Soms loopt mijn 2 jarige stokkreupel en dan weer niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaArt

Soms loopt mijn 2 jarige stokkreupel en dan weer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 18:28

Zoals de titel zegt, hebben we vandaag gemerkt dat onze 2 jarige iets heeft voorgehad oo de weide. Hij had net twee dagen rust gehad en vandaag zouden we grondwerkles hebben maar hierbij merken we dus dat op de volte in draf hij dus echt heel moeilijk e' kreupel liep. Mijn lesgeefster dacht dat het in zijn knie zat en hij zich vertrokken heeft. Hij was ook meerdere keren uitgeschoven op de weide met de harde regen was het vrij glad. Op de weide merkt je er niets van als hij rechtdoor loopt enkel op de volte of als hij zich moet draaien.

Als het dinsdag niet beter is ga ik de dierenarts bellen, wat denken jullie?

ijslandfan

Re: Soms loopt mijn 2 jarige stokkreupel en dan weer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:31

Dat lijkt mij zo ie zo een goed idee. Of misschien maandag al.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:36

Lijkt mij een prima plan, ook hier bekijk ik het meestal wat hoor, ook paarden kunnen zich verstuiken en enkele dagen licht kreupelen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:30

Welk been?
Jonge paarden hebben nog wel eens last dat de knie in het achterbeen op slot gaat. Met het paard achteruit laten lopen kun je het vaak oplossen. Bij zo'n jong paard in de groei gebeurt dat nog wel eens, meestal groeien ze er overheen. Anders zorgen dat hij genoeg spieren krijgt, achterhand trainen en door de smid iets binnendoor laten zetten.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 09:54

Esther schreef:
Welk been?
Jonge paarden hebben nog wel eens last dat de knie in het achterbeen op slot gaat. Met het paard achteruit laten lopen kun je het vaak oplossen. Bij zo'n jong paard in de groei gebeurt dat nog wel eens, meestal groeien ze er overheen. Anders zorgen dat hij genoeg spieren krijgt, achterhand trainen en door de smid iets binnendoor laten zetten.

Links achter, hier heeft hij ook wel beetje restanten van een blokhoef je door verwaarlozing van de vorige eigenaar, dit is al wel veel beter en en hij loopt hier altijd gevoelig maar niet meer kreupel. En mijn smid pakt maar niet op wou hem vorige week al laten komen omdat ik zijn blokhoef weer te lang begon te vinden... Maar nu als hij een buiging moet maken zowel aan de longe of gewoon met spelen om te weide steunt hij duidelijk niet op zijn knie. Deze zet hij ook altijd onmiddellijk in rust. Maar rechtdoor lopen is geen probleem en cost hij de weide, spijtig genoeg, nog steeds op en af...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:59

Kun je ook vertellen wat je doet tijdens les? In principe zou ik een tweejarige namelijk nog helemaal niet laten werken, en al helemaal niet op een volte.
Een paard van 2 aan de longe zetten is eigenlijk ook echt een heel erg slecht idee. Een paard van die leeftijd moet 24 uur per dag buiten in beweging zijn.

De enige reden om iets te doen met een paard van die leeftijd kan inderdaad een knie probleem zijn. Maar ook dan is alleen rechtuit wandelen geoorloofd.

De voet steeds met hele kleine stukjes blijven corrigeren is wel verstandig. En dan liever elke 3 weken een heel klein beetje, dan om de 6 a 8 weken weer een heel stuk.

Wanneer je onregelmatigheid blijft zien gewoon opladen en naar de kliniek. Dan heb je het snelste antwoord, en dat kost je per saldo vaak het minste.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 10:05

Ninx schreef:
Kun je ook vertellen wat je doet tijdens les? In principe zou ik een tweejarige namelijk nog helemaal niet laten werken, en al helemaal niet op een volte.
Een paard van 2 aan de longe zetten is eigenlijk ook echt een heel erg slecht idee. Een paard van die leeftijd moet 24 uur per dag buiten in beweging zijn.

De enige reden om iets te doen met een paard van die leeftijd kan inderdaad een knie probleem zijn. Maar ook dan is alleen rechtuit wandelen geoorloofd.

De voet steeds met hele kleine stukjes blijven corrigeren is wel verstandig. En dan liever elke 3 weken een heel klein beetje, dan om de 6 a 8 weken weer een heel stuk.

Wanneer je onregelmatigheid blijft zien gewoon opladen en naar de kliniek. Dan heb je het snelste antwoord, en dat kost je per saldo vaak het minste.

Voornamelijk respect leren, aangezien het een nogal opdringerige hengstepuber is. En af en toe op de li ge dit niet echte dag voornamelijk stap. Alles eigenlijk op zijn tempo. Heb ook iemand dat nitaral horsemanship geeft gezocht om het op een zo fijn mogelijke manier te doen. En voornamelijk schriktraining, maar bomproof is hij eigenlijk al dus dat altij beetje verder duwen dat we binnenkort aan de hand kunnen wandelen.
Pony gaf ook wel echt aan dat hij een mentale uitdaging nodig had. Normaal gingen we nog geen volte aanleren maar hij begon er te kappen waardoor we hem hier wel even door hebben m getraind zodat hij dat kappen naar ons niet meer doen nu doet ie het niet meer en wordt max 5 min gelongeer tussen alle andere oefeningen

Sinds enkele dage' heeft hij nu wel een maatje waar hij mee speelt op de wij en zijn samen uitgeschoven en tegen elkaar gebotst, zou hier het probleem zijn?

Zijn bokhoefje wou ik laten bekappen deze week nog zeker met dat hij zijn knie heeft bezeerd... Maar hoefsmid stuurt niet terug.. Hier ben ik echt niet content van... Mocht iemand goede hoefsmid regio Heist-op-den-Berg België weten...

Paardje staat overings 24 op 24 buiten met 1x per week grondles.

Als het niet beter met zijn knie ga ik dinsdag de dierenarts laten komen, die zal me toch wel doorverwijzen als het echt ernstig is?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:14

Een jong paard leert het beste manieren van volwassen paarden in een groep, daar kunnen wij mensen niet tegenop.
Dat het dier handzaam is, zodat je het kunt laten behandelen door een smid en veearts is wel belangrijk. Maar verder lekker met rust laten.

Gezien zijn slechte afkomst zijn losse knietjes niet ondenkbaar. En dat kan absoluut goed komen. Komt toch erg veel voor bij jonge paarden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:38

Ik zou niet meer moeilijk doen en gewoon foto's laten maken. En een echo van de knie eventueel. Ik vind het niet normaal dat een jong die soms al zo kreupel is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:44

Ninx schreef:
Een jong paard leert het beste manieren van volwassen paarden in een groep, daar kunnen wij mensen niet tegenop.
Dat het dier handzaam is, zodat je het kunt laten behandelen door een smid en veearts is wel belangrijk. Maar verder lekker met rust laten.

Gezien zijn slechte afkomst zijn losse knietjes niet ondenkbaar. En dat kan absoluut goed komen. Komt toch erg veel voor bij jonge paarden.

Paard op paard wél paard op mens niet.

Eigenlijk is het heel goed dat ze les neemt op de grond.
Juist die basis is handig! Zeker met stil staan, lopen, hoefsmid, dierenarts, verplaatsen.

Voor een jong paard pak ik ook rustig trailer laden op. Jong goed geleerd, helemaal door les, is oud goed gedaan.

Ik zou ook overleggen met dierenarts. Het kan van alles zijn natuurlijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:46

1 keer in de week is vaak te veel en zeker met les vaak veel te lang.
Ik ben het met ninx eens, braaf meelopen en bij de smid, ja eens 10 minuten trailer oefenen prima.
Maar wekelijkse les is meestal overvragen.

Betreft de kreupelheid, dat hoort niet, dus inderdaad even da laten komen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:52

_Penotti schreef:
1 keer in de week is vaak te veel en zeker met les vaak veel te lang.
Ik ben het met ninx eens, braaf meelopen en bij de smid, ja eens 10 minuten trailer oefenen prima.
Maar wekelijkse les is meestal overvragen.

Betreft de kreupelheid, dat hoort niet, dus inderdaad even da laten komen.

Ik kan niet teruglezen hoe lang de les duurt.

Dus, een aanname dat het te lang duurt.

Één x in de week vind ik nog weinig. Poetsen, stukje wandelen, wachten bij poort, doen wij zeker met n twee jarige vaker dan één x per week. Inderdaad niet langer dan tien minuten.

(Maar wij nemen ze zelfs Mee als handpaard. Lekker de natuur in!)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:53

Hij is 2 en op de volte lopen?

Even de dierenarts laten kijken wat dit is. En verder meer tijd geven om te groeien, spelen en herstellen van deze blessure.

Enige reden om er iets mee te doen is verweiden, een keer poetsen. Hoefsmid en inenten.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:11

Onze les duurt 1 uur, maar dit is niet dat hij 1 uur kei hard werkt het longeren was omdat hij met een lichtere oefening veel protest gaf. Dit hebben we dus even gedaan zodat het protest bij de makkelijkeere en lichtere oefening weg is. Verder hoeft hij dit niet te doen. Dus hebben we hier 1 week op getraind. Nu protesteerde hij niet meer en gaan we trug lichtere oefeningen doen meer naar zijn leeftijd. Maar ik vind juist dat mijn paard veel dingen moet kennen. Hij was heel angstig toen ik hem kocht, dus is schriktraining en grondwerk toch juist goed onze band al wat op te bouwen? En omdat ik toch dit met professionele begeleiding wou doen heb ik een instructrice naturalhorsemanship ingeschakeld.

Nu ja stokkreupel is misschien beetje overdreven en dit is sinds 3 dagen, eigenlijk sinds het natte weer en hij een paar keer heeft uitgeschoven.
Rust krijgt hij nu zowiso.
Zo lang as nodig, ik heb zeker geen haast bij alles. Maar wil al wel een fijne band met hem. Ik heb ook een maatje voor hem gekocht vorige week en ze crossen veel op de weide en schuifden de laatste dagen enorm uit...

Mijn lesgeefster raadde aan nog te wachten tot dinsdag en als het niet betere de dierenarts laten komen. Ik wou hem dezelfde dag nog doen komen.. Maar bod kga het even afzien en anders maandag.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:13

En hij loopt alleen wat mank als hij draait rechtdoor kan hij nog super hard crossen doorheen de weide

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:37

Hij was twee weken door de dierenarts gekeurd en helemaal goed bevonden dus toen had hij het nog niet..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:42

Paar x uitgeschoven?
Oftewel, klabats op z'n gezicht?
Iets wat ik een dubbele salto met flikflak noem?

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 13:21

maralyn schreef:
Paar x uitgeschoven?

Ik heb zelf niet gezien maar mijn vriend en hij zei uitgeschoven en tegen onze andere pony gebotst. Maar tis echt alleen als hij zich nu draait op de weide. Ook omdat het zo hard regende heeft hij voor re rest eigenlijk niets gedaan buiten onder de bomen gestaan. Dat was 3 dagen geleden denk ik. En gisteren hebben we dan gemerkt dat hij kreupel liep als hij zich draaid. Rechtdoor is het niet loopt ie normaal zonder problemen geeft ook geen pijn reactie nergens.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 13:23

Het is een vrij rustige dus meer als een sprintje trekken af en toe doet ie niet heel soms goeit ie zen gat ee's uit maar is meer uitzonderlijk. Maar was met de regen wel echt super glad op de weide

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:26

EvaArt schreef:
maralyn schreef:
Paar x uitgeschoven?

Ik heb zelf niet gezien maar mijn vriend en hij zei uitgeschoven en tegen onze andere pony gebotst. Maar tis echt alleen als hij zich nu draait op de weide. Ook omdat het zo hard regende heeft hij voor re rest eigenlijk niets gedaan buiten onder de bomen gestaan. Dat was 3 dagen geleden denk ik. En gisteren hebben we dan gemerkt dat hij kreupel liep als hij zich draaid. Rechtdoor is het niet loopt ie normaal zonder problemen geeft ook geen pijn reactie nergens.

Kan goed zijn dat hij op z'n snoetje is gegaan en daardoor wat beurs is. Als het dinsdag niet beter is, inderdaad even n dierenarts laten komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:27

EvaArt schreef:
maralyn schreef:
Paar x uitgeschoven?

Dat ie kreupel is met draaien is ook gewoon niet goed. Als ie dan zo reageert heeft ie gewoon pijn. Maar het is niet verkeerd om het even aan te kijken, maar zou er niet te lang mee wachten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:35

Een uur met een tweejarige in de weer? Dat is wel heel erg veel van het goede. Een tweejarige leer je een stukje met je meelopen (en dat bouw je over langere tijd uit) en braaf stil te staan als hij voor het hek staat om weer het land op te mogen. Af en toe een voetje laten geven, zodat hij weet dat hij rustig moet blijven bij de hoefsmid, eventueel af en toe een borstel erover en verder niets. Longeren is al helemaal not done op die leeftijd. Teveel mensen die te vroeg en teveel vragen van een veel te jong dier en dan op latere leeftijd niet begrijpen waarom een dier zoveel mankeert. De gewrichten zijn op die leeftijd nog helemaal niet klaar om op die manier aan het werk te gaan. Mijn advies: geef het dier de tijd om op te groeien en te leren van soortgenoten. ;)
Verder lees ik dat hij nog hengst is ('hengstenpuber'). Wellicht is castreren een optie. Veel hengsten worden daar rustiger van. Niet persé slomer (lees: die van mij is nog steeds super actief), maar dat opdringerige raken ze meestal wel kwijt.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 15:20

Shenavallie schreef:
Een uur met een tweejarige in de weer? Dat is wel heel erg veel van het goede. Een tweejarige leer je een stukje met je meelopen (en dat bouw je over langere tijd uit) en braaf stil te staan als hij voor het hek staat om weer het land op te mogen. Af en toe een voetje laten geven, zodat hij weet dat hij rustig moet blijven bij de hoefsmid, eventueel af en toe een borstel erover en verder niets. Longeren is al helemaal not done op die leeftijd. Teveel mensen die te vroeg en teveel vragen van een veel te jong dier en dan op latere leeftijd niet begrijpen waarom een dier zoveel mankeert. De gewrichten zijn op die leeftijd nog helemaal niet klaar om op die manier aan het werk te gaan. Mijn advies: geef het dier de tijd om op te groeien en te leren van soortgenoten. ;)
Verder lees ik dat hij nog hengst is ('hengstenpuber'). Wellicht is castreren een optie. Veel hengsten worden daar rustiger van. Niet persé slomer (lees: die van mij is nog steeds super actief), maar dat opdringerige raken ze meestal wel kwijt.

Wordt gecastreerd eind augustus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:25

Twee en dan je aandacht er een uur bijhouden ? Onbegonnen werk en niet meer doen, ook geen uur in de week. En met draaien pijn is zeker niet goed dus dierenarts lijkt me een heel goed plan.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 17:56

bigone schreef:
Twee en dan je aandacht er een uur bijhouden ? Onbegonnen werk en niet meer doen, ook geen uur in de week. En met draaien pijn is zeker niet goed dus dierenarts lijkt me een heel goed plan.

Hij hoeft geen uur te werken en zijn aandacht erbij te houden tijdens dat uur houden we veel pauzes doen we wandelen we gewoon wat door de weide afwisselend met dingen waar hij dan wel even moet focussen. In heb een heel goede instructrice en we overbelasten hem zeker niet..

Ik ben erg zuinig op mijn paard. Maar vind respect aanleren en wat schriktraining spelenderwijs en soms eens iets moeilijker zeker niet teveel gevraagd...