Mijn paard raakt bespiering kwijt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mlooijer

Mijn paard raakt bespiering kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:21

Ik heb een probleem,salvino is een 13 jarige pre en staat sinds november op een geweldige stal waar de paarden het meerendeel buiten staan swinters paddock en zomers weide.
Nou heeft hij eorth (een gebitsaandoening)waardoor ik zijn boven snijtanden 2 jaar geleden heb laten verwijderen.Hij staat de gehele dag op de wei en Daarnaast krijgt hij 2x pd een kwart basis biks en vitaminekorrels en savonds nog Een grote hoeveelheid hooi.
Hij word vier a vijf keer per week bereden of gelongeerd.Nu merk ik dat hij bespiering kwijtraakt en dat zijn speklaagje opraakt.
Ik ben van plan om hem meer hooi te voeren en magnesium
Hebben jullie voor mij nog tips om er toch weer wat kilootjes aan te krijgen want vindt hem erg schraal worden.Alvast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:39

hoeveel gras staat er op de wei dan.
normaal zouden ze daar alleen al van flink moeten aan komen.
heb je een foto van de wei of kun je uitleggen of het wel genoeg is?

en grote hoeveelheid hooi zeg je,maar hoeveel is dat dan in gewicht?
en ook weer,is de kwaliteit goed?
bij voldoende goed gras of ruwvoer moeten ze wel op gewicht blijven .

wat is je doel van de magnesium bij gaan geven?

YvonneV

Re: Mijn paard raakt bespiering kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:43

Kan hij wel gras eten zonder snijtanden? Je zou hem subli seniores priores bij kunnen geven

Mlooijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:58

Hij kan gewoon gras eten maar krijgt wel minder binnen.hij trekt het los met zijn ondertanden en als het langer is dan heeft hij nergens problemen mee.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:04

Ik zou beginnen met meer hooi. Tot je sochtends nog hooi in zijn stal vind van de vorige avond omdat het niet op is. Als dat niet genoeg is zou ik iets met veel eiwitten toevoegen. Eiwitten zijn de bouwstoffen van spieren en als ie die te kort komt dan eet ie zijn eigen spieren op. Er zijn verschillende goede eiwitbronnen voor paarden zoals lucernebrok, soyaschroot en eiwitpoeder. Ook zijn er speciale "toppings" met veel eiwit die voeren als bix zoals subli atleet.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:07

Oh en verkijk je er niet op. De meeste NL paarden zijn veel te dik. Pas op dat je hem niet veel te veel voert terwijl hij eigelijk nu een gezond gewicht heeft.

Mlooijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 22:41

Klopt en dat ben ik me ook bewust!maar zijn bespiering in de bovenlijn vanaf zijn kruis is echt veeeel minder.borstspieren zijn ook veeel minder.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:47

Kan het zijn dat hij weer last heeft van zijn tanden? Dat er weer tanden zijn aangetast door de EOTRH?
Alleen een röntgenfoto kan dat uitwijzen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:13

Mlooijer schreef:
Hij kan gewoon gras eten maar krijgt wel minder binnen.hij trekt het los met zijn ondertanden en als het langer is dan heeft hij nergens problemen mee.

Trekt hij ook wortel mee? = vaak zand dus zand weg kuurtje.. ?

En voor alleen versiering zou ik ook subli atleet zeggen ( ben zelf erg door verrast terwijl ik maar minimaal bij voer voor de spiertjes) of iets van bietenpulp/ priores

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:46

Kijk naar het voer ook naar je trainingen. Heb je je manier fan rijden aangepast, ben je langer gaan rijden of speciale oefeningen gaan doen en daardoor anderen niet meer gedaan?

Kijk als hij ook echt van gewicht afvalt moet daar zeker naar gekeken worden, maar spieren ga je er niet magisch bij krijgen als ze eenmaal weg zijn met alleen voer zeg maar..

Doe evt cavaletti of gewone balkjes neerleggen, dit is echt de beste manier om alle spieren van het paard zo effectief mogelijk te trainen. Mocht je dat spannend vinden fewoon in stap eroverheen is ook al super goed

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:55

Checken op zand een paar dagen achter elkaar. Dikke kans dat daar het probleem zit

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:16

Subli seniores priores
En voor de bovenlijn kan je extra eiwitten makkelijk toevoegen in de vorm van eiwit poeder. Ik gebruik erwten eiwit isolaat van bulk powders

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:23

@TS een PRE zeg je? Al getest op pssm2? Komt bij PRE regelmatig voor. Die hebben, zéér gesimplificeerd gezegd, een grote behoefte aan eiwitten. Dus sojaschroot, erwteneiwit, luzerne. Dat soort voer. Bij voorkeur eerst testen, hoewel het toevoegen van wat eiwitten prima kan.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:34

marionblo schreef:
Kan het zijn dat hij weer last heeft van zijn tanden? Dat er weer tanden zijn aangetast door de EOTRH?
Alleen een röntgenfoto kan dat uitwijzen.

Dit is inderdaad ook wat bij mij als eerste te binnen schiet. Het kan best zijn dat zijn tanden in zijn onderkaak ondertussen zijn aangetast waardoor hij minder eet door pijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:38

Sas_Mon schreef:
Ik zou beginnen met meer hooi. Tot je sochtends nog hooi in zijn stal vind van de vorige avond omdat het niet op is. Als dat niet genoeg is zou ik iets met veel eiwitten toevoegen. Eiwitten zijn de bouwstoffen van spieren en als ie die te kort komt dan eet ie zijn eigen spieren op. Er zijn verschillende goede eiwitbronnen voor paarden zoals lucernebrok, soyaschroot en eiwitpoeder. Ook zijn er speciale "toppings" met veel eiwit die voeren als bix zoals subli atleet.

Én ik zou vetten toevoegen!!

Die zijn heel belangrijk voor opbouwen van spieren maar ook voor de herstel er van.

(En super bericht hoor!! <3 mag even gezegd worden)

Suiker en zetmeel toevoegen zou ik niet doen. Helemaal gezien het "ras" en dus oorsprong

Mlooijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 08:30

Dank jullie wel voor het meedenken!we gaan meer hooi voeren en sublie atleet.en ik ga zijn mond laten nakijken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:47

Hoe zit het met wormen? laat je weleens mest of bloedonderzoek doen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:49

maralyn schreef:
Sas_Mon schreef:

Én ik zou vetten toevoegen!!

Die zijn heel belangrijk voor opbouwen van spieren maar ook voor de herstel er van.

Sojaschroot dus. Is vet en eiwit in 1