Wat voeren jullie jonge paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Wat voeren jullie jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 10:36

Een simpele vraag omdat ik hier blijkbaar erg in mening van verschil met mijn stalgenoten.

Gaat om twee jarigen, die naast op de wei lopen niets doen. Onbeperkt hooi.

Wat geven jullie aan brok of extra's aan 2 jarigen?

Duhelo

Re: Wat voeren jullie jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:45

Hooi + vitaminebrokje. (wegens hooi die langshier imo te eenzijdig is.)
In de winter zou ik durven wat geweekte pulp en/of geweekt grasbrok bij te geven, maar enkel als ze wat schraalder zijn of bij enkele dagen erg guur weer.
Als ze goed op gewicht zijn is onbeperkt hooi en een vitamientje ruim voldoende.

Als je al brok geeft, dan bij voorkeur granenvrij.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:48

Liefst in de zomer dag en nacht weidegang in een groep.
Nu een tweejarige en geen groep. Die gaat s nachts op stal met wat hooi en overdag in de wei. Handje jonge paarden brok. In de winter hele dag in de paddock met hooi en verder net als in de zomer.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:30

Mijn jaarling voer ik vitaminebrok bij naast het onbeperkt hooi/gras. In de winter krijgt ze naast onbeperkt hooi, wat extra's in de vorm van krachtvoer indien nodig. Ik voer op het oog verder. Nu in de zomer kan ze prima met gras/hooi en een vitaminebrok toe :)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:45

Mijn tweejarige krijgt onbeperkt ruwvoer 2 kilo merriebrok met een kopje zonnebloemolie en 2 kilo brok van stal die is aangepast op het ruwvoer. Dit ben ik haar gaan voeren n.a.v voeradvies dat ik heb gekregen omdat ze nogal schraal bleef. Hier doet ze het goed op en begint eindelijk wat voller te worden. Overdag loopt ze in een gemengde kudde op de wei, waar nu ook ruwvoer wordt bijgevoerd i.v.m de droogte waardoor er minder gras is.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:02

Mijn jaarling (1,5 jaar) krijgt het volgende:

Zomer:
24/7 weidegang
2x daags hooi
1kg Pavo Podo Grow
80gr Marstall Force + een scheut lijnzaadolie

Winter:
24/7 weidegang
Onbeperkt ruwvoer
1,5kg Pavo Podo Grow
80gr Marstall Force + een scheut lijnzaadolie

Hij groeit als kool (is nu ongeveer 1,50m) en heeft super mooie hoeven. Afgelopen winter heeft hij even een slechtere periode met, wormen, luizen en zijn castratie gehad waarna we dus bovenstaand voerschema opgesteld hebben. Daar voor kreeg hij alleen onbeperkt weidegang en ruwvoer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 23-06-20 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:11

Onbeperkt ruwvoer (wei en hooi, zomer en winter), Vitalbix Breed & Grow 1kg en de beschikking tot een liksteen (wordt af en toe wat aan gelikt). Degene met nog enige hengstenkeuring-potentie krijgt nog luzernebrok en Subli Omega 369 Mix, de andere niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:31

Essxan schreef:
Mijn tweejarige krijgt onbeperkt ruwvoer 2 kilo merriebrok met een kopje zonnebloemolie en 2 kilo brok van stal die is aangepast op het ruwvoer. Dit ben ik haar gaan voeren n.a.v voeradvies dat ik heb gekregen omdat ze nogal schraal bleef. Hier doet ze het goed op en begint eindelijk wat voller te worden. Overdag loopt ze in een gemengde kudde op de wei, waar nu ook ruwvoer wordt bijgevoerd i.v.m de droogte waardoor er minder gras is.

Zonnebloemolie zou ik echt niet adviseren.

Een jong paard zou in principe op goed hooi/ gras (met onkruiden liefste!) Met n klein beetje extra vitamine het prima kunnen doen.

Als hij schraal blijft, zou ik eiwitten en vetten toevoegen, geen suikers of zetmeel.
Ik zou dus eerder kiezen voor een bietenpulp, met lijnzaadolie met eventueel Luzerne (als de verhoudingen scheef trekken)
Ook omdat lijnzaadolie de omega verhouding veel gunstiger is dan zonnebloemolie

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:47

Hier kreeg mijn 2 jarige;

- Onbeperkt ruwvoer
- Overdag buiten van 8 tot 8 op gras in een gemengde kudde.
- 2 kilo pavo podo grow verdeelt over ochtend en avond met 2 dikke handen lucerne.
- 100 gram marstall force

Ze was toen tussen de 1,60 en 1,65 ongeveer. Zag er gezond uit, netjes op gewicht. Ik had haar liever de hele dag buiten gezien maar dat kon wegens opstandigheden niet, dit was een prima oplossing.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:38

Over t algemeen lees ik dus niet teveel brok. Ze krijgen nu allemaal 1 schep en handje vitamine brokjes. En lopen dan dus op de wei met onbeperkt hooi. Een van het stel wordt volgens stadgenoot wat schraal (ik zie het niet echt, zie gewoon paard in de groei) en die wil dan 1/2 tot 1 schep meer geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:57

Brok helpt sowieso niet om ze dikker te krijgen.
Los van het feit dat een jong paard wat schraalder is tijdens een groeispurt geen ramp is, zal extra brok niet aandikken.
Als je ze dikker wil krijgen moet je kijken naar extra ruwvoer, dus eventueel rijker hooi, grasbrok / compact gras, bietenpulp, ...
Dit kan je aanvullen met vetten (lijnzaad / lijnzaadolie) en eventueel eiwitten voor spieropbouw (zit ook in lijnzaad, kan je bv bodybuilder voor bijgeven, etc). Maar met extra eiwit zou ik opletten want kans in dat ze hierdoor nog sneller groeien.

Als bovenstaande niet werkt (uitgaande van goede ontworming en goed kwaliteit voer) kan je ev overgaan op een seniores priores om ze aan te dikken.

Maar opnieuw, wat schraalder tijdens een groeispurt is absoluut geen probleem. Ik zie de jonge paarden liever iets schraal (ribben zichtbaar in beweging) dan te dik.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:21

Jeetje wat krijgen jullie jonge paarden naast het gras veel brok!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:22

Als ze niet op de grote wei staan vol gras krijgen ze een kilo jonge paardenbro met vitamine. Ala ze op het land staan met veel vers gras krijgen ze er niks naast.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:36

Onbeperkt hooi/gras met een vitaminebrok.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:42

ik heb een veulen van 9 maanden. Is inmiddels 1.50 hoog en krijgt 375-400 gram vitalbix breed and grow.
verder hooi en gras. af en toe vitalbix nutrimash en beetje lijnzaadolie.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:47

In de opfok tot 2 jaar kreeg de onze Onbeperkt ruwvoer en in de zomers onbeperkt weidegang. Vanaf 2 jaar tot de tijd dat hij uiteindelijk aan het werk mocht heeft hij alleen vitaminekorrel gehad naast het ruwvoer. Nu is hij 4 jaar en krijgt hij 1kg vitalbix breed&grow en half schepje suiker/zetmeel arme brok (ivm dat stal iets moet geven als de andere paarden ook wat krijgen.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:51

liberia schreef:
Jeetje wat krijgen jullie jonge paarden naast het gras veel brok!

Moet er idd wel bij zeggen dat ze bij ons niet op een volle wei staan. Zeker toen 2 jaar geleden met die droogte niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:21

Hier een handvol Vitalbix, Pavo Vital, een beetje mash, en dat soort vitaminespul. Geen xxx- brok of muesli speciaal voor jonge paarden. Vind ik bullshit omdat paarden buiten goed ruwvoer (liefst onverpakt hooi) geen tarwe, tarwegries, sojaschroot - getoast, gerst, sojahullen, rietmelasse en zonnebloemzaadschroot nodig hebben. In de winter elke dag een paar winterwortelen erbij, beetje appel voor de snack en genoeg hooi en als het kan een poosje op het gras.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:27

Er is laatst trouwens onderzoek gedaan (ben even de bron kwijt) dat veel mensen graag onverpakt hooi willen, terwijl er veel meer vitaminen en mineralen zitten in goed voordroog (bijna droog) en bovendien minder schimmels en bacterien bevat. Ik heb een barok paard en die vind hooi oke, maar heeft wel liever goed voordroog. Dat smaakt lekkerder.
Ik heb voor komende winter toch maar een aantal midibalen besteld als aanvulling naast onverpakt hooi. Ik heb niet heel veel opslagruimte en wil graag zeker zijn dat ik goed ruwvoer heb.
Ik hoop de paarden natuurlijk zo lang mogelijk op de weide hebben gedurende het jaar.