Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
belle_boef schreef:Hij heeft net een blessure gehad. Hersteld op papier betekend niet automatisch hersteld in de praktijk. Wellicht heeft hij meer tijd nodig om te herstellen of zit hem door compensatie alsnog iets dwars in zijn lijf
Maflinger_S schreef:Ik vermoed dat je Belgische bent, gezien je taalgebruik? Als je het over stapwandelingen hebt dan is dat wij in Nederland een buitenrit noemen denk ik? Paardrijden niet in de piste/bak maar buiten het stalterrein?
Dat je paard minder voorwaarts is, kan diverse oorzaken hebben. Toen hij op je werk gestald stond en je hem regelmatig reed, was hij goed in vorm. Wat was het verschil met je huidige stal? Binnenbak/buitenbak, stalling (binnen/buiten/weide), zwaarte van de piste, voerbeleid? Was jij minder gehaast?
Als je op wandeling gaat, kan je ook (dressuur)oefeningen doen. Heb je dat al geprobeerd? Als het buiten beter gaat dan in de bak, kan je een poosje buitenrijden en als dat goed gaat, weer eens wat vaker in de piste aan de gang.
hwn schreef:Kan je niet onderweg op wandel wat dressuuroefeningetjes meepikken, en ook wat draven of zelfs galopperen onderweg? Zo blijft ie fit en is het voor hem toch niet vervelend. Ik vind 18 nog wel behoorlijk jong om op pensioen te gaan als er geen medische reden is. Maar hangt er natuurlijk ook af wat je zelf wilt: als je je er zelf niet goed bij voelt om op die manier te rijden, kan niemand je verbieden om hem op rust te zetten.
ikkebenhier schreef:superpony:
de dierenarts heeft hem volledig gezond verklaard. Gezien zijn operatie 2j geleden, wordt hij heel nauwkeurig opgevolgd. De laatste controle was zelfs beter dan 6 maanden geleden.
Verder loopt hij volledig correct, zowel op hard als op zacht. Behalve wat kleine herstelde suspensory letsels, zijn de pezen en alles volledig oke. Bloed is ook steeds volledig in orde. Getest op Cushing, heeft hij ook niet.
Vroeger was hij gevoelig voor verzuring, maar daar let ik heel erg op (aangepaste voeding, vrije beweging, lang in- en uit stappen).
Nu hij geschoren is, lijkt het echt al een verschil. Ik heb op mijn wandelweg een leeg veld gevonden waar ik in kan rijden, dus dat staat ook op de planning.
Suzanne_J schreef:Ik rijd met mijn 23-jarig paard nog gewoon dressuurwedstrijden op M2-niveau. Soms heb ik ook periodes minder zin om te rijden en dan rijd ik ook gewoon 1 of 2 maanden bijna niet. Mijn paard staat altijd buiten met open stallen, dus voor hem maakt het niet uit of ik wel of niet rijd. Doe dus gewoon waar jij je goed bij voelt, maar laat de leeftijd van je paard niet te veel meespelen. Ik denk dat elk paard, ongeacht de leeftijd, gewoon een paar keer per week moet kunnen lopen. Als het paard een blessure heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Aan pensioen doe ik dus niet zolang het paard gezond is. Ik blijf ook gewoon wedstrijden rijden en kijk niet naar zijn leeftijd, maar naar hoe hij eruit ziet.