Welk supplement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 17:18

Joehoe,

Lekker brede titel omdat het om 2 compleet verschillende paarden gaat. Voor beide zoek ik iets erbij, handig zou zijn als ik met één supplement een heel eind kom.
Ze staan 24/7 in de paddock met schuilstal, 6 uurtjes op een schrale wei en krijgen 2 netten met arm hooi.
Beide zijn ze in de winter bij de Osteopaat geweest en heb ik ze in Februari / Maart ontwormt, middel weet ik niet meer. Van de week krijgen ze een vitamine spuit.

Pony 1: (iets wat te dikke) shetlander van 14 jaar. Staat voor de kar maar door een ongelukje al een aantal maanden niet gereden. Dit wil ik wel weer fanatiek gaan doen. Wel lekker door getraind vanaf de grond met voldoende afwisseling. Hij heeft gevoelige longen en hoest snel waardoor ik hem niet goed bezweet durf te trainen. Conditie opbouwen duurt dus wat langer. (Als hij hier last van krijgt krijgt hij de respiratoirboost van NAF, wat goed werkt)
Hij krijgt:
200gram Pavo InShape
3/4 schepje glucobalance
1/2 schepje Foenegriek.
Puur Culico tegen de zomereczeem

Probleem: Nog steeds deels in zijn wintervacht, ondanks dat ik hem bijna elke dag goed borstel. Hij mag dus een oppepper hebben voor zijn weerstand. Hij is ook wat sloom / futloos terwijl hij normaal gesproken graag aan het werk wilt. Ik dacht dat hij misschien het mennen mist maar ik heb hem nu al een aantal keer weer ingespannen en dan is hij ook erg tam. Beweging wordt voldoende gevarieerd en hij heeft een prima basisconditie. Hij is wel aan de stevige kant maar dat is hij altijd al geweest en was eerder nooit een probleem (kwa zijn enthousiasme dan).
Ook ben ik niet tevreden over de Pabo InShape en zoek ik een ander brok, laag in suikers en rotzooi maar er mag dus wel wat extra energie inzitten. Pavo Vital lijkt me geschikt maar daar mag je maar erg weinig van voeren en ik geef liever een grotere hoeveelheid zodat de supplementen er doorheen kunnen.

Pony 2 is een opa van 29 jaar met (lichte) PPID en artrose. Hij doet het voor zijn leeftijd nog erg goed! 1 of 2x per week longeer ik hem, verder lekker poetsen en wandelen.
Hij krijgt:
1/4k Luzernebrok
1/4k basisbrok
1/2K marstall
1 Schepje Glucosamine + HA
1/2 schepje duivelsklauw
1/2 schepje foenegriek
1/4 Prascent (medicatie PPID)
Note: de medicatie heb ik al aan gesleuteld. Meer, minder of zonder wordt hij slechter van. Ook het voer zou anders kunnen voor PPID maar hij lust bijna niks anders. Ik heb de keuze gemaakt om hem liever op gewicht te houden en een grotere kans op HB te hebben dan een dunne chaggerijn te hebben staan. Zijn voer blijft dus ook zo.

Probleem: door de PPID een slechtere weerstand. Haaruitval op de staartwortel, puntjes van z'n oren en wat op de benen. Ook heeft hij echt mood swings. :+ Hij is nooit een schatje geweest op stal maar soms lijkt hij echt boos / gefrustreerd. Met 'normaal' weer gaat het wel beter. Dierenarts vindt het overbodig om een bloedje te nemen en gooit het op zijn leeftijd.
Ik zoek voor hem iets wat hem 'in het geheel' ondersteunt.

Beide lijken ze dus wat te kort te komen in de weerstand dus misschien kom ik wel toe met één supplement. Ze hebben een liksteen hangen maar hebben ze nooit wat mee gedaan.
Heel lang verhaal maar dan staat, als het goed is, wel alle informatie erin.

Ik had de Paarden drogist een mailtje gedaan en die raadde mij Optima Forma aan. Zij beperken zich natuurlijk tot hun eigen producten en daarom vraag ik het ook hier nog even. :)

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:15

Voor je eerste paard kan je een kuur met sedochol geven. (Dit kan je online bestellen)
Ik heb een jaarling die niet goed uit het winterhaar geraakt en dit moest ik geven van dierenarts en osteopaat, om het lichaam te reinigen.
(Een week geven, dan een week niet en dan terug een week geven. Mijn osteopaat raadde aan om dit 2x per jaar te geven, bij het wissel van seizoen (zomer/winter).
Ik kan je nog niet veel over het resultaat zeggen, ben nog aan de 1e week bezig, alleen dat ze tegenwoordig veel honger heeft :-P

Marie111

Re: Welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:39

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:53

Kan het niet zijn dat je Shet ook PPID heeft? Gezien de vacht?

Ik denk dat je het ook moet zoeken in de PPID, dit kan ook voor verminderde weerstand zorgen.
Phytonics Hypo balance ?

Als je iets qua vitamine wilt zou ik kiezen voor een goede multivitamine ipv eenmalig een spuit. Ze nemen op wat kan op dat moment en de rest komt er weer uit. Echte tekorten moet je langdurig aanvullen.
Ik zou dan kiezen voor Phytonics of puur de multivitamine. Ik ben over beide merken erg te spreken.