Mestwater... Gaan we weer.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mestwater... Gaan we weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:49

Mijn paard heeft een geschiedenis met wat gevoelige darmen.
Vorig jaar kreeg hij in september last van zijn darmen. Dat wil zeggen: dunne mest, zeer vaak mesten en mestwater. Ik heb er na een weekje aankijken de dierenarts bijgehaald en we hebben meteen maatregelen genomen: mestonderzoek en bloedonderzoek. Alle uitkomsten waren goed. Dus gekeken naar het management. Paard kreeg wat stro bijgevoerd en voordroog werd omgezet in hooi. Daarnaast kreeg hij probiotica en een zandweg kuur voor de zekerheid. Paard werd altijd netjes en in overleg met de dierenarts ontwormd. Ook heb ik de tandarts en osteopaat laten komen: geen mankementen. Naar mijn idee moest het management nog meer onder de loep genomen worden, maar de mogelijkheden op die stal waren uitgeput. Zelfs in overleg met de dierenarts nog een paar weken (incl op en afbouw) ulcergold gegeven, mocht het eventueel een zweer zijn. Maar dit alles gaf 0 resultaat. Dus verhuisd in december. Pas in maart ongeveer werd de mest beter. Paard kreeg onbeperkt hooi uit een slowfeeder, misschien dat dat het verschil maakt. Daarnaast een tijdje gastro + gevoerd. Maar omdat het zo goed ging, overgestapt naar gewone onderhoudsbrok van havens. Het bleef goed gaan. Tot ongeveer een week geleden. Paard heeft niet echt dunne mest en de frequentie is normaal. Maar wel mestwater en dus weer vieze billen en staart. En ik heb geen idee waar dit zo plotseling vandaan kan komen, er is niet veranderd.

Paard krijgt onbeperkt hooi (onverpakt) uit een slowfeeder. Daarnaast loopt hij een aantal dagen in de week een paar uurtjes op gras. Verder staat hij op de paddock en snachts op stal. Paard is 2 maanden geleden bij de tandarts geweest en rond die tijd ook ontwormd met equest pramox. Ik ben maar met een zandweg kuurtje begonnen voor de zekerheid. Alle omstandigheden zijn hetzelfde gebleven. Het enige wat ik nog kan bedenken is het weer. Maargoed, dat is ook nergens op gebaseerd.

Zijn er nog mensen met tips eventueel?

Bralindy

Re: Mestwater... Gaan we weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:56

Mijn paard heeft ook snel last van mest water, maar ook zandkuurtjes gehad en goed ontwormd. Kortom; gevoelige prikkelbare darmen. Wat bij mij echt super helpt is Moor Balans van de paardendrogist. Lijkt op modder maar na een korte wen periode van een paar dagen was het weg. Nu hoef ik het nog maar 1x te geven als ze er weer last van heeft en volgende dag is het weg.

Puur probiotica gebruikten wij eerst, maar de receptuur is veranderd (ander vulmiddel), waar paardlief dus niet tegen kan. Toen zijn wij over gestapt naar Moor Balans.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:57

nou je zegt dat alle omstandigheden hetzelfde zijn,maar het gras waar je paard loopt is nu wel anders denk ik dan een maand geleden.
is het korter,of juist langer.
het heeft flink geregent,is het misschien heel nat gras...
voedingswaarde kan anders zijn....

ik ben zelf niet erg een voorstander van het af en toe op gras laten :o of ze staan er op, of niet
gras is zo anders dan hooi en kan zoveel met de darmflora doen.
voor nu zou ik zeggen van haal je paard echt even helemaal van het gras en geef goed hooi.
kijk of het dan verbeterd.

hier lopen er een paar die ook wel es wat mestwater hebben.
maar meestal als ze van voer veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:03

ellepel schreef:
nou je zegt dat alle omstandigheden hetzelfde zijn,maar het gras waar je paard loopt is nu wel anders denk ik dan een maand geleden.
is het korter,of juist langer.
het heeft flink geregent,is het misschien heel nat gras...
voedingswaarde kan anders zijn....

ik ben zelf niet erg een voorstander van het af en toe op gras laten :o of ze staan er op, of niet
gras is zo anders dan hooi en kan zoveel met de darmflora doen.
voor nu zou ik zeggen van haal je paard echt even helemaal van het gras en geef goed hooi.
kijk of het dan verbeterd.

hier lopen er een paar die ook wel es wat mestwater hebben.
maar meestal als ze van voer veranderen.

Ja dit zou wel kunnen; dat het door de verandering in het gras komt. Maar dan zou je toch verwachten dat hij meteen in het begin van het weideseizoen in april last moet hebben gekregen? Is het gras dan niet het meest rijk aan voedingsstoffen?
Ik zou hem idd van het gras af kunnen halen. Hoewel ik er vorig jaar een dierenarts bij heb gehaald die met zulke mest erg pro-gras was. Maar wellicht volledig op gras en idd niet half.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:11

Het ene gras is echt het andere niet. Mijn ruin zou ik bijvoorbeeld niet op zo’n groen biljartlaken moeten zetten. Mestwater gegarandeerd. Wij wachten altijd vrij lang voordat ze de wei op gaan. Het gras is lang en stengelig en schiet door. Dat gaat prima bij mijn ruin.
Hij krijgt inmiddels wel jaarrond YeaSacc bij; eerst alleen tijdens het weideseizoen, maar het helpt hem eigenlijk het hele jaar door.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:21

Mijn paard heeft snel dunne mest en doet het super goed op de Cavalor fiberforce, daar zit probiotica in. Ze krijgt soms nog een kuurtje vitaflora, maar is eigenlijk niet meer nodig. Merk direct dat de mest slapper wordt als ik stop met voeren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:26

Mijne heeft als jaarling een forse worminfectie gehad, daar is hij net doorheen gekomen.
Hier gaat het op gras juist goed. Ook met hooi in de avond. Maar in de winter, volledig op hooi, is het puzzelen. Juist geen grofstengelig hooi, liefst zo zacht mogelijk. Tweede snede vrij droog verpakt ging het beste.
Graanvrij voeren en tijdens de omschakeling van wei naar hooi moeder aarde, een soort klei poeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:30

Bij enige omschakeling gaat niets mis. Hij staat vanaf half april op gras en het mestwater is er pas een week. Enige wat zou kunnen is de samenstelling van het gras, wat natuurlijk voortdurend veranderd.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:36

Misschien je paard niet meer op gras zetten? Dan blijf jij controle houden op wat hij eet. Gras wisselt van samenstelling. Misschien groeit er een ander plantje in de wei. En ze eten het liefste kort vers gras dus dat gaan ze zoeken...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:42

Joman schreef:
Bij enige omschakeling gaat niets mis. Hij staat vanaf half april op gras en het mestwater is er pas een week. Enige wat zou kunnen is de samenstelling van het gras, wat natuurlijk voortdurend veranderd.

Met de lange droogteperiode en de regen daarna heeft het gras een groeispurt gekregen.
Dit kan misschien wel het mestwater verklaren van de laatste week.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:13

Vreselijk hè zo vies is het en naar voor je paard.
Ik heb net zo een gevoelige ruin, helaas ook eind vorig jaar geopereerd aan koliek.
Ik kan alleen mijn rantsoen delen en mijn ervaringen.
Ik geef Duits kruidenhooi, in combinatie met ease and excell en in de avond 300 gram onbewerkt (wat ik 3 kwartier laat weken voor dat ik het geef). Hier heeft hij mooie mest van en bijkomend voordeel is de pectine die erin zit.

Ik lees in je verhaal dat je hem op de gastro brok had misschien de kortste klap om hem eerst daarop terug te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:11

Dank voor de tips. Ik kan hem idd eens proberen terug te zetten op gastro. En wellicht van de weide afhalen en terug op de paddock. Het is wel een zoektocht!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:32

Mijn paard had heeft ook jarenlang last gehad van dit wederkerend probleem. Tot een vriendin van mij tipte om eens Yea-Sacc van Dodson and Horrell bij te geven. Na een week was het al weg en heb het toen ongeveer 3 weken gegeven en gestopt. Meer dan een half jaar geen enkel probleem meer en mooie vaste mest. Daarna wel weer last en met een weekje Yea-Sacc weer opgelost. Het werkt (bij mijn paard) echt heel snel en heel goed. Het is ook heel lang houdbaar gelukkig, want je moet maar een schepje per dag geven.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:47

Bij mijn 2 paarden werkte Veendrenkstof. Zwarte blubber, raar spul maar ze eten het graag.
De Yea-Sacc hielp juist voor mijn paarden helemaal niks.
Ook een poosje psylliumvezels voeren maakte niks uit.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:50

mijn paard kan er ook heel veel last van hebben maar niets leek goed te helpen.
ik kreeg een proefverpakking probio horse van Pharmahorse, een kuur van een week.

het hielp hier super en is al een hele tijd goed eigenlijk. Af en toe mestwater, maar als ik bijna weer wil gaan bestellen gaat het toch weer weg.

Ik zie wel op de site dat het nu tijdelijk niet leverbaar is.... ;(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:53

Heb je een zoutblok hangen?
Die van mij heeft het van een zoutblok.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:29

Nicky1963 schreef:
Bij mijn 2 paarden werkte Veendrenkstof. Zwarte blubber, raar spul maar ze eten het graag.
De Yea-Sacc hielp juist voor mijn paarden helemaal niks.
Ook een poosje psylliumvezels voeren maakte niks uit.

Grappig, bij mijn ruin is het dus andersom. De veendrenkstof hielp wel een beetje, maar vond ie niet te eten. De YeaSacc doet het bij hem juist heel goed en likt ie ook uit m’n hand.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:36

Voer eens een paar weken biergist bij, kost geen drol en werkt als een malle.
Is daarnaast voor de gehele spijsvertering goed.
Beginnen met 1 schepje p.d en na een week naar 2 schepjes en dit minimaal 3 weken volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:31

Ik ga de opties eens naast elkaar leggen en enkelen proberen. Yea sacc heb ik vorig jaar gevoerd en gaf helemaal geen resultaat.
Hij heeft een zout blok, maar die gebruikt hij niet. Dus dat kan het niet zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:35

Het kan ook zand zijn, ondanks een zandkuur.
Mijn paard is afgelopen januari geopereerd aan zandkoliek, ondanks dat zij elke 2 maanden een zandkuur kreeg (en er bij het controleren van haar mestballen amper zand af kwam)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:40

Kaitlyn schreef:
Mijn paard is afgelopen januari geopereerd aan zandkoliek, ondanks dat zij elke 2 maanden een zandkuur kreeg (en er bij het controleren van haar mestballen amper zand af kwam)...

Ja, dat heb ik idd ook gelezen op bokt, dit soort verhalen. Ik hoop heel erg dat het zoiets niet is. Hoe kwam je erachter? Wat waren de klachten?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:43

Joman schreef:
Kaitlyn schreef:

Ja, dat heb ik idd ook gelezen op bokt, dit soort verhalen. Ik hoop heel erg dat het zoiets niet is. Hoe kwam je erachter? Wat waren de klachten?

Op wat mestwater na helemaal geen klachten. 's Middags had ze nog een top springles gelopen, net nadat we thuis waren van les werd ze rustig en binnen een paar uur was ze echt doodziek (en al op de kliniek gelukkig). Tegen mij hebben ze gezegd dat een röntgenfoto de enige manier is waarop je kan zien of en hoeveel zand er daadwerkelijk in de darmen zit.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:44

Ik geef ook de Pavo guthealth daar ben ik echt tevreden over. Is ook nog een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:47

Kaitlyn schreef:
Joman schreef:

Op wat mestwater na helemaal geen klachten. 's Middags had ze nog een top springles gelopen, net nadat we thuis waren van les werd ze rustig en binnen een paar uur was ze echt doodziek (en al op de kliniek gelukkig). Tegen mij hebben ze gezegd dat een röntgenfoto de enige manier is waarop je kan zien of en hoeveel zand er daadwerkelijk in de darmen zit.

Dat is wel beangstigend.
Ik kan de da wel eens een vragen een foto te komen maken. Hij staat met een slowfeeder op een paddock en het gras is lang zat. Dus daarvan zou het niet moeten kunnen komen. Of hij hapt echt zand uit de paddock.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:33

Voer eens een tijdje wat psyllium vezels bij. Helpt heel goed tegen eventueel zand (beter dan zandweg) en zorgt vaak voor verdwijnen van mestwater. Mogen ze gerust 100gr/100 kg lichaamsgewicht van hebben.