Bute geven of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:09

Nirvana_ schreef:
yarkayunda schreef:
Ik zou hem eerlijk gezegd meteen uit zijn lijden verlossen..


Mee eens, zeker als de enige reden is de zomer door en fotoshoots kunnen doen... Houden van is loslaten in dit geval.


Zo denk ik er ook over.

Zes weken in nood bute moeten geven.
Dier was al slecht, maar werd alleen maar slechter.
Na de bevalling kon ze overduidelijk niet voor haar veulen zorgen, direct ingeslapen.

Als er geen veulen in zat, of hij leefde niet, was het direct klaar geweest.
En zo kijk ik ook naar artrose.

Als de diagnose artrose, zo dusdanig erg is, was het één weekje artrose of bute, even een paar mooie foto's, en daarna laten hemelen.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:10

Jet schreef:
Je kan beginnen met een lage dosering Buut, en altijd overgaan op de hoge dosering als je merkt dat het niet voldoende werkt. Voor een paar maanden zou ik dat wel aandurven, je kan ook nog overwegen om er een maagbeschermer bij te geven.

Ook kan je alsnog beslissen om haar niet de hele zomer te laten lopen als je merkt dat het niet goed gaat, dan maar niet nog alles gedaan hebben wat je wil, zo te lezen ben je ook wel realistisch!

Sterkte hoor de komende tijd en daarna, het is naar als je zo'n diagnose krijgt en je weet dat je afscheid moet gaan nemen!

Dankjewel, ja ik ben gewoon eerlijk tegenover mijn paard. Ik wou hem meteen een spuitje geven, maar de dierenarts zei geef hem metacam dan kan die nog even pijnloos bij je blijven. Als het erger word is het meteen einde verhaal, ik wil hem niet nog langer laten lijden.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:14

nicky_rilana schreef:
Bute zou niet mijn voorkeur hebben. Ik zou voor metacam gaan, dit is wat veiliger met minder bijwerkingen.
Daarbij is Bute in poeder vorm en adem je dit zelf ook in als je het zakje open maakt. En Bute is niet echt gezond voor mensen. Metacam wordt ook aan mensen gegeven, en is een siroop wat veiliger is.

Heel veel sterkte met je paard, en succes met de keuze.

Wist niet dat het poeder was, ik word vanmiddag terug gebeld door mijn dierenarts en dan overleg ik even hoe of wat dankjewel

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:19

Evt. begin je met metacam, en kijkt hoe het werkt, en als het niet genoeg doet kun je altijd nog bute proberen. Wel een maagbeschermer erbij geven, en altijd ruwvoer, want alles tast de maagwand aan en dat wil je niet. Een schepje duivelsklauw door het voer kan altijd erbij, dat werkt op meer fronten.
Sterkte, en geniet nog even van hem.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:25

Iedereen bedankt voor de reacties, ik word vanmiddag terug gebeld door de dierenarts en dan overleggen we even over de medicijnen. Voor de negatieve reacties, nogmaals jullie weten het verhaal niet. Mijn paard heeft een rot leven gehad is mishandeld en eerlijk toen ik het hoorde dacht ik meteen ik neem hem mee terug naar stal (Hij stond op de lingehoeve toen ik het nieuws kreeg.) Verwen hem nog een paar dagen en laat hem dan gaan. Mijn dierenarts heeft mij overtuigd zolang het warm is en hij metacam krijgt kan hij pijnloos leven. Ik wil hem die paar maanden nog een fijn leven geven met veel liefde, zijn vriendjes en lekker eten. Ik snap jullie reacties echt wel, maar jullie kennen zijn verhaal niet. Zoals in eerdere reacties gezegd, mocht het eerder fout gaan is het meteen einde verhaal. Ik wil niet dat hij nog langer lijd maar wil hem wel een fijn afscheid geven dus voor alleen fotoshoots klopt niet helemaal.

Cynthia82

Berichten: 9316
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:25

Smiley2005 schreef:
Cynthia82 schreef:
Ik heb mijn pony 3 juni in moeten laten slapen omdat ze te veel pijn had van de artrose. Ik heb haar de laatste 1,5 week bute gegeven. Voor mij was het belangrijkste dat ze zo min mogelijk pijn zou hebben.

Bij een jong paard wat nog jaren mee gaat vind ik het een ander verhaal, maar als het voor de laatste periode is, dan geven wat goed werkt.

Sterkte!


Dankjewel, jij ook sterkte met dit grote verlies. Mijn pony is niet jong maar ook niet oud, maar de dierenarts zei vrijwel meteen dat hij een spuitje moet. Daarom hebben we ook afgesproken om tot het einde van de zomer te wachten aangezien ik hem al meteen een spuitje wou geven. Als het erger word laten we hem natuurlijk eerder gaan.

Ik snap het heel goed hoor. Ik hoopte ook dat we nog één zomer samen zouden hebben, maar ze ging ineens zó hard achteruit. Mocht dat bij jouw pony ook gebeuren, dan voel je echt wel dat je die keuze eerder moet maken. Dat zeiden mensen ook vaak tegen mij en ik dacht: Zou ik dat echt voelen? Maar ja, je voelt het echt!
Sterkte en geniet nog even :)

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:42

TS, laat je niet gek maken !!!
Als het tot einde zomer is geef dan waar je paard zich het beste bij voelt.

Mijn paard heeft járen op de Bute gestaan en werkelijk nooit ergens last van gehad met de maag of iets dergelijks. Mensen praten vaak na en ik vraag me af hoeveel in werkelijkheid écht hun paard op zakjes bute per dag hebben gehad.
ik wel en mijn paard deed het prima, al is ieder paard natuurlijk anders.
Nu krijgt hij al een hele tijd de hoogste dosering prednisolon en ook dat gaat prima.

Ik denk als je toch einde zomer afscheid neemt, geef het dier dan die laatste maanden volop pijnstilling of neem eerder afscheid. Voor het dier maakt het niet uit.
Sterkte!!!

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 12:30

ElCamino schreef:
TS, laat je niet gek maken !!!
Als het tot einde zomer is geef dan waar je paard zich het beste bij voelt.

Mijn paard heeft járen op de Bute gestaan en werkelijk nooit ergens last van gehad met de maag of iets dergelijks. Mensen praten vaak na en ik vraag me af hoeveel in werkelijkheid écht hun paard op zakjes bute per dag hebben gehad.
ik wel en mijn paard deed het prima, al is ieder paard natuurlijk anders.
Nu krijgt hij al een hele tijd de hoogste dosering prednisolon en ook dat gaat prima.

Ik denk als je toch einde zomer afscheid neemt, geef het dier dan die laatste maanden volop pijnstilling of neem eerder afscheid. Voor het dier maakt het niet uit.
Sterkte!!!


Precies, daarom hoop ik gewoon dat mijn dierenarts mij bute wilt voorschrijven. Ik word deze middag terug gebeld dus ben erg benieuwd wat hij te zeggen heeft.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 10:06

Bute mogen ze niet meer voorschrijven, ik heb nu metacam besteld en krijg ik vandaag binnen. Mocht het niet aanslaan, dan kon die mij Bute voorschrijven.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:29

Apart, ik kan het gewoon krijgen via de arts....
ik hoop dat de metacam aanslaat,

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:46

Smiley2005 schreef:
Bute mogen ze niet meer voorschrijven, ik heb nu metacam besteld en krijg ik vandaag binnen. Mocht het niet aanslaan, dan kon die mij Bute voorschrijven.


Ik heb het ook 2 wk geleden nog gehaald

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:49

Wat ts schrijft klopt wel, ze moeten volgens de wet eerst metacam geven en dan mogen ze pas bute.
Nu zijn er wel meer dierenartsen die zeggen, ik weet dat het niet werkt dus slaan de metacam over en zullen dan wel ergens in de papieren zetten dat de metacam niet werkt of zo.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:56

Penotti, zo is het. Het verschil is vooral de prijs...
En de ene dierenarts is wat strakker in de leer dan de ander.

TS, je hoeft je niet te verdedigen. Je doet het goed, laat je de kop niet gek maken.
Geniet nog een tijdje met en van je paard. Die heeft het getroffen met een baas als jij.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:13

Het is voor artrose inderdaad het "goede" seizoen, al moet je ook in de zomer rekening houden met winderige natte dagen. Mijn artrose doet beduidend meer pijn als het nat en winderig is. Warm en droog red ik prima zonder pijnstilling en met blote armen, maar zoals vandaag, ket meer wind, een iets lagere temperatuur (aangenaam, dat wel) en meer vocht in de lucht, dan moet ik mijn armen bedekken, anders krijg ik snel meer pijn.

Kijk of de metacam aanslaat, geniet van de laatste tijd met je paard en neem rustig afscheid. Je klinkt realistisch genoeg om te zien als de pijnstilling toch niet voldoende werkt en de herfst/winter hoeft je paard niet meer door.

Sterkte TS.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:14

Smiley2005 schreef:
Bute mogen ze niet meer voorschrijven, ik heb nu metacam besteld en krijg ik vandaag binnen. Mocht het niet aanslaan, dan kon die mij Bute voorschrijven.

Dat zei ik al. En de één doet het (tegen de regels) wel, de ander niet. Gewoon die metacam eerst proberen, werkt het niet kun je altijd nog die bute krijgen.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 17:52

Kendra schreef:
Penotti, zo is het. Het verschil is vooral de prijs...
En de ene dierenarts is wat strakker in de leer dan de ander.

TS, je hoeft je niet te verdedigen. Je doet het goed, laat je de kop niet gek maken.
Geniet nog een tijdje met en van je paard. Die heeft het getroffen met een baas als jij.

Super lief dankjewel! :o

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 17:54

djinnie schreef:
Het is voor artrose inderdaad het "goede" seizoen, al moet je ook in de zomer rekening houden met winderige natte dagen. Mijn artrose doet beduidend meer pijn als het nat en winderig is. Warm en droog red ik prima zonder pijnstilling en met blote armen, maar zoals vandaag, ket meer wind, een iets lagere temperatuur (aangenaam, dat wel) en meer vocht in de lucht, dan moet ik mijn armen bedekken, anders krijg ik snel meer pijn.

Kijk of de metacam aanslaat, geniet van de laatste tijd met je paard en neem rustig afscheid. Je klinkt realistisch genoeg om te zien als de pijnstilling toch niet voldoende werkt en de herfst/winter hoeft je paard niet meer door.

Sterkte TS.

Dankjewel! Als het erg nat is dan staan ze binnen in een paddock, en wij staan in een kas dus zo koud word het niet binnen. :)

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:29

bute mag wel voorgeschreven worden, wel even paspoort af laten tekenen ivm humane consumptie wat dan niet meer mag. bute heet tegenwoordig anders btw. Het is wel d at bute de helft zo duur is als metacam dus dat ik wel snap dat je da je liever op de metacam houd......
bute is inderdaad poeder, heeft een opbouw fase maar daarna is het afhankelijk van pijn en gewicht 1 a 2 x daags 1 zakje

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:48

Niet alles gelezen dus misschien dubbel. Mocht je bute gaan geven, wat vaak goed werkt, neem er dan een maagbeschermer bij zoals ekyguard. Bij pony's werkt bute nog heftiger dan bij paarden, ze ontwikkelen sneller zweren in maag en darm/bijwerkingen (mijne kreeg een oogbloeding, gelukkig onschuldig) dus daarbij moet je extra opletten met de dosering mocht je een pony hebben.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:54

Paard van mijn buurvrouw heeft enkele jaren op buut geleefd (die kreeg buut bij periodes)

Paard zag er geweldig uit,deed het verder goed,da zag niet eens dat het paard wat mankeerde.

Zij had buut van de da en kliniek gekregen en kon het per doos vol ophalen.
Volgens mij is het ook nog in het buitenland te bestellen..? Schijnt een topic over te zijn geweest op bokt. Maar weet niet welk topic.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:01

ik zit er even over na te denken maar ik vind het een heel apart advies van de DA. Ik kan me niet voorstellen dat een DA het leven van een dier zo wil rekken. Wat wint een dier erbij?

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:59

Bij de eerste bevangenheid van mijn pony kon ik kiezen tussen bute en metacam. Mijn dierenarts zegt dat metacam net zulke troep voor maag en nieren is als bute.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:12

Ik heb nu echt zat paarden op bute gezien die het er echt super op deden.
Zelf dacht ik ook waarom doet men het nog, maar die dieren hebben het gewoon echt nog heel leuk gehad op de wei.
Sindsdien ben ik van mening dat als mijn pony ooit zover komt, en hij oprecht happy is met een beperkte dosis bute, ik het prima vind.
Zolang als dat voor hem werkt, en hij geeft snel pijn of ongemak aan, mag hij blijven.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:19

Kinke schreef:
ik zit er even over na te denken maar ik vind het een heel apart advies van de DA. Ik kan me niet voorstellen dat een DA het leven van een dier zo wil rekken. Wat wint een dier erbij?


Tja, dat is een volledig ethisch vraagstuk die hier wat te ver gaat voor een simpele vraag buut of metacam. Datzelfde kun je namelijk ook afvragen bij andere levensrekkende medicatie en bij zenuwsnede.
Er zijn heel wat paarden die nog jaren meegaan zijn op chronische pijnstilling.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:34

Da's waar Sizzle. Ik ben onze 'plattelands' veeartsen gewend. Met onze koeien gaan ze/we ook niet zo om, ik verwacht bij paarden ook niet :)