Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 12:58

EDIT: Ik zie net dat ik mijn topic verkeerd geplaatst heb.
Zou een van de beheerders hem goed kunnen/willen zetten?

Daar er al enkele kruiden waaronder kamille op de weide groeien ben ik aan het nadenken gegaan. Het lijk mij leuk om voor volgend voorjaar een kruidenweide te realiseren. Hoe pak je dit het beste aan?

Ik huur een weide van een particulier, goed contact en kunnen het prima met elkaar vinden. In overleg is veel mogelijk, zo dus ook mijn plan om een kruidenweide te realiseren. Loonwerkers e.d voor het omploegen, inzaaien en bemesten/bekalken kunnen door hem worden geregeld. Alles komt uiteraard op mijn kosten. Nou ben ik rond gaan kijken naar een goed graszaad en een goed kruidemmengsel geschikt voor paarden. Ik kwam op het volgende uit:

Graszaad:
https://www.123natuurproducten.nl/produ ... pEQAvD_BwE

Kruidenmengsel:
https://www.123natuurproducten.nl/produ ... FsQAvD_BwE

Deze leken mij wel geschikt voor mijn doeleinden. Ook lijkt het mij leuk om enkele kleine/middelgrote eetbare boompjes in de weide te plaatsen en eventueel een eetbare heg rond de primitieve paddock. Nou ben ik, met mijn onervarenheid mbt op het bewerken van land/weide, benieuwd hoe dit in zijn werking gaat.

Wanneer moet er worden omgeploegd, gezaaid en bemest/bekalkd. Wat is de juiste volgorde om dit te realiseren en wanneer moet ik hiermee beginnen zodat de kruidenweide in het voorjaar van 2021 in gebruik kan worden genomen? Mijn pony staat in de natte en koude maanden op de primitieve paddock en dan ligt het land braak, zou dit een ideale tijd zijn om een begin te maken? De kosten zoek ik tzt uit. Het is geen mega groot stuk weide maar zeker ruim genoeg.

Afbeelding

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:23

Het is in de praktijk niet zo simpel om kruidenrijk grasland te realiseren. Kruiden houden van arme grond, dus bemesten is niet aan te raden. Wel de grond jaar na jaar verarmen. De beste/snelste methode om kruidenrijk grasland te realiseren is het land enkel te hooien (gras maaien én afvoeren) 1x per jaar (beste periode, mei) of 2 x per jaar (mei en augustus) en niet te laten begrazen. De kruiden komen dan vanzelf. Op deze manier heb je na een jaar of vier/vijf kruidenrijk grasland. Maar dan nog hangt het af van de bemestingsgraad en het type bodem. Kruiden aarden niet op zwaar bemest grasland en kruidenrijk grasland is makkelijker te realiseren op een arme zandbodem dan bijvoorbeeld op klei.

Eventueel is het ook mogelijk om na de de eerste keer hooien vanaf de tweede helft van juli het land te laten nabegrazen, maar reken erop dat het in dat geval langer duurt om kruidenrijk grasland te krijgen.

Eventueel eens kalken in het najaar geeft geen negatieve invloed.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:30

Het land is niet groot genoeg voor een mooie opbrengst aan hooi, dan betaal ik me scheel aan loonwerkkosten. Het was sowieso mijn plan om de gehele weide om te ploegen en opnieuw in te zaaien met goed paardengras en specefiek gerichte kruiden, niet zomaar wat wildgroei. Bemesten word hier elk jaar gedaan met echte koeienmest, geen kunstmest oid. Heeft nog nooit een negatief effect op het land en de grond gehad en zo ligt alles er weer mooi bij voor in het voorjaar en de zomer. Er groeien momenteel al enkele kruiden op, dit is altijd al zo geweest ondanks dat het dus jaarlijks bemest word. Echter is dit wildgroei en niet specefiek de kruiden die ik graag op de weide wil hebben.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 01-07-20 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:32

Misschien denk ik er te simpel over, maar wanneer je je weide niet overbemest en geen pesticiden gebruikt dan komt er vanzelf een variatie aan kruiden bij.
Kan je niet eens een (amateur)botanicus uitnodigen om te kijken wat er nu allemaal groeit? En anders zelf aan de slag met PlantNet.
Wanneer je omploegt en opnieuw inzaait heb je in het begin een hele kwetsbare grasmat. Het zou wel eens kunnen dat je daarna een minder goede weide hebt dan je nu hebt.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:33

Koeienmest is echt wel hevige bemesting. Je kan de kruiden inzaaien maar dat is eigenlijk weggegooid geld, ze gaan niet aanslagen. Ze hebben een arme bodem nodig. Je kan je geld dan beter investeren in een goede paardengraszaadmengeling.

Sclimpre schreef:
Misschien denk ik er te simpel over, maar wanneer je je weide niet overbemest en geen pesticiden gebruikt dan komt er vanzelf een variatie aan kruiden bij.

Klopt, echter zijn de meeste weides en landbouwgronden in België en Nederland zwaar overbemest. Vandaar dat kruidenrijk grasland haast niet meer voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Elfie op 01-07-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:34

Elfie schreef:
Het is in de praktijk niet zo simpel om kruidenrijk grasland te realiseren. Kruiden houden van arme grond, dus bemesten is niet aan te raden. Wel de grond jaar na jaar verarmen. De beste/snelste methode om kruidenrijk grasland te realiseren is het land enkel te hooien (gras maaien én afvoeren) 1x per jaar (beste periode, mei) of 2 x per jaar (mei en augustus) en niet te laten begrazen. De kruiden komen dan vanzelf. Op deze manier heb je na een jaar of vier/vijf kruidenrijk grasland. Maar dan nog hangt het af van de bemestingsgraad en het type bodem. Kruiden aarden niet op zwaar bemest grasland en kruidenrijk grasland is makkelijker te realiseren op een arme zandbodem dan bijvoorbeeld op klei.

Eventueel is het ook mogelijk om na de de eerste keer hooien vanaf de tweede helft van juli het land te laten nabegrazen, maar reken erop dat het in dat geval langer duurt om kruidenrijk grasland te krijgen.

Eventueel eens kalken in het najaar geeft geen negatieve invloed.

Dit lijkt me inderdaad de goede manier.

Met ploegen en inzaaien krijg je alleszins geen kruidenwei, toch zeker niet de eerste jaren. Ploegen ("scheuren van het grasland") maakt het bodemleven kapot. En wat er al groeit aan kruiden gaat kapot. Je vers ingezaaide grasmat is heel gevoelig voor de zogenaamde ruigtekruiden: brandnetel, zuring, JKK,... allemaal woekeraars die goed kiemen op omgewoelde bodem.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:36

Is het dan idealer om na het bemesten het land in te zaaien met enkel het kruidemmengsel en niet om te ploegen en een geheel nieuwe weide te realiseren? Echter spreekt mij het graszaad wel erg aan ivm de de samenstelling en zou ik toch graag een geheel "nieuwe" weide willen realiseren welke het graszaad en de kruiden bevatten en volgend voorjaar of begin zomer in gebruik genomen kan worden. Er ligt hier ook wel wat braak dus het land 1 jaar laten rusten is ook een mogelijkheid. Dan word het pas voorjaar 2022 in gebruik genomen zodat er geen "tijdsdruk" is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:40

Kristy1998x schreef:
Is het dan idealer om na het bemesten het land in te zaaien met enkel het kruidemmengsel en niet geheel om te ploegen en een geheel nieuwe weide te realiseren? Echter spreekt mij het graszaad wel erg aan ivm de gerichtheid op de samenstelling en zou ik toch graag een geheel "nieuwe" weide willen realiseren welke het graszaad en de kruiden bevatten en volgend voorjaar of begin zomer in gebruik genomen kan worden. Er ligt hier ook wel wat braak dus het land 1 jaar laten rusten is ook een mogelijkheid. Dan word het pas voorjaar 2022 in gebruik genomen.

Is je weide nu dan in zo'n slechte staat? Op de foto ziet het er goed uit. Vaak is er al veel winst te behalen met gericht maaien. Ik zou zo veel mogelijk wegblijven van het land 'kapot' maken en vervolgens moeten inzaaien. Je krijgt dan eerder het omgekeerde van een kruidenrijk grasland, een vrij monotoon grasland waar maar enkele grassoorten in staan.

edit: en wat hierboven gezegd wordt klopt. Er zijn veel soorten kruiden die bij bemesting meteen verdwijnen, ze kunnen er niet tegen. Bemesting favoriseert meestal maar enkele (gras)soorten, waardoor je weer eerder een monotoon weiland krijgt ipv een divers weiland.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:42

Nee het is zeker niet in slechte staat, verre van. Het is een goede vruchtbare weide waar al het e.a op groeit maar ik zou graag wat gerichtere kruiden op de weide willen zien en een wat fijner grasje met een net wat betere samenstelling en laag fructaangehalte.

Solleke_Noah schreef:
Kristy1998x schreef:
Is het dan idealer om na het bemesten het land in te zaaien met enkel het kruidemmengsel en niet geheel om te ploegen en een geheel nieuwe weide te realiseren? Echter spreekt mij het graszaad wel erg aan ivm de gerichtheid op de samenstelling en zou ik toch graag een geheel "nieuwe" weide willen realiseren welke het graszaad en de kruiden bevatten en volgend voorjaar of begin zomer in gebruik genomen kan worden. Er ligt hier ook wel wat braak dus het land 1 jaar laten rusten is ook een mogelijkheid. Dan word het pas voorjaar 2022 in gebruik genomen.

Is je weide nu dan in zo'n slechte staat? Op de foto ziet het er goed uit. Vaak is er al veel winst te behalen met gericht maaien. Ik zou zo veel mogelijk wegblijven van het land 'kapot' maken en vervolgens moeten inzaaien. Je krijgt dan eerder het omgekeerde van een kruidenrijk grasland, een vrij monotoon grasland waar maar enkele grassoorten in staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:45

Ik heb zowel het graszaadmengsel als het kruidenmengsel eens bekeken.

Ivm het kruidenmengsel: zaken zoals Wilde peen, Smalle weegbree en Duizendblad verschijnt vrij snel in je weide bij goed graslandbeheer (waarbij ik met goed bedoel, juist niet bemesten en de boel fluogroen willen, maar goed als je een divers grasland wilt). Weet niet hoe zinvol het is om daar geld aan te gaan uitgeven dan om het zelf te gaan inzaaien :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:46

Kristy1998x schreef:
Nee het is zeker niet in slechte staat, verre van. Het is een goede vruchtbare weide waar al het e.a op groeit maar ik zou graag wat gerichtere kruiden op de weide willen zien en een wat fijner grasje met een net wat betere samenstelling en laag fructaangehalte.

Solleke_Noah schreef:

Dan zou ik een goed maaibeheer voeren en juist niet gaan bemesten. Dan kan je wei echt op enkele jaren al volledig transformeren.

edit: grote kans dat de kruiden uit je kruidenmengsel op dit moment al in jouw wei staan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:47

Ik heb ook ooit kruidenmengsel door een graszaad gehad. Zie je na een paar jaar niks meer van terug.

Qua eetbare bomen: knip een paar takken van een wilg en prik ze op een vochtige plek in de grond. In de herfst gaat het best. Ze slaan vanzelf aan. Ik heb ze ook langs het paddock staan, voor schaduw, windscherm en buffet.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:51

Er is een topic over kruidentuin voor paarden: [VSW] Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Kruiden gaan niet zo maar groeien. Het moet ergens vandaan komen en de grond moet sowieso een beetje losgewerkt zijn/worden. Beetje bemesten kan best ook kruiden hebben voedingsstoffen nodig...
Bemesten van een paardenweide zou ik niet gauw doen en zeker niet zoals dat voor koeien wordt gedaan...

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:54

De weide is aangrenzend aan een nationaal park dus er zal inderdaad al wel veel groeien. Ondanks dat het elk jaar word bemest is het verre van fluogroen. Er goeit indd nu al wel het e.a maar ook hier en daar wat onkruid. Vandaar dat het mij ook voor de weide zelf beter leek om "een nieuwe start" te maken. Hoe zou ik, zonder het bewerken van het land, dit kunnen realiseren en de specefieke kruiden op de weide krijgen.

Solleke_Noah schreef:
Ik heb zowel het graszaadmengsel als het kruidenmengsel eens bekeken.

Ivm het kruidenmengsel: zaken zoals Wilde peen, Smalle weegbree en Duizendblad verschijnt vrij snel in je weide bij goed graslandbeheer (waarbij ik met goed bedoel, juist niet bemesten en de boel fluogroen willen, maar goed als je een divers grasland wilt). Weet niet hoe zinvol het is om daar geld aan te gaan uitgeven dan om het zelf te gaan inzaaien :)

Ohh meenje? Enkel wat takken nodig?
Gaan ze dan zelf nieuwe wortels maken of hoe moet ik mij dat voor me zien. Interessant zeg B-).

safina schreef:
Ik heb ook ooit kruidenmengsel door een graszaad gehad. Zie je na een paar jaar niks meer van terug.

Qua eetbare bomen: knip een paar takken van een wilg en prik ze op een vochtige plek in de grond. In de herfst gaat het best. Ze slaan vanzelf aan. Ik heb ze ook langs het paddock staan, voor schaduw, windscherm en buffet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:56

Je kan dat realiseren door goed weidebeheer, dus maaien en afvoeren.

Wat bedoel je juist met 'onkruid'? Want die kruiden in het kruidenmengsel, zoals bv Smalle weegbree, duidt de doorsnee mens ook aan als onkruid he :D

edit: ik bedoel het niet vervelend maar "een nieuwe start" maken is denk ik iets typisch dat mensen zo zien, maar feitelijk maak je je bodemleven en grasmat zo kapot..

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 14:07

Vat het ook niet negatief op.
Ben totaal nieuw mbt bodembeheer en bewerking dus de adviezen zijn zeker fijn! Ik zal even kijken of ik een foto kan vinden en anders maak ik deze vanmiddag even. Hoe kan ik dit realiseren zonder te maaien? Zou ik dit najaar/voorjaar bijvoorbeeld het kruidemmengsel kunnen "zaaien" door over de bodem te gooien en het te laten inregenen? Of moet ik perse maaien om die spefecieke kruiden op de weide te krijgen? Maaien zal sowieso geen mogelijkheid zijn dus dat houd op.

Solleke_Noah schreef:

Wat bedoel je juist met 'onkruid'? Want die kruiden in het kruidenmengsel, zoals bv Smalle weegbree, duidt de doorsnee mens ook aan als onkruid he :D

edit: ik bedoel het niet vervelend maar "een nieuwe start" maken is denk ik iets typisch dat mensen zo zien, maar feitelijk maak je je bodemleven en grasmat zo kapot..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:15

Kristy1998x schreef:
Ohh meenje? Enkel wat takken nodig?
Gaan ze dan zelf nieuwe wortels maken of hoe moet ik mij dat voor me zien. Interessant zeg B-).

Heb je wel eens zo'n kronkelende paastak van de Albert Heijn in een vaas gehad in huis? Daar komen ook allemaal wortels aan. En dat is meestal ook een wilgensoort. Steek hem in de grond en je hebt na een paar jaar een boom. https://www.tuinkrant.com/plantengids/bomen/11726.htm

Toen ik dat ontdekte ben ik op wilgenjacht gegaan. Je hebt namelijk allemaal soorten. Krulwilg, katwilg (met van die zachte katjes, vroeg in het voorjaar, fijn voor de insecten, bijen), schietwilg (https://dier-en-natuur.infonu.nl/bloeme ... erken.html) en zelfs wilgen met sierlijke rode, gele of intens groene takken. En van al die wilgen is het enige dat je nodig hebt: een mooie tak... Dus van gemeentewerkers een mooie rood-oranje gebietst, bij de beek om de hoek een tak met katjes gepikt, bij een oude snoeiende man in z'n tuintje een gewone schietwilg meegenomen, van een collega een gele gekregen... In de grond en de rest ging vanzelf.
Op hele droge zandgrond gaat het lastig, maar verder groeien die dingen overal prima. Al plant je ze wel beter in een wat vochtige periode.

Ik heb sobere pony's die af en toe wat anders moeten eten dan eindeloos veel hooi Dus ik mik er geregeld wat takken bij. En daar zijn ze verzot op. Ik vind ze een paar uur later helemaal kaal weer terug. De takken he, niet de pony's. :+ Wel even oppassen als je wedstrijden rijdt. In wilgen zit een spulletje waar ze ook aspirine van maken en ik weet niet precies wat het doet in een doping-test. De boompjes langs het paddock (geknot) houden de pony's zelf aan één kant kort. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:17

Maaien hoeft niet met een tractor, maar kan ook met een zeis. Je zou erover kunnen denken om een deel (bijvoorbeeld een brede strook langs de rand, of een ruime hoek) te zeisen en door te zaaien (inderdaad gewoon graszaad / kruidenmengsel strooien zonder eerst te ploegen etc) en het andere deel te behandelen zoals normaal. Zo kun je elk jaar een beetje aanpakken. Bij ons is al een jaar of 10 niet bemest en groeien er diverse soorten kruiden en grassen in de wei. Ik ben niet met allemaal even blij (JKK...), de paarden ook niet (sommige grassen vinden ze minder lekker), maar de verhouding is momenteel eigenlijk prima.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:36

Solleke_Noah schreef:

Helemaal eens met de uitspraak over (on)kruid. het hangt er aar van af hoe je het bekijkt.
Die kruidenmengsels zijn geniaal op marketingniveau maar niet nuttig.
Nu ja, jij bedoelt waarschijnlijk met onkruid die planten die jouw paard niet eet. Daar moet je inderdaad op letten dat die niet je hele weide overnemen. Bv. zuring, daar kan een paard niks mee en dat durft nogal erg uit te breiden. Daar ben je dan best mee om die te maaien voordat ze in het zaad komen. Want als het mogelijk is de weide te ploegen, dan moet het toch ook mogelijk zijn te maaien? Als je je weide eens laat maaien (bloten) dan heb je een nieuwe start zonder het bodemleven of de grasmat te storen.
Brandnetels of distels kan je ook maaien met een bosmaaier of met een zeis en gewoon laten liggen. Gemaaid eten paarden die wel op.
Jacobskruiskruid moet je dan weer uitsteken en afvoeren.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 14:48

In een weder bericht heb ik al uitgelegd waarom ik niet ga maaien. Evt mijn weide aan een boer aanbieden die het wil maaien en er een beetje opbrengst in ziet wil ik prima doen maar ik ga hier zelf geen geld tegenaan gooien want er zit voor mij geen opbrengst in het maaien en het verwerken van het gemaaide. De weide stukje bij beetje met een seis en dan telkens enkele stroken inzaaien is in mijn geval een betere oplossing. Ik post vanavond als ik op de weide ben geweest een foto van hetgene wat mij onkruid lijkt. JKK groeit hier gelukkig niet, ook nooit gedaan nog dus dat mag wel zo blijven haha. @Safina, interessant zeg dat met die takken. Wel eens van gehoord bij een prei oid maar nog nooit met takken.

Sclimpre schreef:
Solleke_Noah schreef:

Helemaal eens met de uitspraak over (on)kruid. het hangt er aar van af hoe je het bekijkt.
Die kruidenmengsels zijn geniaal op marketingniveau maar niet nuttig.
Nu ja, jij bedoelt waarschijnlijk met onkruid die planten die jouw paard niet eet. Daar moet je inderdaad op letten dat die niet je hele weide overnemen. Bv. zuring, daar kan een paard niks mee en dat durft nogal erg uit te breiden. Daar ben je dan best mee om die te maaien voordat ze in het zaad komen. Want als het mogelijk is de weide te ploegen, dan moet het toch ook mogelijk zijn te maaien? Als je je weide eens laat maaien (bloten) dan heb je een nieuwe start zonder het bodemleven of de grasmat te storen.
Brandnetels of distels kan je ook maaien met een bosmaaier of met een zeis en gewoon laten liggen. Gemaaid eten paarden die wel op.
Jacobskruiskruid moet je dan weer uitsteken en afvoeren.

Sclimpre

Re: Het realiseren van een kruidenweide informatie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:54

Heb ik gelezen hoor, maar daar ging het over hooien en het feit dat dat niet rendabel is. Ik bedoel niet maaien om te hooien. Wel maaien/blotten om de ongewenste onkruiden te bestrijden en je weide 'een nieuwe start' te geven. Kostprijs hiervan is een fractie van de plannen die je hebt om te ploegen en terug in te zaaien.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:00

Ah okay thanks voor de opheldering!
Maar het gemaaide moet toch ook ergens heen? Hoe "ruim ik dit op" zonder er balen van te maken?

Sclimpre schreef:
Heb ik gelezen hoor, maar daar ging het over hooien en het feit dat dat niet rendabel is. Ik bedoel niet maaien om te hooien. Wel maaien/blotten om de ongewenste onkruiden te bestrijden en je weide 'een nieuwe start' te geven. Kostprijs hiervan is een fractie van de plannen die je hebt om te ploegen en terug in te zaaien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:11

Bij ons gaat het in laagjes op de mesthoop. Andere optie is zelf met de hand schudden en als het droog genoeg is opslaan in een stal/schuur en voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:12

Onze wei was verwaarloosd en stond vol zuring, braam en brandnetel. Heb hem laten frezen, er is noodgedwongen wat grond van elders overheen gekomen en heb gekalkt en paarden zaad gezaaid.

Alsnog berken zuring, melde, brandnetel, distel en ook bloed irritant, klimop.

Het is van ons zelf, maar wij hebben een zitmaaier met opvangbak en maaien dus niet voor hooi, maar om het gras wat meer kans te geven. Daarna zaai ik de eventuele kale plekken weer in en laat het rusten. Het afval voeren we af of we laten het verdrogen en doen het dan bij het afval.

Wij laten de paarden er nog niet op en straks maar een uurtje om te snacken bijvoorbeeld. Heb gelukkig nog een strook mooi gras en van alles wat, waar nooit een paard op had gestaan.

Belangrijk is ook, uitmesten. Zie naast ons wat er gebeurt als je het laat liggen. Was op onze wei trouwens ook.........

Buiten dat maken de meeste mensen een aparte hoek met kruiden of een bak etc. Wij hebben zelf wel bomen aangeplant zoals; wilg, els, lijsterbes etc.

En een heuvel met 2 paden erover. In de 4 vakken hebben we diverse plantjes geplaatst. Voor nu; citroenmelisse, tijm, zwarte bes, munt, echinachea, salie.
Ook daar groeit wat brandnetel en klimop, maar wat teveel is of ongewenst verwijder ik gewoon. Er komt nog een en ander bij, maar was niet de beste tijd om te kopen.

Ons perceel hebben we afgesloten met gaas en zeker 1/3e groeit dicht met braam. Daar snoepen de paarden ook van en de vogeltjes zitten er graag.

Vogeltjes en insecten zijn ook gewenst als je het echt perfect wil krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:17

Kristy1998x schreef:
Ah okay thanks voor de opheldering!
Maar het gemaaide moet toch ook ergens heen? Hoe "ruim ik dit op" zonder er balen van te maken?

Sclimpre schreef:

Als je de wei laat blotten wordt het vermalen en mag het blijven liggen. Zelfde principe als mulchen bij een gazon. Daarom best voordat het onkruid in het zaad is. Liefst je paard er wel een paar dagen af houden.
Netels en distels kan je zelf bijhouden met een zeis, dat mag zeker blijven liggen en je paard gaat dat wel opeten.
Ipv een loonwerker kan je in het oog houden of er in de buurt niemand met een minitractor met blotter aan het werk is en die aanspreken. Scheelt heel wat in de kosten.