Paard bijt kootholtes tot bloedens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callass

Paard bijt kootholtes tot bloedens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:49

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Paard schuurt wel wat aan de staart maar niet ernstig, wel vallen er haren uit inclusief wortel alleen aan de bovenste 10cm.

Het grootste probleem is dat hij sinds 3 jaar in de zomer zijn kootholtes tot aan bloeden toe kapot bijt van de jeuk. Het begint met 1 been (achter) dan 2 en dan uiteindelijk ook voor en gaat hij ook hoger op het pijpbeen jeuken en bijten. Hier komen dan ook korstjes op en wondvocht uit. In eerste instantie dacht ik dat het de overgang op gras was. Dierenarts naar gevraagd dacht ook contact allergie + zonnebrand i.v.m. dat hij schimmel is. Maar nu staat hij i.v.m. blessure op stal (3x per dag 10min stappen aan de hand) heeft dit jaar nog geen gras gezien dus contact allergie met gras uitgesloten. Zonnebrand lijkt mij ook niet die 10 min die hij buiten loopt.
Mijt lijkt mij niet alleen in de zomer periode op te spelen of toch wel? Nu vandaag toch met byemite behandeld.
Nu dacht ik zou het van de zwaluws komen die iets van luis? mee brengen. Zitten er nogal veel.
Ik heb al met van alles gesmeerd en gewassen.
Iemand hier ervaring mee?

Tallie1979

Re: Paard bijt kootholtes tot bloedens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:50

Heeft hij geen mijt?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:51

Heeft de dierenarts geen afkrabsel genomen om te onderzoeken op mijt of luis?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:53

Tallie1979 schreef:
Heeft hij geen mijt?

De Friezen van mijn moeder hebben dit wel staan in een andere stal aan de andere kant van de schuur. Gebruiken GEEN spullen van elkaar. Die stampen ook echt dat heeft mijn paard niet. En lijkt mij niet seizoen gebonden. Wel nu voor behandeld.
Laatst bijgewerkt door callass op 22-06-20 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

callass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:54

Mara2000 schreef:
Heeft de dierenarts geen afkrabsel genomen om te onderzoeken op mijt of luis?

Dierenarts is vorige week nog geweest en er naar gevraagd. Toen had hij er nog geen last van nu deze week begint het weer. Moeten wel weer geënt worden dan vraag ik gelijk of ze het willen onderzoeken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:57

Mijn tinker heeft zowel in de winter als de zomer last van mijt. dus ik zou het zeker even laten checken. ;)

callass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:59

Tallie1979 schreef:
Mijn tinker heeft zowel in de winter als de zomer last van mijt. dus ik zou het zeker even laten checken. ;)

Daarom verwacht ik niet dat het mijt is, hij heeft er alleen last van in de zomer.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:00

Een ponyvan een vriendin heeft ook enorme jeuk. Bij haar vooral in manen en staart. Bij haar verdenken we ( naast gras) ook de zwaluwen in haar box en hun poep of luis.
Niemand die het kan bevestigen helaas. Ze heeft het op stal en op het land, maar staat nu ivm blessure niet op gras.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:02

Het zou wel mijt kunnen zijn... mijn paard had het ook als enige van de kudde gek genoeg. Daarvoor nooit last van gehad.

Ongedierte gaat helaas de afgelopen jaren doordat het steeds warmer wordt minder goed dood. Bij mijn paard ook nooit echt kunnen vinden hoe ze eraan komt. Ze was steeds aan het krabben , werd wat kaal en het haar ging heel raar staan.

Friezen zijn er in ieder geval zwaar gevoelig voor. Mijt is wel besmettelijk dus overspringen kan het echt wel ook al gebruik je andere spullen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:02

Zo te horen is het mijt. Dat kan ook in de zomer hoor en is niet zo seizoensgebonden. Natuurlijk komt het wel het minst vaak voor in de zomer, maar het kan zeker! Dat je paard niet stampt is geen teken dat het geen mijt is. Ik zou de DA dit laten onderzoeken.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 13:16

Mijne is een kwpn met weinig haar. Deze paarden met mijt (friezen) en mijn paarden komen niet in contact met elkaar staan niet in dezelfde weide of paddock ook geen stallen naast of tegen over elkaar. Daar zit 500 meter tussen.

Als het mijt zou zijn gaat dat toch niet vanzelf over einde zomer zo richting september? Heb ik nooit gezien bij paarden met mijt dat het over gaat als je het niet goed behandeld met byemite of de zomer voorbij is.

Uiteraard laat ik het onderzoeken door de DA.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:31

even wassen met sebacil, dan kan je mijt uitsluiten. Is een makkelijke en niet zo bijster dure eerste stap

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:32

Dat bijten kan wel van zomerexzeem komen. Een van onze vroegere paarden schuurde "s zomers licht, maar beet wel zijn benen tot bloedens toe open. Ik meen dat er tegenwoordig speciale kousen voor zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:37

ik heb even in jouw berichten gespiekt hoor, maar gaat het om het paard waar je in een ander topic advies voor vraagt in verband met eventuele maagproblemen?
als dat zo is zou je eigenlijk eens een algeheel bloedonderzoek moeten laten doen.
kan zijn dat er een onderliggende reden is waardoor hij gaat bijten aan de benen?

er kan ook iets in de stal zijn waar hij op reageert.
ieder spreekt over mijt, deze kan ook in strooisel zitten.
zwaluwen hebben soms luis, en kunnen ook wel rode vogelmijt hebben waar paarden op kunnen reageren.
denk dat je moet gaan kijken naar zoiets.
wassen met byemite is een idee, dit wel nog 2 x gaan herhalen hoor.
eventueel kijken of je iets in stalstrooisel kunt veranderen om te kijken of het verbeterd?

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:40

Ik lees even mee. Mijn paard is ook een KWPN’er met zomereczeem en bijt ook in haar kootholtes. Net gecheckt op mijten maar ze is helemaal schoon.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:11

callass schreef:
Tallie1979 schreef:

Daarom verwacht ik niet dat het mijt is, hij heeft er alleen last van in de zomer.

Mijn paard heeft, als hij mijt heeft, dit in mei/juni. En dat zie ik wel vaker. Dus zou het zeker niet uitsluiten. Byemite na 10 dagen herhalen (niet op open wonden) en zorg dat het spul op de huid komt, niet alleen op de haren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:28

Heb je iets in het voer regime veranderd?

callass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:11

Toch ook wel bijten in koten en benen van zomereczeem is dan ook nog wel een optie.

Het gaat inderdaad om het paard met last van de maag.
Hij staat al jaren op vlas daar is niks aan veranderd.
Die vogelmijt of luis zou die ook door de byemite aangepakt worden?

Verder wat voer betreft alleen de fiberbeet eraf gehaald omdat hij nu stal rust heeft (wat ik heel erg vind opgehokt)

Sowieso volgende week byemite herhalen en dan daarna nog een keer.

Mijten zie je toch niet zitten met blote oog?