Overbelasting of blessure kreupel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Overbelasting of blessure kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:15

Lieve bokkers, ik zit een beetje in zak en as na gisteren.

Mijn jongere merrie, die ik zeer laat in heb gereden, ala 6 jaar, ben ik laatste weken meer aan het oppakken en heb de trainingen ohz op kunnen bouwen naar zo een Max 4 x per week. De andere dagen loopt ze of even aan de longe of een buitenritje (die overigens heel rustig zijn!) En 24/7 buiten.
Afgelopen week merkte ik dat met rijden plots haar lontje een beetje op was, ze werd wat traag aan mijn been, juist terwijl we zo ontzettend gewerkt hebben aan de voorwaartse drang afgelopen maand. En die kon ik nu eindelijk wat gaan opvangen in mijn hand, als in; er kon wat energie in het paard blijven zodat er een correcte nageeflijkheid kon ontstaan.
Uiteraard heb ik gehoor gegeven aan haar, en gister en eergisteren vrij gegeven en vit E en magnesium bij gaan voeren voor het geval haar spieren gewoon een klap hebben gehad. Ze is ook flink afgevallen door de toegenomen training.

Gisteren na 2 dagen niet ohz had ik weer les, een heel fijne les gereden waar ze weer redelijk goed voorwaarts was en uiteindelijk ook tot fijne ontspanning kwam. Tot de laatste paar minuten uitdraven, plots een knikje; en ze liep niet helemaal rad. Direct afgestapt en beide benen 10 min gekoeld en 15 min gestapt. Savonds nog eens gekoeld.

Iemand die een idee heeft of dit nu overbelasting is, of het zelf eens heeft mee gemaakt?
Uiteraard als het enkele dagen aanhoudt dan gaan we naar de kliniek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:47

Is een van de benen warm of dik?

Dat ze flink afgenomen is door de toegenomen training zou mij zorgen baren. Hoelang train je en hoe heb je dat opgebouwd?

Een knikje is vaak belastingskreupelheid dus onder de knie, ik zou haar sowieso twee weken volledige rust geven voordat je weer kijkt.

Edit: is dit paard goed op de rontgenfoto's?

Anoniem

Re: Overbelasting of blessure kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:51

Even een week of 2 weken vakantie zou ik eerst doen. Als ze dan niet beter is heb je wss wel een blessure

Qua energielevel merk ik bij die van mij ook dat elke dag bezig gaan niet zo leuk voor hem is (mag alleen aan de hand stappen, maar hier wisselen we veel in af). Nu ik even zo nu en dan een avondje niet ga, merk ik wel dat z'n gedrag beter word en energielevel omhoog gaat. Misschien daar ook eens naar kijken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:00

Hoe vaak per week loopt ze nu dan? En hoe heb je dat opgebouwd? Het staat er nu alsof je 4 dagen in de week traint in de bak en de andere dagen longeert of buiten rijdt. Heeft ze geen dag vrij? Sommige paarden hebben het mentaal echt nodig om een dag echt niks te doen qua werk, hoe rustig ook.

Dat invallen zou mij niet lekker zitten als je rustig opgebouwd hebt. Maar je hebt het over de laatste weken opgebouwd? Wat houdt een training in en wat deed je hiervoor?

Voor het knikje zou ik even rust geven, zoals elisa ook zegt. Is ze ooit op de foto gezet?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:20

Tja het kan van alles zijn, van een overbelasting tot een peesblessure. Wij kunnen er helaas niet inkijken ;).
2 weken rust lijkt me een goede oplossing. Merk je dat ze ook kreupel loopt op de wei, dan zou ik eerder een dierenarts mee laten kijken.
En voor de volgende keer, merk je dat je paard af valt in de training, dan moet er dus meer voer in. Want zo bouw je geen spieren op, paard moet voller worden, niet interen. Ikzelf zou gewoon een goede sportbrok geven, maar wil je het natuurlijker dan zou ik iets doen met luzerne, olie en eventueel seniores priores of zo. Maar paarden die meer verbruiken dan erin gaat, die worden sloom en lopen veel meer kans op blessures. En ze lopen tekorten op. Geen idee of je een brok oid bijvoert, maar het gras zal weinig voedingsstoffen bevatten na alle droogte van afgelopen weken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:50

Eens met bovenstaande. Interen van training is niet goed, tenzij ze flink moest afvallen natuurlijk. Maar als ze wat schraal wordt moet dat een signaal zijn en moet je meer voeren. Goede sportbrok ofzo. Zeker als ze 4 X per week loopt.
Blessure kan vanalles zijn, van een hoefzweertje tot verstapt tot een peesblessure tot hoefkatrolontsteking. :+
Kan je zo niks van zeggen. Is ze ooit röntgenologisch gekeurd? Als het na 2 weken rust niet verbetert of weer terugkomt, zou ik toch echt naar de kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 14:15

Let op, ze is niet ingevallen, maar (zeer nodig!!) afgevallen :-) Ze heeft nogsteeds overgewicht.
Staat op onbeperkt voordroog van goede kwaliteit en krijgt een schepje vitalbix muesli dagelijks, nu dan aangevuld met vit E en magnesium.

Ik ga haar zo even aan de longeerlijn een stukje laten draven om te polsen hoe ernstig het is, mocht ze nogsteeds niet goed lopen gaat ze direct voor een 2 weken op rust inderdaad.

Ze is nog nooit op de foto gezet, wel ooit gescand na een verstapping op 4 jarige leeftijd toen ze uit de opfok kwam (nu 7).

De benen zijn niet dik of warm, wel direct gekoeld etc ter preventie. Ga ik zo ook weer even doen nadat ik haar even aan de lijn heb gezet om te kijken hoe ze loopt.

Als ik haar niet elke dag pak ben ik echt bang dat ze dichtgroeit, en dat is natuurlijk ook weer niet goed..

Voordat ze vanaf de winter echt een beetje opgepakt werd, zat ik er max een kwartiertje 1x per week op, voor de rest af en toe even los gelongeerd; ofwel, ze werd dus niet echt getraind. Nu houdt de training toch wel een uurtje stap-draf-galop in, maar dus nog zeer basis. Om over stelling en buiging nog maar niet te spreken, daar kwamen we nu pas aan toe..

Ze loopt in stap niet verkeerd zover ik kan beoordelen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:19

Misschien kijken op de korte volte aan de longe op het harde hoe ze loopt?
En daarna evt. op een zachte ondergrond?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:42

SBravour schreef:
Voordat ze vanaf de winter echt een beetje opgepakt werd, zat ik er max een kwartiertje 1x per week op, voor de rest af en toe even los gelongeerd; ofwel, ze werd dus niet echt getraind. Nu houdt de training toch wel een uurtje stap-draf-galop in, maar dus nog zeer basis. Om over stelling en buiging nog maar niet te spreken, daar kwamen we nu pas aan toe..

Ze loopt in stap niet verkeerd zover ik kan beoordelen.

Een uur erop 4x per week is best pittig voor een paard wat daarvoor waarschijnlijk niet veel gedaan heeft en nog spieren moet kweken. Een half uurtje per keer is dan al gek zat. Liever de energie die ze in een half uur heeft goed gebruiken dan een uur blijven werken aan iets. Heb je je al eens verdiept in trainingsschema's voor je paard zodat je spieropbouw en rustdagen goed kunt combineren?

Hopelijk is het alleen een verstapping en kun je na wat rust weer fijn gaan opbouwen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:55

Paard heeft toch echt tijd nodig te herstellen, rustdagen zijn bijna belangrijker als train dagen. Ik werk maar 4 dagen in de week met mijn paard en de overige heeft ze vrij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:55

Ik ben eigenlijk altijd verbaast wat mensen zien als "rustig aan doen"
4 keer per week een uurtje er op doet mijn paard dat Z getraind wordt en competitie loopt niet eens. :=
En dat valt hier dan onder "rustig opbouwen."

Een verstapping kan altijd maar ik zou sowieso wel eens heel kritisch kijken of zo lang trainen nu echt nodig is. :) Degene die hier het hardst werkt loop max een 40tal minuten. De 6 jarige wordt gemiddeld een half uurtje gereden en maximum om de dag. Heel af en toe komt het eens voor dat ze twee dagen na elkaar gereden wordt maar dat zijn dan altijd twee lichte dagen. De dagen dat ze niet gereden worden staan ze gewoon paard te zijn op weide. Anders hebben ze toch nog geen rust dag? :?
Aan de longe of het bos in is ook gewoon werken ook al zie jij dat niet zo.

Een verstapping kan altijd maar gezien ze in de les onregelmatig werd zou je die dan toch gevoeld hebben lijkt me.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 16:13

Snap ik, misschien ben ik ook wel te snel gegaan, ik reed nu om de dag.
Maar hoe doen jullie dat dan met les? Mijn lessen zijn toch altijd een uur, en wil wel dat mijn paard daar de conditie voor heeft..

Ik ga mij eens in trainingschemas verdiepen.. Zondag de chiropracter er ook even naar laten kijken, misschien kan die ook iets vinden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:28

SBravour schreef:
Maar hoe doen jullie dat dan met les? Mijn lessen zijn toch altijd een uur, en wil wel dat mijn paard daar de conditie voor heeft..

Ik ga mij eens in trainingschemas verdiepen.. Zondag de chiropracter er ook even naar laten kijken, misschien kan die ook iets vinden!

Ik geef de mijne de dag voor de les meestal vrij. Echt vrij. Dus geen longe, geen wandeling, hij houdt die lessen eigenlijk heel makkelijk vol. Ik veronderstel dat er ook in de les korte stappauzes zijn?

Ik heb een paard met enorm veel ‘go’ maar in de tijd dat ik zoveel reed als jij nu begon hij ook te voelen alsof hij ‘mentaal moe’ was. Hij uitte dat wel anders maar de oorzaak was hetzelfde. Door kortere trainingen te doen en meer rust werd hij juist veel fijner. Hield hij het allemaal makkelijker vol. :)

Wat is het ergste dat kan gebeuren als je het een tijdje probeert? :)
Misschien heb jij ook wel eentje die juist beter wordt van minder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:49

Ook als je niet altijd een uur rij redden ze een een uur les wel hoor.
Thuis train ik meestal 30 tot 45 minuten, en dat 3x in de week. Maar ga er ook vrolijk 3 uur mee het bos in. En op wedstrijd staan ze ook makkelijk veel langer voor de wagen dan in de training, zeker als ik dressuur en vaardigheid rij ipv alleen vaardigheid.

Met de endurance is een beetje een stel regel dat je in een week de kilometers train die je op wedstrijd rijd. Dus train je voor 50km wedstrijd rij je echt niet 4x in de week 50km, maar juist 2x 15km en een keertje 20km, of 2x 25, of geef er zelf een aanvulling aan (zoals 2x 20 en nog een dressuur training).

Kwa conditie is dat natuurlijk met dressuur niet veel anders. Je hoef niet altijd volle bak, juist rust is imo echt heel belangrijk.

Mijn eigen pony's lopen de dag voor een wedstrijd bijna nooit. Dag na een wedstrijd ook niet.

Terug naar je kreupelheid, eerst ff in het land en rust. En dan na het weekeind verder kijken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 19:53

Ayasha schreef:
SBravour schreef:

Ik geef de mijne de dag voor de les meestal vrij. Echt vrij. Dus geen longe, geen wandeling, hij houdt die lessen eigenlijk heel makkelijk vol. Ik veronderstel dat er ook in de les korte stappauzes zijn?

Ik heb een paard met enorm veel ‘go’ maar in de tijd dat ik zoveel reed als jij nu begon hij ook te voelen alsof hij ‘mentaal moe’ was. Hij uitte dat wel anders maar de oorzaak was hetzelfde. Door kortere trainingen te doen en meer rust werd hij juist veel fijner. Hield hij het allemaal makkelijker vol. :)

Wat is het ergste dat kan gebeuren als je het een tijdje probeert? :)
Misschien heb jij ook wel eentje die juist beter wordt van minder.

Dankjewel voor je tips. Wbt de vrije dag voor de lesdag, dat pas ik al toe. Ik vergeet misschien te benadrukken dat ze ook altijd 1x per week een dagje vrij heeft. Het ergste dat kan gebeuren is dat ze weer compleet obese wordt en het zadel weer niet meer past en alle gezondheidsnadelen :+

Heb haar toch even aan 2 rondjes door de baan laten draven, kon het niet afwachten. Zag er goed uit, geen knikje meer, eigenlijk vrij weinig meer. Ik ga haar dus nog even een paar dagen koelen en stappen, dan nog een weekje echt off, en daarna ga ik haar weer oppakken. Heb er goede vertrouwen in dat het gewoon even een overbelasting was! :-)

Dankjewel meiden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:03

Denk ook gewoon even een paar stappen terug. Liever 20 minuten goed en dat je paard de kracht en energie heeft die 20 minuten zijn lijf goed te laten werken, dan een uur halfbakken.

En waarom een uur les? Bij mij duren de lessen vrijwel nooit een uur. Kan een keer een uur worden als je ergens net tegenaan zit en je daar doorheen wilt werken, maar meestal eerder 45 minuten. Als je tevreden bent over het behaalde doel in de les is het toch genoeg, ook al is het uur niet vol? Ik ga gewoon uit van het principe, ik betaal voor een les, niet voor een uur tijd van mijn instructrice. Je hebt er in mijn ogen niets aan als je om het uur maar vol te maken, vervolgens een compleet verzuurd paard hebt dat strak staat van de spierpijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:07

Ik vind zelf dat een uur les prima moet kunnen. Instappen en uitstappen erbij en tussendoor even stappen. Kan best. Een volwassen paard in volle training moet dat wel 4-5 X per week kunnen hebben.
Maar die van jou is in opbouw dus zou ik het zeker wat rustiger aan doen. Kan best ook met haar overgewicht te maken hebben. Dat het net iets teveel was zo.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:13

Diddykong schreef:
Tja het kan van alles zijn, van een overbelasting tot een peesblessure. Wij kunnen er helaas niet inkijken ;).

Een peesblessure is eigenlijk ook overbelasting. Er zijn maar weinig peesblessures die echt écht spontaan ontstaan. De meeste sluimeren al heel lang en komen plots een keer tot uiting (eventueel door een verkeerde beweging of opeens zware training). Bij een peesblessure is het weefsel beschadigd. Dit gebeurt vaak geleidelijk aan eerst één of een paar draden. En dan rafelen er steeds meer kapot tot dat er soms in erge gevallen een heel gat ontstaan.

Dus als je paard je nu niet lekker loopt. Zou ik haar echt even rust geven TS. Niet te gauw te snel willen. Als het wel van de pees afkomstig is kun je zo al gauw meer kwaad mee doen dan je lief is. Maar goed vanaf mijn scherm is het natuurlijk niet te zeggen dat het de pees is. Kan alleen de dierenarts zien met de echo. Maar ik snap het stappen niet zo goed? Waarom gaan stappen als ze vlak daarvoor gereden is en toen kreupel was en daarna weer terug zou gaan naar buiten. En als ze 24/7 buiten staat zou ik het alleen bij koelen houden. liefst een paar keer per dag. Dan beweegt ze al genoeg. Of heb ik je nou verkeerd begrepen en heb je haar nu op stalrust staan?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:53

Nee, zeker niet, ze staat nogsteeds 24/7 buiten. Stappen op het harde wordt door mijn dierenarts altijd aangeraden in geval van peesblessures omdat dit een goed effect zou hebben op de doorbloeding van de pezen.

Probleem was echter dat ze pas na een half uur wat begon te zoeken naar mijn hand, en ik graag dat moment wel wilde opzoeken telkens dan dat we steeds zo net niet aan toe kwamen. Het is namelijk wel belangrijk dat ze dat gaat doen, anders blijf je maar met een giraffe rondrijden.

Tja, wbt uur, misschien inderdaad de les maar iets eerder afronden voortaan.. Dit is wel met instappen erbij, en dan halverwege even een stap pauze. Uitstappen doe ik vaak wel afzonderlijk. Dan doe ik alles af en stap aan de hand uit.
Ik weet overigens niet zeker of het vanuit de pees is, of vanuit een schouder spier oid, kan allemaal natuurlijk. Maar omdat pezen toch meest gevoelig zijn daar maar op gerekend en die gaan koelen.

Stappen na het kreupelen deed ik omdat ik er ala minute vanaf ben gesprongen, en ze dus nog nat was en toch even uit moest stappen dacht ik zo.. :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:20

Ik heb ook een juf obesitas die echter nog jonger is nog in de groei is. Daar ga ik 2x per week minimaal een uur op hoog stap tempo mee wandelen. Daarmee kun je weinig kapot maken en het is goed voor de opbouw van pezen en skelet. Als je het paard daarmee regelmatig met de neus op kniehoogte laat stappen neem je gelijk een stukje bovenlijn ontwikkeling mee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:03

wellicht een gek idee hoor maar, van onbeperkt naar beperkt voordroog?
Sowieso zit daar al meer in over het algemeen dan in hooi, onbeperkt hiervan voeren is maar voor een enkeling geschikt.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:07

Ayasha schreef:
Ik ben eigenlijk altijd verbaast wat mensen zien als "rustig aan doen"
4 keer per week een uurtje er op doet mijn paard dat Z getraind wordt en competitie loopt niet eens. :=
En dat valt hier dan onder "rustig opbouwen."

Een verstapping kan altijd maar ik zou sowieso wel eens heel kritisch kijken of zo lang trainen nu echt nodig is. :) Degene die hier het hardst werkt loop max een 40tal minuten. De 6 jarige wordt gemiddeld een half uurtje gereden en maximum om de dag. Heel af en toe komt het eens voor dat ze twee dagen na elkaar gereden wordt maar dat zijn dan altijd twee lichte dagen. De dagen dat ze niet gereden worden staan ze gewoon paard te zijn op weide. Anders hebben ze toch nog geen rust dag? :?
Aan de longe of het bos in is ook gewoon werken ook al zie jij dat niet zo.

Een verstapping kan altijd maar gezien ze in de les onregelmatig werd zou je die dan toch gevoeld hebben lijkt me.

mee eens , a 4 jarige loopt 6 dagen per week 30 min spring ook series nog niet super goed maar heeft el lol in :) en staat op dit moment op 4 g haver

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:33

Er zijn al allerlei goede tips gegeven.

Ik wil nog even zeggen dat jonge paarden die nooit gekeurd zijn bij grotere belasting wel kreupel gaan lopen dat er iets anders aan de hand kan zijn. OCD oid.
Dus mocht dit probleem terug komen dan zou ik dat in het achterhoofd houden. Laten we hopen dat het gewoon simpele overbelasting was. En je kan zo'n obesitas paard inderdaad beter op dieet zetten.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 10:18

Dankjewel, ik houd het in de gaten. Mocht het weer terug komen zullen er gewoon foto's getrokken gaan worden inderdaad. Momenteel niet in de mogelijkheid om het dieet aan te passen dus zal het voor elkaar moeten krijgen met krachtvoer beperking en beweging!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:24

Maar toch, als jij dus elke dag moet laten bewegen vanwege het gewicht zijn die rustdagen met longeren en buitenrijden geen echte rust. Anders maakte het geen verschil.

Dan zou ik dus zoals sizzle zegt op zoek gaan naar alternatieven zoals een uur wandelen, ipv longeren bijvoorbeeld.