Allergische reactie? Tips en adviezen gevraagd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardrijmiep

Allergische reactie? Tips en adviezen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 22:24

Hoi,

Ik plaats dit voor een kennis waarvan haar haflinger merrie sinds dit weekend een rare huiduitslag heeft gekregen.

Merrie heeft vorig jaar een soort gelijke reactie op iets wat voorals nog onbekend is gehad. Heeft hiervoor door de dierenarts een allergie spuit gekregen maar dat hielp bijna niet.

Merrie staat onder een vliegen deken met hals. Is gewassen met tea tree en betadine.

In het management is niks veranderd. En alle andere paarden hebben nergens last van.

Uiteraard is de dierenarts ook ingelicht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:37

Lijkt op een allergische reactie op insectensteken, maar met een deken op is dat wel weer vreemd...
Al kunnen muggetjes wel door een maasdeken heen steken is mijn ervaring, daar heb je echt een eczeemdeken voor nodig.

Mijn paard krijgt in ieder geval eenzelfde reactie op insectensteken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:45

Hoe gaat het met dit paard en weten jullie wat de oorzaak kan zijn?

Hier ook een paard met dit soort bulten. Het zijn eerst bulten die jeuken, dan komt er een pusserig korstje op (zonder korstje plekken net als op jouw foto's) en daarna lijkt het rustig te worden. Maar hij krijgt er her en der steeds weer bij.
Voor ons ook geen duidelijke oorzaak, hij toont verder ook gewoon fit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:14

Mijn paard krijgt zo’n zelfde reactie op insectensteken, eerst bulten, daarna open met vocht/pus

cynthiar

Re: Allergische reactie? Tips en adviezen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:05

Die open wonden zijn bacteriële huid infecties. Cortavance spray helpt daar goed voor. Is alleen bij de dierenarts te verkrijgen en is eigenlijk voor honden.

Mijn paard kreeg van die bultjes op de rug als hij nat onder een deken had gestaan, dus soort van broei. Goed luchten en het ging vanzelf weer over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:07

Ik gebruik er meestal vetericyn voor, dat is heel zuiver en werkt hier ook goed.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:49

Dat ziet er niet goed uit. Ik volg dit topic even, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en ook hoe het nu met het paardje gaat.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:23

Hier ook met 1 paard die op de volle wei is gezet met het veulen. De rest heeft nergens last van en tot een week terug had dit paard ook geen last van.
Ik volg dus graag even mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 01:54

Lijkt een beetje op de plekjea die mijn paard vaak heeft op vakantie adressen. Door hele kleine nimfen teken. Amper te zien maar zorgen voor vele pusserige natte plekjes overal. Vooral op de benen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:20

Heeft ze ook rare ‘strepen’ op haar vacht?
Wat is haar afstamming en hoe oud is ze?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 11:35

Waarschijnlijk een reactie op de processierups. Er is een nest vlakbij het land gevonden. Of een allergische reactie op een diertje wat in de vijver/sloot leeft. Waar ze vaak in loopt. Word nog vervolgd. Het lichaam is wel al beter maar de benen nog niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:59

Onze hengst had nog ergere bulten en echt niks hielp. Hij was het enige paard ook hiermee.

Als laatste probeersel Steffie vd Laarse gebeld. Ik ben zelf echt heel sceptisch, maar toen we daar kwamen begon ze met acupnctuur en zag de reactie voor mn neus.

Ze gaf diverse chinese kruiden mee en voor een eventuele heftige aanval histamine. Zelfs mijn moeder was verbaasd dat zo een klein theelepeltje kruiden op zo een groot paard zoveel effect had.

Hij is lang zonder bulten gebleven. Heel af en toe na zweten kwam het op, maar hielp de histamine gelijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:17

paardrijmiep schreef:
Waarschijnlijk een reactie op de processierups. Er is een nest vlakbij het land gevonden. Of een allergische reactie op een diertje wat in de vijver/sloot leeft. Waar ze vaak in loopt. Word nog vervolgd. Het lichaam is wel al beter maar de benen nog niet.

Geen nimfen teken erin kunnen ontdekken in de wondjes? Zijn echt miniskuul en zitten ook niet zo lang vast

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:27

Ik ga toch een beetje in tegen de speculaties die al zijn gedaan (sorry), maar ik denk toch iets van binnenuit. Betreft het echt alleen de voetjes/kootholtes, rug en liezen? Of over het hele lichaam, zoals ook de hals, etc. Ik vind ik het echt te selectief/plaatselijk voor insecten/haartjes van de processierups.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:05

xRivaldo schreef:
Ik ga toch een beetje in tegen de speculaties die al zijn gedaan (sorry), maar ik denk toch iets van binnenuit. Betreft het echt alleen de voetjes/kootholtes, rug en liezen? Of over het hele lichaam, zoals ook de hals, etc. Ik vind ik het echt te selectief/plaatselijk voor insecten/haartjes van de processierups.

Wat meestal open gaat met krabben en bijten zijn de plekken waar ze zelf goed bij kunnen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:22

Ik volg, mijn paard heeft het ook. Ik verdacht eigenlijk de zwaluwen in de stal...
De mijne staat onder een eczeemdeken met hals. In de nacht draagt hij deze niet, hij staat dan in de stal.
Hij heeft al jaren deze huidreactie en we weten helaas nog steeds niet door wat precies. Hij is al meerdere jaren met dexaject gespoten en hij krijgt dagelijks 5 pilletjes antihistaminica omdat hij naar deze problemen ook hoofd schudden is. Afkrabsel van de huid, bloed e.d heeft niets uitgewezen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:41

kamsel schreef:

Ik vraag dit nog maar een keer, Binck ook aan jou.
Ik ken een haflinger die ook zulke plekjes had.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:03

kamsel schreef:
kamsel schreef:

Ik vraag dit nog maar een keer, Binck ook aan jou.
Ik ken een haflinger die ook zulke plekjes had.

Wat bedoel je precies met strepen in de vacht? Lijnen tussen de haren, geschuurde strepen in bepaald patroon? De wondjes op een rij, daardoor streepvorming van de plekjes?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:38

Mijn paard heeft ook van die bultjes gehad. Kon je ook kapot krabben. Was een teveel aan eiwitten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:44

Laat zich denk ik het beste omschrijven als ribbels/rimpels alsof er net geschuurd is, maar die blijven staan. Soort van huidverdikkingen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:16

kamsel schreef:
Laat zich denk ik het beste omschrijven als ribbels/rimpels alsof er net geschuurd is, maar die blijven staan. Soort van huidverdikkingen.

En wat had dit paardje dan onder de leden? Ben nu wel nieuwsgierig.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:25

Auto immuun ziekte

Maar voordat men daarachter was. Hoeveel paarden schuren niet, zoveel mogelijke oorzaken.. teveel eiwitten, Knutjes, processierupsen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:17

Lastig is dat hè...
Mijn paard kreeg dat aan zijn benen, open plekken, die later verdikte verharde huid werden.
Daarnaast een extreme allergie voor insectensteken...
Ook een auto immuunprobleem -O-

Maar voor dat je daar achter bent inderdaad...

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:37

Dat komt natuurlijk ook niet uit een standaard bloedtestje.... Hoe hebben ze dat uiteindelijk vast kunnen stellen? En kun je daar na de diagnose nog mee verder met medicatie of iets?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:23

Een van mijn pony's zat vorige week vanuit het niets vol met grote bulten met korsten erop - als enige van de drie. Ze worden alle drie altijd samen, op dezelfde manier gehouden, staan in hetzelfde land enz.
Ik vermoed iets van buitenaf want aan de kant waar haar manen hangen, had ze ze niet.
Ik weet nog niet wat het veroorzaakt heeft, er zijn geen bulten bijgekomen.
Heb er ook een topic over geopend.