levensverwachting paard met ernstige equine astma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

levensverwachting paard met ernstige equine astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:18

Hallo allemaal,

3 maanden geleden hebben ze bij mijn paard ernstige equine astma vast gesteld.
Heeft een langere tijd op medicatie gestaan hiervoor
en eigenlijk ging het daarna een stuk beter.
Wel nog geregeld pompen, maar niet zo ernstig en geen hoestbuien meer.

Echter nu het benauwdere weer aankomt, begin ik me steeds meer zorgen te maken.
afgelopen dinsdag toen het zo benauwd was
had hij in rust buiten 46 ademhalingen per minuut.
toen hij op stal kwam had hij in rust 26 ademhalingen per minuut, degelijk lager maar nog steeds redelijk hoog.

al contact gehad met de dierenarts , de hele situatie geschetst , en de enigste oplossing wat ze zich zo kon bedenken, was de inhalator die speciaal hiervoor gemaakt is te gaan gebruiken
echter wisten ze niet hoe hij hier op gaat reageren en of het ging aanslaan voor hem.

Nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee aan moet,
uiteraard wil ik die inhalator gaan proberen,
maar een paard dat de hele dag staat te pompen,
wat is hier nog levenswaardig aan?
ik ben een beetje bang voor de aankomende hitte wat er aankomt
en wat voor impact dit op zijn lichaam gaat hebben...

*Hij staat op nat/geweekt hooi. (niet langer als 10 minuten)
* hij heeft genoeg schaduw in de wei, er staat een grote dikke boom (Waar hij ook gretig gebruik van maakt als het zo warm is.)
* Binnen staat hij op stropallets.
* Goed geventileerde stal.

Hij raakt erg gestresst van de hele dag buiten staan, wat voor zijn astma natuurlijk weer een klapper wordt, omdat hij zich dan zo kan opfocken.
( Voordat hij van mij was, hebben ze hem letterlijk 1.5 jaar lang 24/7 opgesloten op stal in de amoniak lucht van koeien.)
en ik krijg dit er nog maar niet uit, dus vandaar de keuze dat hij alsnog deels op een goed geventileerde stal staat. ( dierenarts was het ook wel eens met dit besluit, vanwege het hoge verschil in ademhaling tussen buiten en binnen.)

Met dit benauwde weer is beweging voor hem uit den boze,
hij speelt niet meer mee met de andere paarden, en als hij dat wel doet is het maximaal 2/3 rondjes waarna hij eerst een lange tijd op adem moet komen.
We proberen geregeld rondjes te wandelen, echter als het zo benauwd is, merk je gelijk dat het best veel inspanning is voor hem.

Iemand hier met een eerlijke mening
of eventuele andere tips waardoor ik het hem aangenamer kan maken?

ik zit met mijn handen in het haar,
en zie het hele gebeuren zo ontzettend somber in....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:28

zacharyhill

Re: levensverwachting paard met ernstige equine astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:41

Mij ruin word volgende week 16 en heeft al heel lang copd hoesten en benauwd. Hij krijgt daar voor gestoomd hooi en venthipulmin granulaat. Zijn longfunctie is erg beroerd volgens de dierenarts hij verbaast zich elke keer weer dat hij er nog is. Zijn hart is ook slecht al zeker 4 jaar ritmestoornissen.

Hij maait het gras speelt nog best veel een kuddegenootje maar elke zomer hou ik mijn hart vast....hij blijft me verbazen

Afbeelding
Dit is de jonge heer waar ik het over heb

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:59

Hoop niet dat je die dure equi inhaler (blauwe) van je dierenarts moet nemen.... Wat een onding. En superduur. Ging bij mij al na 2 dagen kapot, fijn, ding kostte 238 euro.

Je paard klinkt echt ernstig. Mijn Shetlander heeft astma, eerste fase. Beestje is 10 jaar oud en ademt al dat stof en zand maar in, in deze extreem droge periode. Ze gaat ok sinds het regent zo nu en dan. Hooi wordt geweekt. Ze hoest nog wel, maar minder vaak en minder heftig. Qua benauwdheid gaat ze momenteel goed. Maar ik realiseer me dat dit nooit meer beter wordt.

Als ik jouw verhaal zo lees, begrijp ik je bezorgde gevoelens heel goed. Tja, wat is wijsheid? Wat zegt je gevoel oprecht? Zie je nog kwaliteit van leven in je paard? Wat zeggen 'de experts', bv de dierenarts?

Wens je heel veel wijsheid, kracht en sterkte. Jouw paard is veel zieker nog dan de mijne. Moeilijk, hoor....

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:04

Ik ken een paard die met een inhalator weer behoorlijk is opgeknapt, naast alle andere maatregelen zoals geweekt hooi etc, dus dat zou je nog kunnen proberen.
Nou weet ik niet precies hoe erg hij het had hoor, maar het was wel ook vrij heftig, en nu met de inhalator en de andere maatregelen is het goed te doen.
Het is wel veel gedoe en vrij kostbaar, dat moet je wel willen.
Als dat geen aanzienlijke verlichting gaat bieden, dan zou ik me ook af gaan vragen in hoeverre hij nog voldoende kwaliteit van leven heeft...

Wel echt heftig, veel sterkte!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:48

Je kan zelf ook een Flexineb huren of aanschaffen. Dan kun je je paard dagelijks helpen door te stomen met zout oplossing of iets om de luchtwegen open te zetten. Die Is overigens ook heel handig om het paard met humane inhalators te vernevelen (medicijnen) Het komt dan in beide neusgaten.

Ik zou zeker beginnen de inhalator te proberen of hij daar van op knapt.

Heeft het paard verder al medicijnen er voor gehad?
ventipulmin...prednison?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:56

Ik stoom mijn hooi en mijn stro.

Paard loopt altijd buiten maar kan naar binnen lopen in een stal met rubberen matten (jouw paard die keus bieden zou wellicht minder stress kunnen geven).

Op lastiger momenten gebruik ik de flexineb.
Verder regelmatig een mix van etherische oliën over het hooi/ stro.
Stro is een grote boosdoener, hoe het met pellets zit weet ik niet... maar zou zelf het risico niet nemen en zorgen voor rubber en vrij in en uit lopen.

Tot slot laat ik kruiden uitmeten via Horse Complete.

Best een investering. Maar uiteindelijk goedkoper en minder verdrietig dan je paard moeten missen.
Moet zeggen dat ze het zo erg goed doet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:17

Ninx schreef:

Paard loopt altijd buiten maar kan naar binnen lopen in een stal met rubberen matten (jouw paard die keus bieden zou wellicht minder stress kunnen geven).

Stro is een grote boosdoener, hoe het met pellets zit weet ik niet... maar zou zelf het risico niet nemen en zorgen voor rubber en vrij in en uit lopen.

Best een investering. Maar uiteindelijk goedkoper en minder verdrietig dan je paard moeten missen.

Zou ik even mogen vragen wat voor olie mix dat is en hoe je het gebruikt voor het hooi? Ik heb er hier ook eentje die met droog weer wat durft te hoesten en vind dit wel zeer interessant.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:48

Ik reageer straks even uitgebreider, ben nu nog aan het werk. Mijn paard heeft dit helaas ook. Ik gebruik sinds enkele maanden de inhaler met de medicatiepompjes van de de dierenarts. Perfect is het niet en zal het nooit worden maar hij heeft hier al veel baat bij! Wel ben ik zelf ook nog wat bang voor de warme zomertemperaturen straks en de wintermaanden als hij weer op stal staat 's nachts. Maar op dit moment gaat het heel goed met hem door deze medicatie!

En met de 30 graden een paar weken geleden hield hij in de schaduw nog goed vol. Een ander ouder paard zonder longproblemen had meer last van zijn ademhaling dan de mijne op dit moment.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:37

[MD] [INFO] hoestende paarden
Hier staat ook veel informatie in.

Ik heb de equine inhaler van boehringer gebruikt en mijn paard is er alleen slechter op geworden. Ook snel kapot gegaan (gelukkig toen via mn eigen kliniek een nieuwe gekregen). Ik ben niet enthousiast iig.
Heel veel sterkte met je paard verder!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:14

Mijn Arabier had dit in combinatie met hooikoorts. Voor haar was op de wei staan niet goed, ze kwam er veel benauwder af dan dat ze op stal stond. Ze kreeg in de zomer standaard ventipulmin/prednison om het redelijk te houden. Niet op de wei als het droog en warm was. In de binnenbak rijden. Ze stond op zaagsel en kreeg geweekte grasbrokken of lucerne. Geweekt hooi, stro, kuilgras was allemaal te heftig voor haar.

Ze is uiteindelijk 22 geworden. Ik heb toen gekozen om haar in te laten slapen voor de hittegolf in augustus. Toen kon ze ook eigenlijk niet eens meer een half uurtje de wei op. Als je haar dan ophaalde had ze het zo benauwd dat je bang was dat ze de stal niet eens zou halen. In de jaren heeft ze wel een enkele astmatische aanval gekregen maar die was na een injectie van de dierenarts wel over.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:25

Die van ons heeft ook asthma, icm pollen allergie. In 2018 heeft een zoutkuur bij equisana hem heel goed geholpen. Hij heeft toen anderhalf jaar niet meer gehoest. Wel ook overgegaan op gestoomd hooi meteen. toen hij daarna weer wat begon hebben we een flexineb gekocht en daar zijn we nog elke dag (bij wijze van) blij mee. Het helpt, met zoutoplossing, goed om het slijm dun (of weg?) te houden, af en toe vernevel ik met silvaplex, en toen hij toch weer een keer last kreeg met balsamic air (verdund) en op een gegeven moment via de DA ook ventipulmin.
Ook hebben we z'n voer helemaal aangepast. Hij is nu 17 en nog helemaal volop en happy "in gebruik", heeft een conditie om jaloers op te worden.
Maar het blijft uitproberen wat voor jouw paard wel of niet werkt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:29

Onze merrie die ook astma aanvallen had, en op redelijk jonge leeftijd al "opgegeven" was door verschillende dierenartsen, is uiteindelijk nog 24 jaar geworden.

Door haar alleen nog 24/7 buiten te houden, in de open schuilstal enkel nog rubbermatten, geen stro, zo weinig mogelijk hooi, proberen een zo goed mogelijke kwaliteit te geven, en als dat niet lukte dan voordroog.
Hooi weken was het voor ons net niet.
Gelukkig hadden we meestal gras genoeg, dus iets te knabbelen was er altijd wel.
Als winterweide een stuk gras van 2.5 hectare op zandgrond, dus geen blubber.

We hebben dagen gehad dat we midden in de nacht tijdens een aanval echt met de handen in ons haar stonden, tot de dierenarts letterlijk zei, gooi ze nu maar buiten, beter als in de nacht op stal, we hebben op aanraden van de DA msm poeder gegeven, een hele tijd alleen geweekte pulp met zemelen en een vitamine preparaat gevoerd.
Alles van voer wat ook maar kon kruimelen ging niet, stukje droog brood, dan stikte ze haast.

En ik moet zeggen, door het buiten laten, en aangepast voeren ging het stukken beter.
Alleen als het in de zomer heel droog was en het een keer kon stoffen op de wei, dan ging het minder.
Dan moesten we zien dat we haar naar een ander perceel wat natter was, en waar meer gras op stond verplaatsten, dan ging het wel weer.

De eerste jaren zijn we ook met ventipulmin aan de gang geweest, maar ik had het idee dat ze daar op termijn alleen maar slechter op werd.

Je zult idd moeten kijken wat voor jullie paard werkt en wat haalbaar is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:30

Ik heb een hooistomer, eerst maakte ik het hooi nat maar daar gaan schimmels e.d niet dood van.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:58

Mijn merrie heeft erg veel baat bij de kweek-(buis)ventilator die ik heb opgehangen; zo geplaatst dat ze zelf in stal kan kiezen of ze in de luchtstroom staat of niet(hangt op borst-hoogte) ; zij kiest haar positie vaak zelf dat ze parallel net in de luchtstroom staat op de momenten dat ze het zwaarder heeft(warm benauwd) of\en hooi eet\heeft gegeten. Verdere momenten staat ze in het andere gedeelte van stal. Zou het geen optie zijn je paard een uitloop met stal te geven, waarbij je voorziet van dergelijke constructie dat ook naar behoeven gekozen kan worden voor extra koelte\luchtverplaatsing e.o in stal en beschud of buiten?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:05

Ninx schreef:

Hoi Ninx
Ik zou ook graag meer willen weten over de etherische oliën.
Welke en hoe doe je dat over het hooi.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:23

Ik zou je paard eens preventief op Puffer met Flixotide zetten en kijken wat er dan gebeurt. Mijn tinker heeft graspollenallergie, en pompte en piepte alles bij elkaar en nu nergens meer last van.zij is 1 van de eerste paarden die langere tijd op Flixotide zit. En boven verwachting doet. En anders kun je ook eens contact opnemen paardenkliniek in garijp

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:40

Vraag je dierenarts idd om een puffer met een ontstekingsremmer. Die kunnen in dit soort weersomstandigheden net het verschil maken.

EFD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:46

Mijn shet van 16 jr heeft copd en hoest na inspanning en ook paar x per dag tijdens rust.
Ik heb luchtwegsupport siroop gekocht maar die moet ze niet.
Delongvitaalbrokjes vindt ze wel lekker.
Ik las goede recensies over pulmitranq en heb dat nu besteld. Ben benieuwd !