Bijvoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijnske

Bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 14:22

Haii, ik heb een stevige haflinger nen zij staat sinds een tijdje in een weiland. In dat weiland krijgen ze elke dag kuil bijgevoerd, want ze eten niet van het gras, omdat daar veel onkruid tussen zit. Er hangt in het weiland een zoutblok. Om de dag krijgt ze 3 handjes brokjes van mij en we rijden haar 3 x per week een uurtje. Nou heeft ze nu diarree volgensmij. Moet ik haar wat bijvoeren? Gebrek van vitaminen/mineralen?
Groetjes

Poekkie

Re: Bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:24

Als dat echt vochtige kuil is dan is diarree heel logisch. Kan je niets droger voeren? Al lijkt het me raar dat ze niet genoeg zouden hebben aan gras? Er staat toch niets giftigs tussen dat onkruid?

Merlijnske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 14:26

Poekkie schreef:
Als dat echt vochtige kuil is dan is diarree heel logisch. Kan je niets droger voeren? Al lijkt het me raar dat ze niet genoeg zouden hebben aan gras? Er staat toch niets giftigs tussen dat onkruid?

Ze eten het gras gewoon niet, we hebben rondgezocht en hebben geen giftige planten gevonden. Is de diarree schadelijke?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:41

Diarree kan tot uitdroging leiden, en voedingsstoffen worden niet meer goed opgenomen. Lange termijn is het dus wel een risico. Ik zou eerder stoppen met kuil bijvoeren in de wei, zodat ze weer gras gaan eten.
Helemaal de combi Haflinger + onbeperkt gras + kuil bijgevoerd krijgen vind ik niet echt heel gezond.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:41

Ik denk dat je haflinger het gras wel eet en daarom aan diarree zit. Dat is die van mij ook als het een tijd goed droog is geweest en het opeens veel regen en het gras heel hard gaat groeien. Het heeft veel geregend het gras zit vol vocht nu.het is er groeizaam weer.

Ik zou niet direct in paniek schieten en van alles bij voeren. Alle levende wezens hebben wel eens een wisselende stoelgang.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:54

Diarree is zoals al gezegd op lange termijn niet zo goed. Als het 1 of 2 dagen is kan je het wel aankijken natuurlijk. Langer zou ik toch aan een dierenarts denken, afhankelijk van of het een beetje plat is of echt bruin spuitwater is. Supplementen (e.g. probiotica) kunnen helpen, maar het heeft geen zin om dat te geven als ze ondertussen vochtig/zurig kuil bijgevoerd krijgt.

Best geef je droog hooi bij, of anders zo droog mogelijk voordroog. Bij ons is het echt hooi in plastic, maar blijkbaar zijn er af en toe paarden die zelfs daar niet tegen zouden kunnen.

Verder vind ik het maar gek dat een haflinger geen gras zou eten, die beesten zijn gemaakt om een hele dag te vreten helaas. Wat voor onkruid zit er tussen? Of is het van dat dik 'varkensgras'? Eten andere paarden het wel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:58

Ik zou de handjes brok inderdaad verwisselen voor een mineralenbrok zoals pavo vital of marstall force (150g/ dag). Die handjes brok leveren namelijk alleen maar energie en nauwelijks vitaminen en mineralen (die zijn namelijk gedoseerd op 2.5-3kg voeren. Dus zou je genoeg voeren met 3 handjes, zou je het paard vergiftigen met 3kg).

Maar dat is niet de oorzaak van de diarree. Heeft ze wat natte mest of echt spuitpoep? Het eerste is niet normaal, maar niet direct gevaarlijk. Het tweede is wel degelijk iets dat snel voor medische klachten kan zorgen.

Helemaal niet grazen lijkt me onwaarschijnlijk, dus het kan zijn dat ze ongezonde onkruiden mee binnen krijgt, maar kuil, zeker als het natte kuil is (voordroog is vrijwel zo droog als hooi en kan bij sommige paarden ook dunne ontlasting geven, maar veel minder vaak. Natte kuil is er juist berucht om) kan zeker een veroorzaker zijn.

Hoe lang heeft ze nu al diarree?

Merlijnske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 17:10

Mizora schreef:
Ik zou de handjes brok inderdaad verwisselen voor een mineralenbrok zoals pavo vital of marstall force (150g/ dag). Die handjes brok leveren namelijk alleen maar energie en nauwelijks vitaminen en mineralen (die zijn namelijk gedoseerd op 2.5-3kg voeren. Dus zou je genoeg voeren met 3 handjes, zou je het paard vergiftigen met 3kg).

Maar dat is niet de oorzaak van de diarree. Heeft ze wat natte mest of echt spuitpoep? Het eerste is niet normaal, maar niet direct gevaarlijk. Het tweede is wel degelijk iets dat snel voor medische klachten kan zorgen.

Helemaal niet grazen lijkt me onwaarschijnlijk, dus het kan zijn dat ze ongezonde onkruiden mee binnen krijgt, maar kuil, zeker als het natte kuil is (voordroog is vrijwel zo droog als hooi en kan bij sommige paarden ook dunne ontlasting geven, maar veel minder vaak. Natte kuil is er juist berucht om) kan zeker een veroorzaker zijn.

Hoe lang heeft ze nu al diarree?

Klein weekje