Artrose + Hoefbevangenheid tips/ideeen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zaphierx

Artrose + Hoefbevangenheid tips/ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 17:16

Hallo allemaal,
Mijn 16 jarige lusitano heeft aanleg om snel wat dikker te worden. Hij is nu al vanaf oktober geblesseerd, na veel onderzoeken is eruit gekomen dat hij artrose heeft in zijn voorbenen en een flinke blokkade in zijn CTO gebied (hiervoor komt de osteopaat). Voor de artrose krijgt hij glucosamine, chondroïtine en msm, maar omdat hij nu zo slecht staat rijden we hem niet.

Hij heeft nu een paar weken op de wei gestaan en van de week had hij een dikkere en hardere hals. Nu heb ik vroeger een pony gehad die vaak hoefbevangen stond en weet ik dat dit er een kenmerk van is. Nu is mijn paard gelukkig nog niet bevangen maar dat wil ik graag zo houden want met zijn benen kan hij dit er niet bij hebben.

Hij staat nu niet meer op de wei, en krijgt ook geen wortels etc. meer maar bleekselderij en komkommer. Hij krijgt s’avonds een klein beetje Vitalbix daily complete. Sochtends, smiddags en savonds krijgt hij een beetje (droog) kuil in een hooinet. Ik weet dat hooi eigenlijk beter is maar het kuil dat hij krijgt is heel droog.

Heeft iemand nog tips om te voorkomen dat hij bevangen raakt?

Liefs, Michelle

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:49

Magnesium geven helpt de glucosespiegel te reguleren. Wel voldoende hooi geven, anders krijgt hij weer andere problemen. Paar keer per dag en minimaal 9 kilo per dag, en evt. kun je ook (liefst onbespoten biologisch) stro bijvoeren.
Als hij nog niet bevangen is, dan wordt hij dat zo niet meer. Een half uurtje grazen per dag kan wel (geen kort gras) de ergste groei is weer uit het gras. Dan blijft het nog een beetje leuk voor hem.

mino1

Re: Artrose + Hoefbevangenheid tips/ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:56

Gerstestro of tarwestro voeren en een beetje kuil geen gras ook geen beetje .
Als de manenkam weer soepel is weer voorzichtig met gras beginnen.