vastzittend fragment op de top van het laterale sesambeentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stormxlies

vastzittend fragment op de top van het laterale sesambeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 23:38

Hallo allemaal, ik heb een half jaar geleden een paard gekocht. Voor we haar kochten hebben we haar laten keuren, de eindconclusie luidt als volgt: ‘Goede klinische en radiologische keuring. Gunstig advies als sportpaard.’ Wel heeft ze dus een vastzittend fragment op de top van het laterale sesambeentje van haar rechterachterbeen. Er staat wel bij dat dit geen klinisch belang heeft. Ze heeft hier ook geen last van. Wel is dat haar moeilijkste been om uit te krabben, maar misschien is dat gewoon toeval. Voor de rest was alles goed. We hebben haar dus gewoon gekocht. Maar nu ben ik wel beginnen nadenken. Dus ik zit met wat vragen, ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen :) Is ze wel goedgekeurd ookal heeft ze een soortvan chipje/ocd’tje? Of is het geen chip of ocd? Gaat ze hier ooit last van krijgen of is de kans heel klein? Dan heb ik nog een laatste vraag. We zijn nu volop bezig om haar te beleren en zijn net begonnen met onze eerste sprongetjes. Mijn plan is om met haar de sport in te gaan tot ik ga studeren. Ik ben nu 16 dus dat is over 2 jaar en als ik een tussenjaar neem pas over 3 jaar. Dan zou ik graag een veulentje uit haar fokken aangezien ze best goede papieren heeft + een superkarakter. Ik weet nog niet of ik het veulentje zelf zou willen houden of wil verkopen. Maar mijn vraag is vooral is die afwijking die ze heeft aan haar been erfelijk? Als dat het geval is vraag ik me af of het wel slim is om een veulen uit haar te fokken?

Sorry voor dit lange verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:35

Ze heeft geen chip of OCD want die zitten los. Dit is een vastzittend fragment.
Paard is blijkbaar klinisch goed en ze is röntgenologisch ook goedgekeurd als sportpaard.
Of dit later problemen gaat geven is niet te zeggen. Problemen kan je sowieso wel krijgen, daar heb je dit niet voor nodig. :+ De meeste problemen zijn aan weke delen dus ik zou het gewoon afwachten en lekker mee gaan rijden.
Fokken durf ik zo niet te zeggen. Om met een merrie te fokken moet je naast een gezonde merrie ook met andere dingen rekening houden. De vraag of het erfelijk is kan je beter aan de veearts vragen. Ik denk dat hij zegt dat het niet te zeggen valt. Kan, hoeft niet.