Atatisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mosinga

Atatisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 22:14

Ik heb een paard die zowel voor als achter een vorm van ataxie laat zien. Er zijn röntgenfoto’s gemaakt waar geen afwijkingen op waren te zien. De fysio heeft hem 1 x behandeld.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft iemand trainingstips met een atactisch paard ?
Hoor het graag.

_coquette_

Re: Atatisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:10

Ik heb van de week te horen gekregen dat mijn paard ataxie heeft. Had al lang het vermoeden maar ruim 5 jaar geleden was in eerste instantie de diagnose van een zenuwbeschadiging door de castratie geconstateerd. Mijn paard loop inmiddels M2 en zijn hem rustig aan het voorbereiden op het Z. Artsen hebben aangegeven vooral niet te snel te willen in z'n sportcarrière. Wat wij gelukkig niet doen, en vooral zorgen dat hij in goed spierconditie blijft om beter balans te houden. Verder zorgen dat hij niet te diep gaat lopen zodat de zenuw verbinding van hersens naar de rest van het lijf niet extra geblokkeerd wordt. Het kan zijn dat hij moeite gaat krijgen met het verzamelen maar dat hoeft niet. Verder gewoon rustig kijken wat hij aan kan en niet te veel plotselinge veranderingen aanbrengen in rijden en huisvesting.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:23

Mosinga schreef:
Ik heb een paard die zowel voor als achter een vorm van ataxie laat zien. Er zijn röntgenfoto’s gemaakt waar geen afwijkingen op waren te zien. De fysio heeft hem 1 x behandeld.

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft iemand trainingstips met een atactisch paard ?
Hoor het graag.

Niet alle afwijkingen zijn op rontgenfoto’s te zien (ongv 30% is niet te zien). Als je echt wil weten waar het probleem zit en wat je er aan kan doen, zul je een CT scan moeten maken. Dat is een dure ingreep, reken maar op €1500, en dan heb je alleen een goede beeldvorming. Maar dan kun je daar wel een juiste behandeling op laten aansluiten.

Aanmodderen met trainigstips als je niet precies weet wat het atactische beeld veroorzaakt heeft niet heel veel zin, je paard wordt er niet beter van helaas.

Destiny22

Re: Atatisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:33

Mijn paard staat samen met een zwaar atactisch paard. Doormiddel grondwerk en werken aan de hand is hij zijn lijf beter gaan gebruiken en sterk geworden, zodat er nu weer goed mee gereden kan worden.

In onderstaande bericht meer info hierover. In de bericht staat ook een foto van het paard, welke bij mijn paard staat.

https://paardinbalans.com/hulp-bij-reva ... lp/ataxie/