Balancer voor kieskeurige eter, low sugar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Balancer voor kieskeurige eter, low sugar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:27

sinds een paar weken heb ik een 11 jarige Friese merrie erbij.

Ze is mooi op gewicht en glanst goed. Wel heeft ze wat weinig spieren doordat ze een tijd weinig tot niets gedaan heeft.
In het verleden was ze M2 (Z1 startgerechtigd).

Ze eet haar hooi goed, is matig enthousiast over een paardensnoepje, maar haar brok en balancer Pavo Vitaal wil ze echt niet eten.

Ik wil haar graag weer in de sport uitbrengen en zou haar graag een goede balancer willen voeren, laag in suiker.

Wat eten jullie kieskeurige paarden nu graag?

bcd94

Re: Balancer voor kieskeurige eter, low sugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:32

mijn kieskeurige eter eet geen enkele suikerarme vitamine brok zonder dat ik er iets doorheen meng, ik heb heel wat soorten geprobeerd.
Ik doe er nu een handje marstall faser light doorheen, en dat laat ik dan weken in wat warm water en dan eet ie het op, weliswaar met lange tanden maar goed hij eet het.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:34

Oh trouwens de brok vanuit stal zit bomvol suiker. Daarom wil ik deze liever niet, maar die eet ze ook erg slecht.

Gebit is al behandeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:40

Ik moet ook muesli door de balancer heen doen (of andersom eigenlijk :D ). Ik voer de Agrobs alpengrün muesli erbij. Daar zit ook niets in.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:41

Sommige paarden zijn geen brok-eters en/ of moeten het echt leren eten. Eet ze slobber? Dan zou je een slobber van bijv grasbrok kunnen maken en de vitaminekorrel erdoor mengen. Of luzerne of een ruwvoermix met vitaminebrok erdoor gemengd? Beetje geraspte wortel of appel over de vitaminebrok heen wil ook wel eens helpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:45

ik geef lexa winter mineral cobs. Formaat van een snoepje (maar heb je in pelletvorm ook) dat je zo uit de hand kan voeren.
Er staat niet bij hoeveel suiker er in zit, maar zelfs als het voor 90% uit suiker zou bestaan, dan valt het op zich nog mee.
JE voert nl max 150 gram per dag.
Er van uitgaand dat er 90 % suiker in zit dan komt dit op 135 gram suiker per dag.
Hooi bevat 10 % suiker (droge stof)
Dus als je paard een 8 kilo droge stof krijgt, krijgt hij uit het hooi alleen al rustig 800 gram suiker. Dan is die 135 gram geen giga probleem.

Als je kijkt naar werkelijke waardes zit krachtvoer meestal rond de 30 % suiker, ik vermoed dat lexa lager zal zijn omdat ze wel natuurlijke insteek hebben, maar dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
Afgaand met 30% suiker zit je dus op 45 gram per dag.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:55

Skippy01 schreef:
Sommige paarden zijn geen brok-eters en/ of moeten het echt leren eten. Eet ze slobber? Dan zou je een slobber van bijv grasbrok kunnen maken en de vitaminekorrel erdoor mengen. Of luzerne of een ruwvoermix met vitaminebrok erdoor gemengd? Beetje geraspte wortel of appel over de vitaminebrok heen wil ook wel eens helpen.

Een slobber heeft minder de voorkeur, aangezien ik 35km van stal woon en de staleigenaar voert. Ik ben er niet dagelijks.

Ruwvoermix lust ze wel, maar eet t niet meer als er ook maar een paar brokjes doorheen zitten.

Geraspte wortel kan ik proberen :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:58

Ik ben over gestapt op vitalbix. Ik heb een heel kieskeurige eten, ze krijgt de daily balancer brok en de slobber er van om medicatie te verdoezelen. Pavo care4live en zo eet ze allemaal niet.Maarik heb ook al gehoord dat paarden het niet lusten door het lage suiker gehalte.Op die slobber is ze echt gek,dat is het enige voer waar bij ze de bak uit likt.Ik gooi daar altijd het restje balancer ook door daar is ze minder gek op.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:01

Ik voer mijn Fries Dodson&Horrel easy everyday.
Hier doe ik een handje lucerne bij voor het kauwen. Hij doet het hier heel goed op, goed in de vacht en hij krijgt alles wat hij nodig is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:30

Hier mengen we het door de sojaschroot, direct goed voor de spieropbouw. Mocht je 1 product willen, zou pavo inshape goed kunnen, maar daar moet je wel een kg van voeren (7% zetmeel en suiker gecombineerd, dus voldoet ruimschoots aan suikerarm).

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:44

Ik heb echt een tetsneus als het over vitaminebrokken gaat. Hij eet ze allemaal niet. Dus ik heb wel wat afgezocht en gepuzzeld. Maar de Nutrimash van Vitalbix vindt hij geweldig. Daar doe ik nu ongeveer 1/3-1/2 schepje multivitaminepoeder van Phytonics door en dat gaat probleemloos naar binnen.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:45

OerBalans is ook een balancer met een laag suiker- en zetmeelgehalte. :j Wel vrij kruidig, maar de meeste paarden zijn er dol op! Je kunt er proefzakjes van aanvragen, misschien handig?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:52

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:20

Ik neem aan dat je de tanden al bekeken hebt en ze geen maagzweren heeft? Dit kunnen namelijk ook verklaringen zijn van slecht brok eten.

Hier vonden ze allemaal het proefstaaltje pavo vital toen lekker en vitalbix ging er ook bij allemaal goed in. Marstall force ging er bij sommige niet met veel enthousiasme in en geef nu vs200 balancer maar die staat er ook om bekend dat ze 'm niet allemaal lusten (hier wel).

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:24

Ik geef voor mijn kieskeurige eter alles wat ik ooit bij moet voeren door ontsuikerde bietenpulp of equifyt zuppa heen. Dan gaat alles op.
Ik voer jepaardgezondenfit balancer pro.
Overigens kun je ook de stallriegel of weideriegel van Marstall proberen. Daar zit wel suiker in maar je geeft daarvam 1 hele koek en dat is het. Ik geloof 150 gram. Kun je zo uit de hand voeren

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:19

Mijn zeer kieskeurige eter voer ik afwisselend Je Paard Gezond en Fit Balancer Plus Pro, Oerbalans, nutrimash met losse supplementen (eiwit/amino/magnesium/vitamine E)en Vitalbix Daily Complete. Deze producten zijn allemaal laag in suikers en meest troepvrij. Zodra hij 'lastig' begint te doen stap ik over naar een ander product en zo hou ik het afwisselend voor hem. Nadeel is dat ik allerlei zakken heb staan, het is net een mens..iedere dag wat anders }:0

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 23:32

Lori schreef:
Ik neem aan dat je de tanden al bekeken hebt en ze geen maagzweren heeft? Dit kunnen namelijk ook verklaringen zijn van slecht brok eten.

Hier vonden ze allemaal het proefstaaltje pavo vital toen lekker en vitalbix ging er ook bij allemaal goed in. Marstall force ging er bij sommige niet met veel enthousiasme in en geef nu vs200 balancer maar die staat er ook om bekend dat ze 'm niet allemaal lusten (hier wel).

Ze had als bemerking bij de Klinische keuring dat ze haken op de tanden/kiezen had. Daarvoor is ze 1.5 week geleden bij de paardentandarts geweest. Volgens hem had ze wat achterstallig onderhoud, maar verder een goed gebit.

Maagzweren niet laten checken. Ik heb ook niet echt aanleiding. Ze reageert nergens gevoelig, is erg vriendelijk en wordt naar mate er meer met haar gedaan wordt, alerter en vrolijker.

Ruwvoer eet ze goed. Ook zo'n ruwvoermix van Pavo, incl een soort brok die daar doorheen gaat, gaat er goed in.
Maar, ik ga het in de gaten houden, je weet t nooit tenslotte.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 23:33

Vrijbuiter34 schreef:
Mijn zeer kieskeurige eter voer ik afwisselend Je Paard Gezond en Fit Balancer Plus Pro, Oerbalans, nutrimash met losse supplementen (eiwit/amino/magnesium/vitamine E)en Vitalbix Daily Complete. Deze producten zijn allemaal laag in suikers en meest troepvrij. Zodra hij 'lastig' begint te doen stap ik over naar een ander product en zo hou ik het afwisselend voor hem. Nadeel is dat ik allerlei zakken heb staan, het is net een mens..iedere dag wat anders }:0

Zo, jij hebt echt een afwisselend menu!

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:36

boemel schreef:
Zo, jij hebt echt een afwisselend menu!

Haha, helaas wel!Ik heb al te vaak meegemaakt dat hij helemaal stopt met het eten van balancers etc. Als ik te lang doorga met een bepaald product, heel irritant.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:38

Ik mix de pavo vital met een klein beetje luzerne(brok). Want anders eet ie ook geen vitaminebrok. Klein beetje met iets anders er doorheen en hij likt de emmer helemaal leeg :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:43

Lucerne brok eet die van mij helemaal niet. Dat vind hij gif.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 23:50

Pavo Daily Plus smikkelt ze lekker weg,
Maar een klein beetje Pavo Vitaal erdoor ontdekt ze meteen. :( .

Ik ga eens kijken van bovengenoemde opties, waar ik proefpakketjes van kan bestellen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 14:02

Lori schreef:

Toevallig in contact gekomen met de oude stalhouder (niet oude eigenaar). Die vertelde dat dit paard niet tegen verhuizen kan en dat de stress er wel degelijk is ondanks dat ze het niet laat zien. Ze heeft eerder maagproblemen gehad en dat het te herkennen is aan geen brok willen eten.

Ik heb contact gehad met een voedingdeskundige. Belangrijk is voor nu dat haar maag gevuld blijft, dat ze goed speeksel aanmaakt. De brok en balancer maar gewoon even laten zitten.

Ik ga nu over op bietenpulp, luzerne met wat vlozaad en gebrande kokos om de maag rustiger te krijgen.

Overigens komt het paard verder fit en blij over. Geen enkele reactie op aansingelen. Dus hopelijk wil ze binnenkort gewoon weer eten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:03

@Boemel, Toch fijn dat je dat nu wel weet van die oude stalgenoot, dan kan je er tenminste rekening mee houden. Hopelijk wil ze het binnenkort wel gewoon eten dan, ze tonen het natuurlijk niet allemaal.