Ervaring myotonie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bregosi

Ervaring myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 23:11

Afgelopen week kreeg ik een telefoontje van de dierenarts. Ik had een dag eerder op hun verzoek 4 filmpjes opgestuurd naar de paardenkliniek, zodat ze met het hele team konden brainstormen wat er mis is met mijn ruin.
Op de filmpjes is te zien hoe hij, na opwinding of stress zijn balans verliest en omvalt. De beste omschrijving die ik kan geven voor wat je ziet is dat hij kortsluiting maakt en alle controle over zijn lijf verliest.

Conclusie van het team: myotonie.

Omdat ik zelf ook wat research heb gedaan naar welke ziektebeeld iets dergelijks kan veroorzaken was ik erg verbaasd. Myotonie is een afwijking die al vanaf de geboorte aanwezig is. Vandaar dat ik deze optie had geschrapt.

De DA begon in dat gesprek over inslapen. Daar was ik totaal niet op voorbereid.

Ze zou de filmpjes doorsturen naar Utrecht, zodat degene die het onderzoek naar myotonie in New Forests heeft gedaan ze kan beoordelen.

Zelfs als zij hun mening deelt, zal ik hem eerst laten testen.

Nu ben ik vooral benieuwd of er op Bokt iemand zit die daadwerkelijk ervaring heeft met dit onderwerp en daar meer over wil vertellen.

imaudy

Re: Ervaring myotonie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:29

Aan de afstamming kun je misschien wat zien. Kantjes ronaldo was bv drager.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:43

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:46

Geen ervaring met myotonie bij paarden. Maar wel bij mensen, ik heb zelf namelijk niet dystrofische myotonie.

Waarom zegt de DA inslapen? Of is het dusdanig erg dat hij constant omvalt ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:56

Ik denk dat de DA's vermoeden dat je pony drager is.
Dragers vertonen in het algemeen geen symptomen maar het komt dus wel voor dat ook dragers symptomen hebben. Dat zou kunnen verklaren waarom je pony dit niet vanaf het begin heeft laten zien. Je kunt er op testen, dus het is simpel uit te sluiten (of aan te tonen).

Bregosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:40

Bregosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:43

Ibbel schreef:
Ik denk dat de DA's vermoeden dat je pony drager is.
Dragers vertonen in het algemeen geen symptomen maar het komt dus wel voor dat ook dragers symptomen hebben. Dat zou kunnen verklaren waarom je pony dit niet vanaf het begin heeft laten zien. Je kunt er op testen, dus het is simpel uit te sluiten (of aan te tonen).

Nee, mijn DA vermoed dat hij lijder is, maar dat het gewoon nooit gezien is.
De reden dat wij erachter zijn gekomen dat het überhaupt gebeurt, is omdat we camera’s hebben hangen. Die kijken we alleen terug bij kapotte draden oid.

In de jaren die ik hem heb, heb ik het ook maar 1 keer zien gebeuren. De rest is door toeval bij het terugkijken geweest.

Bregosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:46

Wodamen schreef:
Geen ervaring met myotonie bij paarden. Maar wel bij mensen, ik heb zelf namelijk niet dystrofische myotonie.

Omdat het erg gevaarlijk is. Hij heeft geen enkele controle meer en valt met een rotklap op zijn rug/zij. Het is een kwestie van tijd dat het misgaat. En dan zou het ergste zijn dat je hem pas na uren lijden gaat vinden. Ze heeft daar ook wel gelijk in, maar tegelijkertijd is hij er natuurlijk al 13 jaar mee geworden.

Wat heftig dat je het zelf hebt!

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:33

Bregosi schreef:
Wodamen schreef:

Omdat het erg gevaarlijk is. Hij heeft geen enkele controle meer en valt met een rotklap op zijn rug/zij. Het is een kwestie van tijd dat het misgaat. En dan zou het ergste zijn dat je hem pas na uren lijden gaat vinden. Ze heeft daar ook wel gelijk in, maar tegelijkertijd is hij er natuurlijk al 13 jaar mee geworden.

Wat heftig dat je het zelf hebt!

Bah vervelend dat hij geen enkele controle heeft, ontspannen de spieren wel weer uit zich zelf ?

Bij mensen zal het iets anders uitten dan bij paarden maar het komt er op neer dat er mensen zijn die van schrik al verstijven en omvallen, maar ook mensen zoals ik die alleen verstijven bij te snelle en plotselinge bewegingen.

Bregosi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 10:26

Hij schrikt, rent een stukje, staat stil en gaat wankelen. Dan klapt hij achterover. Na het vallen ontspant zijn lijf bijna direct weer en hij staat dan bijna direct weer op. De eerste paar passen zijn nog wankel en dan is het alsof het nooit is gebeurd.

Maar mensen vallen dus ook echt om? Hoe uit zich de dystrofie? Houdt dat ook in dat het progressief is?

Vandaag is degene aanwezig in Utrecht die er onderzoek naar heeft gedaan bij de NF. Als het goed is wordt hij daar in het team behandeld en hopelijk dus meer nieuws.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:14

Ik lees even mee,lijkt me een lastig iets ts!
Loopt hij onder het zadel?