Allereerst, de dierenarts is al een aantal keer geweest. Het gaat hier om een 22 jarige merrie die we net twee weken hebben.
Zaterdag ging Dakota in de wei liggen vlak naast me. Wat ik verassend vond omdat ze hier nog maar zo kort is. Ze heeft een tijdje gelegen terwijl ik haar aan het kroelen was en stond na 15 minuten weer op. Daarna weer steeds schrapen en proberen te gaan liggen.
Na een paar minuten ging ze schrapen, naar haar been kijken, naar haar buik kijken, buigen in de benen maar liet ze zichzelf niet neerkomen.
We hebben toen de dierenarts gebeld omdat we dachten dat ze koliek had. De dierenarts was vrijdagavond ook al geweest omdat ze toen ineens met een dik been stond. Waarschijnlijk zich ergens aan gestoten oid want er zat ook een flinke schaafwond.
Zaterdag kwam de dierenarts dus weer, geen koorts, geen hoge hartslag, geen rare geluiden in de darmen (en ze had ook net 5 minuten voor de dierenarts kwam gemest). Ze heeft pijnstillers en darmontspanners gekregen en na een paar minuten ging ze weer grazen.
Zaterdagavond is de dierenarts wederom langsgekomen omdat ze hetzelfde gedrag liet zien. Advies was 24u niet eten en ze heeft wederom pijnstillers en darmontspanners gehad.
Gisteren ging het beter.
Vandaag kwam ik en had de eigenaar haar vanochtend een uurtje naar buiten gedaan en het volgende gedrag gefilmd:
De dierenarts lijkt het ook niet te weten, de medicatie doet in ieder geval niet veel. Ze gaf wel aan dat het waarschijnlijk geen koliek is omdat darmen normaal klinken en ze wel gewoon eet.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Kan het een maagzweer zijn?
Bedankt voor het meedenken.