Jaarling verbrand door de zon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

Jaarling verbrand door de zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 15:34

Hallo,

Vorig jaar heb ik een veulen gekocht.
Sinds oktober vorig jaar staat deze bij mijn ouders 24/7 buiten in een gemengde koppel.
Ze had vorig jaar wat moeite om te wennen aan het 24/7 buiten zijn en kwam wat moeilijk door de wintervacht uiteindelijk had ze een hele mooie dikke wintervacht.
Wel had ze toen beetje last van rainrot dit hebben wij behandeld en omdat we het optijd gezien hebben is dat helemaal hersteld.

Nu heeft ze een heel erg mooi zomervachtje maar deze is wel heel erg dun en aangezien ze bont is met erg veel wit ben ik bang dat ze wat verbrand is door de zon ? Bij een aantal witte delen is ze wat rozer ipv van wit en zitten wat gekke strepen op de hals. Ook is ze op de hals extreem gevoelig op het moment.
Mijn vraag is of iemand hier toevallig ervaring heeft met een dun huidje en zon?

Ik wil omdat ze nog maar 1 is eigenlijk niet nu al met vkiegendekens gaan beginnen maar als het niet anders kan dan is dat zo. Uiteraard bel ik maandag ook de dierenarts maar aangezien het nu weekend is dacht ik vraag het hier in de hoop naar tips of iemand die soort gelijk iets heeft meegemaakt.

Niet echt een heel duidelijke foto maar dit zijn die raare strepen op de hals.
Ik dacht eerst dat ze mischien schuurt maar dit hebben ik en mijn ouders haar nog nooit zien doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:57

Normaal gesproken dekt het haar echt voldoende.
Ik heb 1 paard gehad dat verbrande in de zon maar dat was dan echt vol op de rug. Daar zag je ook echt dat het verbrand was (knalrood en pijnlijk). Dit paard had echter een afwijkende vacht structuur waar je direct op de huid keek en ook nog eens een witte huid.

Dat bij jou ziet er inderdaad meer uit als jeuken, wellicht door dazen.

Brainless

Re: Jaarling verbrand door de zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:04

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:08

Ik herken het niet, maar ik vind haar er ook niet gezond uit zien. Is ze wel goed ontwormd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:16

Of ze mag niet genoeg eten, of er eet van binnen flink wat mee.
Wormen, zand, tanden, maagzweer uitsluiten en kijken naar hoeveel ze eet/mag eten naast genoeg eiwit en vit./min. binnen krijgen, want ze is te schraal voor een jaarling en verkeerd schraal ook. Geen rugspier (kuil schoft) en te buikig, schraal in normaal zou ribbig zijn, niet ronde buik met niks bovenlangs.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:19

Ik weet niet hoe warm het momenteel is in NL, maar kan het misschien opgedroogd zweet zijn?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:03

tamary schreef:
Of ze mag niet genoeg eten, of er eet van binnen flink wat mee.
Wormen, zand, tanden, maagzweer uitsluiten en kijken naar hoeveel ze eet/mag eten naast genoeg eiwit en vit./min. binnen krijgen, want ze is te schraal voor een jaarling en verkeerd schraal ook. Geen rugspier (kuil schoft) en te buikig, schraal in normaal zou ribbig zijn, niet ronde buik met niks bovenlangs.

Hier sluit ik mij bij aan.
Wat het in haar nek is weet ik niet, maar haar algemene toestand is niet goed en dan zullen ze ook snel andere dingen ontwikkelen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:21

Ik herken de streepjes niet, maar sluit me aan bij de voorgangers. Paardje is te schraal, neem aan dat ze volop in de wei staat nu dus zou ze er niet zo uit moeten zien. Misschien heeft ze inderdaad last van wormen of iets anders onder de leden. Misschien sowieso vragen voor ontworming en bloedtestje, maar dat zal de DA zelf ook mee komen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:32

Ook ik sluit me aan bij te schraal, als ik naar het gras onder haar voeten kijk is dat veel te karig voor een jaarling tenzij er volop hooi bijgevoerd wordt.
(Ik kan natuurlijk niet zien wat er niet op de foto staat, als verderop kniehoog gras staat heb ik niks gezegd daarover)
Verder eventueel mestonderzoek en goed ontwormen met Ivermectine tegen bloedworm (geen Equest dat is te straf, kan koliek geven doordat in een keer heel veel wormen afkomen) na 8 weken wel Equest en tussendoor Pyrantel tegen spoelworm.

De ribbels ken ik niet maar heb het idee dat die wel wegtrekken zodra er wat vlees op de botten komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:23

ik herken die streepjes wel, kan zijn dat het een huid beschadiging is omdat er andere paarden met haar knabbelen.
soms komt dat te hard op de huid en zie je dit.
zou inderdaad even kijken of je haar wat dikker kunt krijgen,dan is die huid wat minder snel beschadigd :j

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:56

Wat voor ras is dit? Als er western bloed in zit, misschien ook aan Herda denken

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:01

Ik herken de strepen ook niet. Lijkt wel psoriasis wat je bij mensen soms ziet... Zo'n olifantenhuid met rimpels..
Ik heb ook een jaarling, nu twee weken, die had ook zo'n lichaampje als de jouwe. Echt kwestie van goede wormenkuur erin en bijvoeren met vitaminebrok. Mijne krijgt elke dag een half schep slobber (nutrimash) en 375 gram vitalbix breed and grow. En na 2 weken zie ik de ribben nu amper en is het 'handbuikje' ook verdwenen.

Even goede voeding en wat liefde... Die trekt wel bij.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 10:07

bedankt voor de reacties ik zal even in het algemeen reageren!

het is een KWPN Jaarling die ook volop aan het groeien is nu en best flink aan de maat is.
Veder is ze idd wat schraal nu dat vind ik zelf ook maar ik wijde dat meer aan het groeien ?
Ze is deze week weer ontwormt met Equest de wormspuit daarvoor was Ivermectine.

ze staan nu 2 weekjes wat schraler omdat een deel van de wei gemaaid is. sinds gisteren hebben ze weer een nieuw stuk gras erbij!
ze krijgt iedere dag een bakje voermeesters opfok met lijnzaadbrokjes erbij.
toevallig vrijdag een voeradvies gedaan en proefverpakking van vitalbix breed and grow besteld
omdat ze hier wat minder van nodig hebben en dus makkelijk te voeren is een groep
veder heeft ze energie genoeg en is fit zat. :D

https://www.youtube.com/watch?v=bwCJD_i ... wg2k-Q8LFU

(dit is maar klein stukje van de wei waar ze lopen)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:25

vind het altijd wat moeilijk,die jaarlingen.
tuurlijk staat deze niet vet,maar vergeet ook niet dat 80% van onze paarden gewoon veel te vet staat.
er is niets mis met even wat ribben zien als ze volop in de groei zitten.
zolang ze voldoende binnen krijgen en zeker niets anders onder de leden hebben,hoeft dat helemaal niet een probleem te zien.
zo is gezonder dan van die jaarling tonnen op poten....

het kan verbrand zijn,maar is weinig waarschijnlijk. Zitten er korstjes tussen de haren? want als het verbrand is,gaat het uiteindelijk gewoon vervellen en dan zouden er dus korstjes moeten zitten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:28

Met je eens dat veel paarden te vet staan, maar dat is anders dan het missen van een bovenlijn en een wormenbuik zien.

En soms moet je je jonge paarden echt flink ontwormen want raken ze er anders niet vanaf.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:30

Je zegt dat ze niet schuurt, maar dit zijn wel de typische strepen die je krijgt als ze schuren. Dat kan ook 's nachts gebeuren.