappen).

Nu hij geschoren is, lijkt het echt al een verschil. Ik heb op mijn wandelweg een leeg veld gevonden waar ik in kan rijden, dus dat staat ook op de planning.

Maar staat ie wel buiten en heeft hij wel vriendjes? En hoe is je voer beleid?

Suzanne_J schreef:
Ik rijd met mijn 23-jarig paard nog gewoon dressuurwedstrijden op M2-niveau. Soms heb ik ook periodes minder zin om te rijden en dan rijd ik ook gewoon 1 of 2 maanden bijna niet. Mijn paard staat altijd buiten met open stallen, dus voor hem maakt het niet uit of ik wel of niet rijd. Doe dus gewoon waar jij je goed bij voelt, maar laat de leeftijd van je paard niet te veel meespelen. Ik denk dat elk paard, ongeacht de leeftijd, gewoon een paar keer per week moet kunnen lopen. Als het paard een blessure heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Aan pensioen doe ik dus niet zolang het paard gezond is. Ik blijf ook gewoon wedstrijden rijden en kijk niet naar zijn leeftijd, maar naar hoe hij eruit ziet.

Dat is ook een beetje het ding. Wij als mensen kijken naar het getal. Maar inmiddels verleg ik door mn merrie van 27 die super is, wel steeds mn grenzen bij de anderen van 20+.

Niet bewegen, verveling, alleen staan, op stal staan etc is echt funest. Zeker op latere leeftijd. Ze moeten kunnen bewegen, al is het maar af en toe een rondje lopen. Maar ook goed kunnen rusten en daarvoor heb je wel een stabiele kudde en droge plek nodig.

Blessures zie ik juist verbeteren door paarden 24/7 vrijheid te geven en diverse ondergronden. Dus niet alleen wei of blubber. Weet inmiddels genoeg paarden die met pre pensioen mochten vanwege een blessure en na een periode 24/7 vrij rondlopen weer op rit mee kunnen.

Weerstand verbeterd, mentaal blijven ze sterk en ze hebben een goede basis conditie.

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:05

Wat bedoel je precies met pensioen? Echt volledig stilzetten of?

Gezien de recente gebeurtenissen zou ik het nog even aankijken.

Ik zou hem misschien proberen iets meer afwisseling proberen te geven in de vorm van, rijden, dagje tutten, wandelen, longeren, in de bak wat denk werk met balkjes. Wie weet helpt dat ook!