Omdat dit forum een groot bereik heeft plaats ik dit bericht, in de hoop dat iemand van jullie het mogelijk herkent en/of tips heeft wat het zou kunnen zijn.
Bij mijn 6-jarige Friese merrie is in haar achterhand van de een op andere dag een spier verdwenen.
Even wat achtergrond informatie. Ze is op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Omdat ze toen nog erg groen was hebben we haar laten staan tot ze 4 was, toen langzaam opgepakt en ongeveer 3 tot 4 keer per week getraind. Omdat ik zelf zwanger werd hebben we haar twee jaar achtereen laten dekken dus heeft ze ongeveer 1,5 jaar stil gestaan. Afgelopen mei ben ik haar heel langzaam weer wat op gaan pakken. Het is altijd een merrie met veel looplust dus je moet haar altijd een beetje tegen zichzelf beschermen.
Ze had er weer zin in en pakte het goed op, ik train haar 3 of 4 keer per week een half uurtje per keer.
Begin juni kwam ik op stal en zag dat er een soort holletje was ontstaan achter haar rechter heup. Ze leek er geen pijn aan te hebben en liep ook regelmatig. We hebben de osteopaat gebeld en gewacht met rijden tot hij kon komen. Ze is nagekeken maar er is niks bijzonders gevonden.
De osteopaat dacht mogelijk aan pssm, al is ze nooit stram oid geweest. We hebben haar voor de zekerheid laten testen op type 1, maar (gelukkig) negatief.
Ik zag op dit forum ook een stuk over pssm maar ze heeft geen enkel symptoom dus zelf denk ik niet dat ze een van de andere varianten heeft.
Op advies van de osteopaat hebben we twee weken grondwerk oefeningen gedaan. Overstappen, balkjes lopen, kijken of ze haar voeten goed blijft neerzetten. En ook daar lijkt ze geen problemen mee te hebben.
De osteopaat gaf aan dat een dergelijke ‘deuk’ ook kan duiden op een spierscheuring, maar dan zou ze niet kunnen lopen dus ook dat lijkt onwaarschijnlijk.
Maar wat is het dan wel? Toch iets geraakt waardoor er iets beschadigd is? Maar hoe kom je daar dan achter.
Ondertussen rijd en longeer ik haar heel rustig verder in de hoop dat de bespiering weer wat terugkomt, of andere spieren het gaan overnemen. We doen het kalm aan voor het geval het mogelijk toch iets beschadigd is. De ‘deuk’ blijft ook hetzelfde, verergert niet maar wordt ook niet minder.
Mogelijk herkent iemand dit probleem of heb je iets vergelijkbaars meegemaakt, dan hoor ik graag wat dat geweest is.