Paarden op paddock paradise krijgen maar 1x per dag hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaimysHorses

Paarden op paddock paradise krijgen maar 1x per dag hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:40

Hoi!
Bij mij op stal krijgen de paarden maar 1 (hoogstens 2x) per dag hooi gevoerd. Er zijn 6 voederplekken voor 13 paarden. Ze krijgen per bak 2 plakken. De stal eigenaar zegt dat ze altijd hooi hebben. Nu is mij al een paar keer opgevallen dat de bakken in de ochtend nog maar een beetje gevuld waren en in de middag al leeg waren. Ze worden dan pas in de avond weer gevuld. Nu vraag ik me af of de paarden wel genoeg hooi krijgen? Ze krijgen volgens mij verder geen brokken alleen mijn pony wel. Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:47

Weet je zeker dat er maar 2 plakken in gaan? Even tussendoor op kan gebeuren, langer dan 4 uur is niet wenselijk. Wel is het zo dat de tijd tussen eind van de middag en de volgende ochtend, zeg 17 tot 10 veel langer is dan van 10 tot 17.
Ik heb doe het zelf gestaan, en dan merkte je het echt wel als we toch wat te weinig voor de nacht gevoerd hadden. Dan vraten de paarden elkaar bijna op als je in de ochtend kwam :=

En krijgen ze nog wat gras bij?

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:50

DGL schreef:
Weet je zeker dat er maar 2 plakken in gaan? Even tussendoor op kan gebeuren, langer dan 4 uur is niet wenselijk. Wel is het zo dat de tijd tussen eind van de middag en de volgende ochtend, zeg 17 tot 10 veel langer is dan van 10 tot 17.
Ik heb doe het zelf gestaan, en dan merkte je het echt wel als we toch wat te weinig voor de nacht gevoerd hadden. Dan vraten de paarden elkaar bijna op als je in de ochtend kwam :=

En krijgen ze nog wat gras bij?

Ja het zijn wel 2 flinke plakken. Ik merk zelf ook dat de paarden vervelend worden als ze al een tijd geen eten meer hebben gehad.
Nee ze krijgen echt alleen hooi verder niks anders.

superpony

Re: Paarden op paddock paradise krijgen maar 1x per dag hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:28

Wat voor plakken?? Plakken van die grote pakken of van kleine pakjes?

En 6 voer plekken op 13 paarden?? Hoe groot zijn die voer plekken? Kunnen ze daar goed omheen staan samen?

Als het maar kleine plakken zijn, zouden ze per paard net geen plak per dag krijgen en dat is echt weinig, tenzij het echt van die grote plakken zijn. Maar dan nog.......

Weet je echt zeker dat ze niet nog iets krijgen? Stro? Takken? Op het gras komen overdag?

Ik heb een pp aan huis met nu 4 buiten hooi plekken op 5 paarden. Maar die zijn ruim en ze eten veel en graag samen.
Onder het afdak kan ik nog eens 5 netten ophangen. Met mooi weer, doe ik meestal 2. En dan valt er nog wel wat op de grond.

Wij vullen meestal ook maar 1x per dag, tenzij het echt op is en dan vullen we de grote bakken bij.

Worden de paarden ook mager??

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:53

superpony schreef:
Wat voor plakken?? Plakken van die grote pakken of van kleine pakjes?

En 6 voer plekken op 13 paarden?? Hoe groot zijn die voer plekken? Kunnen ze daar goed omheen staan samen?

Als het maar kleine plakken zijn, zouden ze per paard net geen plak per dag krijgen en dat is echt weinig, tenzij het echt van die grote plakken zijn. Maar dan nog.......

Weet je echt zeker dat ze niet nog iets krijgen? Stro? Takken? Op het gras komen overdag?

Ik heb een pp aan huis met nu 4 buiten hooi plekken op 5 paarden. Maar die zijn ruim en ze eten veel en graag samen.
Onder het afdak kan ik nog eens 5 netten ophangen. Met mooi weer, doe ik meestal 2. En dan valt er nog wel wat op de grond.

Wij vullen meestal ook maar 1x per dag, tenzij het echt op is en dan vullen we de grote bakken bij.

Worden de paarden ook mager??

Ze krijgen plakken van grote middel grote balen hooi ik vind ze niet erg groot. De voerplekken zijn niet helemaal gevuld. Afbeelding
Zo groot zijn ze allemaal. Ze krijgen echt alleen hooi ze werden in het begin soms een aantal uurtjes op het gras gezet maar nu gebeurd dat niet meer. De paarden zijn op zich niet mager, maar als je kijkt wat ze doen (niks) vind ik het best raar dat ze zo ‘goed’ op gewicht zijn. Ze kregen in het begin kuil maar nu is het van dat droge hooi.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:05

Dat op de foto is dan ongeveer de hoeveelheid per paard? Lijkt mij meer dan genoeg, zeker ook als ze allemaal op gewicht lijken. Ik denk dat de stalhouder ook zal schipperen om ze op gewicht te houden, ook al doen ze niks.

Je zou eens kunnen bijhouden hoe lang ze ongeveer zonder eten staan tussen de voerbeurten. Als het te lang is, zou deze hoeveelheid meer verspreid kunnen worden over de dag. Of kan je ervoor kiezen om ook stro bij te geven of voor strengere slofweeders te gaan (kleinere mazen of dubbele netten)

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:28

Poekkie schreef:
Dat op de foto is dan ongeveer de hoeveelheid per paard? Lijkt mij meer dan genoeg, zeker ook als ze allemaal op gewicht lijken. Ik denk dat de stalhouder ook zal schipperen om ze op gewicht te houden, ook al doen ze niks.

Je zou eens kunnen bijhouden hoe lang ze ongeveer zonder eten staan tussen de voerbeurten. Als het te lang is, zou deze hoeveelheid meer verspreid kunnen worden over de dag. Of kan je ervoor kiezen om ook stro bij te geven of voor strengere slofweeders te gaan (kleinere mazen of dubbele netten)

Nee ze krijgen dit over een hele dag/middag voor 13 paarden. Dit zit in 6 voer ruiven. Ik ga eens proberen dag bij te houden! En ik zat er zelf ook al aan te denken inderdaad om iets bij te voeren :j

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:29

Ze voeren nu trouwens weer kuil omdat ze daar nog 2 balen van hadden, maar ik zag dat er van de baal stukken nat zijn en stinken? Is dat dan beschimmeld?Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:41

Is dat echt nat of licht vochtig?
Op je foto lijkt het wel schimmel, maar ik kan het zo niet zeggen. Riekt het echt 'slecht' of eerder ietwat zurig?

Als het echt nat is of je ziet dat er bruine of witte schimmel op zit zou ik het niet geven.
Als het alleen maar vochtig is en wat zurig lijkt is het niet per se een probleem, alhoewel ik dat toch niet heel geschikt vind voor paarden.
Zelf geef ik ook ingepakt in de winter (losse balen in de zomer), maar onze leverancier brengt het wel echt droog droog. Geen verschil te zien met los hooi.

De hoeveelheid lijkt mij nog steeds ok, alhoewel het vanop een foto maar wat gokken is natuurlijk. Even bijhouden hoe snel het verbruikt wordt icm de voertijden zal je wijzer maken dan dit.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:44

Poekkie schreef:
Is dat echt nat of licht vochtig?
Op je foto lijkt het wel schimmel, maar ik kan het zo niet zeggen. Riekt het echt 'slecht' of eerder ietwat zurig?

Als het echt nat is of je ziet dat er bruine of witte schimmel op zit zou ik het niet geven.
Als het alleen maar vochtig is en wat zurig lijkt is het niet per se een probleem, alhoewel ik dat toch niet heel geschikt vind voor paarden.
Zelf geef ik ook ingepakt in de winter (losse balen in de zomer), maar onze leverancier brengt het wel echt droog droog. Geen verschil te zien met los hooi.

De hoeveelheid lijkt mij nog steeds ok, alhoewel het vanop een foto maar wat gokken is natuurlijk. Even bijhouden hoe snel het verbruikt wordt icm de voertijden zal je wijzer maken dan dit.

Het is best wel nat en ruikt echt slecht. Ik kan er nu niet zoveel aan doen want de stal eigenaar is weg, maar mogen ze dan al het kuil niet hebben? Ik heb hier niet zoveel verstand van :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:45

DaimysHorses schreef:
Nu is mij al een paar keer opgevallen dat de bakken in de ochtend nog maar een beetje gevuld waren en in de middag al leeg waren. Ze worden dan pas in de avond weer gevuld. Nu vraag ik me af of de paarden wel genoeg hooi krijgen?

Hoeveel er in de bakken gaat maakt niet eens zoveel uit. Belangrijker is te weten wanneer het op is. Als het altijd al om 14 u op is en er pas om 21 uur gevoerd worden dan ligt er te weinig. Het is echt niet erg als er een paar uurtjes (2 max 3) nauwelijks hooi ligt maar meer moet het niet zijn.

Die beschimmelde baal zou ik nooit voeren aan mijn paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:47

Poekkie schreef:

Hoe willen ze dat geven per paard als je 6 plekken op 13 paarden hebt? Je weet niet of ze allemaal evenveel eten dan.

Als de paarden verder niet dun worden, actief zijn en elkaar niet wegslaan bij de hooiplekken, zal het wel voldoende zijn.

Zo op de foto, die kwaliteit zou ik niet geven. Had in nood 2 verpakte balen, want wij voeren altijd droog. Had in 1 pak plekken en die is zo op de mesthoop gegaan.

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:52

superpony schreef:
Poekkie schreef:

Hoe willen ze dat geven per paard als je 6 plekken op 13 paarden hebt? Je weet niet of ze allemaal evenveel eten dan.

Als de paarden verder niet dun worden, actief zijn en elkaar niet wegslaan bij de hooiplekken, zal het wel voldoende zijn.

Zo op de foto, die kwaliteit zou ik niet geven. Had in nood 2 verpakte balen, want wij voeren altijd droog. Had in 1 pak plekken en die is zo op de mesthoop gegaan.

Nee inderdaad dat dacht ik ook al. Mijn moeder gaat het straks even tegen de staleigenaar appen want de paarden eten er allemaal gewoon van. Maar ja ik kan moeilijk het er allemaal uithalen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:10

Ga liever met je stalhouder in gesprek.
Als de paarden er goed uit zien, zullen ze genoeg krijgen, maar misschien kunnen de hoeveelheden beter verspreid over de dag. En kan er, om de uren dat er geen hooi is, stro bijgevoerd worden.
Maar als je je zorgen maakt, moet je met je stalhouder in gesprek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:20

superpony schreef:

Nee dat weet je idd niet, maar ruwe schatting ongeveer aangezien ik eerst van TS begreep dat dat 1 plak was ongeveer en ze dus 12 zulke plakken krijgen op 13 paarden. Maar echt relevant is het niet meer nu dankzij de extra info van TS :)

Over de tijd zonder hooi, de richtlijn is 4-6u max zonder hooi. Bokt heeft er een handje van om die steeds maar korter te maken.

Als de baal echt nat is zou ik hem ook integraal de mesthoop op zwieren. In echte nood kan je nog wel droge stukjes plukken ervan, maar ik raad het absoluut niet aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:29

Poekkie schreef:
superpony schreef:

Nee dat weet je idd niet, maar ruwe schatting ongeveer aangezien ik eerst van TS begreep dat dat 1 plak was ongeveer en ze dus 12 zulke plakken krijgen op 13 paarden. Maar echt relevant is het niet meer nu dankzij de extra info van TS :)

Over de tijd zonder hooi, de richtlijn is 4-6u max zonder hooi. Bokt heeft er een handje van om die steeds maar korter te maken.

Als de baal echt nat is zou ik hem ook integraal de mesthoop op zwieren. In echte nood kan je nog wel droge stukjes plukken ervan, maar ik raad het absoluut niet aan.

Nou Bokt........Ik voer al jaren onbeperkt en zie daar echt veel voordelen van. En ook de hb/obesitas pony eet niet non stop meer.

Het is een pp, dus ga uit van variatie voor de paarden. Dan zou de juiste hoeveelheid verdeeld op de dag gegeten worden.
Wij hebben ook weleens dat ik tegen mijn man zeg; overal is nog hooi, plek die en daar is nog propvol en dat hij gaat kijken en alles leeg is......

En het is wel van belang om te kijken, want als de paarden niet goed zijn samen en je hebt maar 6 plekken, zouden een anatal paarden niet voldoende hooi kunnen binnen krijgen. Dan kan de hoeveelheid hooi wel goed zijn, maar niet in de juiste magen terecht komen.

Waar in een stabiele kudde dat zich ook wel regelt.......

Maar goed, gezien de kwaliteit van de foto en de twijfels van de TS, moet er wel overleg komen. Ik zou zelf zeggen; als het een pp is, meer gevarieerd ruwvoer aanbieden. Dus ook stro, takken en evt andere bosjes, plantjes etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:35

@ superpony, ik heb niets tegen onbeperkt, zeker niet. Integendeel. Ondanks dat het met mijn eigen paard niet lukt, die blijft continu vreten en aankomen ondanks overjarig grof hooi, een actieve groep en 6x per week werken. Ik reageer alleen op de cijfers van 2-3u die iemand hierboven aanhaalde, die zijn immers niet correct. Het is het dubbele.

Pp is tegenwoordig een breed begrip geworden. Ik merk dat iedereen die een track heeft aangelegd zich een pp noemt, maar dr zit toch veel verschil in tussen de plekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:37

Poekkie schreef:
@ superpony, ik heb niets tegen onbeperkt, zeker niet. Integendeel. Ondanks dat het met mijn eigen paard niet lukt, die blijft continu vreten en aankomen ondanks overjarig grof hooi, een actieve groep en 6x per week werken. Ik reageer alleen op de cijfers van 2-3u die iemand hierboven aanhaalde, die zijn immers niet correct. Het is het dubbele.

Pp is tegenwoordig een breed begrip geworden. Ik merk dat iedereen die een track heeft aangelegd zich een pp noemt, maar dr zit toch veel verschil in tussen de plekken.

Wij zijn nog bezig met aanleggen hoor. Hebben wel al een heuvel en poel, zijn eetbare bomen en planten aan het plaatsen etc. Ik merk dat ze juist veel snacken langs de kanten.

En ook de restjes lijken juist meer natuurlijk gedrag te stimuleren. Ik had de neiging alles vol te proppen en een half lege zak te vullen, maar juist voor de restjes gaan ze van plek naar plek.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:49

Poekkie schreef:
Ik reageer alleen op de cijfers van 2-3u die iemand hierboven aanhaalde, die zijn immers niet correct. Het is het dubbele.

Je hebt gelijk, de geldende richtlijn is 4-6 uur.

Lijkt mij persoonlijk nogal een lange periode maar dat is niet zo relevant in deze.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:02

Goh, met opzadelen, 2.5u buitenrit en naverzorging zit je ook al gemakkelijk op 3 a 4 u zonder eten hoor. En dat kan best :)