Schoftwond behandelen met zilverspray?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nPass

Schoftwond behandelen met zilverspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 14:20

Hi,
Mijn leasepaard die ik sinds een paar weken heb heeft een schoftwond. Ze heeft een hoge schoft en hierop zijn wat haartjes weg, het lijkt meer op een soort schuurplek. Ik hoorde dat zilverspray hierbij kan helpen. Iemand hier ervaring mee of eventuele andere tips?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:28

Het lijkt me handig om de oorzaak te achterhalen. Ligt het zadel of zadeldekje op de schoft. Schuurt een eventuele vliegendeken erlangs. Is de wond open of alleen oppervlakkig? Ik zou de eigenaar inlichten en er niet zelf dingen op doen.
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 08-07-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:28

Als de huid gewoon dicht zit zou ik het lekker met rust laten! :)

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 14:38

Anna79 schreef:
Het lijkt me handig om de oorzaak te achterhalen. Ligt het zadel of zadeldekje op de schoft. Schuurt een eventuele vliegendeken erlangs. Is de wond open of alleen oppervlakkig? Ik zou de eigenaar inlichten en er niet zelf dingen op doen.

Het is geen open wond, het zadeldekje zit ligt wel op de schoft, geen deken. Ze heeft dit al sinds ze kwam, dus kan eventueel van het oude zadel zijn van de vorige eigenaar. Ik heb het gevoel dat het niet minder wordt, vandaar mijn bericht.

Anoniem

Re: Schoftwond behandelen met zilverspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:41

Als het niet open ligt helpt zilverspray niet. Als het droge huid is zou ik gaan voor vaseline od. Als het zadeldek over de schoft schuurt zou ik kijken voor een zadeldek dat vooraan omhoog loopt en het zeker goed omhoog trekken.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:48

Ook ik heb een paard met hoge schoft en die was door deken icm modder kapot gegaan. Ik heb vetramil gesmeerd, wond geneesde voorspoedig, helaas wel witte haren nu. Liever vetramil dan vaseline vind ik, maar dat komt misschien omdat ik zelf allergisch ben voor vaseline. En ik heb t idee dat vaseline de huid afsluit, dat vetramil sneller intrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:53

Als ik het goed begrijp ligt het niet open dus zou de huid enkel soepel moeten gehouden worden :)

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 14:57

Thanks!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:04

Ik zou niets gebruiken of er levertraanzalf op smeren (bevordert haargroei en herstel huid). Kan je gewoon bij de boerenbond halen.

Ook goed kijken naar schoftbescherming bij dekens en dekjes goed in de kamer van het zadel trekken bij rijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:22

heb je een foto?

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 09:01

Monique1963 schreef:
heb je een foto?

Afbeelding

Afbeelding

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:00

Je kan er wat vaseline of honingszalf opsmeren om de huid soepel te houden, meer niet :)
Zilverspray moet je zien als een soort plijster, dat is dus alleen nodig bij open wonden :)