Gras diarree

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chuckydraver

Gras diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 10:16

Hallo

Mijn paard heeft voor 2 jaar op rij (sinds ik hem heb) zodra het gras begint te groeien (ze staan 24/7 buiten) last van dunne ontlasting. Net geen diarre maar wel zo erg dat zijn hele staart en achterbenen er helemaal onderzitten. Ze hebben onbeperkt hooi maar meneertje wilt alleen maar gras. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij krijgt dagelijks 2 schepjes slobber

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:31

De slobber zal de dunne mest nog meer in de hand werken, dus die kan je beter een paar maanden achterwege laten :D

Langzaam en beperkt introduceren, niet gelijk 24/7 op het gras laten staan als de groei erin zit zal al veel helpen.
De periode dat hij niet op gras staat zal hij dan wel hooi eten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:20

Pandora2 schreef:
De slobber zal de dunne mest nog meer in de hand werken, dus die kan je beter een paar maanden achterwege laten :D

Langzaam en beperkt introduceren, niet gelijk 24/7 op het gras laten staan als de groei erin zit zal al veel helpen.
De periode dat hij niet op gras staat zal hij dan wel hooi eten.

Dit inderdaad, het liefste wacht je totdat het gras in het zaad schiet, dan wordt het gras alweer wat armer. Je kan eventueel nog de fructaanindex in de gaten houden. Ik weet niet of dat bij jou paard gaat helpen, maar wie weet,

Chuckydraver

Re: Gras diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 12:21

Hij staat ook in de winter dag en nacht op de wei en dan eet hij wel hooi maar zodra er ook maar weer ietsjes gras komt eet hij dat.

Ik geef hem al slobber met minder water waardoor het een wat drogere slobber is en vanplaats 2 scheppen 1 schep en een halve bix want hij is best oud en wordt snel dun dus de slobber achterwegem laten is niet verstandig

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:32

In de winter heeft het gras hele andere bestanddelen dan in de lente, het schiet dan als een malle uit de grond, fructaan en eiwit zijn hoog, vezelgehalte is relatief laag, daar gaat je paard van aan de dunne. Je kan het beste gedurende deze periodes de weidetijd beperken.

Minder water door de slobber gaat geen verschil maken, dat compenseert hij wel weer met drinken. Afvallen bij een oud paard moet je niet willen, er zijn wel alternatieven maar daar weet ik weer niet zo veel van.
Iig, weidegang beperken gedurende groeiperiodes (lente en na droogte en de 1e regenval).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:51

Misschien kan je uit dit topic tips halen ivm eten voor een ouder paardje wat snel te mager wordt

[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Gras is natuurlijk het lekkerst :D Maar oude darmen kunnen dan ook niet meer zo goed overweg met de rijke samenstelling van het gras in voorjaar / zomer.
Vandaar dus dat langzaam opbouwen misschien wel de oplossing zou kunnen zijn.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:58

Woon je in NL ts? Ik merk het hier namelijk ook, zodra ze weer op het gras mogen al is het bij mij in eerste instantie maar hooguit een paar uurtjes, 1 gelijk aan de dunne en de ander veel mestwater. Bij mij werkt het geven van seniores priores wel in samenwerking met hooi idd. En laat nu seniores ook juist een ruwvoervervanger zijn en voor het oudere paard, lijkt mij dat je 2 vliegen in 1 klap slaat daarmee. De laatste keer dat niets meer leek te helpen, heeft trouwens de kuur vlozaad tegen zand het opgelost. Ook misschien iets om te overwegen.

Chuckydraver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 15:23

neetoch schreef:
Woon je in NL ts? Ik merk het hier namelijk ook, zodra ze weer op het gras mogen al is het bij mij in eerste instantie maar hooguit een paar uurtjes, 1 gelijk aan de dunne en de ander veel mestwater. Bij mij werkt het geven van seniores priores wel in samenwerking met hooi idd. En laat nu seniores ook juist een ruwvoervervanger zijn en voor het oudere paard, lijkt mij dat je 2 vliegen in 1 klap slaat daarmee. De laatste keer dat niets meer leek te helpen, heeft trouwens de kuur vlozaad tegen zand het opgelost. Ook misschien iets om te overwegen.

Jaa ik woon in nederland, maar helaas is het niet mogelijk om de paarden op stal te doen en er zijn alleen maar graslanden. Ze gaan wel geleidenlijk weer op het vollere land maar alsnog heeft hij last.

Hij kreegt de seniores priores dit helpt hem op gewicht te houden en heeft hij gelukkig geen problemen met gewicht verlies meer. Ik zat zelf te denken aan een darmbalans kuurtje of zoiets.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:03

Je kunt ook Darmbalans van Ecostyle geven. Daar hebben wij goede ervaring mee.
Wat voor bix geef je? Zit daar veel graan in? Dat schijnt niet zo goed te zijn voor de darmen van paarden.

Chuckydraver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:42

Marie111 schreef:
Wat voor bix geef je? Zit daar veel graan in? Dat schijnt niet zo goed te zijn voor de darmen van paarden.

Hij krijgt momenteel de basisbrok van subli. Ik zat inderdaad ook eigenlijk te denken aan de darmbalans idd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:33

De Care4Life van Pavo doet het hier voor mijn ouwe merrie ook goed tegen dunne mest en mestwater.
Kan je ook met een beetje water mengen, wordt het makkelijker te happen :P

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:05

Chuckydraver schreef:
Marie111 schreef:

Hij krijgt momenteel de basisbrok van subli. Ik zat inderdaad ook eigenlijk te denken aan de darmbalans idd

Stop dan ook even met de basisbrok, want daar schijnt best wel veel graan in te zitten.

Je kunt bij de Darmbalans ook Oerbalans geven en dat door blijven geven.