Wat is er mis met deze hoef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Db_1999

Wat is er mis met deze hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:48

Hallo,

Ik pakte de rechter voorhoef van mijn paard en zag dat het bij haar straal heel zacht is. Het stinkt niet en het doet haar ook geen pijn als ik erop druk.

Weet iemand misschien wat het kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Lindsey_99

Re: Wat is er mis met deze hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:05

Omdat de straal de bodem amper raakt slijt ie niet. Je paard heeft gezien het stuk wand wat eraf is, en de hielen weer een bekapbeurt nodig. In de zomer groeit de boel een stukje sneller en is de standaard 'om de zoveel weken' vaak te lang. Je mag er rustig een staalborstel overheen halen en wat los zit weghalen.

Db_1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:10

Lindsey_99 schreef:
Omdat de straal de bodem amper raakt slijt ie niet. Je paard heeft gezien het stuk wand wat eraf is, en de hielen weer een bekapbeurt nodig. In de zomer groeit de boel een stukje sneller en is de standaard 'om de zoveel weken' vaak te lang. Je mag er rustig een staalborstel overheen halen en wat los zit weghalen.

Bedankt voor je reactie :). Ze is 3 juni nog bekapt. Ze gaat altijd 1x in de 6-8 weken. Kan dat zo snel gaan?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:37

demi_1999 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Bedankt voor je reactie :). Ze is 3 juni nog bekapt. Ze gaat altijd 1x in de 6-8 weken. Kan dat zo snel gaan?

Komt er een hoefsmid bij of een natuurlijk bekapper?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:38

Hoe ruikt de hoef? Ruikt t viezig/wat rottend? Want dan zou je paard ook goed rotstraal kunnen hebben.

Een bezoekje aan de smid is sowieso een aanrader, voor je gaat schrobben met staalborstels.

Het ziet er niet uit als een hoef die drie weken geleden nog bekapt is.

Db_1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:40

cp112 schreef:
Komt er een hoefsmid bij of een natuurlijk bekapper?

Er komt een hoefsmid bij

Db_1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:43

_San87_ schreef:
Hoe ruikt de hoef? Ruikt t viezig/wat rottend? Want dan zou je paard ook goed rotstraal kunnen hebben.

Een bezoekje aan de smid is sowieso een aanrader, voor je gaat schrobben met staalborstels.

Ik zat zelf ook ook rotstraal te denken, maar het doet haar geen pijn en het stinkt helemaal niet.

Ik ga zo naar stal dus zal nog even een duidelijkere foto van haar hoef maken

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:52

Ik zou dit wel goed schoongemaakt en 'open' willen hebben, door een smid. Nu zitten er allemaal kleine scheurtjes en openingen in. Rotstraal stinkt trouwens niet altijd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:59

demi_1999 schreef:
_San87_ schreef:

Ik zat zelf ook ook rotstraal te denken, maar het doet haar geen pijn en het stinkt helemaal niet.

Ik ga zo naar stal dus zal nog even een duidelijkere foto van haar hoef maken

Rotstraal hoeft niet te stinken. Maar de structuur van de stralen heeft er toch wel alles van weg, vind ik.

Zou toch de hoefsmid laten komen om te kijken :j.

Db_1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:24

Ik ben net op stal geweest en heb haar hoeven goed schoongemaakt. Ze heeft hij bij beide voorhoeven.

Rechtsvoor :

Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:01

Tja voor mij ziet het eruit alsof ze al een week of tien niet bij de smid is geweest met beginnende rotstraal. Maar het lijkt me niet heel schokkend, kan een goede smid in 1x netjes krijgen. Misschien moet je het dan zelf nog een tijdje behandelen met iets desinfecterends. Mijn shetten vp had zoiets als dit en daar moest een paar dagen een soort schuim op gedaan worden met een hoevenkrabber, daarna werd de straal gewoon weer hard en was het over :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:15

Volgens mij ook rotstraal. De hoeven groeien idd razendsnel momenteel, zitten hier zelfs op interval van 3 weken omdat er eentje HB was, en nog gaat er telkens een stuk af.

Je hebt heel wat producten tegen rotstraal. Let wel op met Cavalor Dry Feet: buurvrouw had dit getest, en kreeg commentaar van haar hoefsmid dat met die spray ook de rest van de hoeven mee behandeld was, en hij kreeg ze nog nauwelijks bekapt, zo hard als die waren. Welke de beste is, weet ik niet, ik denk nog altijd de ouderwetse Egyptische zalf, maar bijv. bij Turbo Hoof Solutions heb je er heel wat (klei, vloeibaar...).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:17

Blijkbaar zijn er op het moment heel veel paarden met rotstaal, ik ken er twee en de hoefsmeden geven het ook aan. Wat daar precies de reden voor is is me niet echt duidelijk, maar wellicht juist het extreme weer (warm, nat, warm en nat). Ik denk dat je er goed op tijd bij bent, een zachtere straal en wat rommelige delen is natuurlijk nog geen rotstraal, maar zou hier je smid wel naar laten kijken. Als die dan de losse stukjes heeft weg gesneden zou ik kijken naar een behandeling met bijvoorbeeld hypozin om het weer wat uit te harden.

Db_1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 21:45

Heel erg bedankt voor alle reacties! :)

Ik ga maandag direct de hoefsmid bellen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:54

Sintara schreef:
Tja voor mij ziet het eruit alsof ze al een week of tien niet bij de smid is geweest met beginnende rotstraal. Maar het lijkt me niet heel schokkend, kan een goede smid in 1x netjes krijgen. Misschien moet je het dan zelf nog een tijdje behandelen met iets desinfecterends. Mijn shetten vp had zoiets als dit en daar moest een paar dagen een soort schuim op gedaan worden met een hoevenkrabber, daarna werd de straal gewoon weer hard en was het over :)

EEn week of 10 is ook wel erg overdreven hoor. Dit zijn echt geen drama hoeven maar er kan wel weer en stukje af.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:06

Is gewoon rotstraal. Dit spul werkt er echt super tegen:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1187620

Paar dagen (na goed schoonmaken vd holten met bijv. betadine) inspuiten. Zit een handig tuutje aan dus je kunt diep die holte in. Daarna even een aantal dagen met rust laten want het hard echt uit en het moet ook niet té hard worden. Daarna indien nodig herhalen. Na een weekje á anderhalf zal het nagenoeg over zijn. Als het wat dieper is zul je het wellicht nog een weekje extra moeten herhalen. In zweer bij dit spul.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:22

VValar schreef:
Is gewoon rotstraal. Dit spul werkt er echt super tegen:
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1187620

Paar dagen (na goed schoonmaken vd holten met bijv. betadine) inspuiten. Zit een handig tuutje aan dus je kunt diep die holte in. Daarna even een aantal dagen met rust laten want het hard echt uit en het moet ook niet té hard worden. Daarna indien nodig herhalen. Na een weekje á anderhalf zal het nagenoeg over zijn. Als het wat dieper is zul je het wellicht nog een weekje extra moeten herhalen. In zweer bij dit spul.

Alles wat als ingrediënt en koper (en zink) heeft is eem goede voor rotstraal, dat zijn de 2 ingrediënten waar je naar moet kijken in een product. Dus dit flesje heeft dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:26

Hypozine helpt goed bij rotstraal. Maar pas na een smid het heeft schoongemaakt.