hulp gezocht in het kiezen van voeding haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HSPaard

hulp gezocht in het kiezen van voeding haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 16:38

Ik ben op zoek naar een nieuw voeding voor mijn haflinger.

situatie:
Haflinger merrie
6 jaar
nu goed op gewicht
schuurt sinds kort in nek (niet manen) en staart en een loop oogje (niet te ernstig wel aanwezig)
hierdoor krijgt ze zo zwarte plekken op haar gezicht van schuren.

training:
net onder zadel, is momenteel braaf geen gekke uitspattingen, doet ongeveer 4x per week rijden of longeren of grondwerk

voeding:
krijgt nu 1 volle schep pavo condition per DAG
en smorgens en savonds hooi, en 3a 4 uur weidegang.

ik ben op zoek naar een nieuwe voeding omdat ik denk dat het schuren van de voeding komt.
het moet echter een merk zijn dat in de buurt te koop is, ik zoek dus tussen de volgende merken:

- Mijten
- Equifyt
- Equifirst
- pavo
- cavalor
- lannoo
- havens

Ik dacht persoonlijk zelf aan de Mijten (hippalgo) Zero te gaan.

het moet voeding zijn die niet te rijk is dus.

mijn idee is:
- cavalor fiber force
- mijten zero
- equifyt Alphen Grün Müsli
- eventueel pavo liga?

wat is jullie ervaring voor bovenstaande merken

(marstall enzv is bij ons in belgie echt (bijna) niet te vinden, ik moet kiezen tussen bovenstaande merken om het voor mij haalbaa te houden.
Afbeelding

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:46

Pavo vital zou al voldoende moeten zijn voor dit ras/ deze pony in combi met voldoende ruwvoer...meestal willen we veel teveel geven..

Paardenfan25

Re: hulp gezocht in het kiezen van voeding haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:52

Ik heb voor mijn welsh voer van vitalbix. Laag in suiker en zetmeel. Heel goed advies gekregen via hun website. Pavo bleef hij op schuren. Ik heb het besteld, wordt gewoon bezorgd

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:52

Vleddertje1 schreef:
Pavo vital zou al voldoende moeten zijn voor dit ras/ deze pony in combi met voldoende ruwvoer...meestal willen we veel teveel geven..

Ik zou hier inderdaad mee beginnen :j

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:30

Ik zou idd pavo vital pakken. Als ze daarop blijft schuren kan je een lucerne loos alternatief proberen. Sommige zijn allergisch voor lucerne..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:06

Ik heb een paard vergelijkbaar met het jouwe en ben van pavo vital overgestapt op cavalor support omdat hij licht schuurde. Behalve dat niets veranderd en toch is het schuren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ons paard krijgt verder ook niets buitenndie vitaminekorrel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:21

HSPaard schreef:
(marstall enzv is bij ons in belgie echt (bijna) niet te vinden, ik moet kiezen tussen bovenstaande merken om het voor mij haalbaa te houden.
[ [url=m/0CAH5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik woon ook in Belgie en bestel Marstall online bij Zooplus, wordt het aan huis geleverd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:56

Ik zou kiezen voor Pavo Vital, laag in suiker en zetmeel

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 20:28

Oh merci voor de reacties
Ik heb pavo vital nl in de kast staan, gaf het af en toe bij na een zware training.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:46

Ik zou even helemaal niets geven, behalve hooi. Ook even niet op de wei.
Voor mijn eczeem paard betekend bovenstaand recept dat ze bijna nooit de deken aan hoeft omdat ze geen jeuk heeft. Bij weersomslag gaat het soms even iets minder, omdat het gras dan te snel onder de draden door groeit, maar verder doet ze het ontzettend goed op geen gras. Gras is voor haar echt het recept voor jeuk.

Ook kan zij niet tegen luzerne. Dus ze krijgt wat bietenpulp of copra (kokosvezels) als ik een drager nodig heb voor supplementen, medicijnen of een balancer.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:57

Pavo doet niet veel goeds voor mijn jeukpony

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:21

Ik zou ook gaan voor de pavo vital evt icm een handje luzerne. (Scheutje olie en wat supps mits je die voert?)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 00:04

Waarom verkiest bijna iedereen hier de vitaminekorrel van pavo boven die van cavalor? Is die van cavalor niet zo gekend of zijn er echte tegenargumenten voor? Ik heb immers betere ervaringen daarmee voor mijn haf dan met pavo :o

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 02:02

Zo min mogelijk suikers en GEEN granen meer voeren maar ook op de melasse letten en op de fructaanwaarden van het gras.
En geen luzerne.
Equifyt heeft goed graanvrij en suikerarm/vrij voer en zelfs met seizoensgebonden kruiden en de zupa is van hun ook een goede om te geven alleen wel even weken met warm water (niet gekookt) 15 minuten.
Geen brood,
appels of wortels maar bv komkommer geven en let ook met paardensnoepjes op ook deze zonder granen en suikers.
Feral, de vitalbix heeft ze eveneens en een kruidenrijke slobber en de appel vazuintjes kan je geven.
Pavo gaan de meesten van jeuken is mijn ervaring.

Zorg dat de afvalstoffen snel t lichaam verlaten dus de lever en nieren ondersteunen verder is een goede darmwerking van belang.

Equifyt heeft een keuze aan producten die je je haflinger zo kan voeren naar behoefte bv.
**'De sleutel tot Gezondheid'
De Pre-Active bevat net als de Natural base een seizoensaangepaste kruidenmix. Elke seizoenssamenstelling bevat een andere, zorgvuldig uitgeselecteerde kruidenmengeling die de algemene gezondheid en het prestatievermogen van het paard ten goede komt.Pre-Active bevat pre-biotica voor een evenwichtige darmflora.

Pre-Active is een perfecte granenvrije basis voor een optimale gezondheid

**Voor extra energie, vitaminen en mineralen!

Green Power is een breed inzetbaar ruwvoederproduct, welk zowel voor sportpaarden als hengsten tijdens het dekseizoen of paarden en pony’s herstellende van ziekte kan worden ingezet.

**GOLDEN Cubes / GOLDEN Mash …

EquiFyt heeft op jullie vraag een geconcentreerd krachtvoer zonder granen ontwikkeld op basis van licht verteerbare grassen en kruiden. Vooral voor de fokkerij en bij jonge paarden (en als slobber bij oudere paarden), is EquiFyt Gold is een ideaal voer.

**Sainfoin & Timothy Kruidenhooi bevat de ideale combinatie van esparcette, timothee gras, kruiden en lijnzaadolie. Een uniek ruwvoeder van grof gehakselde grassen en kruiden met zeer positieve gezondheidseigenschappen. Aan de esparcette en timothy zijn kruiden toegevoegd die de drie belangrijkste orgaansystemen van het paard ondersteunen. 1/ Het spijsverteringssysteem, waarvan een goede werking de sleutel tot de gezondheid betekent. 2/ De grote bloedfilters (nieren en lever) welke afvalstoffen snel moeten kunnen elimineren in het lichaam, zodat er snel recuperatie of herstel kan optreden en toxiche stoffen niet opgestapeld kunnen worden met mogelijke ernstige negatieve gevolgen voor de algemene gezondheid tot gevolg. 3/ De luchtwegen, welke samen met de twee voorgenoemde orgaansystemen een sleutelrol spelen in de immuniteit, weerstand en algemene gezondheidstoestand van het paard.

**Zupa
De 'Nr. 1' Kruidenslobber

Licht verteerbare kruidenslobber
Voor alle paardenrassen, voor elke leeftijd
Optimaliseert de spijsvertering
Ook voor sobere paardenrassen en pony’s
Voor paarden met gebitsproblemen

** Herbs kruidenbrok (wel weken)
Gras / Kruidenbrok

Voor alle rassen, voor elke leeftijd
Meer dan 60 verschillende kruiden en grassen
Melassevrij
Eiwitarm, fructaanarm
Rijk aan natuurlijke vitaminen en sporenelementen
Granen- en glutenvrij
De grassen- en kruidenbrok Herbs bestaat uit meer dan 60 verschillende kruiden en grassen uit het Beierse Alpenvoorland. Deze werden met warme lucht gedroogd en tot extra grote brokken geperst. Dit zuiver natuurlijk en vezelrijk ruwvoeder zorgt ervoor dat het paard voldoende essentiële voedingsstoffen krijgt. Door de bijzonder kwaliteitssparende manier van drogen bezit de grassen- en kruidenbrok Herbs in tegenstelling tot andere voeders een hoger gehalte aan voedingsstoffen, mineralen en vitaminen.

**Geperste Timothee korrel

Timothy cubes zijn gemaakt van timothee gras, zonder enige andere toevoeging. Het is een zuiver en hoogwaardig natuurproduct met
uitstekende eigenschappen voor een goede gezondheid

**Geperste Esparcette korrel

Esparcette is een waardevol vlinderbloemig voedergewas voor paarden met een aantal uiterst gunstige eigenschappen. De plant komt in Europa zowel gekweekt als verwilderd voor. Naast hoogwaardige voedingstoffen bevat Esparcette van nature uit hoog gedoseerd looizuur, ook wel tannines genoemd. Deze stoffen zijn o.a. werkzaam tegen endoparasieten en hebben een ontstekingsremmende werking. Sainfoin cubes is een zuiver product met minimale bewerking en zonder enige toevoeging.

Hier is volop keuze en helder informatie
https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... le/1/134/0

gebruik t al jaren voor de sobere rassen en voorheen voor de zomer eczemer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 05:42

Heb fjord en knabstrupper, krjigen alleen pavo vitaal, in winter soms handje een of andere arme muesli.
Beiden Z startgerechtigd, als ze echt heel hard gewerkt hebben soms 2 hsndjes muesli of slobber in de winter na het werk, maar neit zolang ze weidegng hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 06:16

Even de krachtvoer helemaal weglaten en alleen ruwvoer aanbieden eventueel dan luzerne ipv krachtvoer. Weide zou ik haar niet direct afhalen omdat als je 2 dingen aanpast tegelijkertijd je niet weet welke van de 2 het probleem geeft

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:11

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Een volle schep per dag is veel voor een paard dat sober gehouden kan worden. Dus helemaal terug naar de basis: hooi en een goede vitaminebrok. Dan ontstaan er geen tekorten, maar kun je de granen/suikers reduceren tot bijna niets. Grote kans dat je haf daar op reageert.
Maar vergeet ook de luzerne niet, de mijn schuurt juist op luzerne.

Als je echt een muesli wilt voeren (naast de vitaminebrok), neem er dan 1 waar zo min mogelijk suikers/zetmeel inzet en graanvrij. Ik raad dan Agrobs Alpengrün muesli (of slobber) aan. Maar náást de vitaminebrok, want dat en hooi zijn je basis.
Goede vitaminebrokken zijn er genoeg te vinden hier op Bokt. Pavo Vital, Marstall Forse, Vitalbix, Metazoa en zo zijn er nog wel meer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:40

Even 'back to basic' is een goed advies. Schrap eens alles behalve hooi. Krijgt ze wel écht hooi, of voordroog? Dat maakt ook nog wel eens verschil qua schuren.

Ik heb een vergelijkbaar paard: haflinger, merrie, 6 jaar. Staat overdag op de weide, krijgt s nachts hooi. Ik ben begonnen met zo min mogelijk: hooi en een vitaminekorrel. Diverse geprobeerd. Conclusie is dat die van mij luzerne wel verdraagt als ruwvoer, maar niet in een brokje (ook leuk he ;) ), en dat haar darmen onrustig worden van veel vitaminekorrels. De beste was hier uiteindelijk de VS200. Uiteindelijk ben ik nu bezig met Havens Gastro+ : hoe beter de darmwerking, hoe beter voedingsstoffen worden opgenomen en hoe gezonder je paard in principe. Ja, dat is hoger in zetmeel/ suiker, en toch zijn de resultaten beter voor mijn paard en ziet mijn paard er beter uit, omdat ze de voedingsstoffen beter opneemt nu.
Let bij jeukers ook op de verhoudingen: je wil echt genoeg koper en zink hebben in je voer. En als de bodem selenium-arm is ook echt genoeg selenium.
Jeuk door voeding is grofweg ofwel suiker/zetmeel, ofwel luzerne, ofwel een allergie voor een bepaald ingredient. Eliminatie is dan het handigst: zo min mogelijk suiker en zo min mogelijk luzerne en dan kijken wat het doet. Vaak is sober voeren de sleutel en soms juist niet.
Mijn merrie schuurt dit jaar nog alleen haar navel en dat doen er bij ons ook genoeg die geen eczeem hebben dit jaar, dus het gras zal wel erg suikkerrijk zijn dit jaar - wordt aan gewerkt met beter bodembeheer.

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:42

Ik gebruik thuis fibra paardenvoer, ik weet niet of je dat kent maar het is top voer!
Op de site van fibra-paardenvoeders staat er informatie :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:48

Loopoog kan ook een verstopte of bijna verstopte traanbuis zijn. Daarvoor moet je de DA even bellen omdat te checken. Pavo Vital heb ik ook een tijdje geprobeerd maar dat was het recept voor schuren terwijl mijn paard daar iet gevoelig voor is. Ik geef dan Marstall force omdat dit thuis bezorgd kan worden en de prijs is ok nog eens okay.