wormenbesmetting?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wormenbesmetting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:04

Mijn paarden worden met regelmaat ontwormd. Zo ook afgelopen april, met pramox.
Hier is geen mestonderzoek aan vooraf gegaan. Alle paarden ontwormen we tegelijkertijd.

Na die tijd is er een jonkie bijgekomen met naar mijn idee een echte wormenbuik. Zij is ook ontwormd, maar ik vraag me af of dit met Pramox is gebeurd. Ze is 2, dus sowieso uit model; of het echt een wormen buik is en of ze wormen heeft, is voor mij niet duidelijk.

Wanneer het jonkie een besmetting blijkt te hebben, lopen mijn paarden nu dan ook risico aangezien ze op dezelfde stal staan/in hetzelfde land staan? En hoe nu het beste aan te pakken?

carika

Re: wormenbesmetting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:15

Ja jouw paarden lopen hierdoor risico, het beste kun je regelmatig mestonderzoek doen om erachter te komen. Preventief ontwormen zou ik nu niet doen, je paarden hebben blijkbaar geen symptomen en zijn recent nog ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:22

carika schreef:
Ja jouw paarden lopen hierdoor risico, het beste kun je regelmatig mestonderzoek doen om erachter te komen. Preventief ontwormen zou ik nu niet doen, je paarden hebben blijkbaar geen symptomen en zijn recent nog ontwormt.

Ja, ik hoor en lees toch wel dat mestonderzoek eigenlijk weinig zekerheid biedt, omdat het een momentopname is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:30

Hier hebben we van de 6 paarden op het land 1 die nooit getest of ontwormd wordt. En 2 van de 5 hebben altijd wormen en de rest nooit.
Die 2 worden wel nav een mestonderzoek ontwormd maar blijkbaar zijn de 2 jongste dames wel vatbaar en de rest niet.

Ik dacht overigens dat pramox alleen aangeraden werd als eindejaars kuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:34

Wij ontwormen altijd voor het weideseizoen met pramox. In het najaar ontwormen we ze ook, dit jaar met ivermectine. In overleg met de dierenarts.
Ze staan overigens op eigen weilandjes en paddocks. Mest wordt er dagelijks uitgehaald. Maakt dat het risico op besmetting minder?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:40

Zolang je de nieuwe niet bij de rest hebt en ook niet op hun stukje land dan gewoon goed ontwormen en dan controle of ze nog wormen heeft .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:50

bigone schreef:
Zolang je de nieuwe niet bij de rest hebt en ook niet op hun stukje land dan gewoon goed ontwormen en dan controle of ze nog wormen heeft .

Ja, die nieuwe is dus niet van mij. Weet ook niet zeker of ze wormen heeft, maar ze heeft zo'n eigenaardig buikje. Zal het eens bespreken met de staleigenaresse.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:53

Mestonderzoek is idd een momentopname, maar dat komt mede doordat er niet altijd eitjes worden uitgescheiden. Bij twijfel kan je beter een paar dagen achter elkaar doen.
Maar dat is lastig en kostbaar als je het moet laten doen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:07

Joman schreef:
carika schreef:

Ja, ik hoor en lees toch wel dat mestonderzoek eigenlijk weinig zekerheid biedt, omdat het een momentopname is.

Klopt daarom moet je het ook regelmatig doen. In jou geval zou de besmetting vrij recent zijn dus als je nu iets over het hoofd ziet met het mestonderzoek, vind je die wel bij het volgende onderzoek. Als je maar vaak genoeg onderzoek doet is het geen ramp dat het een momentopname is. Daarnaast je gezond verstand gebruiken, mestonderzoek is inderdaad slechts een deel van het verhaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:16

De nieuwe is een jong paard? En jullie paarden zijn allemaal al iets ouder?

Vaak hebben jonge paarden last van spoelworm, iets wat bij oudere paarden in goede conditie veel minder voor komt omdat ze hiervoor een resistentie op bouwen. Het is bij jonge paarden sowieso aan te raden voor spoelworm te ontwormen, maar ik mee ook dat die veel eitjes uitscheid dus zal je bij mestonderzoek ook zeker terug zien komen.
Is het puur spoelworm dan is de kans vrij groot de jouw paarden niet besmet worden. Zeker als ze niet op het land staan (en ze niet gevoerd worden waar ze ook mesten) en als het land regelmatig wordt uitgemest. Een groter risico is in mijn ogen de (rode) bloedworm waar ook volwassen paarden minder natuurlijke afweer voor hebben. De kans dat een jong paard die heeft is ook sterk aanwezig natuurlijk.

Toch, als je in het najaar mestonderzoek/ontwormd, dan zou ikzelf ervoor kiezen dit jonge paard nu apart te houden en te ontwormen voor in elk geval spoelworm (o.a. met Stongid-P) en afhankelijk wat er vanaf komt de rest ook herhalen of pas in het najaar.