Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lolabats23

Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 02:10

Wie herkent dit en wat was bij jullie het probleem? (Ter oriëntatie)
Vooral in de bak, lopen alsof hij zijn billen beetje inknijpt, weigeren in draf te gaan door stil te gaan staan, achteruit lopen en bokjes geven.
Niet altijd, met buiten rijden is er meestal niks aan de hand. (Vind hij leuker)
Ook zonder zadel deze protesten.
Niet als er een kind op rijd, alleen met volwassenen (gewicht?)
Dierenarts en chiropractor hebben niks gevonden....
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen, volgende stap voor mij zijn röntgenfoto's laten maken, misschien haal ik nog wat tips uit Julie ervaringen.
Bedankt groetjes

Kelly_ann

Re: Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 05:41

Kan van alles betekenen...

Nu ongemak of pijn, maar ook ongemak of pijn uit het verleden.

Naast een lichamelijk probleem kan het ook nog een rijtechisch ding zijn. En ook hier, iets wat nu speelt of uit het verleden en nu een gedragspatroon.

Je zegt op buitenrit en met kinderen geen last.
Misschien geven volwassenen teveel druk in de rijbaan of is het paardje in het verleden gereden met teveel druk.

Je hebt al een paar lichamelijke dingen onderzocht, je kan verder kijken bij een kliniek. Maar ikzelf zou eerst eens een aantal maanden puzzelen aan de gedragskant.

Ik zou beginnen met het eenvoudigste. Conditie opbouwen buiten en daar wat 'dressuur' meepakken spelenderwijs.
In de rijbaan voorlopig alleen met kinderen, grondwerk, longeren, sprongetje? Ofwel, leuke dingen zonder druk die wel leiden naar kracht, conditie en (fysiek en mentaal) moeilijkere oefeningen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 06:22

Je zegt dierenarts heeft niets gevonden, mag ik vragen wat er allemaal is gedaan?

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 07:22

nine1987 schreef:
Je zegt dierenarts heeft niets gevonden, mag ik vragen wat er allemaal is gedaan?

Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 07:24

Kelly_ann schreef:
Kan van alles betekenen...

Nu ongemak of pijn, maar ook ongemak of pijn uit het verleden.

Naast een lichamelijk probleem kan het ook nog een rijtechisch ding zijn. En ook hier, iets wat nu speelt of uit het verleden en nu een gedragspatroon.

Je zegt op buitenrit en met kinderen geen last.
Misschien geven volwassenen teveel druk in de rijbaan of is het paardje in het verleden gereden met teveel druk.

Je hebt al een paar lichamelijke dingen onderzocht, je kan verder kijken bij een kliniek. Maar ikzelf zou eerst eens een aantal maanden puzzelen aan de gedragskant.

Ik zou beginnen met het eenvoudigste. Conditie opbouwen buiten en daar wat 'dressuur' meepakken spelenderwijs.
In de rijbaan voorlopig alleen met kinderen, grondwerk, longeren, sprongetje? Ofwel, leuke dingen zonder druk die wel leiden naar kracht, conditie en (fysiek en mentaal) moeilijkere oefeningen.

Vind ik een goede tip, ik ga uitvinden wat hij echt leuk vind in de bak en dat doen met hem. De bak een leuke plek maken. Zat al te denken aan iets met snoepjes onder emmers zoeken ofzo, misschien met een bal. Springen en balkjes lopen vind hij wel ok, zie hem niet super enthousiast worden, maar ook niet mopperen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:30

Lolabats23 schreef:
nine1987 schreef:

Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.

Van buitenaf kunnen ze niks zien, röntgen en scannen geeft meer duidelijkheid. Voor mij heeft dit dier duidelijk last van druk verwerken op de wervelkolom. Dat kan vele oorzaken hebben die je van buitenaf niet zal zien

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:52

Mijn paard heeft ook, een tijd geleden, een beetje zo gedragen. Staken, bokjes, achteruit. Die bleek maagzweren te hebben, daarop behandeld en daarna niks aan de hand!
Waarschijnlijk was het zadel=singel=pijn. Been geven (dus druk op buik) was meer pijn en stress. En dat dan ook zonder zadel.

Misschien een idee om ook mee te nemen?

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 07:55

Lagonda schreef:
Mijn paard heeft ook, een tijd geleden, een beetje zo gedragen. Staken, bokjes, achteruit. Die bleek maagzweren te hebben, daarop behandeld en daarna niks aan de hand!
Waarschijnlijk was het zadel=singel=pijn. Been geven (dus druk op buik) was meer pijn en stress. En dat dan ook zonder zadel.

Misschien een idee om ook mee te nemen?

Ja zeker! Aangezien hij nog heftiger reageert als hij gaat staken op been, en minder heftig op stem.... hoe komen ze dat achter of ze het hebben?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:16

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:40

Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:19

Kidde schreef:
Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.

Een goed advies, altijd... Je weet immers nooit of het paard misschien ergens pijn of last heeft.....

Maar het kost je ook honderden euro's terwijl het best een gedragsprobleem kan zijn.

Ik zou eerst eens de tijd nemen het gedrag te bekijken en verbeteren.
Zeker omdat het paard zonder problemen op buitenrit gaat of met kinderen rondrijdt.

Ik vind de bokt adviezen altijd erg uitgaan van de medische kant. Terwijl aan de rijderij en omgang met paarden zoveel te verbeteren valt vaak.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:39

Kelly_ann schreef:
Kidde schreef:

Een goed advies, altijd... Je weet immers nooit of het paard misschien ergens pijn of last heeft.....

Maar het kost je ook honderden euro's terwijl het best een gedragsprobleem kan zijn.

Ik zou eerst eens de tijd nemen het gedrag te bekijken en verbeteren.
Zeker omdat het paard zonder problemen op buitenrit gaat of met kinderen rondrijdt.

Ik vind de bokt adviezen altijd erg uitgaan van de medische kant. Terwijl aan de rijderij en omgang met paarden zoveel te verbeteren valt vaak.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het niet vreemd vind dat het paard met een kind niet zo reageert. Hoogstwaarschijnlijk zal een kind veel lichter zijn en veel minder van het paard vragen. Mijn paard was daarbij op buitenrit zelf met een blessure niet te houden, vaak lopen ze er door de adrenaline gewoon doorheen. Daarnaast weet ik ook niet hoe TS buiten rijdt. Moet hij dan ook over de rug lopen of of mag hij zijn eigen gang gaan?

Natuurlijk kost een dierenarts geld, maar ik ben persoonlijk van mening dat je eerst medische zaken moet uitsluiten. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat iemand met vergelijkbare klachten maar dingen bleef proberen en toen bleek na een bezoek aan de dierenarts dat het paard kissing spines had. Dan had je toch een hoop onnodig gerommel aan het paard kunnen voorkomen. Mocht het paard medisch in orde zijn kan je dan altijd nog gedragstraining doen uiteraard :j

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:39

Maagzweren ontdekken kan volgens mij op in elk geval twee manieren.
Of op kliniek een maagscopie laten doen (duur) of maagmedicatie geven en dan zien of het beter wordt . Die medicijnen zijn ook duur, maar is goedkopere optie dan een scopie.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:53

Hou oud is het paard en hoe lang heb je hem al?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:54

Als ik het probleem lees lijkt het mij een gedragsprobleem. Op buitenrit doet hij het niet, bij een kind doet hij het niet en hij is nagekeken. Hier op Bokt wordt zo vaak een medische oorzaak bedacht, maar 9 van de 10 keer wordt dit soort gedrag veroorzaakt door een twijfelende ruiter en een paard die dit gaat uitproberen. Dus zweepje erbij en flink voorwaarts rijden. Even het mes tussen de tanden en laten weten dat jij gaat bepalen wat er gebeurt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:55

Hoe weet je dat het niet door het zadel komt?

Zadelpijn is niet weg als het zadel er af is, dus als je denkt dat het niet door het zadel komt, omdat ze het zonder zadel ook doet, dan zit je verkeerd.

Zadelpasser er bij gehad?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:57

Lolabats23 schreef:
nine1987 schreef:

Voila, het dikgedrukte lijkt me duidelijk. Het zadel na laten kjken door een goede zadelpasser, wellicht klemt het ergens en zit er daardoor iets vast waardoor hij het zonder zadel ook doet.

Daarnaast is het paard blijkbaar licht aangereden maar nooit goed doorgereden. Wellicht begrijpt het totaal niet wat je bedoelt! Zoek een goede instructrice die verstand heeft van het correct inrijden van paarden en begin vanaf het begin. Stap voor stap de knopjes erop. Als jij daar niet kundig in bent, zoek je iemand die dat wel kan.Mocht dit niet helpen, kan je het altijd nog binnenste buiten keren. Maar zo je verhaal te lezen heeft dit paard enkele stappen gemist.

Hoe oud is het paard?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:58

Moeilijk hoor.
Alles kan namelijk.

Een ruiter die net niet even het paard zegt dat het toch echt zo moet en niet anders.

Of toch dat zadel dat goed lijkt te liggen maar niet is. En er ook zonder zadel op een beurse plek word gezeten.

Of toch pijn in de rug/maag die hij niet durft te tonen bij kinderen omdat de meeste paarden dan extra lief zijn.
En op buitenrit er door de frissigheid doorheen lopen.

Er valt hier zo op bokt niet te stellen wat het is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:59

pillow schreef:
Als ik het probleem lees lijkt het mij een gedragsprobleem. Op buitenrit doet hij het niet, bij een kind doet hij het niet en hij is nagekeken. Hier op Bokt wordt zo vaak een medische oorzaak bedacht, maar 9 van de 10 keer wordt dit soort gedrag veroorzaakt door een twijfelende ruiter en een paard die dit gaat uitproberen. Dus zweepje erbij en flink voorwaarts rijden. Even het mes tussen de tanden en laten weten dat jij gaat bepalen wat er gebeurt.

Wel ja, we gaan een paard wat niet correct is ingereden er eens lekker doormeppen!

Lijkt me niet de oplossing. 8)7

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:10

fohadie schreef:
pillow schreef:

Wel ja, we gaan een paard wat niet correct is ingereden er eens lekker doormeppen!

Lijkt me niet de oplossing. 8)7

Waar heb ik het over doormeppen? Vaak is de zweep bij je hebben al genoeg. En zodra hij in tempo zakt een tikje geven om weer voorwaarts te gaan hoort bij het inrijden.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 14:12

ElCid schreef:
In dit filmpje staan manieren om zelf ook al te ontdekken of het een maagzweer zou kunnen zijn: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4 . Dat kan je vast uitproberen.
Wat krijgt het paard te eten?

Nu gras, muesli als basis, groente en fruit. Bij de vorige eigenaar slobber en hooi.
Interessant filmpje, hij is wel gevoelig op zijn rug, de andere punten met borstelen geen reactie, maar ik zal proberen om punt drukkingen te doen, kijken wat hij dan doet. Bedankt

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:13

Staat het paard 24/7 buiten? En krijgt hij groente en fruit als extraatje, of is het echt een deel van zijn voeding? Dit klinkt eerder als voeding voor een geit, dan voor een paard...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:19

Wat voor gras? En wat voor groente........? Fruit zit ook vaak veel suiker in. De ene muesli is de andere niet en dat kan ook invloed hebben. Het zou een vrij "suikerrijk" dieet kunnen zijn wat mogelijk wat structuur mist.
De meeste slobber is heel suikerrijk en mist structuur ( er zijn wel merken die beter zijn).
Je hebt ook hooi en hooi ;-) en daarbij is de hoeveelheid ook van belang en het soort gras waar het van gemaakt is, etc. etc.

Je moet echt punt drukkingen doen om te zien wat er gebeurt, als hij met borstelen ook al zou reageren is het flink ernstig.

Een maagzweer kan er al zitten van een tijd geleden; als het paard bijv. lange tijd te weinig ruwvoer heeft gehad ( of ruwvoer met te weinig vezels of te lange tussenpozen) dan gaat het al snel mis.

Doe de tests maar laat een DA daar ook naar kijken. Zorg sowieso dat hij nooit langer dan 4 uur zonder voer staat.
Overigens kan een rugblessure ook nog een gevolg zijn van een eerder slecht passend zadel/ verkeerde manier van rijden. Jammer genoeg zijn er hele goede, maar ook hele slechte chiropractoren ( niet zeggend dat die van jou dat is, overigens maar wel om aan te duiden dat het daar ook wel eens mis kan gaan). Het is een "vrij" beroep en er zijn opleidingen waarvan ik weet dat ze weinig voorstellen.

Daarnaast kan het ook nog een nierprobleem zijn, zeker als hij reageert op druk punten rondom het kruis.

Maar........het kan ook aangeleerd gedrag zijn omdat hij te streng of juist niet streng genoeg is gereden en daardoor heeft geleerd om onder het werk uit te komen. Als hij bijv. bij een vorige eigenaar zijn zin kreeg als hij dit gedrag vertoonde dan heeft hij dus geleerd om zich zo te gedragen. Ook bange ruiters kunnen soms dit soort gedrag in een paard rijden. Aan jou de schone taak om uit te zoeken hoe en wat. Eerst wel alles lichamelijk uitsluiten en dan verder zien. Ook een niet passend zadel, een niet passend bit of gewoon een bit/ optoming die dit paard niet fijn vind, of wat dan ook kan dergelijk gedrag veroorzaken.
Wij hebben hier een paard, nu 1,5 jaar in ons eigendom, die door de trainer te hard en door de eigenaresse weer te zacht was "aangepakt". Gevolg was dat we ruim een jaar bezig zijn geweest om te zorgen dat hij niet al zijn trucjes ( schrikken, omdraaien, er vandoor gaan, etc. etc) tevoorschijn toverde als hij het even niet snapte of zich verveelde. Paard is binnenstebuiten gekeerd, getest op PSSM, bij de chiropractor geweest ( rug zat wel wat vast) maar mankeerde eigenlijk niks ernstigs. Na veel doorzetten en vooral veel geduld, rust begint hij nu eindelijk te ontspannen onder het zadel en wordt hij een betrouwbaar rijpaard, terwijl hij echt gevaarlijke dingen kon doen. Niks ten nadele van de trainer/ eigenaar maar bij dit paard was de aanpak gewoon niet goed en dat gaf veel frustratie. Nu met een balans in streng, geduld, discipline en lol functioneert hij goed.

Succes in elk geval. Ik hoop dat je het probleem snel vind.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:10

hey allemaal, paardje is nu 8 jaar. Hij kan 24/7 eten. Groente fruit is een traktatie hij krijgt muesli en gras als hoofd voeding. Gras soort heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Moet ik na vragen. Hij is nog niet door gereden dus ook in de bak hoeft hij niet nagefelijk want dat moet hij nog leren. Hij doet het zelf wel, ik rij buiten met lange teugel, in de bak met de Kids ook lange teugel en hij gaat zelf zakken met zijn hoofd. (Niet in de krul, gewoon laag) dierenarts is weer geweest (deze x mijn vaste da)en ik ga zo behandelplan bespreken. Zelf wil ik hem eerst graag medisch onderzoeken voordat ik gedrag ga oppakken. (Röntgenfoto s , maag kijken en tanden) en als daar niks uit komt andere chiropractor. Hij begint nu ook al direct zodra ik wil opstappen. Dit deed ik om de dierenarts zijn reactie te tonen omdat zij vroeg wat doet hij dan precies.
Op dit moment bezig met grond werk, stelling , rechtrichten enz enz. Dit pakt hij super op. Ook de wortel oefeningen doet hij moeiteloos. Hij is voorwaarts en soepel. Loopt soepel (zonder balast)
Dus ja eigenkijk is enige symptoom dat hij gaat bokken met volwassen persoon er op. Hij wordt niet blij van zijn zadel.
Zadel pas is er bij geweest, heb nu 3 verschillende Zadels getest. Zoals ik begrepen heb heeft hij altijd een barefoot zadel op zijn rug gehad.... en volgens de zadel passer is dit geen geschikt zadel voor hem, omdat barefoot iets bol loopt en hij heeft een rechte korte rug, plus natuurlijk de druk verdeling... als voorgaande ruiters altijd in zijn rug hebben zitten duwen...
Vandaar dus fotos om kissing spines hopelijk uit te kunnen sluiten. Aan voedsel bij vorige eigenaar en symptomen maag zweer gaan uitsluiten. Tandarts is volgens oude eigenaar tijd geleden dus nooit verkeerd.
Komt hier allemaal niks uit laat ik ostheopaat komen, misschien zit hij gewoon muur vast door slechte training en slecht zadel.....
Ik denk zelf niet dat het stout gedrag is , als het gedrag is komt het denk door oud zeer en nare ervaring.

Iedereen bedankt voor mee denken!
Ik houd jullie op de hoogte...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:39

Ik zou beginnen met een goed zadel wat echt netjes past, en de druk verdeelt.
Rij je nu boomloos? De drukverdeling is dan vaak niet goed.

Dan het rijden, nageeflijkheid zorgt er voor dat je paard heel blijft, dus ook erg nuttig voor een recreatiepaard :j en zorg dat de motor achter AAN staat ;)

Waar ik ook nog aan denk is een probleem in het SI gebied, dan blokkeren ze ook.