Weet iemand waar je zo'n steen kunt krijgen met een groot gat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Himalaya
Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.
Rijk aan sporenelementen? Een paard van 500 kilo heeft voor het voorzien in zijn mineralenbehoefte met behulp van een Himalaya-liksteen het volgende nodig:
Dagelijks 65 kilo Himalaya-steen om voldoende koper binnen te krijgen (de steen bevat 1 mg koper per kilo, en een paard heeft ongveer 65 mg per dag nodig)Dagelijks 24 kilo Himalaya-steen om voldoende ijzer binnen te krijgen (de steen bevat 19 mg ijzer per kilo, en een paard heeft ongeveer 460 mg per dag nodig)Dagelijks 20 kilo Himalaya-steen om voldoende mangaan binnen te krijgen (de steen bevat 15 mg mangaan per kilo, en een paard heeft ongeveer 300 mg per dag nodig)Dagelijks 29 kilo Himalaya-steen om voldoende magnesium binnen te krijgen (de steen bevat 450 mg magnesium per kilo, en een paard heeft ongeveer 13000 mg per dag nodig)Voor wat betreft Zink, Jodium, Cobalt en nog een aantal andere mineralen kan het paard de hele Himalaya zoutmijn leegeten, maar zal hij nooit genoeg binnen krijgen. Het zit zo weinig in de steen dat zelfs de reclamemakers wijselijk hun mond houden.
MissyNr1 schreef:Ik denk ook dat ze m gewoon lekkerder vindt smaken en dat de Himalaya steen niet beter is dan een gewone. Al wordt zo soms wel gebracht. Of ze er uiteindelijk ook schade van kunnen oplopen weet ik eigenlijk niet.. wel iets om in mn achterhoofd te houden denk ik. De stalhouder is erg precies in wat hij wel en niet wil aan "extra dingen" in en om de stal dus een extra voerbak of de steen ophangen los van de wand zal al een dingetje worden.. Ik ga kijken naar de lick it steen, bedankt voor de tip
MissyNr1 schreef:..
De eigenaar vindt dat het zout dan het metaal en het hout van de stalwand aantast..