Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:32

Gisteren is de orthopeed bij mijn paard geweest en is er middels foto's milde artrose in het kroongewricht vastgesteld.
Na een maand stil te hebben gestaan moeten we gaan opbouwen, hij mag absoluut niet overbelast en verder is het lang instappen geblazen en enkel grote bewegingen. De ene dag loopt ie wat moeilijk en andere dagen zie je er niets aan.
Ik ben op zoek naar een soort van opbouwschema (hoelang, hoe vaak, stap en wanneer draf etc..) maar kan niets vinden. Moet je op een slechtere dag ook beweging geven of juist laten staan. Dat soort dingen, dus wie heeft er ervaring hiermee en kan mij van wat tips voorzien!

Kidde

Re: Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:02

Ik zou met deze vragen voor de zekerheid bij je dierenarts neerleggen, die kan aan de hand van de foto's dit het beste beoordelen.

Wel weet ik dat een paard met artrose vooral veel vrij moet kunnen bewegen. Staat ze nu op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:09

Kidde schreef:
Ik zou met deze vragen voor de zekerheid bij je dierenarts neerleggen, die kan aan de hand van de foto's dit het beste beoordelen.

Wel weet ik dat een paard met artrose vooral veel vrij moet kunnen bewegen. Staat ze nu op de wei?

De veearts zegt dat hij weer onder het zadel moet, zoveel mogelijk licht belastende arbeid. Overdag staat hij buiten idd, niet op een mega groot stuk, aangezien hij niet op het gras moet.
Hij zegt ook lang instappen. Maar ik zit zelf even met hoe ik dat opbouw.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:31

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:38

Bij atrose is het idd echt goed om te bewegen, daarom zou ik sowieso elke dag even een rondje stappen. Misschien kan je even contact opnemen met een revalidatie centrum, die kunnen je vaak verder helpen

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:23

Inderdaad met artrose blijven bewegen, fijn loswerken en ik zou me aan het advies van de dierenarts houden.

Qua opbouw heb ik ooit in het verleden met artrose in de achterbenen in het begin alleen maar gestapt (aan de hand afgewisseld met onder zadel) en heel langzaam introductie van op gaan bouwen met draven. Eenmaal weer draven konden we eigenlijk best rap opbouwen naar ook draf en galop; maar het is natuurlijk paardafhankelijk, dus volg ook je eigen gevoel, je kent je eigen paard het beste.