Geen hoornlaag meer op hoef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evita2

Geen hoornlaag meer op hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:39

Hey iedereen,

Ik keek vandaag even bij mijn paard bij haar hoeven en ik zag iets geks aan haar hoef(zie foto). Het lijkt net of de hoef geen goede hoornlaag aanmaakt maar kan dit zomaar?
Haar andere hoeven zie je ook wel zo'n rand maar niet zo extreem als bij deze hoef. Ze loopt ook zuiver en ze heeft er geen pijn oid aan als ik het aanraak.

https://www.mupload.nl/img/g2ovbi7ryvwkp.jpeg

Morgen zal ik betere foto's maken als dit nodig is.

Even een kleine terugblik op de veranderingen in het leven van mijn paard welke misschien verband kunnen hebben met de hoef. (het kan ook niet zo zijn maar ik wil graag zo kompleet mogelijk zijn)

Afgelopen februari is ze voor het eerst in haar leven verhuisd naar een andere stal hierbij is 1 paarden vriendje die ze al kende meegegaan maar ze heeft wel het nodige aan stress gehad door de verhuizing. Ze is ook van een binnen stal naar schuilstal met paddock en wei gegaan. Maar omdat de maand februari zo extreem nat was mocht ze alleen in de paddock en de schuilstal met verharde uitloop staan. Doordat ze veel op het harde stond zijn haar hoeven veel gesleten en is er tijdelijk een ijzer onder gegaan, omdat ze gevoelig ging lopen door te korte hoeven. (alleen voor ijzers deze foto is van achter hoef dus hebben denk ik geen verband met elkaar). Omdat haar hoeven zo hard spleten kreeg ik de tip om biotine bij te voeren. Ondertussen voer ik +-2maanden biotine van NAF aan haar. Zou het hierdoor kunnen komen?

Ik hoor graag of jullie dit eerder gezien hebben en wat de oorzaak evt kan zijn.

Ik heb mijn hoefsmid al geappt met de vraag dus verwacht hier ook nog wat van te horen en als deze het niet weet zal ik de dierenarts langs laten komen. Maar ik zou graag al wat meer info willen over wat het eventueel kan zijn.
Laatst bijgewerkt door evita2 op 28-06-20 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Re: Geen hoornlaag meer op hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:43

foto is compleet zwart

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:46

huh? dat ziet er vreemd uit. Ik vraag me af waarom je hier niet mee naar een goede kliniek bent gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:48

Het lijkt haast wel of hij aan het ontschoenen is, maar dan zou hij verschrikkelijk kreupel moeten zijn. Sinds wanneer is dit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:49

zoiets dacht ik ook Sizzle, maar weet er te weinig van af. Lijkt wel de laminae van de hoef?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:51

Zo. Dit heb ik inderdaad ook nog nooit gezien.. ben benieuwd wat je DA zegt

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:53

Sizzle schreef:
Het lijkt haast wel of hij aan het ontschoenen is, maar dan zou hij verschrikkelijk kreupel moeten zijn. Sinds wanneer is dit?

Dat vond ik ook maar ze heeft er totaal geen last van. Ik zag het een paar weken geleden al maar toen was het weer omgeslagen naar extreem nat. Toen heb ik ook een foto gemaakt en naar de persoon die biotine aanraden gestuurd en zij zei dat het wars aan de nattigheid lag. Hierdoor heb ik er niet extreem veel aandacht aangeschonken, omdat ze er ook totaal niet kreupel door loopt of last van lijkt te hebben, en omdat ze een Fries is hangt haar behang ervoor dus zie je het ook slecht. (dit is overigens wel echt de ergste hoef haar overige hoeven zijn niet zo extreem)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:56

Ik zou eens even die voeten gaan kaalscheren om te zien wat er met die kroonrand aan de hand is als ik jou was. En een dierenarts laten komen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:57

This wel zacht gezegd een bizar beeld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:02

sorry, maar dit is echt geen probleempje door nattigheid.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:03

Kinke schreef:
sorry, maar dit is echt geen probleempje door nattigheid.

No oliebol sherlock. Dat ziet ze nu zelf ook in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:06

Ania schreef:
No oliebol sherlock. Dat ziet ze nu zelf ook in.

Zo dan, iets vriendelijker mag ook wel.
TS wekt wat mij betreft niet echt de indruk dat ze door heeft dat dit serieus is.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:12

Is het een koudbloed?
Ik heb dit eerder gezien. Het was een laag van hoorn door cpl/rasp wat op de hoefwand zat. Als het nat en zacht gemaakt werd kon het er afgehaald worden en zat er een schone hoefwand onder.
Foto is niet super duidelijk maar het lijkt mij hetzelfde

Heb je een foto van de kroonrand?
Laatst bijgewerkt door Toulouze op 28-06-20 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:16

Ik heb dit nog nooit gezien. Ziet er echt heel vreemd uit. Misschien wat Toulouze zegt? Ik ben wel heel erg benieuwd

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 22:17

Toulouze schreef:
Is het een koudbloed?
Ik heb dit eerder gezien. Het was een laag van cpl/rasp wat op de hoefwand zat. Als het natgemaakt werd kon het er afgehaald worden en zat er een schone hoefwand onder.
Foto is niet super duidelijk maar het lijkt mij hetzelfde

Het is inderdaad een Fries. Toen in die natte periode heb ik er bij haar voorhoef overheen gewreven en was het inderdaad soppig en kon je het opzei/eraf wrijven.

Alleen waarom is haar 'orginele' hoefwand dan zo'n stuk dikker tov de 'nieuwe' hoefwand?

Ik maak morgen beter foto's en ook haar overige hoeven.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:19

DonDon schreef:
Ik heb dit nog nooit gezien. Ziet er echt heel vreemd uit. Misschien wat Toulouze zegt? Ik ben wel heel erg benieuwd

Nee je kan zien op de foto dat de hoornlaag voorheen breder dikker en netter was.

This net alsof die hoef de buitenste laag niet meer aanmaakt.

Een Fries is geen koudbloed een Fries is een warmbloed.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:24

Ah ja. Ik zeg koudbloed omdat die vaak wat dikker of meer periopel hebben. Dit lijkt aangekoekte periopel te zijn. Ik zal ff een paar voorbeelden voor je zoeken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:27

Lijkt wel rap/rasp

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:28

Toulouze schreef:
Ah ja. Ik zeg koudbloed omdat die vaak wat dikker of meer periopel hebben. Dit lijkt aangekoekte periopel te zijn. Ik zal ff een paar voorbeelden voor je zoeken.

Dat zou je zeggen, maar aan de randen van de voet zie je dat deze periopel niet op de wand ligt, maar de wand een stapje naar binnen maakt en daar zie je deze substantie zitten.
Doorgegroeide periopel ligt op de hoornschoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:35

Toulouze schreef:
Het was een laag van hoorn door cpl/rasp wat op de hoefwand zat.

Ik dacht ook meteen aan CPL. Ben ook benieuwd naar meer foto’s van de hoeven, ook zij/voor/onder aanzicht.
Heeft je Fries ook wondjes of verdikkingen aan de benen? En is het aan alle benen?

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:42

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:47

Toulouze schreef:
Mijn gok is dat het een combi is van weersveranderingen, nieuwe wand, periopel, wellicht cpl of rasp. Hier zie je ong hetzelfde: https://scootbootseurope.com/blogs/blog ... e-hoofwall

Iig geen ontschoening i.m.o

Lijkt er juist totaal niet op. Daar is de bovenkant 'dikker', de periopel ligt over de hoefwand. Bij TS is het juist dunner. Alsof er inderdaad iets niet goed gaat met het aanmaken van hoefwand! Er is wel hoefwand, maar het lijkt alsof het enkel de binnenste hoefwand is en de buitenste niet aangemaakt wordt?

Ben erg benieuwd wat het is dus ik volg!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:51

Mijn (import) tinker heeft dit momenteel ook. Ik heb haar nu 2 maanden en haar voedings toestand en dus ook haar hoef kwaliteit was beroerd toen ze bij mij kwam. De DA heeft een paar weken terug gekeken en zei dat je hieraan precies kan zien sinds wanneer haar omstandigheden zijn verbeterd. Het is dus een soort van uitgroei van de ongezonde hoef.

Toevallig heb ik gisteren een foto gemaakt voor de hoefsmid omdat er een stuk af aan het breken was.
Afbeelding

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 06:52

Je kan het vergelijken met je eigen nagelriem. Vanuit hier groeit de hoef en dit is nog wat overtollig vel/vet van de huid die er op zit. Dit slijt vanzelf weer. In deze periode van het jaar zie je vaker doordat het weer wat wisselvallig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:42

Dat er een laag overheen komt heb ik ook wel eens gezien, maar dan zit er toch niet zo‘n open rand bovenaan?