Ervaringen met tussenpeesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Ervaringen met tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 10:51

Sinds 2 weken is er na een scan bij mijn paard een tussenpeesblessure vastgesteld. Een niet al te kleine scheur vanonder, net boven de vertakking als ik mij niet vergis. Paard heeft in het begin flink kreupel gestaan. Ondertussen zijn we met het volgende gestart:

-Laserbehandeling
-Koelen (met ice vibes en water en daarna klei)
-Tendon Cure over zijn eten

Ondertussen na 2 weken is er nog steeds een zwelling te zien. Over 2 weken wordt er een nieuwe scan genomen. Ik wil gewoon eens even horen of er mensen zijn die in hetzelfde straatje gezeten hebben en mij gewoon wat ervaringen en tips kunnen geven.

- Gaat die zwelling nog weg gaan of blijft die bult er staan?
- Rijden jullie nog en wat merken jullie tijdens of na het rijden?
- Kans op hervallen?

Bij mijn paard is het waarschijnlijk niet gebeurt door het rijden, maar door verhuis. Door Corona hebben we enkele maanden niet gereden, en heb ik paardlief laten verhuizen om korter bij huis te staan. Hier had hij dan een kleine kudde voor op de wei. Echter in het begin zeer nerveus geweest op de verhuis, boel beetje afgebroken en wanneer hij snachts in stal stond heel veel rondjes gemaakt. Daardoor dus uiteindelijk die peesscheur als gevolg denken we. Maar moest het nog in orde komen, zou ik wel doodgraag terug willen rijden. Dressuurmatig, maar geen 'niveau'. Maar wel wat toertjes door de bak als dat zou kunnen

boemel

Re: Ervaringen met tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:04

Ja, mijn paard heeft helaas ook een tussenpeesblessure opgelopen. Waarschijnlijk in de wei. Inmiddels een week of 10 geleden.

Advies boxrust was mn paard t niet mee eens. Waarschijnlijk hebben die 1.5 dag box"rust" het bij haar verergerd.

We hebben haar daarom 24 uur per dag op het land gezet met lieve bejaarde vriendjes.

Inmiddels heeft ze 14 laserbehandelingen achter de rug. En ik smeerde Traumeelgel. Verder een magnetiseur erbij en een EQuine Touch therapeut ter ondersteuning van het genezingsproces.

Paard heeft zo voor het oog niet kreupel gelopen. Pas op de volte op het harde een hele lichte onregelmatigheid te zien.

In November krijgt ze haar 3e peesscan om te zien hoe het herstel is.
En daarna in Maart weer.
Dan zijn we bijna 1 jaar verder. Op dat moment zullen we weten of ze nog geschikt is als rijpaard of dat ze verkocht gaat worden als fok/draagmerrie. Dat kan volgens de dierenarts nml prima.

Onzekerheid is er dus wel even helaas. Rotblessures zijn het!

De zwelling is nu na 10 weken eigenlijk nagenoeg weg. Er zit wel ergens een verharding en dat schijnt normaal te zijn.
Ze is trouwens niet heel rustig in de wei. Dagelijks galopje, bokje .. gelukkig geen extra reactie te zien op de pees.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 11:09

Ja mijne staat inderdaad nu ook buiten op de paddock, omdat hij in zijn stal het gewoon ook erger maakt. Op de paddock staat hij over het algemeen kalm buiten af en toe een kleine bokkensprong. Maar das beter dan zijn stal afbreken.

Van die gel nog niet gehoord, ga ik eens kijken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:02

Mijne heeft aan beide voorbenen een tussenpeesblessure gehad. Helemaal bovenaan bij de aanhechting zat het de eerste keer. Hij heeft shockwave gehad en moest eigenlijk boxrust. Dat laatste was niet te doen, dus na een week in de paddock, is hij weer in de kudde gegaan (gaf toch de meeste rust). Hij heeft volgens mij twee keer shockwave gehad en ik heb het opbouwen langer laten duren dan de kliniek aangaf. Uiteindelijk heb ik, nadat hij weer genezen was verklaard, misschien een maand of drie kunnen rijden en toen was het weer mis, maar dan een stukje lager. Ik heb hem toen met pensioen gezet en dat vond hij na drie jaar wel genoeg. Toen weer een jaar of twee zo half kunnen rijden, maar helemaal goed is hij nooit meer geweest. Hij is nu echt met pensioen.

Dik zijn zijn benen nooit geweest.
Rijden is dus maar even gelukt na de eerste blessure en ik merkte dat hij sinds de blessure echt wel wat opstarttijd nodig had.
Kans op herval, ja dus. Ik heb maar heel even kunnen rijden voordat het toch vrij plotseling weer mis was.

Mijn paard heeft het waarschijnlijk opgelopen door stelselmatige overbelasting. Hij kon erg zenuwachtig zijn in de wei en ging dan staan ijsberen (echt in volle draf of galop van links naar rechts rennen) en dat in combinatie met veel rijden in een soms wat zware bak heeft hem de das omgedaan. Zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. De eerste blessure hebben we laat opgemerkt, omdat het heeeeel langzaam erin sloop. Hij werd steeds wat trager, struikelde, kreeg rugpijn, wilde niet meer inbuigen enz.. enz.. het ging van kwaad tot erger tot ik bij de kliniek stond. Doordat het in beide voorbenen zat, was het voor ons als leek moeilijk te zien dat hij kreupelde.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:16

Mijn fjord is nu 25 en kreeg op haar 22e peesblessures waaronder een tussenpeesblessure, dat waren er dus meerdere en wij rijden dan ook niet meer, ze mocht toen per direct met pensioen. Wel is alles goed gekomen en geniet ze van het buiten staan en af en toe een stap rondje.

Kans op herval ligt volgens mij ook een beetje aan de blessure. Hier is ze wel een keer teruggevallen. Dit kwam doordat ze er als een malle vandoor ging tijdens een rondje stappen door vuurwerkknallen. Wat betreft de zwelling, deze kan heel lang aanhouden, het zegt ook niet veel over het herstel van de blessure. Er zijn paarden die wel wat verdikking behouden, maar die van mij heeft dat verder niet.

Onzekerheid zal inderdaad helaas nog even blijven. Ik gebruikte icevibes en ze kreeg NAF superflex door haar brokken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:22

Paard is in kwestie 20. Hiervoor was hij eigenlijk nog heel fijn te rijden en wou hij best ook nog aan de bak. Als ik dan af en toe toch is een lesje nam deed hij altijd flink zijn best en werkwillig.

Bedankt alvast voor de reacties. Met de reactie hierboven ben ik alvast blij om te weten dat ondanks leeftijd het ook gewoon netjes al kan genezen! Daar ben ik al blij om

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:30

Hi, kan het herstellen? jazeker, met goede DA-begeleiding, veel rust, evt. inspuiten, en een goed en langzaam opbouwschema. afhankelijk van paard kan boxrust onderdeel zijn van de behandeling. mijn merrie had in mei 2016 een tussenpeesblessure opgelopen, eerste keer erop om te gaan opbouwen was in oktober, maar ging snel weer kreupel lopen en bovendien kreeg ze myopathische ontsteking in haar hals omdat ze ging overcompenseren. op Utrecht geweest voor behandeling (medicatie); opnieuw pees ingespoten en rust. pas in april 2017 liet de scan voldoende herstel van de pezen zien, en is begonnen met een rustig opbouwschema. dat duurde 3 maanden voordat we weer aan het galopperen waren in de bak.

dus ja, kan, maar houdt iig rekening met een hersteltijd van een jaar of langer…. voor een 20-jarige nog aan te raden? vraag DA-advies, maar mijn onderbuik zegt, inspuiten, minimaal een halfjaar op de wei vrij geven, en dan laten scannen. als het niet verbeterd wellicht toch aan pensioen gaan denken….

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:38

Dierenarts is elke week al geweest om het even op te volgen. Hij staat nu op de paddock alleen, omdat hij op de weide gewoon teveel begon te rennen en de andere paarden op stang te jagen. Inspuiten wou ze liever nog niet doen. Daarom dat we nu die lasertherapie doen om het aan te kijken wat het terug zegt over 2 weken.

Dierenarts zelf wou nog niet echt een vooruitzicht geven over rijden of niet, en de volgende stappen tot ze we over 2 weken terug een scan doen. Daarom dat ik gewoon eens wou horen hoe het geneest en wat de vooruitzichten daarna zijn

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:41

Mijn pony heeft ook een tussenpeesblessure gehad, 5 jaar geleden denk ik? Zijn pees was een grote gatenkaas. Waarschijnlijk vastgelegen in de stal en heeft zichzelf heel lomp af moeten duwen vanaf de muur. Hij heeft er 3 weken kreupel op gelopen. Had wat vocht in zijn been.

Shockwave therapie en ice vibes. Heeft ruim een jaar stil gestaan. In het winterseizoen voornamelijk op stal en in de zomer in een klein afgezet weitje.
Na een jaar weer op gaan bouwen en dat is goed blijven gaan. We rijden weer net zo als voorheen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:49

Eind april is er helaas bij ons 21 jarige paard ook een tussenpeesblessure vastgesteld (rechtsachter). De dierenarts gaf aan dat het 3 tot 6 maanden wel ging duren. We hebben toen besloten om een PRP behandeling te doen en zijn daarnaast begonnen met de Minipulse van Magnacare. Op de controle na 6 weken was het gelukkig een stuk verbeterd. We mochten toen zelfs al stukjes draf gaan doen.

Binnenkort moeten we weer dus het is nog even afwachten verder. Hij staat nu op een klein afgezet stukje wei (iets groter dan een stal) om te zorgen dat hij niet gaat rennen. Zo vaak scannen als je nu doet lijkt mij toch eigenlijk niet nodig? Ik zou het gewoon rust geven en dan om de zoveel weken bekijken. Wij moeten om de 6 weken ongeveer op controle.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:53

Scannen is nog maar 1 x gebeurt. Toen we zagen dat hij kreupel stond. Maar dierenarts is nu gewoon door omstandigheden nog eens moeten terugkomen omdat hij een reactie had gekregen op de zalf die we moesten smeren voor de blessure, en toen ze moest komen voor een ander paard dat ziek was heeft ze nog eens even snel naar het been gekeken. Ze zei van na 1 maand de controle scan (dus nu over 2 weken) en dan aan de hand van die scan een 'plan van aanpak' bepalen in verband met wel of geen beweging en vooruitzichten naar de toekomst

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:07

Niemand wil me geloven, maar ik heb goede resultaten gehaald met een peesblessure door plantago lanceolata (smalle weegbree) te mengen met een gewrichtsgel (zoals die van de action) en groene klei.

Het is hierop gebaseerd:

The healing potential of Plantago lanceolata ointment on collagenase-induced tendinitis in burros (Equus asinus)

https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/3 ... GGSLRBV4ZA

A histopathological study of the healing potential of Plantago
lanceolata ointment on collagenase-induced tendonitis in rats

https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/4 ... GGSLRBV4ZA

Ik heb hier gewoon een potje gehaald:https://www.drogisterij.net/gezondheid/gezondheidsprod/fytotherapie/plantago-lancsmalle-weegbree-100ml-8713589059834

Deze heb ik 1 op 10 gemixt met de spier/gewrichtsgel met duivelsklauw van de action, maar je kan ook andere dingen zoals aloe vera gebruiken om er een gel van de maken. Ik heb er flinke klodders opgedaan en dit een aantal minuten ingewreven. Ik heb het ook gebruikt in groene klei. Als je een poedervorm van groene klei koopt, kan je de klei gewoon maken mbv de tinctuur.
De dosering komt niet zo nauw, ik heb ook weleens klei gemaakt met half lanceolata half water, geen huidirritatie gezien dus het is mild voor de huid.

Het paard had maandenlang een flinke zwelling op zijn achterbeen en die was binnen een paar weken verdwenen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:10

Ik heb me paard weer goed gekregen met de Broei behandeling, kost weinig alleen veel tijd.
Paard had strek en buigpees door.Na 3 maanden kon ze alles weer.Dierenarts stond versteld,die zei dat het minimaal 1 jaar zou duren,en dan nog was de vraag óf ze dan weer goed was.
Een kennis van me heeft hetzelfde gehad met haar pony,is ook weer helemaal goed gekomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:28

gohya schreef:
Ik heb me paard weer goed gekregen met de Broei behandeling, kost weinig alleen veel tijd.
Paard had strek en buigpees door.Na 3 maanden kon ze alles weer.Dierenarts stond versteld,die zei dat het minimaal 1 jaar zou duren,en dan nog was de vraag óf ze dan weer goed was.
Een kennis van me heeft hetzelfde gehad met haar pony,is ook weer helemaal goed gekomen.

Wat houdt de broei-behandeling in? Ik kan er niets over vinden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:43

@Mizora het is een oude behandeling,sommige dierenartsen kennen hem.
Je hebt er bij nodig: plastic pedaalemmerzakken op rol, watten op rol\aan elkaar, bandage, stromend water, en tijd.
Ik wil het wel hier neer zetten als er intresse is?
Het hielp echt,maar wil niet zeggen dat het bij álles en élk paard helpt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:48

Hier helaas een minder goede ervaring met een tussenpeesblessure. Het kan goedkomen, maar het kan ook de verkeerde kant op gaan. Bij mijn paard was helaas dat tweede het geval.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:50

gohya schreef:
Je hebt er bij nodig: plastic pedaalemmerzakken op rol, watten op rol\aan elkaar, bandage, stromend water, en tijd.

Ik word erg nieuwsgierig!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:53

CRos95 schreef:
Hier helaas een minder goede ervaring met een tussenpeesblessure. Het kan goedkomen, maar het kan ook de verkeerde kant op gaan. Bij mijn paard was helaas dat tweede het geval.

Wat naar!

We hebben gezegd... ook al krijgen we in November positief bericht op de peesscan, we geven haar dan nog 5/6 maanden weidegang erbij voordat we haar oppakken.

Ze is snoeihard voor zichzelf en best wel een druk paard onder het zadel. Ik ben anders te bang voor herhaling van de blessure.
Ze is nog jong ... net 6. Ik hoop dat ze nog een lang en gezond leven voor zich heeft.
Laatst bijgewerkt door boemel op 06-07-20 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:03

The_Cat schreef:
Bedankt alvast voor de reacties. Met de reactie hierboven ben ik alvast blij om te weten dat ondanks leeftijd het ook gewoon netjes al kan genezen! Daar ben ik al blij om
Ja, dat kan dus zeker :)
Het kan wel langer duren omdat het misschien wat langzamer geneest, maar een ouder paard kan zeker herstellen als je het de tijd geeft, maar zo te horen gaat het daar niet aan liggen bij jou!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:13

Helaas ook ervaring mee.

Mijn ruin kreeg een trap van een shetlander en het is nooit meer echt goed gekomen.

Diagnose is gesteld in Utrecht, veel rust, veel gestapt en na 2 jaar was er best wel wat verbetering maar onder het zadel vond ik het toch vreemd aanvoelen.

Helaas is de boel flink beschadigd toen hij weggejaagd werd door de merrie en uiteindelijk door de littekenweefsel besloten in te laten slapen.

Hij kon niet volledig paard meer zijn (beperkt rennen, je zag dat hij zich in moest houden)

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:28

Hier ook een tussenpees blessure, aan drie benen.
Paard heeft 2,5 jaar gestapt aan de hand, is wel terug gekomen in de sport zz-licht.
Maar blijft heel gevoelig op zijn benen

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:30

Positief (vooralsnog) verhaal vanaf deze kant.

Flinke tussenpees blessure achter. Heeft een paar dagen kreupel gelopen. Daarna behandeling gestart met PRP en dagelijks stappen opbouwen en koelen (15 minuten met water).

Daarnaast ook MSM van Pharmahorse bijgevoerd (meer voor het gevoel er echt alles aan te doen). Paard heeft gewoon op kleine paddock en kleine weide. Paard hield gelukkig goed zijn gemak.

Pees liet iedere keer scannen progressie zien en na 5 maanden zijn ze weer onder de man gaan opbouwen. Gaandeweg het proces nam de zwelling van het gebied ook geleidelijk af.

Nu 1,5 jaar later wordt het paard weer belast op niveau, wel na iedere keer rijden 15 minuten koelen. Daarnaast ook rekening houden met repetitieve belasting en bodems waarop gereden wordt.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:41

Wij zijn nu bijna 2 jaar zoet met een tussenpees blessure. In september 2018 vastgesteld als lichte blessure, liet steeds met iedere 6 weken scannen goede progressie zien. Maar werd na 8 maanden toch ineens kreupel, extra beschadiging erbij helaas. PRP behandeling en kogelgewricht ingeschoten, maar bleef steeds af en aan kreupel.

Half jaar op de wei en toen weer rustig opbouwen. Dat was in november, we zijn nu bijna weer op niveau.

Is dus een proces van de lange adem. Ik duim dat het nu goed blijft gaan, maar het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen. Benen blijven gevoelig voor vocht, maar is gelukkig niet meer kreupel geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:24

Yep onze draver ook. Boxrust was geen optie dus gewoon in het land laten lopen. Liep vorig jaar gewoon weer endurance wedstrijden.

Laseren en supplementen hebben amper invloed dus dat hebben we achterwege gelaten

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:20

gohya schreef:

Ik ben ook heel nieuwsgierig. Ik heb al menig peesblessure voorbij zien komen (helaas) en ook nu staan allebei mijn paarden stil -O-