Verschil speedibeet en bietenpulp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Verschil speedibeet en bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:13

Wat is het verschil tussen speedibeet en gewone bietenpulp?
Is die bietenpulp altijd in brokvorm?

Waarom kies je voor de ene of voor de andere?
Ik zie voor nu vooral een prijsverschil? Geef nu speedibeet aan mijn pony van 33 die geen hooi meer kan eten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:14

Spidibeet is zo bewerkt dat het maar heel kort hoeft te weken, 10 minuutjes meen ik zo uit mijn hoofd.
Gewone bietenpulp moet enkele uren staan. Je voelt het als er geen harde brokjes meer in zitten.

Alleen spidibeet zit te weinig in voor je paard, geef hem daarom wel meer dan dat.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 09-07-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:15

Het grootste verschil is volgens mij dat de speedibeet niet zo lang moet weken.
Bietenpulp moet altijd minstens 12 uur weken voor het genoeg uitgezet is, de speedibeet is maar 15 minuten geloof ik.
Als je het de dag ervoor kan klaarzetten dan is het prijstechnisch gezien interessanter om gewone pulp te nemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:16

Als je geen tijd hebt om de pulp lang te laten weken is speedibeet een handig product. Verder eigenlijk weinig verschil.
Voor zover ik weet is gewone pulp inderdaad altijd in brokvorm. Dat is denk ik ook de reden dat het langer geweekt moet worden.

superpony

Re: Verschil speedibeet en bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:21

Speedibeet weekt inderdaad snel. Maar er zit ook een analyse op, dus handig voor mensen die willen weten hoeveel suiker er nog in kan zitten. Hij is ook zogenaamd gekeurd voor hb/ir paarden etc dat het relatief veilig is.

Gewone bietenpulp brok ruikt en smaakt wel iets anders. Daar weet je minder goed van hoeveel suiker er nog in zit. Het moet langer weken.

Van beiden moet je wel even kijken hoeveel gr droog, hoeveel nat oplevert. Het zet behoorlijk uit beiden, maar ook dat verschilt wel, omdat de speedibeet schilfers zijn en het weinig lijkt droog.

Ik zou er wel altijd iets bij doen. Zelf doen we vanaf Sept bij de oudjes mengen met wiesencobs/nuggets. En dan evt een handje muesli en of vitamines. Ligt ook een beetje aan het weer etc.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:27

Het suikergehalte staat hier ook op de gewone bietenpulp.
Totale suiker: 7,7% even net gekeken.

Spidibeet 5%

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:28

_Penotti schreef:
Het suikergehalte staat hier ook op de gewone bietenpulp.
Totale suiker: 7,7% even net gekeken.

Oke, waar heb je die vandaan? heb wel een aantal keren bij welkoop gehaald en daar stond gewoon helemaal niks op. Was veel donkerder en rook sterker ook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:30

Deze is van voergroep zuid. Komt ook bij de Welkoop vandaan maar alleen die bij voergroepzuid aangesloten zitten.
Dat zijn dus maar een paar winkels.

Eerder heb ik van agrifirm gehad en daar stond het toen wel op, iets van 8,5% meen ik.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:43

Het ligt er ook helemaal aan waar de Bietenpulp vandaan komt. Volgens mijn voerleverancier, op mijn vraag waarom de laatste paar zakken lichtgekleurde pulp was en eerst veel donkerder, is dat omdat die lichte pulp uit Duitsland komt en die donkere uit Nederland. Voedingswaarde staat op de zak ook, bij De Heus.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:27

Bietenpulp moet langer weken en heeft wat meer water nodig. Daar is de verhouding, althans bij mijn pulp, 5 water op 1 pulp. Na een uur of 4, 5 weken is die ook klaar hoor.
De speedibeet is snel klaar, op 5 à 10 minuutjes (afh warm of koud water) en heeft 3 water op 1 pulp nodig.
Omwille van de prijs probeer ik vnl bietenpulp te voeren. Is het echter warm buiten durf ik dat niet meer omdat het ook erg snel slecht wordt en daarvoor heb ik dan Speedibeet achter de hand.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:59

Mijn ervaring is dat je paarden die niet in eigen beheer staan beter speedibeet kunt geven, omdat niet elke stalhouder er (letterlijk) op zit te wachten om zoveel uur van tevoren slobber te moeten maken.

Ik meng in een ton:
2 emmers Speedibeet
2 emmers Fiberbeet
1 emmer Luzerne
1 emmer Vitalbix nutrimash
0,5 emmer sojaschoot

Daar krijgt hij tussen de middag 2 maatscheppen van in een emmer, die tot 5cm onder de rand wordt afgevuld met warm water. Binnen een kwartier kan het dan gevoerd worden.

Ik heb toen voor de vorige stal (zorgboerderij) een instructie kaart gemaakt.

Afbeelding

Werkte goed die kaart, het is nooit misgegaan met dat het te vroeg gegeven werd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:08

Bedankt tot zo ver iedereen.

Leuk die kaart daphara.
Ik zou dat mengen wel een beetje eng vinden. Je weet dan niet precies wat hij of zij per voerbeurt krijgt.

Pony krijgt nog veel meer te eten maar de vraag ging over de bietenpulp. Vandaar dat alleen benoemt.

Hij krijgt nog
Fibrenuggets
Vitalbix breed&grow
vitalbix nutrimash
Sinds deze week ook sojaschroot. Had eerst luzerne maar dat eet hij bijna niet meer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:10

In de zomer is het dan mss niet zo handig om te voeren. Alhoewel ik dat andere voer ook s avonds van te voren al klaar meng. Dan staat het ook wel een aantal uren tot s morgens vroeg.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:12

monsera schreef:
In de zomer is het dan mss niet zo handig om te voeren. Alhoewel ik dat andere voer ook s avonds van te voren al klaar meng. Dan staat het ook wel een aantal uren tot s morgens vroeg.

Ik maak 's avonds voor 's ochtends en v.v. De emmer dek ik af met een doek tegen de beestjes. Het is nog nooit gebeurd dat het niet goed meer rook oid. En mijn ruin is écht een zeikdoos met eten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:20

monsera schreef:
Bedankt tot zo ver iedereen.

Leuk die kaart daphara.
Ik zou dat mengen wel een beetje eng vinden. Je weet dan niet precies wat hij of zij per voerbeurt krijgt.

Pony krijgt nog veel meer te eten maar de vraag ging over de bietenpulp. Vandaar dat alleen benoemt.

Hij krijgt nog
Fibrenuggets
Vitalbix breed&grow
vitalbix nutrimash
Sinds deze week ook sojaschroot. Had eerst luzerne maar dat eet hij bijna niet meer.

Goed bezig!

Wat ze binnen krijgen kun je prima uitrekenen. Een emmer luzerne weegt niet zoveel in verhouding, maar ik heb het toen gewogen en een berekening gemaakt van hoeveel hij van alles nodig heeft. Ik mix het eerst in een kruiwagen en schep het dan over in de voerton, dan is het prima gemixt. De hoeveelheid gaat 2-3 weken mee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:26

Oh en hij krijgt ook nog olie van vitalbix.

Ja maar je mengt het in een ton en dan schep je er een schep uit en zal er niet elke keer dezelfde hoeveelheid van alles uit. Nu heb ik 4 tonnen staan en schep ik uit elke ton de juiste hoeveelheid en meng het dan om te weken.

Oh je mengt het in een kruiwagen zie ik bet dan zie je wel meer wat je doet inderdaad.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:28

Caritas schreef:
monsera schreef:

Ik maak 's avonds voor 's ochtends en v.v. De emmer dek ik af met een doek tegen de beestjes. Het is nog nooit gebeurd dat het niet goed meer rook oid. En mijn ruin is écht een zeikdoos met eten.

Ik heb laatst 2 dure zeg 10 euro per emmer gekocht met een deksel bij de welkoop. Ook tegen de beestjes inderdaad. Maar een doek had ook gekund haha.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:32

Ik maak zelf het eten klaar en zet het dan neer voor degene die het voert. Langer dan 12 uur staat het niet en als het warm is (zomerdag) is het klaarzetten niet van toepassing.

Op elke zak bietenpulp staat gewoon wat erin zit. De bietenpulp van Pavo/speedibeet is ontsuikerd dus daar zit maar 5% in zo uit mijn hoofd. 1 deel speedibeet op 3 delen water en snel klaar.

In de Van Gorp/Arie Blok bietenpulp zit wat meer suiker (helaas etiket niet bij de hand), en voer je 1 deel bietenpulp op 5 delen water. Welen kost minimaal 4 uur met koud water, heet water gaat sneller. Kwestie van voelen. Kost minder dan de speedibeet.

Dus als je de tijd hebt zou ik voor bietenpulp kiezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:47

Hilli schreef:
Ik maak zelf het eten klaar en zet het dan neer voor degene die het voert. Langer dan 12 uur staat het niet en als het warm is (zomerdag) is het klaarzetten niet van toepassing.

Op elke zak bietenpulp staat gewoon wat erin zit. De bietenpulp van Pavo/speedibeet is ontsuikerd dus daar zit maar 5% in zo uit mijn hoofd. 1 deel speedibeet op 3 delen water en snel klaar.

In de Van Gorp/Arie Blok bietenpulp zit wat meer suiker (helaas etiket niet bij de hand), en voer je 1 deel bietenpulp op 5 delen water. Welen kost minimaal 4 uur met koud water, heet water gaat sneller. Kwestie van voelen. Kost minder dan de speedibeet.

Dus als je de tijd hebt zou ik voor bietenpulp kiezen.

Misschien een gek idee hoor, maar als je meer water moet mengen bij de bietenpulp, krijgt het paard dan uiteindelijk in verhouding niet net zoveel, of zelfs minder suiker binnen ten opzichte van de speedibeet?

Dus stel je mengt 500 gram speedibeet met 1,5 liter water (1 op 3), waarvan 25 gram suiker, dan heb je op 2 liter eindproduct dus 25 gram suiker. Dat is 1,25%
Als je 500 gram bietenpulp met bijvoorbeeld 7% suiker hebt (=35 gram suiker), dan heb je met 1 op 5 in totaal 3 liter eindproduct met 35 gram suiker. Dat is dan 1,2%...
Maakt dat ontsuikerde dan in de praktijk nog veel uit?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:28

Het gaat om de absolute hoeveelheden hè? Niet om percentages of volumes (dan zou je je suikerrijke muesli minder dikmakend kunnen maken door er maar gewoon 3 liter water bij te doen...).

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:53

Ik voer bietenpulp met 6% suiker, ruwe celstof is een stuk hoger dan die van pavo, dus of het nou zo veel slechter is.. Denk het niet.

Met goed heet water zou je het na een half uur al kunnen voeren, maar meestal laat ik het wel een uur of 6 staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:58

Tijdje de welkoop bietenpulp gevoerd, heet water er bij, roeren en afdekken. Klaar in 30-45min. max. Was dan zacht, uit elkaar gevallen soort van rul gehakt spul. Aangezien er aardig wat doorheen ging, was speedibeet niet interessant, naast dat het minder suiker bevatten ook negative invloed heeft op hoe lekker het smaakt, welkoop pulp was niet zoveel zoeter, maar kennelijk genoeg.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 12:16

wanneer begin je zemelen bij te voeren?
Bij hoeveel bietenpulp?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:00

Tot drie kilo droog gewogen kan je voeren zonder te hoeven compenseren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:41

Duhelo schreef:
Tot drie kilo droog gewogen kan je voeren zonder te hoeven compenseren.

Dat ligt ook wel een beetje aan de rest wat je voert en hoeveel daarvan. Het gaat om het totale calcium/fosfor verhouding.