Dikke pees? Wat is dit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Dikke pees? Wat is dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 21:35

Hi,

Ik haal net mijn paard uit de wei met een vreemde bult op haar pees. Ze heeft op haar achterbeen een schiefel die nog niet helemaal ‘oud’ is. Ze heeft hem vorig jaar winter opgelopen maar helaas met regelmaat in de wei tikt ze hem toch aan waardoor hij weer ‘actief’ wordt. Zit op een vervelende plek maar in principe niets aan doen aldus de DA.

Nou heeft ze ineens schuin onder/achter de schiefel een harde schijf op haar pees zitten. Het is geen vocht bult. Dit heb ik nog nooit eerder gezien en maak me best veel zorgen nu.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier de schiefel, die inmiddels uit 2 delen lijkt te bestaan aangewezen en de zwelling ook.
Afbeelding

Eergisteren, afgelopen woensdag is de smid geweest. De binnenkant van haar hoeven achter (geen ijzers) is altijd iets langer dan de buitenkant. Hij zet haar daardoor heel iets binnendoor sinds kort. Donderdag heeft ze vrij gehad, alleen wat geknuffeld en heb ik niks gezien. Kan dit misschien een gevolg daarvan zijn icm de schiefel die weer aangetikt is?

- ik zie nergens een wondje of plekje
- op het harde niets te zien in stap/draf
- belast het been volledig, staat zelfs met het andere been op rust
- totaal geen reactie bij aanraking/knijpen/drukken
- niet warm
- in de bak duidelijk kreupel, lijkt het been opzij - vooruit te plaatsen ipv gewoon naar voren
- na wandelen in de bak zichtbaar pijn. Op het harde haar vrolijke zelf.
- DA gebeld. Vind het geen spoed, kan de pees zijn, kan een bloeduitstorting zijn, kan irritatie van omliggende weefsels zijn. Heeft haar het liefst binnen maar adviseert haar normale patroon niet te doorbreken om onrust te voorkomen. Ze kan zelf in en uitlopen de hele dag, ‘s nachts staat ze op stal. Beide kanten een maatje waar ze over het draad bij kan.

Toch vind ik wachten tot maandag nog best ver weg.... het voelt niet lekker, vind het er ook niet lekker uitzien. Herkent iemand dit misschien? Ik hoor graag ervaringen. Ze heeft ice vibes om gehad maar geen verschil daarna.

Alvast bedankt!

Ladygiroc

Re: Dikke pees? Wat is dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:39

Weekend koelen en gedoseerd stappen scheelt je weekendtarief en zal geen kwaad kunnen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:39

Een schiefel die wordt aangetikt is niet erg. Maar als het net daaronder of boven wordt geraakt zit je op een zwakke plek en kan de schade groter worden, of nog een schiefel ontstaan. Daarnaast kan een schiefel die werkt een pees gaan irriteren, met vervelende blessure's tot gevolg. Ik zou dus, indien mogelijk, het paard op boxrust zetten en een (andere) dierenarts laten komen om te beoordelen of paard op rust moet, of je beter voor een operatie kan gaan. Heeft je merrie een stand afwijking dat ze aantikt? Wellicht kan een fysio iets betekenen, of anders bescherming, want herhaaldelijk aantikken is zeker niet goed als het dit soort gevolgen heeft...

Succes :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:42

Dat ziet er niet fraai uit.
Ben benieuwd wat er uit het beeldmateriaal gaat komen. Het zit ook ten hoogte van het puntje van het griffelbeentje.
Waarschijnlijk kun je inderdaad sowieso weinig behalve rust. Hopelijk is het morgen al wat minder dik.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:44

Inderdaad, weekendje koelen, beetje stappen op het harde en rust houden. Geen gek advies van je dierenarts hoor. Je kan altijd maandag besluiten om naar een kliniek wil gaan voor uitgebreid onderzoek als je je veel zorgen maakt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:48

Stappen op t harde zou ik moet doen, als het de schieffel blijkt te zijn, zijn trillingen van t harde niet gewenst

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:01

Bedankt voor jullie reacties. Ik laat haar denk ik maar gewoon lopen op haar uitloop overdag zodat ze wel beweegt en rustig blijft. Opzich is ze makkelijk op stal maar 3 dagen alleen binnen blijven zal ze niet waarderen. Als ze zelf wat scharrelt op de wei laat ik het stappen aan de hand denk ik voor wat het is. Inderdaad vanwege die schieffel, die nu niet aangetikt lijkt maar alles kan natuurlijk. Koelen neem ik wel mee.

Ze heeft geen standafwijking maar is erg mobiel/hypermobiel. Heeft sowieso ‘lelijke benen’. Dit is helaas niet haar enige schieffel maar wel de meest recente en enige achter. Verder is ze wel heel knap haha.

Je zegt het mooi Sizzle... vind het er ook niet fraai uit zien... brrrrr

Ik heb mijn vaste dierenarts gebeld en het uitgelegd. Zij vond het geen spoed maar adviseerde wel een echo en foto begin volgende week. Daarna toch ook de kliniek in de buurt gebeld maar die vinden het ook onvoldoende spoed. Denk dat ze het druk hebben allemaal haha. Ik ga maandag denk ik De Watermolen bellen. Zelf nooit geweest maar goede ervaringen over gehoord. Mijn vaste DA doet wel echo’s en foto’s ook op locatie maar volgens mij geen operatie. Ik hoop uiteraard dat dat niet aan de orde is. Maar ik wil nu wel echt weten wat daar zit en wat ik met die schieffel moet. Loop al een tijdje met die vraag want het zit zo hoog dat ik hem niet 24/7 in beschermers wil hebben. Dan moet het hele achterbeen erin en dat lijkt mij op den duur ook onverantwoord. Naast het feit dat ze alles van haar voorbenen zelf aftrekt in de wei :+ . Ik ben bang dat ik iets te lang getwijfeld heb nu...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:04

Wat ik mij overigens afvraag; bij een schieffel zou ze toch juist op het harde ‘slechter’ moeten zijn dan op een zachte ondergrond? Dat was precies andersom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:09

Bij een schieffel hoeven ze helemaal niet perse slecht te lopen maar harde bodem is niet goed bij een actieve schieffel. Bij pees juist wel.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om haar gewoon zelf te laten schooieren totdat je weet wat het is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 04:48

Ababe schreef:
Toch vind ik wachten tot maandag nog best ver weg....

Dit is geen spoed, gewoon stappen en koelen.

Ik ben wel een beetje geschokt door het feit dat je hier in het weekend,een veearts bij verwacht.

Spoed is koliek, open wonden die gehecht moeten worden, acute bevangenheid e.d.

Dit kan absoluut wachten!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 08:23

Dankjewel Sizzle! Dat denk ik ook.

Beetje overdreven om geschokt te zijn Kelly_ann, het is niet dat ik elke kliniek in de omgeving heb gebeld of iemand gedwongen heb om te komen. Ik heb gewoon 2 dierenartsen gebeld voor advies. De reden daarvoor is dat ik wel bang ben voor een griffelbeen breukje o.i.d. waardoor er nu iets in de pees prikt en het arme dier straks nog maar op 3 benen staat. Uiteraard wil ik geen blijvende schade omdat ik te lang wacht.

Vanmorgen was het niet meer of minder na een nacht op stal. Net weer even gekoeld.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:36

Als er echt een zwelling zit is het sowieso lastig om een echo te maken en wordt vaak geadviseerd om een paar dagen/weekje te wachten. In tussentijd te koelen en 2x aan de hand stappen, neemt vaak de zwelling af en kan je wel een goede echo maken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:44

Als ze de hele dag in en uit kan lopen zou ik niet nog geforceerd stappen aan de hand als ze hierbij niet zuiver loopt. Zou zelf proberen meerdere malen per dag minimaal 10 minuten te koelen en eventueel Traumeel gel smeren als je dat hebt liggen toevallig. Dan kan je na het weekend een afspraak maken met de dierenarts om het na te laten kijken. De Watermolen heb ik zelf geen ervaring mee (wij zitten in een andere regio), maar ookwel gehoord dat het een goede kliniek is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:02

ik zou er gewoon helemaal af blijven, en maandag via de veearts verder kijken.
gezien je omschrijving zou het best een griffelbeen breukje kunnen zijn.
en dat hoeft niet heel erg te zijn, een klein breukje geneest ook zo wel weer.(mijn ruin heeft dat gehad)
maar ik zou er niet extra mee gaan stappen of wat ook.
eerst even zeker weten wat er is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:05

Goed gehandeld. Ik zou ook rustig stappen en koelen en eventueel maandag DA vragen om langs te komen.

Wat zijn paarden eigenlijk sensibele, gevoelige wezens he... Zo ontvankelijk voor blessures. Bizar.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 18:20

Bedankt voor jullie reacties! Dat wist ik niet weidebloem, zal dat maandag ook overleggen.
Ik had geen traumeel meer maar ik heb compagel opgehaald vanmorgen. Ik hoop zo dat het meevalt. We zouden vandaag eigenlijk op wedstrijd gaan na 1,5 jaar niet gestart. Dubbel zuur haha. Maar haar welzijn is het aller belangrijkst. Wedstrijden komen hopelijk wel weer. Inderdaad Hutcherson, echt bizar hoe gevoelig. Zo groot en zo kwetsbaar, heel maf.

Ik hou hier voor eventuele geïnteresseerde en voor mezelf de vordering bij. Ik heb nu voor de 3e keer vandaag met een ijspack gekoeld. De trilling laat ik maar even achterwege omdat dat voor de schieffel niet bevorderlijk is. Ze heeft net een paar uurtjes binnen gestaan met haar vriendin omdat het weer slecht was en om toch wat extra rust te geven. Vanmorgen zag het er niet anders uit maar het was net ineens best opgelopen. Na het koelen echter weer zoals gisteren/de rest van de dag. Nu loopt ze weer wat rond. Ze houdt zich gelukkig rustig en belast het been ook nogsteeds volledig. Misschien was de compagel iets teveel van het goede en/of zit er toch een mini wondje dat ik niet zie. Heb het deze ronde afgenomen met een doek, daarna gekoeld en niks meer opgesmeerd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:37

Ababe schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Dat wist ik niet weidebloem, zal dat maandag ook overleggen.
Ik had geen traumeel meer maar ik heb compagel opgehaald vanmorgen. Ik hoop zo dat het meevalt. We zouden vandaag eigenlijk op wedstrijd gaan na 1,5 jaar niet gestart. Dubbel zuur haha. Maar haar welzijn is het aller belangrijkst. Wedstrijden komen hopelijk wel weer. Inderdaad Hutcherson, echt bizar hoe gevoelig. Zo groot en zo kwetsbaar, heel maf.

Ik hou hier voor eventuele geïnteresseerde en voor mezelf de vordering bij. Ik heb nu voor de 3e keer vandaag met een ijspack gekoeld. De trilling laat ik maar even achterwege omdat dat voor de schieffel niet bevorderlijk is. Ze heeft net een paar uurtjes binnen gestaan met haar vriendin omdat het weer slecht was en om toch wat extra rust te geven. Vanmorgen zag het er niet anders uit maar het was net ineens best opgelopen. Na het koelen echter weer zoals gisteren/de rest van de dag. Nu loopt ze weer wat rond. Ze houdt zich gelukkig rustig en belast het been ook nogsteeds volledig. Misschien was de compagel iets teveel van het goede en/of zit er toch een mini wondje dat ik niet zie. Heb het deze ronde afgenomen met een doek, daarna gekoeld en niks meer opgesmeerd.

Denk dat je zo goed bezig bent hoor. Gewoon even aankijken van het weekend en maandag een afspraak maken bij de kliniek. Zo lang de zwelling minder blijft worden na het koelen/stappen in de uitloop en je paard niet slechter gaat lopen zou ik mezelf niet heel druk maken. Bedoel ik overigens niet mee dat er niets aan de hand is hoor, maar de meeste blessures moeten toch genezen met rust en dat doe je nu al zoveel mogelijk.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 18:56

Morgenmiddag is het zo ver, dan mogen we langskomen bij de kliniek. Een echo wilde ze geen afspraak voor maken, pas 10 dagen na de zwelling. Maar omdat het een schiefel betreft wilden ze wel een foto maken, en ik wel graag weten waar we aan toe zijn :+ .

Ik zie wel duidelijk een tweeverdeling in de schiefel nu, meer nog dan afgelopen weekend. Ik ben ontzettend benieuwd wat er morgen uitkomt. Ze heeft zich rustig gehouden in de tussentijd gelukkig. Duimen jullie mee voor ons #) ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:27

Succes morgen!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 16:31

Dankjewel @Sizzle! Dit is overigens niet de eerste keer dat je mij fijn advies geeft op bokt, wordt zeer gewaardeerd :) !!

We zijn weer terug van de kliniek. We hebben wel een probleem, alleen zit dit niet rechtsachter haha. Daar zit gelukkig ‘maar’ een bloeduitstorting. Ze is daar verder ook totaal niet gevoelig of onzuiver op. De schiefel wel even blijven insmeren.

Wel is ze linksvoor op de volte op het harde duidelijk kreupel. Na het uitverdoven van de voet was dat over. Foto’s gemaakt (die ontvang ik nog per mail), die waren ook top. Het lijkt erop dat er een ontsteking in het gewricht zit. Besloten dit direct te behandelen, bij het prikken met de naald kwam het vocht er ook flink uitzetten wat wel bevestigd dat daar wat zit. 3 dagen volledige rust, eigenlijk zoals ze nu heeft gehad. Liever rustig af en toe op de wei dan draaien in stal. Dan 3 dagen opbouwend stappen op het harde en daarna zouden we weer verder moeten gegaan met waar we gebleven zijn.

Al met al lijkt het goed nieuws. Ze was na een tijdje rust in april al heel licht wisselend onzuiver aan de longe. Zou maar zo kunnen dat die ontsteking daar al zat, arm schaapje. Voet moet even steriel blijven, vandaag een verbandje.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:42

jee ga je voor het een heen en kom je met wat anders terug!
gelukkig dan achter geen ernstige problemen.
heb je de foto’s al binnen?
die ontsteking in het gewricht,is dat dan iets wat door overbelasting komt of scheefstand ofzo?
ben wel benieuwd :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:15

Zijn er helemaal geen echo's gemaakt van de weke delen in de voorvoet? Of dacht de dierenarts dat het geen pees kon zijn?

Hier was ons paard na uitverdoven van de voet ook rad en op de röntgenfoto'a zag alles er ook goed uit. Het probleem bleek toen toch in de colloterale band te liggen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 10:15

Ellepel haha ja dat is wel typisch he. Gelukkig niets ernstigs :+ . Foto’s nog niet binnen, verwacht ze voor het weekend. Al was er gelukkig niets spannends te zien. De ontsteking zou kunnen komen door overbelasting/compensatie. Linksvoor heeft zij jaren geleden haar tussenpees gescheurd gehad en later ook een minimale hoornzuil. Dierenarts gaf aan dat het niet gek is dat dit been daardoor net iets anders belast wordt en daardoor nu waarschijnlijk overbelast is geweest. Voor heeft ze overigens ook een steiler voetje, echt minimaal maar dat helpt ook niet mee. Hij vond de foto’s er overigens juist verassend goed uitzien met alle voorgaande blessures.

De dierenarts zei inderdaad dat hij zo goed als zeker weet dat het geen pezen zijn Kidde. Over 6 dagen moet ze weer loepzuiver zijn. Vandaar dat we hebben gekozen voor nu gewoon behandelen. Mocht het wel een pees zijn dan zijn die 6 dagen rust en stappen op het harde ook niet schadelijk, dat scheelt. Bedankt voor je bericht, wel goed voor ons om rekening mee te houden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:31

Ik hoop voor je dat het meevalt. Wij begonnen ook met wat we dachten dat een ontsteking was in het hoef gewricht. Die ontsteking zat er uiteindelijk ook wel, maar bleek een oorzaak te hebben die pas bij MRI aan het licht kwam. Was helaas niks meer aan te doen bij ons paard. Ik hoop dat dit voldoende helpt, en je paard goed opknapt.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 10:36

SusanH dankjewel voor de informatie. Wat een naar verhaal zeg, jeetje! Mag ik vragen hoe jullie er achter kwamen dat het niet geholpen had? De DA gaf aan dat als ze op de volte op het harde weer zuiver loopt, dat het geholpen heeft. Zo niet dan moet ik terug. Volgende week woensdag kunnen we dat pas bekijken dus ik hoop op het beste. Wat had jouw paard precies als ik vragen mag?