afwijkende beenstand, sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nana_x0x

afwijkende beenstand, sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 14:56

Hej ik heb een nieuwe paardje gekocht, ze werd niet correct verzorgd en haar voeten waren in jaren al niet meer gekapt. Bij het bezichtigen van de merrie was me al opgevallen dat ze slecht op haar voeten stond en hierdoor dus scheef staat ikdacht dat dit mits opvolging wel aanpasbaar zou zijn (in beperkte mate natuurlijk)
Nu zijn haar voeten gekapt (bij mij) en blijkt dat ze toch schever staat op haar voeten dan ik had ingeschat (franse stand).
Ik heb haar niet veel betaald maar was wel van plan om met haar te springen. Het is zeker een projectje, ze is 5 jaar en net zadelmak.
Voor de rest loopt ze zeer goed en is ze volledig goedgekeurd. Ze heeft mooie gangen, goede sprong en een zeer goed karakter!

Wat denken jullie van deze beenstand, kan zij mits goede begeleiding maandelijks op springwedstrijd en wedstrijdtraining aan?
Ik heb uiteraard al met DA en hoefsmid overlegt, beiden zeggen dat het een bepaald risico inhoudt en niet te voorspellen is... Vandaar dit onderwerp om eens te polsen bij meerdere bokkers.

De afwijkende beenstand is enkel bij de voorbenen. achterbenen zijn in orde.

Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:12

ons oude springpaard (38)(heeft internationaal gesprongen) had dat ook, een goede smit kan stukje voor stukje de beenstand weer correct maken van je paard.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:17

kimwilliam schreef:
ons oude springpaard (38)(heeft internationaal gesprongen) had dat ook, een goede smit kan stukje voor stukje de beenstand weer correct maken van je paard.

ze is al 5jaar dus je kan de stand dan toch niet meer veranderen? of eventueel lichtjes? Had hij sneller last van slijtage aan zijn gewrichten?

Anoniem

Re: afwijkende beenstand, sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:20

Blijven corrigeren, en als ze goed loopt het aankan en het wil waarom niet? Ook met een 100% correct paard kan het mis gaan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:22

kimwilliam schreef:

Soms moet je het niet eens correct willen maken...doe je meer kwaad dan goed mee als het vanuit het fundament scheef is.
Als je paard symmetrisch is qua voeten (dus niet de een recht en de ander Frans) en je smid houdt het netjes bij hoeft het geen probleem te zijn.

Het advies van de DA en smid is wel geldig: het heeft een verhoogd risico op slijtage maar er zijn er genoeg die met correcte training en management prima in de sport lopen.

Ik zou er alleen niet mee fokken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:23

Ik moet daar nu regelmatig aan denken.
Ik heb er één die behoorlijk maait met de voorbenen.
Beest is 24, heeft Z2 (tot zijn 22e) dressuur een L eventing (tot zijn 21e) gelopen, loopt nog op zijn oude niveau thuis 3 keer per week en afgelopen zondag nog een oefencross rond gelopen. Die heeft overduidelijk niet met bovenmatige slijtage te maken gekregen. Zou fluitend door de klinische keuring heen komen.

Dus ik zou me er bij een functioneel bewegend paard helemaal geen vragen bij stellen eigenlijk. Maar goed, dat is n=1

Hoe het er van binnen uit ziet weet ik niet. Boeit me eigenlijk ook niet. Loopt al 21 jaar bij mij. Altijd als een zonnetje. Geen aangepast management. Gewoon goed trainen en houden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-07-20 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:23

Marije_1997 schreef:
Blijven corrigeren, en als ze goed loopt het aankan en het wil waarom niet? Ook met een 100% correct paard kan het mis gaan.

Ja dat vind ik ook maar doordat hoefsmid in "shock" was door haar benen werd ik wat bang |( Het is zo'n fijn paard zou het heel jammer vinden moest ze na een jaar al kreupel staan natuurlijk. Maar ik bouw ze sowieso langzaam op. Ze heeft nog niets moeten doen en is nu 5jaar, geen spieren, conditie en mager..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:25

Franse stand levert eigenlijk geen problemen op. Een paard wordt er ook gewoon mee goedgekeurd, eventueel met en opmerking op het formulier.
Ze lopen er ook niet minder om. Ik zou er zelf zoveel mogelijk vanaf blijven. Aan gewrichten werken is (bijna) nooit een goed idee.

Toontredend daarentegen levert wel problemen op.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:25

Ik moet daar nu regelmatig aan denken.
Ik heb er één die behoorlijk maait met de voorbenen.
Beest is 24, heeft Z2 (tot zijn 22e) dressuur een L eventing (tot zijn 21e) gelopen, loopt nog op zijn oude niveau thuis 3 keer per week en afgelopen zondag nog een oefencross rond gelopen. Die heeft overduidelijk niet met bovenmatige slijtage te maken gekregen. Zou fluitend door de klinische keuring heen komen.

Dus ik zou me er bij een functioneel bewegend paard helemaal geen vragen bij stellen eigenlijk. Maar goed, dat is n=1
[/quote]

OOooh dat is al hoopgevend! Deze merrie maait ook wel lichtjes. Maar ze struikelt zeker niet en mits beenbescherming is dit niet zo erg veronderstel ik? heel af en toe hoor ik ze namelijk tegen de strijklap tikken...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:27

Nana_x0x schreef:
Ja dat vind ik ook maar doordat hoefsmid in "shock" was door haar benen werd ik wat bang |( Het is zo'n fijn paard zou het heel jammer vinden moest ze na een jaar al kreupel staan natuurlijk. Maar ik bouw ze sowieso langzaam op. Ze heeft nog niets moeten doen en is nu 5jaar, geen spieren, conditie en mager..

In shock? Dan heeft deze hoefsmid nog niet veel gezien in zijn leven. Zo bijzonder is de beenstand niet op de foto.

Hopelijk wil je smid het niet snel recht gaan zetten. Lekker zo mee aan het werk gaan, mensen staan ook niet allemaal kaarsrecht op de voeten...

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:28

haar rechtervoet staat wel iets meer naar buiten dan haar linkse... Ok maar ik voel me al iets meer gerustgesteld!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:30

Maar ik lees dat ze volledig is goedgekeurd? Dan hoef je jezelf er niet druk om te maken, ook al is je smid geschokt.

Paarden worden met afwijkende beenstanden afgekeurd of een bemerking gegeven,

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:31

Nana_x0x schreef:
kimwilliam schreef:

ze is al 5jaar dus je kan de stand dan toch niet meer veranderen? of eventueel lichtjes? Had hij sneller last van slijtage aan zijn gewrichten?

paard is gestorven door ouderdom en is zijn laatste dag nog bereden. bij ons oude paard werd het van kwaad tot erger.

sorry voor de mensen die hun eigen conclusie er weer over trekken maar onze smid werkt samen met dierenartsen en verstaat zijn vak goed. Ieder kent zijn eigen paard het beste neem ik aan.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:34

PSvanLot schreef:
Maar ik lees dat ze volledig is goedgekeurd? Dan hoef je jezelf er niet druk om te maken, ook al is je smid geschokt.

Paarden worden met afwijkende beenstanden afgekeurd of een bemerking gegeven,

ja ze is volledig goed gekeurd . Loopt ook niet onregelmatig of niets...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:36

PSvanLot schreef:
Franse stand levert eigenlijk geen problemen op. Een paard wordt er ook gewoon mee goedgekeurd, eventueel met en opmerking op het formulier.
Ze lopen er ook niet minder om. Ik zou er zelf zoveel mogelijk vanaf blijven. Aan gewrichten werken is (bijna) nooit een goed idee.

Toontredend daarentegen levert wel problemen op.

Ik wilde het net zeggen. Wees blij dat het Frans is en niet toontredend. Daar zie je wel heel regelmatig problemen mee.
Ik zou gewoon netjes blijven bekappen maar niet te extreem gaan corrigeren. Zolang het goed gaat gaat het goed, blijft toch afwachten.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:39

heel erg bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden! Ik ga ze rustig opbouwen en dan zien we wel! Hoefsmid gaat nu om de 4- 6 weken komen om ze netjes te houden!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:00

Zoals hier al gezegd werd staat ze frans voor. Het ziet eruit alsof ze nu wel netjes is bekapt. Het lijkt vanuit het onderbeen/de koot al frans te gaan staan, daar kun je met bekappen en corrigeren niks mee doen. Je kan de stand van het onderbeen niet veranderen namelijk. Wel kun je de hoeven regelmatig laten bekappen zodat het scheef afslijten van de hoeven weer netjes wordt bijgehouden. Zo zal je paard er het minste last van hebben.

Voor de sport is het helemaal niet zo’n ramp als ze wat frans staan. Nou ben ik wel heel benieuwd naar de stand van de achterbenen, op de foto (die kan vertekenen) lijkt ie wat achterover te staan.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:03

VValar schreef:
Zoals hier al gezegd werd staat ze frans voor. Het ziet eruit alsof ze nu wel netjes is bekapt. Het lijkt vanuit het onderbeen/de koot al frans te gaan staan, daar kun je met bekappen en corrigeren niks mee doen. Je kan de stand van het onderbeen niet veranderen namelijk. Wel kun je de hoeven regelmatig laten bekappen zodat het scheef afslijten van de hoeven weer netjes wordt bijgehouden. Zo zal je paard er het minste last van hebben.

Voor de sport is het helemaal niet zo’n ramp als ze wat frans staan. Nou ben ik wel heel benieuwd naar de stand van de achterbenen, op de foto (die kan vertekenen) lijkt ie wat achterover te staan.

Heb hier geen duidelijk foto van, ik kan je via PB wel een filmpje van aan de longe laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:05

Nana_x0x schreef:
Marije_1997 schreef:

Mijn 6 jarige heeft volgens deskundigen (dierenarts hoefsmid fysio) een scheefstand die ze nooit eerder hebben gezien. Maar er valt zeker winst in te behalen en ze zeggen ook niet dat B/L niveau niet haalbaar is, dierenarts vind dat zelfs prima haalbaar. Mijne stond na half jaar aankoop kreupel, maar dat kwam door wss de atrose. Wat vermoedelijk komt door combi scheefstand en overbelasting. Het is een Spanjaard uit Spanje, dus dus vermoedelijk te vroeg teveel gedaan. Maar is zeker hoop dat het gewoon goedkomt (en zelf positief blijven werkt ook goed)

Als jij het wil, en het paard kan het aan laat je vooral niet tegen houden. Goed blijven monitoren is natuurlijk normaal al goed maar dat zou ik sowieso in dit geval ook echt doen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:08

@marije1997: die van jou heeft naast de scheefstand ook ongelijke voeten, dus dat maakt het wel een ander verhaal qua belasting en slijtage dan bij die van TS, die verder 2 gelijk gevormde voeten lijkt te hebben.

Edit: waar ik alleen maar mee wil zeggen dat TS bij haar paard niet gelijk bang hoeft te zijn dat ie volgend jaar met artrose staat als ze nu gaat belasten :)

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:10

ja, nu ben ik beslist al positiever! ik zag het even wat sober in maar ik heb een goed buikgevoel ook bij het paardje dus ik ga er zeker voor!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:12

MariekeS_ schreef:
@marije1997: die van jou heeft naast de scheefstand ook ongelijke voeten, dus dat maakt het wel een ander verhaal qua belasting en slijtage dan bij die van TS, die verder 2 gelijk gevormde voeten lijkt te hebben.

Edit: waar ik alleen maar mee wil zeggen dat TS bij haar paard niet gelijk bang hoeft te zijn dat ie volgend jaar met artrose staat als ze nu gaat belasten :)

Op foto's was nog geen sprake van artrose. ze heeft ook geen 100% gelijke voeten. 1tje is iets hoger maar dit kan gecorrigeerd worden volgens de hoefsmid. Hij had vooral schrik van de tenen naar buiten alsook de DA (die al iets minder als de hoefsmid).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:16

Maar als de DA schrik heeft van de beenstand, waarom keurt hij dan goed? Heb je dat wel goed begrepen?

ik zou wel heel goed met de smid bespreken hoe je het hebben wilt. Er zijn zoveel tobbers bij.

Als voorbeeld, had een paard met wat platte voeten, zo in een jaar wel goed komen met netjes en rustig aanpassen. Nou na 2 keer bekappen had ik een paard met een peesblessure staan. De smid had fijn hard doorgewerkt met als gevolg een paard wat 5 weken op de box stond...

Zorg dus echt dat je een betrouwbaar persoon hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:16

MariekeS_ schreef:

Nee klopt! Ik wou er ook mee zeggen dat het gewoon positief kan zijn, niet alles wat niet correct is hoeft meteen een nadeel te zijn :) want voor zover het nu lijkt gaat het bij ons qua stand etc ook de goede kant op

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:19

[quote="PSvanLot"]Maar als de DA schrik heeft van de beenstand, waarom keurt hij dan goed? Heb je dat wel goed begrepen?

was andere DA dan degene dat de keuring heeft gedaan. Maar de DA had niet echt schrik van de beenstand was vooral de hoefsmid. DA heeft enkel gezegd dat sommige paarden geen stap kreupel zetten hun hele leven en andere na een jaar al kreupel kunnen zijn... als je gaat springen