Ik hoor steeds vaker van mensen dat hun paard losse knieën heeft, of dat de banden bij de sprong verzwakt zijn. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Verzwakte banden bij het gewricht of de zogenaamde losse knieën? Ik heb er al wat over gegoogled, maar kom dan vaak uit op de extremere gevallen waarbij de knieën echt los/vast schieten. Is er ook een grijze zone waarbij paarden wel verzwakte banden hebben maar zelden effectief het probleem hebben dat hun sprong op slot gaat? En hoe ziet dit er puur anatomisch uit, gaat het echt over banden of eerder over omliggende spieren?
Worden paarden hiervoor behandeld door ze in te spuiten in de gewrichten of kiest men er eerder voor om eerst met doelgerichte training aan de slag te gaan? Is dit iets waar paarden mee geboren worden of kan dit zich pas op latere leeftijd gaan manifesteren?
Enlighten me! Websites/boeken hierover mogen natuurlijk ook altijd aangeraden worden!
De hoefsmid heeft bij mij weleens gezegd dat ze losse banden had. Was ze 3 en nooit iets mee gedaan. Je herkende het aan dat ze weleens met haar achterbenen trok. Deed een beetje aan hanetred denken maar dat was het niet. Hij zei dat het vanzelf beter zou worden als ze meer spier kweekte en heeft iets binnendoor bekapt
Na het binnendoor bekappen is het beter gegaan en heb ik het niet meer gezien, ben toen ook begonnen met longeren
Heb weleens van iemand gehoord die haar paard heeft laten inspuiten in de kliniek maar weet daar verder niks van
het komt idd veel voor bij jongen paarden of paarden die een groei spurt hebben gehad waarbij de banden als het ware zijn uitgerekt! het gaat idd om de bandjes waar de knie aan vast hangt zeg maar Er zijn meerdere meningen en oplossingen! Je kan het door training sterker maken dan gaat het meer om de omliggende spieren of je kan het in laten spuiten met een jodium tinctuur wat irritatie geeft aan de bandjes met littekenweefsel als gevolg waardoor de banden strakker komen te staan! ook wordt vaak binnen door kappen of in extreme gevallen een ijzer met een wigje aangeraden! De DA kan de bandjes vast pakken en zo voelen of ze slap zijn!
Heb je een vermoeden dat dit bij jou paard is? Vaak komt het ook vanuit de rug dat de achterhand niet goed mee komt of een combinatie van beide compenseren
Sunnda
Geplaatst: 03-07-20 10:58
Hier ook een aantal maal gehad bij jonge paarden en het enige wat ik deed was niet binnen zetten. (Op stal zetten betekende in no time weer raak) en een goede hoefsmid die iets binnendoor bekapt. Op oudere leeftijd daarna geen problemen meer gehad.
Gaabje
Geplaatst: 03-07-20 11:09
Ik heb een lease-paard gehad die onregelmatig begon te lopen, weinig voorwaartse drang meer, lastig door bochten heen. Je zag aan dit paard ook wel dat hij achter wijd liep en een wat stijl achterbeen had. De dierenarts constateerde inderdaad een lichte vorm van patella fixatie, die knieschijf schoot wel eens op slot maar kwam ook vanzelf weer los. De eerste oplossing was binnendoor bekappen (je zag ook dat de knieën wat naar buiten stonden, i.c.m. het wijd lopen) om de kniestand iets te corrigeren. Daarbij moest opgebouwd worden in training en moesten we dus even door een periode van iets minder lopen om de spieren rondom de knie te verstevigen. Dit betekende ook dat dit paard niet te lang stil kon staan en het liefst ook zo veel mogelijk buiten moest lopen. Een periode stil staan werd hij zichtbaar slechter van.
Bij heftig op slot schietende knieën wordt nog wel eens geopereerd, waarbij geloof ik een van de kniebanden doorgesneden wordt zodat die niet zo makkelijk meer op slot kan schieten. Dit is wat ik me ervan kan herinneren, maar misschien niet helemaal anatomisch correct op opgeslagen
Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik snap het nu beter. Mijn paard heeft inderdaad voornamelijk links achter wat zwakkere banden vermoeden we. Ik ben om die reden ook van instructrice veranderd. Ik heb nu iemand die hier rekening mee houdt en me helpt zoveel mogelijk op de motor (achterbenen) te rijden en de achterbenen sterker te maken. Ze zegt dat dit wel veel tijd zal kosten maar dat inspuiten zeker nog niet aan de orde is. De focus ligt vooral op het langzaam sterker maken zonder meteen te overbelasten.
Ik begrijp ook beter wat een inspuiting doet nu. Ik ben in afwachting van mijn dierenarts om mijn paard helemaal te laten controleren met het oog op de benen en andere ‘bewegingsapparaten’ maar zij heeft net een kindje gehad. Dus binnenkort weet ik 100% hoe we ervoor staan.
Mungbean
Geplaatst: 03-07-20 15:02
Je kunt het een soort van vergelijken met kinderen die continue hun enkel verzwikken, op den duur groei je daar overheen. Bij paarden is vaak bij jonge paarden de bespiering rond de knie nog niet in staat alle kracht op te vangen. Vaak zie je dan dat er dan ineens een achterbeen blijft staan (struikelen met het achterbeen) of het maakt een vreemde knik. Dit kan van heel onschuldig bij vermoeidheid in het werk tot pathologisch waar het paard ook onbelast instabiel is. Het kan zich ook juist uiten door op slot schieten.
Meestal is dit wel iets wat ze al vanaf jonge leeftijd hebben, sommige alleen als jong paard en groeien er overheen. Sommige houden het hun hele leven, met correct trainen kun je een heel eind komen. Ik ben niet zo van het inspuiten, zou dat alleen als nood houden. Het kost vooral veel tijd om ze sterker te maken.